Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora  (gelezen 5843 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #40 Gepost op: 3-04-2024, 16:05:52 »
Het zijn de kandidaten in de cel (Senne) en die hem gaan bevrijden (Philippe en Charlotte) die de volgorde beslissen. Als de mol er niet bij zit heb je geen invloed op de volgorde.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #41 Gepost op: 3-04-2024, 16:18:07 »
Bernard hangt op niveau 4. De kans dat die wordt verplaatst naar 5 is zowat nul. Kandidaten zetten zichzelf een niveau hoger, alleen Senne zou opschieten met niveau 4.
Normaal zou iemand van niveau 1 of 2 weer naar niveau 5 ruilen, omdat degenen die bij Senne komen zichzelf op het hoogste niveau gaan plaatsen, vanwege het hoogste voordeel.
1. Lynn en Coco
2. Karolien & Philippe
3. Michaël en Charlotte
4. Bernard en Stephanie
5. Senne

Bernard staat op niveau 4 excellent.
Karolien was verdacht omdat ze de boel op volgorde van vertrouwen ging zetten. 7 ipv 3 bordjes verplaatst, dat kostte tijd.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 16:41:34 door foxhunter »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #42 Gepost op: 3-04-2024, 16:19:19 »
Het zijn de kandidaten in de cel (Senne) en die hem gaan bevrijden (Philippe en Charlotte) die de volgorde beslissen. Als de mol er niet bij zit heb je geen invloed op de volgorde.

Wel als je bovenaan staat. Dan beïnvloed je iig dat er geen 2 kandidaten boven komen die hun positie op het bord wel prima vinden.
Maar voor een opdracht met verdubbelaar zou je idd denken dat de mol meer controle wil dan alleen ‘zorgen dat je zelf niet boven komt’ terwijl dat niks zegt over hoe rap n ander duo het doet

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #43 Gepost op: 3-04-2024, 16:30:12 »
Je wilt niet op 5. Als je op 1 of 2 stond is dat risico groot dat je wordt geswapt naar 5. Als je op nivo 4 stond is dat risico er niet en je mag als laatste naar de doos van Pandora.  4 is Mols.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #44 Gepost op: 3-04-2024, 17:39:17 »
Je wilt niet op 5. Als je op 1 of 2 stond is dat risico groot dat je wordt geswapt naar 5. Als je op nivo 4 stond is dat risico er niet en je mag als laatste naar de doos van Pandora.  4 is Mols.
Hier volk ik je toch echt niet hoor. Ik zie niet in waarom 4 meer Mols zou zijn dan de posities daarvoor. Als je zelf niet in de cel zit of boven geraakt heb je daar geen enkele invloed op. Ik heb zo het idee dat jij 4 gewoon Mols vindt omdat jouw hoofdverdachte Bernard op die positie staat, maar enkel dat als argument gebruiken houdt geen steek volgens mij.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #45 Gepost op: 3-04-2024, 18:03:57 »
foxhunter zit in de Bernard-tunnel nog voor de eerste aflevering uitgezonden werd.

Nogmaals, de beginvolgorde werd volledig veranderd en de mol heeft daar geen invloed op tenzij hij in de cel zit (Senne) of de toren bereikt (Philippe en Karolien) en ook op wie Senne bevrijdt heeft de mol geen invloed.
De enige zekere positie dat je na de bevrijding van Senne zelf de eindpositie kan bepalen is die van Senne.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #46 Gepost op: 3-04-2024, 18:21:34 »
Hier volk ik je toch echt niet hoor. Ik zie niet in waarom 4 meer Mols zou zijn dan de posities daarvoor. Als je zelf niet in de cel zit of boven geraakt heb je daar geen enkele invloed op. Ik heb zo het idee dat jij 4 gewoon Mols vindt omdat jouw hoofdverdachte Bernard op die positie staat, maar enkel dat als argument gebruiken houdt geen steek volgens mij.
Iedereen zet zichzelf op 1 of 2. Senne op 5 komt vrij. En daar wil je niet komen op 5. Maar daar kan je geplaatst gaan worden als je van 1 of 2 komt en ruimte moet maken voor kandidaten die meer voordeel willen, want 5 komt vrij. En 4 (en in mindere mate) 3 is gewoon mols want dan kom je bij de doos van Pandora goed uit.

Allemaal pure logica. En o ja dan kom je ook bij Bernard uit, of Stéfanie of in mindere mate Michaël of Charlotte (die overduidelijk trouwens niet de mol is, maar door jou verdacht wordt), want zij staan op en veilige plek waar je niet herplaatst gaat worden naar 5.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #47 Gepost op: 3-04-2024, 19:00:30 »
foxhunter zit in de Bernard-tunnel nog voor de eerste aflevering uitgezonden werd.

