Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33477 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #220 Gepost op: 22-04-2020, 08:29:05 »
Als je weet/vermoed dat andere kandidaten op een andere mol zitten dan jij kun je makkelijk voor de tweede vrijstellingskoffer gaan.
Die twee pasvragen gaan dan de andere kandidaat echt niet helpen om van jou te winnen  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #221 Gepost op: 22-04-2020, 08:39:46 »
Schitterend hoe sommigen zich hier in bochten wringen om toch maar een uitleg te vinden voor hun mol  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #222 Gepost op: 22-04-2020, 08:44:36 »
Moeten we dan allemaal maar concluderen dat Alina de Mol is puur omdat ze in deze opdracht het verdachtst is? Dat ontken ik namelijk zeker niet.

Maar daarom ga ik nog niet meteen overstag. Ik vind het echt nog niet zo'n gek idee dat de Mol hier geen voorkennis had (zodat de kansen gelijk waren) en dat Alina wat in de war was.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #223 Gepost op: 22-04-2020, 08:46:23 »
Schitterend hoe sommigen zich hier in bochten wringen om toch maar een uitleg te vinden voor hun mol  ::rofl::
Welke bochten dan? Ik ben echt van mening dat Bart bij het meest molse kistje stond, en daar het meest molse deed wat je kunt doen. En ik denk ook dat hij door zowel Christian als Alina verdacht werd, vermoedelijk ook door Jolien, en daarom wel als eerste moest. En dat dat ook meespeelde bij de beslissing van Alina om blauw te pakken.

Maar ik denk dat we het erover eens zijn dat dit een prachtige opdracht was, waar je veel kanten mee op kunt! ::bravo:: ::ok::

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #224 Gepost op: 22-04-2020, 09:21:04 »
2. Waarom zouden Christian of Alina in vredesnaam op zoek gaan naar de 2de vrijstelling? Om de 2 andere kandidaten die geld hebben gepakt pasvragen te geven?

Natuurlijk wil  je als kandidaat de 2e vrijstelling pakken. door de 2e te pakken komt er toch nog geld in de pot en zet je de vrijstelling buiten spel. Vooral dat laatste is cruciaal in deze fase. Als een andere kandidaat de vrijstelling heeft heb je 50% kans om af te vallen in plaats van 33%. die paar pasvragen maken minder verschil. Tenzij je natuurlijk denkt dat de mol de vrijstelling heeft, dan heb je er vrede mee.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #225 Gepost op: 22-04-2020, 09:30:26 »
Moeten we dan allemaal maar concluderen dat Alina de Mol is puur omdat ze in deze opdracht het verdachtst is? Dat ontken ik namelijk zeker niet.

Maar daarom ga ik nog niet meteen overstag. Ik vind het echt nog niet zo'n gek idee dat de Mol hier geen voorkennis had (zodat de kansen gelijk waren) en dat Alina wat in de war was.

Ik lees veel goede zaken, maar ik lees ook echt veel zaken die niet echt de feiten weerspiegelen. Dat bedoel ik dus met in bochten wringen. Is niet per se negatief, eerder creatief door sommigen  ::rofl::

Welke bochten dan? Ik ben echt van mening dat Bart bij het meest molse kistje stond, en daar het meest molse deed wat je kunt doen. En ik denk ook dat hij door zowel Christian als Alina verdacht werd, vermoedelijk ook door Jolien, en daarom wel als eerste moest. En dat dat ook meespeelde bij de beslissing van Alina om blauw te pakken.

Maar ik denk dat we het erover eens zijn dat dit een prachtige opdracht was, waar je veel kanten mee op kunt! ::bravo:: ::ok::

Kijk dat je probeert Bart in deze opdracht als mols te zien, alle respect voor. Ik heb hier al heel erg veel pogingen gelezen, maar je kan niet om 2 feiten heen:

1. Bart gaat als eerste en heeft zo heel erg weinig invloed op het resultaat (ook al hoor ik hier dat hij het geniaal speelde zodat achter hem maar 1 vrijstelling gepakt zal worden, nee daar heeft hij geen invloed meer op, jammer)

2. Bart werd door niemand gedwongen om als eerste te gaan. Akkoord dat hij even afwachtte, maar hij beslist dan echt volledig zelf om als eerste te gaan zonder in discussie te treden.

