Maar is het echt een mogelijkheid dat de mol het rode scherm krijgt?
Gilles zegt duidelijk tegen de groep: Een rood scherm krijgen kan ook een tactische beslissing zijn. Als een kandidaat dus denkt: ik ga mijn vragen op 1 persoon nvullen met de hoop op een rood scherm, dan de andere vragen op een andere verdachte met de hoop op een groen scherm, dan weet ik bijna 100% zeker wie de mol is.
Als de mol (Comfort dus in dit scenario) sowieso een rood scherm zou krijgen, zouden alle mogelijke tactieken van de andere kandidaten bij deze opdracht sowieso teniet worden gedaan, en bestaat de kans dat diegene met de 2e slechtst gemaakte test wel moest afvallen omdat zijn of haar tactiek niet eens uitgemaakt zou hebben.
En dan kan je zeggen: Maar die persoon zou sowieso afgevallen zijn? Dat weet je dus niet, want misschien had diegene zijn of haar tactiek wel aangepast voor deze test, maar die tactiek zou nooit kans van slagen hebben omdat de mol het rode scherm kreeg.
Al met al: als bepaald is dat de mol een rood scherm mocht of zou krijgen, zou deze opdracht eigenlijk totaal nutteloos zijn en vrij oneerlijk tegenover de kandidaten.
Volgens mij leg je Gilles woorden in de mond die hij niet heeft gezegd. Hij zegt alleen dat degene met een rood scherm, misschien de kans krijgt om zijn score te verbeteren. En verder dat een rood scherm misschien wel een heel interessant dingetje wordt.
Dat een rood scherm een tactisch voordeel kan zijn is iets wat sommige kandidaten er van maken. En wellicht zij niet alleen. Als zij dan all-in gaan op één verdachte, in de hoop het rode scherm te krijgen, als ze op de foute mol zitten, dan is dat hun probleem en niet het probleem van de makers.
Als de Mol in deze opdracht geen rood scherm zou kunnen krijgen dan klopt die opdracht niet omdat je dan één kandidaat zou kunnen afstrepen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Wat ik hier al eerder zei, als de Mol de test zodanig invult dat hij of zij een redelijke kans zou hebben om het rode scherm te krijgen, dan is er wat mij betreft niets aan de hand. Scoren alle kandidaten beter dan de mol dan is alles nog volslagen eerlijk want degene die de laagste score had mag naar huis. Net als bij alle andere eliminaties.
Scoren één of meer kandidaten lager dan de Mol, dan hangt alles af van het verschil tussen de 2 laagste scores. Is dit verschil groot dan zal de laagste waarschijnlijk alsnog afvallen. Is het verschil klein dan zouden de x vragen die opnieuw mogen worden gemaakt net deze kandidaat kunnen redden.
Een slimme kandidaat zal ervoor zorgen dat hij niet de laagste en ook niet de één na laagste score heeft, dan is er niets aan de hand. Bijvoorbeeld spreiden op 2 kandidaten en hopen dat hier de juiste mol bij zit. Je wint dan bijna zeker van kandidaten die all-in gaan en op de verkeerde mol zitten.