Nogmaals, de beginvolgorde werd volledig veranderd en de mol heeft daar geen invloed op tenzij hij in de cel zit (Senne) of de toren bereikt (Philippe en Karolien) en ook op wie Senne bevrijdt heeft de mol geen invloed.
De enige zekere positie dat je na de bevrijding van Senne zelf de eindpositie kan bepalen is die van Senne.
Tunnel of niet ik bekijk alles voor iedereen. Ook Senne was niet zeker, stel dat hij niet bevrijdt werd. Of dat een eigenwijze kop zegt ik zet je op twee maar laten hem gewoon op 5 staan. Je wilt nooit op 5 staan. Senne stond op vijf en liep het risico daar te blijven staan. Hij is niet de mol!
Op 4 en in minder mate 3 stond je relatief veilig voor de swap tussen 1-2 en 5, dus de mol ging snel aan de ontbijttafel zitten op 4 of 3. Michaël zat als eerste op een stoel met 3 en is dus veel verdachter dan aangeboden mollen als Senne en Charlotte.

Maar aangezien Michaël bij de boot op 57 seconden en rondom dat steeds stopte kan ik er geen mol inzien.


Met tunnelverwijten ga je me niet stoppen hoor, dat heb ik wel gehad. Kom maar met een alternatief dat beter past, maar ik heb het niet gezien.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 19:02:35 door foxhunter »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #48 Gepost op: 3-04-2024, 19:58:28 »
Bernard hangt op niveau 4. De kans dat die wordt verplaatst naar 5 is zowat nul. Kandidaten zetten zichzelf een niveau hoger, alleen Senne zou opschieten met niveau 4.
Normaal zou iemand van niveau 1 of 2 weer naar niveau 5 ruilen, omdat degenen die bij Senne komen zichzelf op het hoogste niveau gaan plaatsen, vanwege het hoogste voordeel.
1. Lynn en Coco
2. Karolien & Philippe
3. Michaël en Charlotte
4. Bernard en Stephanie
5. Senne

Bernard staat op niveau 4 excellent.
Karolien was verdacht omdat ze de boel op volgorde van vertrouwen ging zetten. 7 ipv 3 bordjes verplaatst, dat kostte tijd.
Denk dat je als mol inderdaad niet wilt eindigen op plek 5, want dan heb je bij deze opdracht geen invloed meer als je een groep kandidaten treft die voor het geld gaan (kleine kans, maar je weet het maar nooit).  En je kunt voorspellen dat Senne de hamer pas afgeeft als ze toezeggen dat hij naar plek 2 gaat.

Dan wil je inderdaad denk ik niet starten op plek 1 of 2. Denkbdat je als mol onvoldoende kunt sturen dat jij uiteindelijk als eerste boven komt om Senne te bevrijden. Als je daar niet zelf terecht komt loop je als mol risico dat je op plek 5 uit gaat komen. Plek 3 en 4 zijn wat mij betreft allebei wel veilig, denk dat het de mol ook niet uitmaakt welke van deze 2.
Deze theorie gaat natuurlijk alleen op als de mol er voor gekozen heeft om niet zelf opgesloten te hebben willen zitten.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #49 Gepost op: 3-04-2024, 19:59:02 »
Op 4 en in minder mate 3 stond je relatief veilig voor de swap tussen 1-2 en 5, dus de mol ging snel aan de ontbijttafel zitten op 4 of 3.

Op 4 zit je inderdaad het veiligst.
Stéphanie komt als tweede uit de kamers en nestelt zich snel op 4, nadat ze opmerkt dat het met nummers is.
Perfect ook om op 4 te blijven hangen, dan kan je afwachten en een ander duo de doos laten openen. Enkel als het niet anders kan, doe je het zelf.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #50 Gepost op: 3-04-2024, 22:08:17 »
Als je op 1 staat , moet je gewoon als mol zorgen zelf boven te komen en daar heb je te weinig zelf invloed op ( beter gezegd je bent teveel afhankelijk van anderen ). Dus als mol is 1 pakken bij het ontbijt ( met voorkennis ) niet het meest ideaal

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #51 Gepost op: 3-04-2024, 22:26:14 »
Volgens mij zit je op 3 even veilig als op 4. Op 1 en 2 moet je niet zitten.
Ik heb even een schema gemaakt van de volgorde vóór en na de herschikking zoals die met minimale wijzigingen wordt gemaakt, afhankelijk van welk team de indeling maakt en zichzelf dus op 1 zet.
Linker kolom is beginsituatie. Rood betekent geen wijziging.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #52 Gepost op: 3-04-2024, 22:52:00 »
Als de mol vooraf heeft beslist om een bepaalde plaats in te nemen (3 of 4) moet hij één van de eersten zijn om de eetkamer binnen te komen. Anders is de kans groot dat deze plaatsen al bezet zijn. Maar de mol weet ook goed dat de volgorde veranderd kan worden, dus is het niet zeker of hij wel een bepaalde plaats heeft gekozen. Als laatste aankomen door bewust een douche te nemen en daardoor de sleutelpositie nemen in opdracht 2 om dan de volgorde te (laten) veranderen is wel de beste optie voor de mol.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 22:57:07 door Luc »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #53 Gepost op: 3-04-2024, 23:11:38 »
Tunnel of niet ik bekijk alles voor iedereen. Ook Senne was niet zeker, stel dat hij niet bevrijdt werd. Of dat een eigenwijze kop zegt ik zet je op twee maar laten hem gewoon op 5 staan. Je wilt nooit op 5 staan. Senne stond op vijf en liep het risico daar te blijven staan.
Dat houdt wel steek, als ik kandidaat was zou ik misschien liegen over de volgorde. Maar je bent met twee, dus moet je eerst overleggen en dat kost tijd (en wat als de andere kandidaat de waarheid wil zeggen over de volgorde?). De klok bleef wel lopen tot hij bevrijd werd (ook al is het buiten de tijd) en ik denk dat de mol wilde zorgen dat Senne bevrijd werd maar dan buiten tijd. Het viel mij ook op dat Senne dadelijk vroeg wie er 0% voordeel had.
Uiteindelijk is het Senne die de touwtjes in handen had. Maar dat maakt hem niet noodzakelijk tot de mol.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2024, 23:15:21 door Luc »

