Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen  (gelezen 4477 keer)

Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2025, 09:12:29 »
De mol moet toch op zijn minst in de auto'tjes zitten. Je kan toch niet riskeren dat de molkoffer niet gekozen wordt..

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 24-03-2025, 09:47:50 »
Ik ga er ook vanuit dat als 2de groep ontsnappen de beste plaats is voor de mol. Je verliest het maximum aan tijd in de containers, maar hebt ook nog invloed op geld en tijd in de busjes. Als 2de groep heb je ook initieel al de touwtjes in handen om toch minstens 1 keer het 1ste busje te doen stoppen (en het is nog kandidaats ook).

Ik vond het wel frappant dat we zien hoe Gilles vermeld dat 1 busje al weg is. Op dat moment zien we de ‘neusaanrakers’ behoorlijk vlug hun 10 punten behalen. Daarna spoelen we terug naar het moment dat ze 7 punten hadden. Eigenlijk gaan ze van die laatste 7 naar 10 punten in zo’n 20 seconden. Dan zien we dat de dansers in die tijdspanne eigenlijk net voor hun weg zijn geraakt (als we de edit mogen geloven).

Blijkbaar waren die dus nét weg toen de ‘neusaanrakers’ ook buiten kwamen. Beide groepen waren dus heel dicht op elkaar buiten, wat inhoudt dat de mol misschien wel heeft gestuurd, maar (misschien) net naast 2de ontsnapping heeft gegrepen.

Bij de dansers vind ik Jan en Hilde beide heel vlug tot de juiste conclusies komen. Jan vind ik verdacht handig bij de 2 eerste connecties. Hilde vindt wel ‘Thuis’ op het broodnodige moment. Bij de dansers is het vooral Michèle die opeens heel vlug 5 punten eigenhandig scoort.

Ik hou deze 3 extra in de gaten.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 09:50:29 door Froky »

Offline Elijah

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 24-03-2025, 09:55:11 »
Ik denk ook niet de mol perse uit de container moet maar het wel graag wilde. Zoals Froky zegt: zodra de boodschap van Gilles komt begint Michèle haar neus zeer veel aan te raken. Helaas wisten Jan en Hilde nog Thuis voor dat het de anderen lukt te ontsnappen. Mijn mol is Michèle en ze heeft pech gehad in de eerste opdracht maar ze maakt het wel goed op de markt.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 24-03-2025, 10:30:14 »
Ik denk ook dat de mol uit de container wil ontsnappen omdat hij dan invloed heeft op de €9000 en kan dan vertragen door een fout antwoord te geven waardoor de kans kleiner is dat de molkoffer onderschept wordt. Of de mol zelf in de helikopter geraakt heeft hij niet volledig in de hand omdat er een andere team is maar hij kan wel terecht van uitgaan dat de kandidaten in de helikopter voor persoonlijk voordeel zullen kiezen.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 24-03-2025, 10:43:07 »
Mijn mol is Michèle en ze heeft pech gehad in de eerste opdracht maar ze maakt het wel goed op de markt.

De container met de punten is ook de beste opdracht naar mijn mening om als mol te zitten. Enige container met 4 personen, waardoor je als mol al meer ruimte hebt om in de groep op te gaan. Makkelijkst te sturen opdracht. En nog een groot voordeel, zelfs als je eigenhandig de opdracht vertraagt of versnelt, dan kunnen je medekandidaten daarna nog steeds niet makkelijk beredeneren ‘wie’ nu eigenlijk de doorslag gaf. Ik vraag me zelfs af in hoe verre de kandidaten nadien hebben geweten hoe ze de punten hebben verdiend/ verloren.

In beide andere containers valt het al veel makkelijker op voor de kandidaten zelf als 1 iemand heel vlug oplossingen vindt (of net niet vindt).

