Ongelukkig voor de productie. We nemen even aan dat wisselen niet gelukt is, om wat voor reden dan ook.
Als er dan 4 hele hoge bedragen in een groepje zitten (zeg 700, 800, 900, 1000) dan weet de overgebleven persoon dat de mol in dat groepje zit. Wat diegene ook kiest. En wij als kijkers weten dit dan ook.
Dit zou "ongelukkig" zijn uit productieperspectief, omdat ze natuurlijk niet zoveel informatie willen weggeven. En dit hadden ze kunnen voorkomen door de 4 vs 4 splitsing zo te doen dat de bedragen relatief eerlijk verspreid zijn. Wij krijgen deze verdeling niet te zien. Alleen achteraf zien we dat dit "gewoon" de eerste 4 vs de laatste 4 zijn. Maar niemand kan garanderen dat de productie dit altijd van plan was.
Dat bedoel ik met het vangnet dat de productie ingebouwd lijkt te hebben. Dat zou dus betekenen dat het wisselen ook wel eens zou kunnen mislukken. En dat er dus misschien helemaal niet gewisseld is, ook al lijkt het wel zo.
Ik zou dat valsspelen vinden van de productie. Dat is toch het spel: proberen de molkoffer met 1000€ tot bij Gilles brengen? Als door een speling van het lot Hilde opgezadeld zit met koffers met 1000-900-800-700, dan kan zij 3400€ verdienen (en als ze slim is opent ze dan de koffer niet, want dan weet ze dat ze minimum een koffer met 700€ heeft en goed bezig is én dat de mol bij de andere 3 zit)
Als de crew daarmee gaat rammelen, en Hilde kan plots maar 2000€ verdienen...dan haalt de productie 1400€, en ws zelfs 3400€ uit de pot, want Hilde gaat dan ws wél kijken. Dat is niet de taak van de productie, maar van De Mol.
Mijn verdachten:
1) Michèle: In de twee afleveringen quasi nog niets opgebracht: 200€ bij de lift. That's it. Ze gaf bij de drakentoren ook "dat is een draak" door bij de handdoeken, maar serieus...elke kandidaat wist dat dat een draak was, dus niet eens onlogisch dat je dat als mol dan eerst zegt: je lijkt goed je best te doen, maar die draak vond zonder haar ook wel zijn bestemming. Ze komt ook heel lief en behulpzaam over. Helpt kandidaten in de trein, terwijl dit onnodig is, want er vallen er sowieso 2 af. Dus waarom helpen? Tenzij je weet dat bijvoorbeeld Jan een laag bedrag in zijn koffer heeft zitten. Dat brengt mij naar het volgende punt:
Bij de liften zien we niet welke schakelaar Michèle uitzet, maar ze komt als 5de boven en Jan zijn lamp gaat als 5de uit. Dus aannemelijk dat Jan zijn schakelaar werd uitgezet door Michèle.
Michèle kan hier productieassistente spelen en de schakelaar van de afvaller uitzetten. 1) Goed voor de groepssfeer 2) Goed voor de treinopdracht, want die wil je met 10 kunnen spelen.
Maar Michèle weet dan ook dat Jan het laagste bedrag in zijn koffer heeft en dan is het wel heel handig om de man met het laagste bedrag even snel te helpen. Ook handig dat je dan naast hem zit in de trein.
2) Alexy: Heeft iets meer verdiend dan Michèle, maar niet veel (Piet Huysentruyt geraden en tot boven geraakt in de liften). Bij de drakentoren kan je er niet omheen dat er dankzij hem zuilen zijn omgevallen. Maar hij wordt wel heel verdacht in beeld gebracht.