Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33445 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #200 Gepost op: 21-04-2020, 20:19:59 »
Bart gaat met geel als eerste naar buiten , dat is een gegeven. Wat hij wilde of niet is niet relevant meer.
Als hij mol is weet hij dat dit geld is en dat ook jolien dit weet.

Door als eerste naar buiten te gaan, is er nul invloed op verder verloop dat is een feit. Je kunt enkel hopen dat er minimaal 1 vrijstelling naar buiten komt. En Bart gokt daarbij dat Christian en Alina jolien geloven Met haar grijze geldkoffer en niet op zoek gaan naar de 2e vrijstelling.
1. Die keuze om als eerste naar buiten te gaan kwam niet van Bart. En als hij dan uiteindelijk aan het kortste eind trek wat dit betreft, soit.
2. Waarom zouden Christian of Alina in vredesnaam op zoek gaan naar de 2de vrijstelling? Om de 2 andere kandidaten die geld hebben gepakt pasvragen te geven?

Er is hier helemaal niets om te gokken voor Bart. Die bekende vrijstelling wordt zeker gepakt en dat weten de anderen ook. Het enig zinvolle wat de anderen (te beginnen met Christian) hadden kunnen doen is de eerste de beste gelegenheid de grijze koffer te pakken. Dat kan nooit fout zijn. Want als Jolien heeft gelogen dan pakken ze daarbij de vrijstelling. En als Jolien de waarheid heeft gesproken, dan heeft Bart de vrijstelling en zul je never nooit een vrijstelling kunnen genieten. Als pleister op de wonde heb je dan tenminste een koffer met geld en maak je nog kans op de pasvragen, mocht een of andere onverlaat toch de andere vrijstelling pakken. Meer zit er dan niet in.

Ondanks de pech die Bart nu heeft dat Christian niet meteen de grijze koffer pakt, loopt het toch nog goed af in het scenario dat hij de Mol is. Je vergeet volgens mij steeds dat iedereen weet dat er in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Dus zodra deze 2 koffers weg zijn weet je dat het einde oefening is. Wonden likken time. Zorgen dat je niet per ongeluk de andere vrijstelling pakt.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #201 Gepost op: 21-04-2020, 20:39:56 »
1. Die keuze om als eerste naar buiten te gaan kwam niet van Bart. En als hij dan uiteindelijk aan het kortste eind trek wat dit betreft, soit.
2. Waarom zouden Christian of Alina in vredesnaam op zoek gaan naar de 2de vrijstelling? Om de 2 andere kandidaten die geld hebben gepakt pasvragen te geven?

Er is hier helemaal niets om te gokken voor Bart. Die bekende vrijstelling wordt zeker gepakt en dat weten de anderen ook. Het enig zinvolle wat de anderen (te beginnen met Christian) hadden kunnen doen is de eerste de beste gelegenheid de grijze koffer te pakken. Dat kan nooit fout zijn. Want als Jolien heeft gelogen dan pakken ze daarbij de vrijstelling. En als Jolien de waarheid heeft gesproken, dan heeft Bart de vrijstelling en zul je never nooit een vrijstelling kunnen genieten. Als pleister op de wonde heb je dan tenminste een koffer met geld en maak je nog kans op de pasvragen, mocht een of andere onverlaat toch de andere vrijstelling pakken. Meer zit er dan niet in.