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 24-03-2025, 11:27:09 »
De mol wil toch wel in één van de eerste twee containers. Even los van de helicoptervlucht. Je probeert in de busjes te komen, lijkt me, daar valt in ieder geval nog wat tijd te rekken (voor de koerier) en tegelijkertijd geldwinst tegen te gaan.

Dit was initieel ook mijn eerste gedacht. Maar kan je echt tijd rekken? Als je een fout antwoord geeft remt je eigen bus, maar de andere rijdt gewoon door. Je wint geen extra tijd.
I was blind but now I can see

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #26 Gepost op: 24-03-2025, 11:29:40 »
Hele vreemde actie,  in de donkere container ( thematisch best voor mol, ode aan eerdere seizoenen) zien ze de vragen op een bepaald moment.

Als ze hebben bepaald dat er drie kleuren in de vlag zitten, zien we de doos op zijn zijkant gezet worden waardoor deel van de naam leesbaar is.  Hoe weten ze dat die doos zo moet staan ?  Doet de mol dit of is er info die we niet zagen gedeeld

En de mol wil in de busjes niet perse om die koffer , maar om invloed te hebben op het te winnen geld

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2025, 11:32:42 »
De container met de punten is het gemakkelijkste om eruit te geraken, de mol hoeft gewoon enkele keren onopvallend zijn gezicht te raken om aan de 10 te komen. Maar dat is niet gebeurd waardoor ik denk dat de mol niet in de container met 4 heeft gezeten.
De mol wil zeer zeker uit de container geraken op invloed op het geld te hebben.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 11:34:13 door Luc »

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 24-03-2025, 11:43:56 »
Hoe weet els dat ze de blokken met vragen moet draaien ?    We zien haar de doos met de vraag over de vlag op plek 3 zetten en omdraaien zodat je bovenop die thaise naam kan lezen .

Heeft ze voorkennis of is er ergens info die wij niet hadden dat de dozen zo op de tafel moesten worden gezet?

Offline skfjsqdfsdqf

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 24-03-2025, 11:47:46 »
Michele is voor mij zeer verdacht omwille van volgende redenen :

- container waar er moet gedanst worden om elektriciteit te hebben => Michele gaat graag naar festivals
- Container waar er gefietst moet worden => Michele is een instructrice bij CycloStudio in Gent. (spinningclub)
-Container waar je je gezicht moet aanraken voor punten => Michele is docent Anatomie aan de hogent. Goede punten als je het juiste lichaamsdeel aanraakt en punten aftrekken als je vloekt.

Do I need to say more???  ::tandpastasmiley::

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 24-03-2025, 11:53:33 »
Hoe weet els dat ze de blokken met vragen moet draaien ?    We zien haar de doos met de vraag over de vlag op plek 3 zetten en omdraaien zodat je bovenop die thaise naam kan lezen .

Heeft ze voorkennis of is er ergens info die wij niet hadden dat de dozen zo op de tafel moesten worden gezet?

Maar als Els (als mol) voorkennis heeft, waarom zou ze dan de te lezen tekst naar boven leggen?

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 24-03-2025, 12:03:42 »
Omdat je als mol misschien uit de container wil komen?

En als je een box eenmaal verkeerd neerzet , gaat er dan iemand kijken aan de andere kant kf daar tekst staat.

Maar ik denk na herbekijken dat ze wisten dat ze de naam van bangkok moesten noemen en dus wisten dat het om de thaise tekst te doen was en dat ze daarom se doos zo neerzet

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #32 Gepost op: 24-03-2025, 12:26:32 »
Zo laat mogelijk als tweede ontsnappen was ideaal geweest voor de mol; genoeg tijd rekken om de heli niet te halen, maar wel in de busjes zitten, meer directe invloed heb je niet als mol.
Je zou dan kunnen zeggen dat in de containers met de overeenkomsten en de aanraking/vloeken daar het beste controle over is,
want de vijf vragen + de volledige naam van Bankok goed doen leek bijna onmogelijk.
Maar het feit dat die container wel op tijd openging doet mij vermoeden dat daar iemand bezig was met sturende voorkennis.

