Hier en daar lees ik dat Sarah per sé bij het bord gestaan moet hebben om met de volgorde van de op te meten olifanten te rommelen. Dat hoeft natuurlijk niet als je besluit om te mollen bij het opmeten, laat de anderen maar fouten maken bij het bord.
Te zien is dat Sarah hier het stuk touw van 50 cm (linkerfoto) heeft uitgerekt om het eerste stuk van de hoogte van de olifant (Bo Yo) op te meten. Bij het meten van het volgende stuk (rechterfoto) doet ze heel snel haar rechterhand een stuk naar beneden: m.a.w. ze begint het meten van het tweede deel een stuk lager dan waar het eerste deel eindigde. Op deze manier wordt de hoogte van Bo Yo te hoog gemeten: Alexy geeft de verkeerde meting van Sarah door: 2,50 m. Dat is 18 cm te hoog want Bo Yo blijkt 2,32 m te zijn.
Ik ben de hele reeks aan het herkijken als voorbereiding voor de finale van morgen. Dus Sarah meet Bo Yo. Als ze bovenaan Bo Yo komt, dan houdt ze haar touw scheef dus niet loodrecht. Met andere woorden Sarah én Alexy weten dat 2,50 te veel is. Maar het is wel Alexy die hier de leiding neemt en zegt ik zou 2,50 pakken. Sarah staat er enkel vragend bij. En aan de telefoon is het Alexy die 2,50 doorgeeft.
Ik moet zeggen dat ik Alexy niet overweeg als mol maar bij deze proef doet hij subtiele molacties. Bijvoorbeeld als Gilles bij aanvang de proef uitlegt dan zegt hij: "Jullie gaan olfifanten voederen. En wat eten, olifanten?"
*korte pauze*
Alexy: "Pindanoten?"
Gilles: "Juist ja watermeloenen."
Later spelen de mensen aan het bord de quiz om de juiste lengte van een olifant vrij te spelen. De eerste vraag is wat eet een olifant niet.
A.Pindanoten
B.Bananen
C.Wortels
Juiste antwoord was A.
Wat dan wel weer onmols is dat Alexy de laaste 3 borden gewoon goed hangt en bij de quiz het juiste antwoord geeft.
Wat je wel verdacht kan vinden van Sarah is dat ze niet met Alexy naar het bord gaat op het einde. Er reste dan nog 10 minuten en Sarah stond daar op plek god weet waar bij olifant god weet wie. Einlijk echt tijd om nog te hermeten hadden ze niet want dan zou Alexy beschrijvingen moeten doorgeven van olifanten die verkeerd hingen en Sarah zou die dan moeten gaan zoeken. Dit zou veel tijd hebben gekost want er geen kaart van waar welke olifant zich waar bevindt.
Sarah zegt ook tegen Alexy dat hij beter zou drukken, er is weinig tijd. Maar stel in het scenario dat Alexy drukt en de borden hangen nog steeds verkeerd, dan moet Sarah nog zelf naar het bord lopen. Wat weer tijdverlies is.