Ondanks de pech die Bart nu heeft dat Christian niet meteen de grijze koffer pakt, loopt het toch nog goed af in het scenario dat hij de Mol is. Je vergeet volgens mij steeds dat iedereen weet dat er in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Dus zodra deze 2 koffers weg zijn weet je dat het einde oefening is. Wonden likken time. Zorgen dat je niet per ongeluk de andere vrijstelling pakt.
Ik blijf erbij dat Bart het hier niet goed zou doen als mol omdat hij geen invloed meer heeft op het verdere verloop van de opdracht nadat hij als eerste naar buiten gaat. Het kan inderdaad nog altijd dat Bart de mol is, dat sluit ik niet uit, ook al is dat bij deze opdracht niet de meest logische keuze. Maar dan vind ik niet dat je kan zeggen dat hij dit briljant gespeeld heeft, want dat is niet zijn verdienste. Er had nog te veel mis kunnen lopen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #202 Gepost op: 21-04-2020, 20:41:59 »
Met de aanpak van Jolien zijn de kansen dat er één vrijstelling genomen wordt het grootst. Cruciaal is ook dat de tip over de vrijstelling gevonden wordt (die zit in de gele of grijze koffer) en daar zijn Jolien en Alina verantwoordelijk voor. Zo zullen de gele en grijze koffer zeker genomen worden (en denkt niemand aan de witte koffer die niet geopend is en ook een vrijstelling bevat).
Bart wilde wel degelijk als eerste omdat hij overtuigd was dat de vrijstelling in de gele koffer zit maar hij was door Jolien misleid die loog over de grijze koffer. Een beetje bizar van Alina dat zij niet de grijze koffer nam gezien de tip. Of geloofde ze Jolien? Ook bizar als ze haar duidelijk verdenkt. Tenzij ze dacht dat Jolien de waarheid sprak omdat ze weet dat Alina haar verdenkt.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 20:43:30 door Luc »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #203 Gepost op: 21-04-2020, 20:54:24 »
Een beetje bizar van Alina dat zij niet de grijze koffer nam gezien de tip.

Niet als ze de mol is. Juist slim. Als ze m wel gepakt had had Jolien er misschien ook 1 gepakt en was er geld verdiend

Heb 7 afleveringen en 2 opdrachten op Jolien gezeten maar twijfel nu heel erg na deze opdracht want ook Jolien zet zichzelf net zo hard buiten spel als Bart.

Sommigen denken dat ze nog voor geld kon gaan mocht een kandidaat een vrijstelling erbij pakken maar dat is natuurlijk niet zo.
Dan weet iedereen namelijk meteen dat ze de mol is. Vooral de kijker

Dus als eerste een vrijstellingskoffer pakken = jezelf buiten spel zetten als mol

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #204 Gepost op: 21-04-2020, 21:07:30 »
Inderdaad FS.
De mol heeft niet 1 maar 2 doelstellingen: geld uit de pot houden en zo lang mogelijk niet ontdekt worden.
Als ook maar iemand de witte koffer had genomen (waarom deed believer Christian dat eigenlijk niet? Of Alina? Beide hadden die gok kunnen wagen) was Jolien ontmaskerd. Zo’n scenario gaan de makers echt niet in elkaar steken.

De enige die geld uit de pot haalt en niet onmiddellijk ontmaskerd kan worden is Alina.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 21:09:46 door Molekule »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #205 Gepost op: 21-04-2020, 21:19:03 »
Als Alina de mol is heeft ze het inderdaad slim aangepakt maar dat geldt ook voor Jolien.
Er bestond inderdaad het gevaar dat de witte koffer geopend werd en als mol moest je inderdaad wat geluk hebben (maar je moest sowieso liegen over de vrijstelling). Maar zoals ik eerder zei, het vinden van de tip over de vrijstellingen was van cruciaal belang opdat de gele en grijze koffer genomen worden en niemand meer aan de witte denkt.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #206 Gepost op: 21-04-2020, 21:34:42 »
Als Christian beter speelt dan neemt hij volgens jouw redenering de grijze koffer toch logischerwijs?
En in die situatie weet Alina toch dat de 2e vrijstelling in de witte koffer zit?
En is de kans groot dat ze die ook neemt, want ze verkiest de situatie dat haar mol Jolien en 1 kandidaat 2 pasvragen krijgen boven dat er 1 kandidaat de vrijstelling heeft?
Lijkt me niet zo’n goede molstrategie.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #207 Gepost op: 21-04-2020, 21:40:09 »
Christian dacht misschien dat er twee vrijstellingen genomen worden en nam dan maar een koffer met geld zodat hij twee pasvragen zou krijgen.
Maar als mol moet je als laatste of voorlaatste een koffer nemen.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 21:44:58 door Luc »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #208 Gepost op: 21-04-2020, 21:47:49 »
Over de witte koffer was niets bekend en er was kans dat er geld in zat want het geldbedrag klopte niet. 2000+1000+1000+500 is geen 5000.
Waarom zou iemand risico nemen deze te pakken als er voor de gele en grijze 50% kans was?