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #54 Gepost op: 3-04-2024, 23:39:25 »
Allemaal pure logica. En o ja dan kom je ook bij Bernard uit, of Stéfanie of in mindere mate Michaël of Charlotte (die overduidelijk trouwens niet de mol is, maar door jou verdacht wordt), want zij staan op en veilige plek waar je niet herplaatst gaat worden naar 5.
Dat concludeer je uit mijn vorige post??

Los van dat alles vind ik het helemaal geen pure logica. Alles hangt hier veel te veel van het toeval af. Het kan kloppen dat je op 1 of 2 een grotere kans maakt om onderaan te eindigen, maar als we kijken naar wat er in de aflevering uiteindelijk gebeurd is, hebben ze gewoon de hele volgorde veranderd, dus zo zie je maar dat alles kan gebeuren en dat het dus veel te onzeker is om hier zo'n conclusies uit te trekken. Zelfs al wil je als mol op die plaats komen, moet je nog zorgen dat je als één van de eersten aan tafel zit, nog iets dat zeer afhankelijk is van het toeval. Het is naar mijn gevoel veel makkelijker om als laatste te proberen aankomen dan als eerste...

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #55 Gepost op: 4-04-2024, 06:43:18 »
Als je op 1 staat , moet je gewoon als mol zorgen zelf boven te komen en daar heb je te weinig zelf invloed op ( beter gezegd je bent teveel afhankelijk van anderen ). Dus als mol is 1 pakken bij het ontbijt ( met voorkennis ) niet het meest ideaal

Huh? Als je op 1 staat als mol moet je vooral 2 anderen boven laten komen want die gaan dan zeker met de volgorde aan de slag. Als mol heb je geen geloofwaardige reden het bord nog aan te passen als je toch al op 1 staat

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #56 Gepost op: 4-04-2024, 11:03:41 »
Ik denk trouwens niet dat de mol rouwig zal zijn als hij op positie 5 terecht zal komen (integendeel, dat maakt hem onverdacht). De mol kan - terecht - ervan uitgaan dat de kist geopend zal worden gezien de pasvragen.
Als kandidaat zou ik ook de doos geopend hebben.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #57 Gepost op: 4-04-2024, 11:04:13 »
Stel je voor: je bent de Mol en je weet dat er een lampje onder de tafel ligt waarmee je de dekselse doos kunt inspecteren... Zou je bang zijn dat iemand dit zou ontdekken en zou je daarom zo snel mogelijk de doos open willen hebben?

Ik zou er toch niet helemaal gerust op zijn. Wat dat betreft vind ik Philippe wel verdacht die zichzelf bij het eerste duo heeft kunnen plaatsen en die omslaat van "niet openen" naar "openen" wanneer bij Karolien het tegenovergestelde gebeurt.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #58 Gepost op: 4-04-2024, 11:15:35 »
Dat Philippe (en Karolien) zich op positie 1 hebben geplaatst vind ik (als kandidaat) wel logisch. Ik geloof niet dat Gilles heeft gezegd dat de naam van de mol in de doos te vinden is (wel in de aflevering in Griekenland), wel dat de kist voordelen biedt (daarom dat bord bij de gevangenis). Ik denk dat de kandidaten vooral bezig waren met te denken welke voordelen en als ze zien dat er pasvragen te verdienen zijn is het erg aanlokkelijk ze te nemen.

Philippe wilde de kist eerst niet openen maar bij het zien van de pasvragen twijfelde hij (Karolien wilde ze niet openen wat haar plaats in de volgende aflevering koste). Je kunt als mol zelf de kist openen om te beletten dat je medekandidaat eventueel de naam van de mol gaat zoeken. Maar Senne en Michael waren duidelijk bezig met de pasvragen en nadien te verhinderen dat de pot verder leeg liep dat ze niet eens aan de mol dachten en dat zou met andere kandidaten beslist ook het geval zijn geweest. De kans dat de naam van de mol werd ontdekt was volgens mij nihil. En na het vertrek van de kandidaten werd de kist dadelijk gesloten en verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2024, 11:17:58 door Luc »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De doos van Pandora
« Reactie #59 Gepost op: 4-04-2024, 11:21:50 »
Vanaf ze de pasvragen pakken begint de teller te lopen van de groepspot, no way dat iemand nog gaat denken aan verder zoeken naar de naam, dan loopt heel de pot leeg.