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 24-03-2025, 12:39:33 »
Ik vind het in elk geval logischer om elk van de 5 dozen te noemen, individueel als naam( dus een keuze maken tussen de 5) dan dat iemand in poging 1 of 2 alles achter elkaar noemt en dus juist is .

Zelfs als je ze alle 5 1 voor 1 had genoemd en deur ging niet open, kon je laten denken dat het aan de uitspraak lag.

Deze container was voor mij verbazend dat die open gegaan is .

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 24-03-2025, 13:21:14 »

En de mol wil in de busjes niet perse om die koffer , maar om invloed te hebben op het te winnen geld

De vraag is dan: wil je als mol als eerste uit de container? Zolang er nog niemand uit de container is, ben je toch beter dat je zelf ook niet uit de container gaat? Zo win je tijd en kan de koerier misschien als eerste bij de helicopter aankomen, wat zowel voor het geld als voor de koffer het veiligst is voor de mol.
Laat ons even uitgaan van het scenario dat de mol sowieso in één van de busjes wil zitten, dan ben je toch beter dat je wacht tot er al één groep vertrokken is en dan pas de puzzel oplost? Voorbeeld: stel er zijn al 20 minuten verstreken. Jij als mol weet uiteraard wat je moet doen om uit de container te geraken. Ga je dan op minuut 20 al uit je container, of wacht je tot een andere groep uit de container is op minuut 25, 30, 35,...om vlak daarna met de oplossing te komen? Je kan namelijk geen tijd rekken in het busje. Als jou busje op kop ligt en je geeft een fout antwoord, remt jouw busje en wacht je tot de tweede bus je heeft ingehaald. Je rekt daarbij geen tijd tov het tweede busje. Mijn mening is daarom dat de mol nooit als eerste de container wil verlaten, maar wacht tot er 1 groep uit de container is. Duurt dit 45 minuten? Zoveel te beter voor de mol.
I was blind but now I can see

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 24-03-2025, 13:31:34 »
Het moment dat Gilles zijn voice-over doet (busje 1 is weg) zou inderdaad heel goed een seintje voor de mol zijn geweest. 

Daarbij valt op dat Michele daarna 3 keer heel opvallend haar gezicht/neus aanrakt. Maar die zijn dus wel net te laat dus - molpunten voor die groep. 

De manier waarop Hilde stuurt is ook erg opvallend: 'Wat doen we graag, relaxen, ontspannen, televisie kijken... THUIS!' 
Zo snel van relaxen -> thuis vind ik opmerkelijk. Uit het niets komt ze ineens met het goede antwoord.
Tot slot is die groep heel makkelijk te manipuleren als je de 3 antwoorden al weet. De andere kandidaten alvast naar de eerste 2 goede antwoorden sturen, wachten tot de voice-over van Gilles om dan snel het laatste antwoord te geven en dus als 2e uit de container te kunnen.
De leepste snor van het land

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 24-03-2025, 13:35:57 »
De vraag is dan: wil je als mol als eerste uit de container? Zolang er nog niemand uit de container is, ben je toch beter dat je zelf ook niet uit de container gaat? Zo win je tijd en kan de koerier misschien als eerste bij de helicopter aankomen, wat zowel voor het geld als voor de koffer het veiligst is voor de mol.
Laat ons even uitgaan van het scenario dat de mol sowieso in één van de busjes wil zitten, dan ben je toch beter dat je wacht tot er al één groep vertrokken is en dan pas de puzzel oplost? Voorbeeld: stel er zijn al 20 minuten verstreken. Jij als mol weet uiteraard wat je moet doen om uit de container te geraken. Ga je dan op minuut 20 al uit je container, of wacht je tot een andere groep uit de container is op minuut 25, 30, 35,...om vlak daarna met de oplossing te komen? Je kan namelijk geen tijd rekken in het busje. Als jou busje op kop ligt en je geeft een fout antwoord, remt jouw busje en wacht je tot de tweede bus je heeft ingehaald. Je rekt daarbij geen tijd tov het tweede busje. Mijn mening is daarom dat de mol nooit als eerste de container wil verlaten, maar wacht tot er 1 groep uit de container is. Duurt dit 45 minuten? Zoveel te beter voor de mol.
Het was m.i. niet heel duidelijk hoe de opdracht verloren kon worden op vlak van tijd.
Ze hadden nu 1 van de 3 vragen juist en dat was net voldoende aldus Gilles. Het is niet duidelijk hoeveel extra tijdverlies bij de containers nodig was om 2/3 juist te moeten hebben. Dat had al een stuk moeilijker geweest.

