Auteur Topic: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 15037 keer)

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #60 Gepost op: 25-03-2025, 14:51:41 »
met een telefoon foto maken van het scherm  :)

Het enige dat ik uit de trailer kan halen is in het beeld van de geënsceneerde straat in Bangkok, naast het mollogo rechts in beeld ‘alex’ vertaald door google-lens-vertalen, uit wat er aan thaise letters te vertalen valt. Zie screenshot hieronder.
Ten eerste niet 100% betrouwbaar, want letters niet heel duidelijk, ten tweede, er doet geen Alex mee  ;D
Het zou dus een aanwijzing kunnen zijn dat Alexy de mol is dit seizoen. Doe ermee wat je denkt, ik denk het niet.
Dat is goed gevonden maar echter niet wat ik als hint meen te zien. Er zijn namelijk nog twee andere namen van ‘kandidaten’ te vinden, waarvan één wel op een heel ‘verdachte’ plek (zo blijkt uit andere informatie) en in een ‘speciale’ schrijfwijze (die moet met opzet zo gekozen zijn om het toch niet al te makkelijk te maken, maar die ik ook enigszins logisch kan duiden op basis van die andere info).
Als ik tijd heb zal ik vanavond met plaatjes proberen te tonen wat ik bedoel, maar verwacht geen spectaculair scherpe screenshots, daarvoor ben ik teveel een computeranalfabeet. En ook geen mooie tekeningen want ik kan ook formidabel slecht tekenen. Maar ik hoop wel dat je mijn uitleg en de hint gaat snappen.  :)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #61 Gepost op: 25-03-2025, 14:57:01 »
Misschien handig om dit toch in een spoiler topic te gaan stoppen?

Op dezelfde plekken vind je namelijk ook Beste Vrienden en tot twee keer toe dertien. Kan me niet voorstellen dat de Thai reclame maken voor 13 en beste vrienden is ook niet logisch. Als hier namen te zien zijn dan graag in het spoiler topic, zoals LO al aangaf.

Google Lens heet ook wel Google Translate.

Online fluffy82

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 25-03-2025, 15:12:14 »
Dat is goed gevonden maar echter niet wat ik als hint meen te zien. Er zijn namelijk nog twee andere namen van ‘kandidaten’ te vinden, waarvan één wel op een heel ‘verdachte’ plek (zo blijkt uit andere informatie) en in een ‘speciale’ schrijfwijze (die moet met opzet zo gekozen zijn om het toch niet al te makkelijk te maken, maar die ik ook enigszins logisch kan duiden op basis van die andere info).
Als ik tijd heb zal ik vanavond met plaatjes proberen te tonen wat ik bedoel, maar verwacht geen spectaculair scherpe screenshots, daarvoor ben ik teveel een computeranalfabeet. En ook geen mooie tekeningen want ik kan ook formidabel slecht tekenen. Maar ik hoop wel dat je mijn uitleg en de hint gaat snappen.  :)

Vandaar ben ik ervan overtuigd dat het géén hint is.

- er staan meerdere namen van kandidaten verborgen
- een "speciale" schrijfwijze heeft gewoon te maken met het feit dat namen/woorden letterlijk of fonetisch omzetten naar Thaïs script niet eenduidig is, zeker niet als je het daarna nog eens doen in de andere richting (dus NL --> Thaï --> NL). Kijk maar eens op YouTube naar de Lost in Translation reeks van Tasty, waarin recepten verschillende keren door een vertaalmachine gehaald worden.

Online fluffy82

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 25-03-2025, 15:13:13 »
Google Lens heet ook wel Google Translate.

Google Lens en Google Translate zijn twee verschillende apps  ::trots::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #64 Gepost op: 25-03-2025, 15:14:58 »
Als je in google translate op camera klikt dan is de titel opeens google lens.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 25-03-2025, 15:34:56 »
Leuk dat er zo ijverig wordt meegespeurd.

Maar ik heb een ander probleem, het is misschien wat off-topic, maar het is wel vervelend: als ik de aflevering 1 terugkijk op de site van GoPlay lukt het nemen van screenshots niet meer. Ik krijg enkel een volledig zwart scherm als resultaat van een PrtScr op mijn pc of wanneer ik een screenshot neem met mijn tablet (via het indrukken van de thuisknop en de bovenste knop). Is dat bij jullie ook zo?

Het rare is wel dat bij de korte filmpjes, zoals de trailer en de andere korte fragmenten die op de site staan het wel lukt om screenshots te nemen.

Ja, dit is ook zo. Gisteren ook geprobeerd, maar dit lukte me ook niet.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 25-03-2025, 15:43:50 »

Neen, de camerafunctie van google translate is google Lens ;-)

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 25-03-2025, 16:47:29 »
Ik heb nog iets gezien in de trailer.