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #209 Gepost op: 21-04-2020, 21:58:25 »
Er was toch vooraf gezegd dat er twee koffers met een vrijstelling waren?
En na de grijze V van Jolien was de kans 60% dat de witte koffer door een andere kandidaat genomen wordt.
60% kans dat Jolien sowieso ontmaskerd wordt dus (of de proef moet doen slagen).
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 22:03:21 door Molekule »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #210 Gepost op: 21-04-2020, 22:02:56 »
Daarom was het voor de mol van cruciaal belang dat de tip over de vrijstellingen gevonden wordt. Anders was de kans dat iemand de witte koffer ging nemen veel groter.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 22:05:16 door Luc »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #211 Gepost op: 21-04-2020, 22:07:18 »
Hoezo?
Ik bedoel dat er na de grijze V van Jolien 60% kans dat iemand de witte V de eerste keer al neemt, die verborgen houdt en neemt.
Met de tip erbij is de kans dat de grijze V bij het uitstappen genomen wordt sowieso ook groter dan als die tip niet gevonden wordt.
Resultaat: 2 V en proef mislukt.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 22:11:24 door Molekule »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #212 Gepost op: 21-04-2020, 22:14:45 »
Misschien had er dan een heel andere tip in 't kistje gezeten...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #213 Gepost op: 21-04-2020, 22:23:54 »
Hoezo?
Ik bedoel dat er na de grijze V van Jolien 60% kans dat iemand de witte V de eerste keer al neemt, die verborgen houdt en neemt.
Met de tip erbij is de kans dat de grijze V bij het uitstappen genomen wordt sowieso ook groter dan als die tip niet gevonden wordt.
Resultaat: 2 V en proef mislukt.

Ja en oa is Jolien hierom onmols.

Alina is de enige die opties openhoudt voor het geval dat.. Alina kiest eerst geld.. slim want dan kan je nog van koffer veranderen mocht t anders lopen.
Met Joliens keuze is het meteen schaakmat.
Bart is iets minder onmols dan Jolien maar door eerst weg te gaan geeft ook hij n stukje controle weg


Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #214 Gepost op: 21-04-2020, 22:29:42 »
@WillempieW
Ik kan er geen bedenken waarbij Jolien kan vermijden dat ze ontmaskerd wordt in de situatie dat de witte koffer al gekozen was.
In geval de witte koffer betrokken wordt in de informatie verandert dat niks aan de situatie.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #215 Gepost op: 21-04-2020, 22:44:05 »
Als de tip over de vrijstellingen niet gevonden is was de kans groot dat Bart (of een andere kandidaat) de witte koffer gaat nemen. Door de tip (en leugen van Jolien) koos Bart voor de gele koffer omdat hij (ten onrechte) dacht dat daarin de vrijstelling lag.
Als Alina de mol is wist zij dat de gele koffer geld bevatte en is het inderdaad verdacht van haar om niet de grijze koffer te nemen. 
De handeling van Jolien is zowel als mol als kandidaat sluw gespeeld. Maar dan moest ze inderdaad het geluk hebben dat de witte koffer niet meegenomen wordt.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 22:50:10 door Luc »

Offline JvanEe

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #216 Gepost op: 21-04-2020, 22:54:55 »
Leuke opdracht, heerlijk dat wantrouwen naar elkaar toe en die blikken  ::rofl::

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #217 Gepost op: 21-04-2020, 23:23:36 »
@WillempieW
Ik kan er geen bedenken waarbij Jolien kan vermijden dat ze ontmaskerd wordt in de situatie dat de witte koffer al gekozen was.
Ik neem aan dat je de grijze koffer bedoelt?
Wat had ze hier dan als kandidaat gedaan c.q. moeten doen?
Ik zie daar niet zo 1-2-3 een verschil in wat een mol of een kandidaat in deze situatie zou doen.
Ik zie dat ontmaskeren dan ook niet direct, behalve dan als leugenaar, maar dat kan zowel als mol als als kandidaat.

Zou een kandidaat de witte koffer pakken en de kans lopen dat die dan met 2 medekandidaten zou komen te zitten met 2 pasvragen?
Of kies je dan voor 1 medekandidaat met een vrijstelling?
Als de grijze en witte koffer al weg waren had ze sowieso weinig keus (mol of kandidaat)...

Maar misschien zie ik 't verkeerd of iets over het hoofd.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #218 Gepost op: 21-04-2020, 23:41:05 »
Ik neem aan dat je de grijze koffer bedoelt?

Nee de andere koffer met de vrijstelling wordt hier bedoeld.

Jolien pakt meteen een vrijstelling. Wat had Jolien moeten doen als Bart, Alina of Christian de ander had gepakt?