Nimrod is diegene die een juiste strategie aanbrengt waardoor ze zeker de eerste vraag juist hebben en dat blijkt cruciaal. Enkele de laatste vraag doet er toe om eerst aan de helikopter te komen.

De mol kan dus op 3 strategieën mikken: Ofwel in de container voldoende lang puzzelen zodat 2 of 3 van de vragen in de busjes juist zouden moeten zijn (moeilijk te halen als je maar in 1 container invloed hebt)
Ofwel in een busje voor genoeg foute antwoorden zorgen zodat ze te laat arriveren.
Ofwel in een busje de laatste vraag overwinnen om als eerste aan te komen. Dat plan werkt altijd om bij de koffer te geraken maar kan wel wat geld opleveren.

Ik denk dat de mol wellicht in een busje zat maar niet perse in de helikopter.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2025, 13:40:44 door Betonmol »

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 24-03-2025, 13:42:50 »
Voor mij ontsnapt de mol sowieso uit de container. Als eerste kan best, zelfs als de rest er niet uit komt (= geen geld).

Wat die koffer betreft; ook de "doos van Pandora" is niet open gegaan in Griekenland, dat was ook een voordeel voor de mol. Ik denk dat het wenselijk was dat de koffer meeging, maar niet noodzakelijk. Dan hadden we gewoon niet geweten wat er in zat.
Het spel laten beslissen, hoofdzaak voor de mol is geld uit de pot houden.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 24-03-2025, 13:47:47 »
Voor mij ontsnapt de mol sowieso uit de container. Als eerste kan best, zelfs als de rest er niet uit komt (= geen geld).

Wat die koffer betreft; ook de "doos van Pandora" is niet open gegaan in Griekenland, dat was ook een voordeel voor de mol. Ik denk dat het wenselijk was dat de koffer meeging, maar niet noodzakelijk. Dan hadden we gewoon niet geweten wat er in zat.
Het spel laten beslissen, hoofdzaak voor de mol is geld uit de pot houden.

Dit artikel is daarbij erg interessant: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/23/de-mol-koffer-onheil-sabotage-aflevering-1-seizoen-13/

Het trio kiest voor zichzelf, al is de rest van de groep daar uiteraard niet zo blij mee. "Er lag ook een scenario klaar voor als de koffer wel onderschept zou worden en dus uit het spel zou blijven", vertelt Verstichel, maar meer wil hij daar niet over kwijt.
De leepste snor van het land

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #39 Gepost op: 24-03-2025, 14:04:23 »
Er werd 3000 euro verdiend. Het minimale dat je als mol nodig hebt. Je moet namelijk de andere twee in de helikopter overtuigen om de molkoffer door te laten door ze te laten kiezen voor persoonlijk voordeel. Dat gaat een stuk makkelijker als er ook wat geld verdiend is, want daarmee wordt het zwarte vlekje van kiezen voor persoonlijk voordeel voor deze twee kandidaten met een wit vlekje - 3000 euro verdiend - weggepoetst.

3000 euro is peanuts voor de molkoffer. Nummer 37 heeft zomaar al 600 opgebracht. Pasquino, Rusiana en Sarah waren net te laat.