In de trailer van de mol zien we een lichtgevend Aziatisch katje met een mollogo verwerkt op de buik.
Als je de trailer bekijkt vanaf de start van het "onheil" dan zien we dat bij alle kandidaten dit katje volledig verlicht is, maar bij één kandidaat, die dan ook nog eens haar gezicht niet laat zien, zien we enkel de handen van het katje verlicht. en dat ene hand lijkt toch te wijzen naar de kandidaat.
Heb foto's gezet in bijlage. 3 voorbeelden van het katje volledig verlicht en dan de kandidaat waar enkel de armpjes verlicht zijn.

Offline molantor

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 25-03-2025, 16:53:19 »
Kan iemand toch eens de hint doorsturen uit de foto op de trailer (pm of eventueel mail)? Ik zit hier al een halfuur te zoeken met google lens en ik krijg enkel woorden als 'ster' en 'kat'. Dankjewel (of was dit de foto met 'Alex' erop?)
« Laatst bewerkt op: 25-03-2025, 17:03:12 door molantor »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 25-03-2025, 17:51:46 »
Ik ga me nu eens geen kloten aantrekken van de kritiek van sommigen op mijn hint die ze nog niet eens gezien hebben (kritiek die trouwens gebaseerd is op een foute interpretatie van wat ik daar straks zei over de ‘speciale’ manier waarop een van de namen geschreven is, maar soit.)

Ik ga hem ook niet achter spoilers zetten of in het spoilertopic, want een hint is nooit een 100 % spoiler en hoeft ook niet achter spoilertags. Het is een hint en die hoort hier thuis, open en bloot.

Ik ga hem straks hier gewoon zetten. Dan kunnen jullie ermee doen wat je wilt. Kritiek geven zoveel je wenst, hem tot op het bot afbreken, het kan me niet schelen. Ik ga er niet meer op ingaan of hem verdedigen, dat is zinloos.
Straks zien jullie het wel, maar nu moet er eerst eten op tafel komen.

PS: Heel mooi wat je gevonden hebt, marivwae.  ::ok:: Het is niet hetzelfde wat ik gevonden heb, maar dat lees je later op de avond wel.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2025, 18:14:52 door Klaartje76 »

Offline Vloerkleed

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 25-03-2025, 18:28:01 »
Gezien het levende topic zal ik het dan maar delen...

Denk ervan wat je wil!

Offline Jytte

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 25-03-2025, 18:32:35 »
Ik vond een verborgen hint over het feit dat de mol een vrouw is.
Wanneer Gilles de molkoffer voor het eerst toont aan de mol, zegt hij dat het een koffer vol "materiaal, gereedschap en hulpmiddelen" is. Met die letters kan je alle namen van de vrouwelijke deelnemers volledig vormen (Sarah, Michèle, Rusiana, Els en Hilde) en geen enkele naam van de mannelijke deelnemers volledig (Jan, Pedro, Nimrod, Pasquino en Alexy).  :)

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 25-03-2025, 18:57:02 »
met een telefoon foto maken van het scherm  :)

Het enige dat ik uit de trailer kan halen is in het beeld van de geënsceneerde straat in Bangkok, naast het mollogo rechts in beeld ‘alex’ vertaald door google-lens-vertalen, uit wat er aan thaise letters te vertalen valt. Zie screenshot hieronder.
Ten eerste niet 100% betrouwbaar, want letters niet heel duidelijk, ten tweede, er doet geen Alex mee  ;D
Het zou dus een aanwijzing kunnen zijn dat Alexy de mol is dit seizoen. Doe ermee wat je denkt, ik denk het niet.
AlexY --> Y letter 25 --> Alex mol 2025  ::rofl::

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 25-03-2025, 19:02:32 »
Gezien het levende topic zal ik het dan maar delen...

Denk ervan wat je wil!

Dat had ik ook gezien, maar blijkbaar niet wat Klaartje bedoelde. Zij heeft het over nog 2 namen, waarvan eentje op een bijzondere plek.

Het enige wat ik nog afwijkend vind in de trailer; iedereen staat centraal in die "winkelstraat", alleen Nimrod niet. Hij staat aan de zijkant, kijkt bedenkend, en hij staat net tussen de vingerafdruk (links) en rechts het bordje met "dertien" op. Mol 13?
« Laatst bewerkt op: 25-03-2025, 20:15:22 door mocemole »

Online Fay111

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #74 Gepost op: 25-03-2025, 19:12:08 »
Wie mij bij de voorstelling van de kandidaten het meest opviel was Els.
Bij haar beschrijving viel me deze ongebruikelijke formulering op:
“Ze observeert de wereld met een geamuseerde maar scherpe blik, en is met haar 155 cm de op 9 na grootste kandidaat van de groep. Maar wie het kleine niet eert..."
Het is overduidelijk dat dit seizoen draait om ongeluksgetal 13 en onheil.

