Auteur Topic: [Kandidaat] Michèle  (gelezen 11251 keer)

Offline Luc

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Michèle
« Reactie #80 Gepost op: 7-04-2025, 12:44:30 »
Ik snap echt niet dat Michele als mol niet als laatste aan haar neus mag komen (dat valt totaal niet op) om aan de 10 te komen en hoe zij die €9000 uit de pot kan houden door niet uit de container te komen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #81 Gepost op: 7-04-2025, 13:15:32 »
Is echt al heel erg vaak behandeld, lees ff terug
Zoals jij al zegt is dit de makkelijkste container. Als ze die dus even kalt stelt dan is de kans groot dat er in 1 klap 9000 euro onverdiend blijft. Er hoeft immers nog maar 1 andere container ook over de tijd open te gaan. En nogmaals, de rest is kansberekening, voor de hand ligt dat er 3000 verdiend wordt en dat werd het ook. Dat had ook 0 kunnen zijn maar de kans op 0 is groter met haar molactie.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #82 Gepost op: 7-04-2025, 14:11:30 »
Ik vond Michèle wel verdacht deze aflevering maar wat mij weerhoudt op haar te stemmen is - zoals ik eerder zei - niet tijdig uit de container geraakte en daardoor geen enkele invloed had op de €9000 en de molkoffer. Als zij de mol was kon ze gemakkelijk enkele keren haar neus aanraken totdat de 10 bereikt werd, niemand die dat verdacht zou vinden.

Wat mij dan juist wel naar Michèle doet gaan is de voorkennis die ze daar lijkt te hebben en hoe ze het spel kickstart door zowél gelijk aan haar neus te zitten alsook flink te gaan vloeken. Dat is niet normaal denk ik, in een gloednieuwe groep en een 1e aflevering. Wie begint er gelijk te vloeken in een allereerste opdracht al meteen? De Mol. KIEV achtig momentje denk ik.  En dat de mol in die helicopter zou willen zitten is iets wat molloten zelf hebben geconcludeerd. Dat is helemaal niet nodig met een groot eigen voordeel in de mix. Denk wel dat Michèle in de bus wilde geraken, maar het niet goed getimed heeft.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 14:13:11 door Nat007 »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 7-04-2025, 14:14:51 »
Bedankt voor dit zeer volledige overzicht Nat007. ::ok::
Het is al heel wat als je de drie afleveringen na elkaar zet. Zo veel dat het nog amper is voor te stellen dat ze de mol niet zou zijn.  ::jaja::

::ok:: Het is een gigantische lijst al inderdaad. En weinig onnodige kandidatenacties.

En nog een goed punt van Marivwae in een ander topic:
Alexy kan ik stilletjesaan toch afstrepen.
Bij het begin van de eerste ronde zei hij direct: 'De enige bij wie ik zowa heb gezien is Nimi (Nimrod). Mij leek jouw telleurstelling niet superoprecht.'
De Mol gaat hier zeker niet tijdens de eerste ronde al de juiste kandidaat verdacht maken.

Michèle
die daarop dan direct erna reageert met: 'Ik heb met ieder van jullie 4 oogcontact gemaakt, en Hilde, je was echt heel zenuwachtig toen de eerste bal kwam, maar ik zag een opluchting, je houding veranderde toen de tweede bal kwam'
Dit is verdacht want a) je maakt een foute kandidaat verdacht, en b) je doet dit vlak nadat iemand een juiste kandidaat had verdacht gemaakt.

Bij deze proef is het belangrijk denk ik om te letten op wie de kandidaten zonder pasvragen aansturen. Kandidaten met pasvragen gaan sowieso anderen proberen verdacht maken en meegaan in elke naam dat wordt geopperd.
Michèle en Els nemen Hilde onder vuur. Michèle doet dit eerst (zie het citaat hierboven), dan zegt Els : 'Ik vind Hilde wel een beetje aan het zweten', waarna Michèle ook weer direct bevestigd met 'ja, ja ja' en 'mo mo mo'. Els dan weer: 'Toch wel een beetje een stressgezichtje hé, niet zoals anders'

Hilde maakt Michèle verdacht: 'ik zie toch een geforceerde lach'

Ook wanneer Jan begint te lachen zijn het Hilde en Michèle die hier het hardst op reageren (van de kandidaten zonder pasvragen).