Dit zijn gewoon feiten. En als je dan nog Bart hier als mols kan zijn, mij goed. Maar hou wel rekening met deze 2 feiten in je uitleg. Maar als je deze 2 dus in rekening brengt en je kan het nog uitleggen, dan is het creatief en mooi dat de Barttunnel stand houdt  :P

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #226 Gepost op: 22-04-2020, 10:10:31 »
1. Bart gaat als eerste en heeft zo heel erg weinig invloed op het resultaat (ook al hoor ik hier dat hij het geniaal speelde zodat achter hem maar 1 vrijstelling gepakt zal worden, nee daar heeft hij geen invloed meer op, jammer)

2. Bart werd door niemand gedwongen om als eerste te gaan. Akkoord dat hij even afwachtte, maar hij beslist dan echt volledig zelf om als eerste te gaan zonder in discussie te treden.

Dit zijn gewoon feiten. En als je dan nog Bart hier als mols kan zijn, mij goed. Maar hou wel rekening met deze 2 feiten in je uitleg. Maar als je deze 2 dus in rekening brengt en je kan het nog uitleggen, dan is het creatief en mooi dat de Barttunnel stand houdt  :P
Daar wil ik ook niet van wegkijken. Het was ook het eerste deel van mijn post, die daar over ging. Ik houd het erop dat Bart besefte dat hij er niet onderuit kwam dat hij als eerste de trein uit moest, omdat hij verdacht wordt. Het is een aanname, maar eentje die rijmt met een paar andere zaken, o.a. dat Christian direct een draai maakte en als tweede wilde gaan. En dat Alina buiten zei dat ze hem voor geen haar vertrouwde, en ook al eerder een paar verdenkingen uitte richting Bart, o.a. een tamelijk serieuze bij de ouzo opdracht.
Anderzijds heb ik dan weer het idee dat in de Alina-tunnel dit idee er echt niet in wil, als mogelijkheid. Hoe weet men zo zeker dat Alina Bart niet verdenkt? Oké het is geen feit, maar wel een reële mogelijkheid, dus daar moet toch rekening mee gehouden worden. Dit is geen opdracht waarbij het meteen case closed is. Gelukkig maar! Dat Bart bij het meest gunstige kistje stond buiten, en daar ook nog eens verdacht bezig was, zou ik overigens wel een feit durven noemen. (Waarom stond Alina daar niet? ;))

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #227 Gepost op: 22-04-2020, 10:15:07 »
Ik zou Bart in dit spel sowieso niet vertrouwen, ook als hij mijn Mol niet was. ;D

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #228 Gepost op: 22-04-2020, 10:24:55 »
Ik weet niet zeker dat Alina Bart niet verdenkt, maar Alina schommelt al een paar weken tussen Jolien en Bart, met haar opmerkingen.

Waarom wil ze dan niet met Bart boodschapper zijn? Je houdt andere kandidaten weg van de mol en je kan hem zelf 3 uur in de gaten houden.

Als ze Bart dan daadwerkelijk niet vertrouwt, wat ik als mol Alina zijnde ook niet zou doen trouwens, waarom gaat ze dan voor Bart zijn koffer? Als Bart de mol is en de gele koffer is een vrijstelling, dan weet Jolien dat ook. Dus stel dat Bart de vrijstelling idd genomen had dan moet Alina absoluut niet op zoek naar de andere vrijstelling, dan vergroot ze de kansen dat de 2 anderen 2 pasvragen krijgen.

Want jullie gaan er hier wel vanuit dat ze alle3 Bart verdenken lees ik? Dan zou Alina  dus 2 pasvragen minder hebben dan Jolien en Christian. Gevaarlijk spel..

Ik vind Alina gewoon heel erg inconsistent in haar gedrag naar haar verdachten toe. Bij Bart is het duidelijk dat hij Alina verdenkt.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2020, 10:50:55 door Convans »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #229 Gepost op: 22-04-2020, 10:47:46 »
Ik mis nog wel eens de nuance hier dat e.e.a. niet altijd zo ideaal hoeft uit te pakken als de mol had gehoopt. Wij beredeneren alles vanuit "de beste positie is, de mol moet dit of dat.."

Ja, Alina maakt een vreemd met keuze met bijbehorende vreemde uitleg.
Ja, Jolien zit in de beste molpositie als laatste (als een ander de witte vrijstelling neemt moet ze wel geld in de pot toestaan door de grijze te nemen anders valt ze door de mand zoals door FS terecht betoogd heeft).

Als ik naar mijn hoofdverdachte Bart kijk:

Stel hij ziet dat hij nooit als laatste zal kunnen. Wat doet een goede mol? Hij improviseert! Hij heeft hij al voldoende verwarring gezaaid deze opdracht. Stelt voor allemaal dezelfde koffer te bekijken, liegt over eerste koffer, wil code niet ontcijferen, vertelt dan weer de waarheid over zijn koffer, gaat vrijwillig als eerste en pakt een andere koffer.