Twee keer het gebruik van het getal 5 en 1 x het gebruik van het getal 9 viel me op.
Hoewel we in het Westen misschien snel knikken naar het ongeluksgetal 13 , gaan Thai veel verder. In de Thaise cultuur is "13" zo'n ongeluksgetal dat liften het helemaal overslaan en 12A gebruiken als workaround. Maar de invloed van numerologie en bijgeloof gaat veel verder dan 13: het raakt alles van telefoonnummers tot kentekenplaten, ( Jan heeft het nog even over nummerplaten, hint?)
vaak tegen aanzienlijke kosten.

Dan zijn er de geluksgetallen 5 en 9 in Thailand!
Bijvoorbeeld, het getal 9 (kao) is het meest geluksgetal van allemaal. Het is fonetisch gekoppeld aan "vooruitgaan" of "kaw-nah", een symbool van vooruitgang en veerkracht. Voeg daar nog aan toe - kao kan ook "rijst" betekenen, de basis van de Thaise keuken - en je ziet waarom 9 zo vereerd wordt. Eten is een universele Thaise liefdestaal, dus een 9 in je leven is alsof je overal een beetje geluk meedraagt. Wil je een kentekenplaat met "9999"? Dat kost je ongeveer 11 miljoen Thaise baht (ongeveer £ 250.000)!
Dan is er nog geluksgetal 5 (ha), wat in het Thais klinkt als lachen. Hoe meer 5's je hebt, hoe meer gelach en vreugde in je leven. Of het nu gaat om verjaardagen, telefoonnummers of zelfs huisnummers, 5 en 9 brengen fortuin en ze zijn gewild vanwege hun levensverbeterende vibes. We kunnen gerust stellen dat getallen in Thailand meer zijn dan alleen cijfers; ze zijn een pad naar welvaart, vreugde en geluk. Hmmm
Els heeft als mol altijd geluk en zegt al “haha” tegen ons?
In de spirit van “ Je kon het al weten “ achteraf.  Wie weet?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 25-03-2025, 20:18:17 »
Dit is een hint die ik heb ontdekt in deze trailer: https://www.goplay.be/video/de-mol/10-kandidaten-vol-overgave-een-mol-vol-sabotageplannen-en-een-koffer-vol-onheil
Merk om te beginnen al op dat als je die afspeelt op de site van De Mol op GoPlay, de trailer eigenlijk start met de groepsfoto van alle kandidaten:

Dat is van belang omdat de hint gebaseerd is op info uit deze groepsfoto en wat er in de bewegende beelden van de trailer is te zien. Er is heel wat te zien in de trailer en in de foto, ook heel leuke dingen die de makers erin hebben gestopt. Er was eerder op dit forum al opgemerkt dat links op de groepsfoto op de lichtreclame in het Thais (van boven naar onder) อุบัติเหตุ staat wat vertaald ‘ongeluk’ is, het centrale thema van dit dertiende seizoen. Op de verticale banner (hier op de groepsfoto niet goed te zien omdat een paal de bovenkant van de letters verbergt, maar in de trailer is het beter zichtbaar, zie het screenshot hieornder waar Hilde op te zien is) staat เพื่อนที่ดีที่สุด, ‘beste vrienden’, waarmee GDC de groep altijd aanspreekt (Spielerei van de makers).

Het belangrijkste op de groepsfoto staat rechts en dat vormt ook de basis van de hint, of tenminste de link tussen wat we hier zien op de foto en wat we kunnen spotten in de bewegende beelden van de trailer. Je ziet een ronde lichtreclame met een (gestileerde) lotusbloem en een figuurtje met een typisch Chinees/Thais/oosters hoofddeksel. Onder de lotusbloem staat in Thaise letters: โมล Dat is een onbestaand Thais woord, want het is de fonetische transcriptie van het Nederlandse woord ‘Mol’. Probeer het zelf maar eens uit door het in Google translate te laten uitspreken. Dat concept van een Nederlands klinkende naam om te zetten in Thaise letters die effectief ook zo klinken zal ook handig blijken bij wat er aan leuks te zien is in de trailer.

Links van het figuurtje met de hoed staat สิบสาม, dat is dan weer gewoon echt Thais voor ‘dertien’, ook zeer toepasselijk voor dit seizoen. Uitgesproken klinkt dat als ‘Sib sam’, maar het is dus een echt Thais woord. Samengevat staat daar dus ‘Mol dertien’.
Maar nu over naar het belangrijkste: wat zien we in de beelden van de trailer? Ik heb getracht screenshots te maken van het voornaamste, maar het zijn snelle beelden en dus zijn ze niet allemaal even scherp te krijgen (toch niet met mijn beperkte computerskills). Houd het concept fonetische transcriptie van Nederlands klinkende namen naar Thaise letters in het achterhoofd.