Als Mol wil je volgens mij al bij ronde 1 zoveel mogelijk foute personen opperen. Je hebt geen zekerheid dat je zelf de rondes overleeft, maar het is wel een goede dogwhistle voor de kandidaten met een pasvraag: Zij hebben er alle baat bij om op de geopperde persoon te stemmen, want dat zijn al zeker 3 stemmen tegen die persoon. 3 van de 8, 7 of 6. Als de Mol geen pasvragen heeft zijn dat al 4/8, 4/7 en 4/6 stemmen tegen een kandidaat als de mol tot bij de laatste stemming geraakt.

« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 14:58:49 door Nat007 »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 7-04-2025, 16:22:25 »
Samen met Pedro is zij de enige die consistent dingen fout doet of niets bijdraagt aan de groepspot.
In Follow the money staat zij ook onderaan.

Nat007 heeft al een hele lijst opgesomd van mogelijke acties.

Ik voeg hieraan nog toe: Nu Jan uit het spel ligt, is de kans groot dat hij de echte eerste afvaller was. (we weten dat Pas en Rusiana zeker niet de eerste afvallers waren, want zij kregen een groen scherm na de liftopdracht)
Dit vergroot de kans dat mijn eerder genoemde theorie klopt:

We weten dat Michèle de schakelaar van Jan heeft uitgezet. Zij kwam als 5de boven, het licht van Jan zijn stoel ging als 5de uit.
Als Jan inderdaad de afvaller was, dan had hij ook in de trein de koffer met het kleinste bedrag. Een klein bedrag meekrijgen in de tweede coupé is voor de mol sowieso beter dan de kans op een hoger bedrag (van Nimrod bijvoorbeeld). Wie helpt Jan, en alleen Jan? Michèle!
Wat we zeker weten is dat het totaalbedrag min de 800€ van Hilde, maar 900€ was. Dat is gemiddeld maar 300€ over de rest van die 3 koffers, en Jan zijn koffer zat daar bij. De kans dat Jan dus een bedrag lager dan 300€ in zijn koffer had is best groot.

Het enige wat mij nog tegen houdt om 100% voor Michèle te gaan, is dat ze niet tijdig uit de container geraakt.
Maar ook daar: Ik geloof dat ze wel degelijk als tweede uit de container wou komen, maar dat ze gegokt en verloren heeft. Haar gok is dan zoveel mogelijk tijd tussen bus 1 en bus 2 laten, want hoe meer tijd daartussen, hoe meer tijd ze verliezen bij het inhalen van bus 1. Uiteindelijk is Plan A van de mol dat de helicopter überhaupt niet op tijd wordt bereikt. Geen geld en 100% zeker van de molkoffer.

Voorlopig heb ik enkel Michèle en Pedro als potentiële mollen. Els begint elke aflevering steeds verder af te glijden.

I was blind but now I can see

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 7-04-2025, 16:28:16 »
Wat mij dan juist wel naar Michèle doet gaan is de voorkennis die ze daar lijkt te hebben en hoe ze het spel kickstart door zowél gelijk aan haar neus te zitten alsook flink te gaan vloeken. Dat is niet normaal denk ik, in een gloednieuwe groep en een 1e aflevering. Wie begint er gelijk te vloeken in een allereerste opdracht al meteen? De Mol. KIEV achtig momentje denk ik.  En dat de mol in die helicopter zou willen zitten is iets wat molloten zelf hebben geconcludeerd. Dat is helemaal niet nodig met een groot eigen voordeel in de mix. Denk wel dat Michèle in de bus wilde geraken, maar het niet goed getimed heeft.
Het is de simpelste opdracht die een mol kan doen, gewoon enkele keren aan zijn neus komen en niet vloeken. Als Michèle voorkennis had zorgde ze er wel voor dat ze aan de 10 kwamen en niemand gaat dat een verdachte actie vinden.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 16:30:00 door Luc »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #86 Gepost op: 7-04-2025, 16:34:23 »
Tja, dat deed ze dus juist niet om zo te proberen direct de 9000 weg te spelen. Eigenlijk heel eenvoudig.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 7-04-2025, 16:52:43 »
Hoe kan je de €9000 wegspelen door niet uit de container te komen? Leg miĵ dat eens uit. Het zijn de twee teams die uit de container zijn geraakt die de €9000 kunnen wegspelen.