Ze kan niet meer wisselen omdat ze dan ontmaskerd zou worden. In ieder geval naar de kijker omdat een kandidaat niet opeens een geldkoffer gaat pakken als ze de vrijstelling eerst had. Dat doet geen enkele kandidaat want het is n finalevrijstelling.

Jolien zet zichzelf hiermee op non actief voor de rest van het verloop als ze de mol zou zijn

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #219 Gepost op: 22-04-2020, 05:37:13 »
1. Die keuze om als eerste naar buiten te gaan kwam niet van Bart. En als hij dan uiteindelijk aan het kortste eind trek wat dit betreft, soit.
2. Waarom zouden Christian of Alina in vredesnaam op zoek gaan naar de 2de vrijstelling? Om de 2 andere kandidaten die geld hebben gepakt pasvragen te geven?

Er is hier helemaal niets om te gokken voor Bart. Die bekende vrijstelling wordt zeker gepakt en dat weten de anderen ook. Het enig zinvolle wat de anderen (te beginnen met Christian) hadden kunnen doen is de eerste de beste gelegenheid de grijze koffer te pakken. Dat kan nooit fout zijn. Want als Jolien heeft gelogen dan pakken ze daarbij de vrijstelling. En als Jolien de waarheid heeft gesproken, dan heeft Bart de vrijstelling en zul je never nooit een vrijstelling kunnen genieten. Als pleister op de wonde heb je dan tenminste een koffer met geld en maak je nog kans op de pasvragen, mocht een of andere onverlaat toch de andere vrijstelling pakken. Meer zit er dan niet in.

Ondanks de pech die Bart nu heeft dat Christian niet meteen de grijze koffer pakt, loopt het toch nog goed af in het scenario dat hij de Mol is. Je vergeet volgens mij steeds dat iedereen weet dat er in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Dus zodra deze 2 koffers weg zijn weet je dat het einde oefening is. Wonden likken time. Zorgen dat je niet per ongeluk de andere vrijstelling pakt.
Prima analyse, wat mij betreft! Ik vraag me alleen af, toen als 4e naar buiten gaan niet lukte, waarom Bart niet geprobeerd heeft om als 2e of 3e naar buiten te gaan. Maar misschien heeft hij dat wel voorgesteld, en is dat buiten beeld gelaten. Of had hij wel in de gaten dat ook dat hem niet werd gegund. Blad, steen, schaar was wat dat betreft nog niet zo'n slecht idee geweest. Maar ik denk ook dat de mol uiteindelijk van de groep toch als eerste moest, en dan kun je maar beter de eer aan jezelf houden. Dat Christian eerst als 4e wilde en daarna meteen na Bart als 2e, vind ik ook heel opvallend. Alsof hij Bart voor geen haar vertrouwde. Wat Alina ook letterlijk zei, na afloop.
Verder vond ik het verdacht dat Bart tot 2x toe een actie had die ertoe zou leiden dat de tip niet gepakt zou worden. De eerste keer door het raadsel niet te doorgronden, en de tweede keer door een fout antwoord te geven. Je kon ervan uitgaan dat de andere tip wel gevonden werd, want dat kistje was makkelijk te openen. En die tip speelde de mol ook in de kaart. Hooguit gaan ze erover liegen, maar dan weten er in elk geval toch al twee kandidaten van de vrijstelling in de grijze of gele koffer af. Als je als mol zelf bij dat kistje staat, dan is er maar één kandidaat die zeker weet dat die tip klopt. En dan was het ook nog eens handig als mol om elke aanvullende betrouwbare informatie over de resterende koffers te blokkeren, en zelf een tip te verzinnen, zoals Bart voorstelde. ::vergroot:: Dus m.i. zijn er veel redenen voor een mol om voor het kistje te gaan waar Bart stond.

Op dat moment had Christian beweerd dat er 1.000 euro in het rode koffertje zat, en Bart had beweerd dat in de blauwe een vrijstelling zat. Dus de tip dat er 2.000 euro in een van beide koffertjes zat, zou ook meteen duidelijk maken dat een van hen loog. Geen handige uitgangspositie voor de verdere discussie. En wie weet wat Bart nog voor mooie tip in gedachten had om mee terug te nemen in de trein. ;D
« Laatst bewerkt op: 22-04-2020, 07:24:08 door Newbie2 »