Ik was zelf al enkele dagen aan het oefenen hierop en ik had alle namen van de kandidaten al in het Thais getranscribeerd (of hoe zeg je dat?) om ze eventueel te herkennen mochten ze ergens opduiken. Dat studiewerk wierp vruchten af, want ik ontdekte drie namen van kandidaten in de trailer.

(excuses voor mijn belabberde tekenkunsten in Paint, die pijlen trekken op niks, maar ik doe mijn best).
Bij pijl 1 lees je de fonetische transcriptie van Alexy: het is niet heel scherp maar dat zou volgens mij dit moeten zijn: อเล็กซี่
Bij pijl 2 lees je de aanzet tot de fonetische transcriptie van Michèle มิเคเล Die derde letter is wat ‘flou’, maar het klinkt in elk geval zoals wij haar naam uitspreken.
“Zijn dat dan geen hints naar Alexy of Michèle?”, hoor ik jullie al opperen. Ik denk het niet, het is slechts een opmaat naar de werkelijke hint. Want een derde naam in transcriptie duikt namelijk op en wel op een heel betekenisvolle plaats. Kijk naar dit screenshot bij pijl 3 en naar wat er staat op het cirkelvormige lichtbord met de lotus:

Pijl 3 geeft aan waar je moet kijken: onder de lotusbloem staat er iets geschreven in schijnbaar Thaise letters, maar als je Google Lens daarop loslaat gaat die tilt slaan en het niet kunnen vertalen. Het Chinese hoedje van het figuurtje daaronder belemmert gedeeltelijk het zicht op het laatste deel, maar het is voldoende om te herkennen wat er staat. Wat daar staat is namelijk de transcriptie van de naam Els, maar dan in spiegelbeeld! Els in ‘normale’ weergave is dit: เอลส์ Spiegel dat en je krijgt wat er onder de lotus staat. Hier is een gespiegelde weergave van het vorige screenshot, dan ga je het meteen herkennen:

Dat hebben de makers speciaal zo gedaan om het niet al te makkelijk te maken voor ons speurders, maar het is wel opzettelijk gedaan.
Het voornaamste argument waarom dit een hint is naar de Mol, is natuurlijk het feit dat op exact diezelfde plaats in de groepsfoto onder de lotus de transcriptie van ‘Mol’ staat (zie hoger). Het spiegelbeeld van เอลส์ (Els) is dus vervangen door โมล (Mol).

Een bijkomend detail waarom de makers haar naam in spiegelbeeld erop hebben gezet denk ik ontdekt te hebben in de groepsfoto. Je moet bij gelegenheid eens inzoomen op het hoofd van Els in de groepsfoto. Daar lijkt wel een en ander gefotoshopt. Als je close kijkt dan zie je dat de makers het ‘pukkeltje’ (of schoonheidsvlekje, zo u wilt) op een centimeter naast haar rechter neusvleugel hebben weggepoetst en het lijkt erop dat ze het aan de andere kant, naast haar linker neusvleugel hebben geprobeerd te fotoshoppen. Als Els in de spiegel kijkt ziet ze haar ‘pukkeltje’ of in het Engels ‘mole’ aan de andere kant. Dat haar ‘mole’ moedwillig is weg gefotoshopt bij haar merk je als je de ‘onvolkomenheden’ op de gezichten van de anderen ziet (bvb bij Pasquino), die hebben ze gelaten zoals ze zijn. Soit, het is een bijkomend detail dat de hint misschien wat fraaier maakt. De essentie is dat ik op basis van wat ik heb opgemerkt, denk dat dit een hint is naar de identiteit van de dertiende Mol, Els.
Of zoals de mensen in Thailand het in hun beste Nederlands zouden uitspreken: เอลสอิสเดโมล

Doe ermee wat U belieft. Misschien pikt Nelleke van Trust Nobody deze wel op voor haar ‘aluhoedjesblok’ nu donderdag. Dat zou fijn zijn.

Groetjes, Klaartje
 ;)

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #76 Gepost op: 25-03-2025, 20:28:31 »
Mooie theorie.

Voor mijn gevoel lijken de middelste twee karakters hetzelfde te zijn en dat is in deze theorie niet zo, dus ik twijfel.

Els stond bij mij al op mijn shortlist en nu nog wat nadrukkelijker

Offline Vloerkleed

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 25-03-2025, 20:37:04 »
Mooie theorie klaartje!

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 25-03-2025, 21:00:31 »
Mooie vondst Klaartje, daar kruipt wel wat speurwerk in.
Zou zomaar kunnen, Els de mol.

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
« Reactie #79 Gepost op: 25-03-2025, 21:04:20 »
Het zou natuurlijk ook een finalisten hint kunnen zijn (als de andere kandidaten hun namen niet te vinden te zijn in de trailer ::vergroot::).