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 7-04-2025, 16:58:12 »
Hoe kan je de €9000 wegspelen door niet uit de container te komen? Leg miĵ dat eens uit. Het zijn de twee teams die uit de container zijn geraakt die de €9000 kunnen wegspelen.
Ik denk dat Lo wil zeggen dat Michèle gehoopt had dat de anderen er ook niet uit geraakten. Zodoende zou er maar 1 team onderweg zijn naar de heli en er kon geen geld verdiend worden.

Maar Lo moet weten dat ze wél uit de container geraken, luttele minuten (misschien maar 1minuutje) na Hilde/Jan/Nimrod. En dat er toch wat geld in de heli moet zijn om de verleiding van de koffer groter te maken.
Kan je achteraf zeggen; ja, maar we hadden toch geld.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #89 Gepost op: 7-04-2025, 17:11:20 »
dat de anderen er ook niet uit geraakten. Zodoende zou er maar 1 team onderweg zijn naar de heli
Het was op tijd he. Dus ze kunnen er wel uit geraken maar dan te laat zijn. Het heeft 2 teams nodig om te laat te zijn danwel op tijd te zijn. Zij kon er alvast 1 helpen uitschakelen en hopen dat het 1 ander ook niet lukt.

En je aanname dat er wel geld verdiend moet worden is maar een aanname. Het maakt het wat makkelijker om voor de koffer te gaan ja, maar is niet doorslaggevend.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 7-04-2025, 17:27:16 »
Er werd duidelijk meegedeeld dat er één container is opengegaan. De mol hoeft dan met zijn voorkennis ervoor te zorgen dat hij er ook uit geraakt om controle te hebben op de €9000 en de molkoffer. Hopen dat de andere container niet open gaat heeft geen zin, de containers hebben geen enkele invloed op elkaar. Dat de mol er niet in slaagt om 10 keer zijn neus aan te raken, daar kan ik niet bij.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 22:58:34 door Luc »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 7-04-2025, 17:35:34 »
We weten dat Michèle de schakelaar van Jan heeft uitgezet. Zij kwam als 5de boven, het licht van Jan zijn stoel ging als 5de uit. Als Jan inderdaad de afvaller was, dan had hij ook in de trein de koffer met het kleinste bedrag. Een klein bedrag meekrijgen in de tweede coupé is voor de mol sowieso beter dan de kans op een hoger bedrag (van Nimrod bijvoorbeeld). Wie helpt Jan, en alleen Jan? Michèle!

Ook een heel goed punt. Ook daar klopt het weer met Michèle.

Ik kan voor Pedro ook kandidaatsacties opsommen en voor alle andere deelnemers ook (zéker een berg voor Els); snap dat stukstaren op die allereerste opdracht niet zo. Wil een versbakken mol gelijk in de spotlights door zelf in die heli te geraken, wetende dat die koffer met grote zekerheid in het spel blijft door kandidaten die een voordeel willen? Twijfelachtig. Net zoals deze mol waarschijnlijk de spotlight bij het meloenslopen aan iemand anders gunde. Dat ging ook wel gebeuren sowieso. Het is prima mogelijk dat Michèle het spel op gang bracht met haar meermaals neus aanraken en vloeken (zeer opmerkelijk vond ik) en vervolgens in alle spanning gewoon net te lang in die container bleef. Gevalletje (half)mislukte molactie dan, maar zonder grote consequenties.

Er werd duidelijk meegedeeld dat er een container is opengegaan. De mol hoeft dan met zijn voorkennis ervoor te zorgen dat hij er ook uit geraakt om controle te hebben op de €9000 en de molkoffer. Hopen dat de andere container niet open gaat heeft geen zin, de containers hebben geen enkele invloed op elkaar. Dat de mol er niet in slaagt om 10 keer zijn neus aan te raken, daar kan ik niet bij.
Tien keer nog wel?  ;D
Nee, dan wist iedereen gelijk wie de mol was. Dat gaan ze niet doen. En we hebben ook geen duidelijkheid over hoeveel tijd er precies verliep na de mededeling van Gilles, ze hebben behoorlijk zitten husselen met de beelden in de regie.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 17:38:56 door Nat007 »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #92 Gepost op: 7-04-2025, 17:58:43 »

Op momenten als deze staat er groot MOL op het voorhoofd van Michèle.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 7-04-2025, 18:22:01 »
In de eerste aflevering zei Michèle ook al tegen de groep over die molkoffer dat de mol hier nog voordeel van zou gaan hebben het hele programma. Iets in de trant van: Ik denk dat we nog gaan vloeken en dat de Mol ons telkens een stapje voor zal zijn. (Wat in het gesprekje tussen de Mol en Gilles ook weer gezegd werd door de mol: “Ze gaan nog vloeken op die koffer.”)
Probeert de mol hier iets te opvallend kandidaats te doen?

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 7-04-2025, 18:36:28 »
De kans op 9000 euro is minder dan 4%. Gezien qua eerste verdenkingen alle ogen op de drie in de helikopter gericht zullen zijn en het kandidatenvoordeel zo groot was dat zij hier met een grote kans (vooraf getest dixit Gilles) voor eigen gewin zullen gaan, is het zeer aannemelijk dat de mol niet in de helikopter wil geraken (en zo iedereen op het verkeerde been wil zetten)
Zelf als eerste groep uit de container komen is geen optie want zo vergroot je de kans dat de helikopter gehaald wordt. Als tweede eruit, moet ze gaan voor 1 goed antwoord.
De kans is het grootst dat dit zonder de mol ook gewoon zo gebeurt.
De kansen zijn als volgt:
3 goede antwoorden: 1/27 =0,037
2 goede antwoorden: 6/27=0,222
1 goed antwoord: 12/27=0,444
0 goede antwoorden: 8/27=0,296

Er is een kans van 1/4 dat ze moet corrigeren, van 3 of 2 goed naar 1 goed. Dat is al bij al niet zo groot.

Als laatste uit de container komen en zo buiten alle verdenking blijven maar toch de kans dat de helikopter gehaald wordt zo klein mogelijk houden is dus zeker een plausibele strategie. En als de helikopter effectief niet gehaald wordt zal in eerste instantie richting diegene die voor foute antwoorden zorgde gekeken worden qua verdenking.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 18:44:00 door Molekule »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 7-04-2025, 18:46:45 »
Ik kan mij niet voorstellen dat de strategie van de mol is hopen dat er hoogstens een container opengaat. Die opdrachten in de containers waren gemakkelijk, zeker die aan je neus komen.
Neen, de molactie bestaat erin om in een busje te geraken en zoveel mogelijk foute antwoorden te (laten) geven.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 7-04-2025, 18:54:04 »
Ik kan mij niet voorstellen dat de strategie van de mol is hopen dat er hoogstens een container opengaat. Die opdrachten in de containers waren gemakkelijk, zeker die aan je neus komen.
Neen, de molactie bestaat erin om in een busje te geraken en zoveel mogelijk foute antwoorden te (laten) geven.
Het belangrijkste lijkt me toch vooral om de molkoffer in het spel te krijgen. Dat ga je niet laten afhangen van 6 anderen.
De leepste snor van het land

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 7-04-2025, 19:02:30 »
Dat is de strategie ook niet. De mogelijke strategie - die hier al veelvuldig beschreven is - is om de tweede container zo laat mogelijk te laten openen door zelf als derde container open te gaan.

Als Mol rekenen op die “statistisch kleine kans” en ervan uitgaan “dat het wel los zal lopen”, vind ik nogal een lakse houding van de Mol om dan maar expres te laat uit je container te geraken (want het was nog wel de ‘makkelijkste’, die ‘neusaanraakcontainer’ om er toch als tweede uit te geraken). Je laat als mol toch veel ‘op z’n beloop’.

Dat is ook niet zo. De mol verkleint wel degelijk de kans dat de helikopter gehaald wordt, maar op een veel minder opvallende manier.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2025, 19:06:13 door Molekule »

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 7-04-2025, 19:16:16 »
Dat is de strategie ook niet. De mogelijke strategie - die hier al veelvuldig beschreven is - is om de tweede container zo laat mogelijk te laten openen door zelf als derde container open te gaan.

Dat is ook niet zo. De mol verkleint wel degelijk de kans dat de helikopter gehaald wordt, maar op een veel minder opvallende manier.

Nu mochten ze nog een kwartier in die container gezeten hebben, container 2 was open en de kandidaten waren weg. Je hebt daar toch geen invloed op vanuit de 3de container. Groep 1 is weg met nog 33min op de klok, Gilles geeft de boodschap, groep 2 geraakt vrij op 29min. Dan maakt het toch niet uit hoelang je nog in die 3de container zit? Je vergroot of verkleint geen enkele kans om die heli te halen.
Container 3 had toch geen invloed op container 2?

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 7-04-2025, 19:19:06 »
Nogmaals, de mol heeft geen enkele invloed op wat er in de andere containers gebeurt. De mol komt enkel te weten wanneer de eerste container is geopend.