Iedereen weet dat of geel of grijs een vrijstelling is. Door als eerste te gaan en direct de gele te nemen (wat zeker ook prima uit te leggen is als kandidaat) hoeft maar 1 van de 3 anderen de grijze te pakken en de opdracht is (gedeeltelijk) mislukt. Als ik kandidaat Christian, Alina of Jolien was nam ik in ieder geval de grijze mocht die nog beschikbaar zijn.

Ik ga op basis van deze opdracht zeker geen definitieve conclusies trekken omdat er zoveel mogelijk is.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #230 Gepost op: 22-04-2020, 10:54:40 »
Dat mensen Bart nog als verdachte in deze opdracht zien snap ik nog

Maar dat Jolien nu nog verdacht kan zijn gaat er bij mij niet in

Dit was DE opdracht waar de mol voorkennis had. Vast niet bij alles maar bij deze absoluut wel

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #231 Gepost op: 22-04-2020, 10:55:51 »
Waarom wil ze dan niet met Bart boodschapper zijn? Je houdt andere kandidaten weg van de mol en je kan hem zelf 3 uur in de gaten houden.
Misschien omdat ze het al zeker weet? En verder lijkt het me niet fijn om 3 uur te moeten lopen met allerlei nog onbekende opdrachten, als je nog last hebt van je voet. Jolien vraagt daar ook naar.
Als ze Bart dan daadwerkelijk niet vertrouwt, wat ik als mol Alina zijnde ook niet zou doen trouwens, waarom gaat ze dan voor Bart zijn koffer? Als Bart de mol is en de gele koffer is een vrijstelling, dan weet Jolien dat ook. Dus stel dat Bart de vrijstelling idd genomen had dan moet Alina absoluut niet op zoek naar de andere vrijstelling, dan vergroot ze de kansen dat de 2 anderen 2 pasvragen krijgen.
Ja, dat is inderdaad het raadsel bij Alina bij deze opdracht. Ze wilde blijkbaar per se voor die tweede vrijstelling gaan. Dat hield ze nog vol tot in de auto, en dat vind ik voor een mol ook een beetje raar. Zou je dan op een bepaald moment niet toegeven dat je een fout hebt gemaakt? Dus ja: het is heel verdacht. Maar de mogelijkheid dat ze de opdracht niet goed begrepen had (als kandidaat) en al erg in de war was, is niet uit te sluiten.
Want jullie gaan er hier wel vanuit dat ze alle3 Bart verdenken lees ik? Dan zou Alina  dus 2 pasvragen minder hebben dan Jolien en Christian. Gevaarlijk spel.

Nou ja, jullie, naar mijn idee verdenken Alina en Christian Bart. Jolien was nog aan het zwalken met haar hoofdverdachte Christian. Als Alina zeker is van haar mol kan ze het mogelijk nog wel winnen van Jolien. Maar logisch is het niet, om 2 pasvragen te schenken aan je concurrenten voor wat geld in de pot. ik geef het meteen toe.
Ik vind Alina gewoon heel erg inconsistent in haar gedrag naar haar verdachten toe. Bij Bart is het duidelijk dat hij Alina verdenkt.
Waar leid je dat laatste uit af? Voor mij maakt hij juist duidelijk deze aflevering dat hij Christian verdenkt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #232 Gepost op: 22-04-2020, 10:58:22 »
Dat mensen Bart nog als verdachte in deze opdracht zien snap ik nog

Maar dat Jolien nu nog verdacht kan zijn gaat er bij mij niet in

Dit was DE opdracht waar de mol voorkennis had. Vast niet bij alles maar bij deze absoluut wel

Hoezo denk je dat? Deze opdracht was er volgens mij vooral om de kandidaten een kans op pasvragen of een vrijstelling voor de finale te geven. Dan is het beter dat de Mol geen voorkennis heeft ook al betekent dat dat de Mol het geld minder makkelijk kan laten verliezen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #233 Gepost op: 22-04-2020, 10:59:15 »
Hoezo denk je dat? Deze opdracht was er volgens mij vooral om de kandidaten een kans op pasvragen of een vrijstelling voor de finale te geven. Dan is het beter dat de Mol geen voorkennis heeft ook al betekent dat dat de Mol het geld minder makkelijk kan laten verliezen.

 ::rofl::


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #234 Gepost op: 22-04-2020, 11:00:41 »
 ???

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #235 Gepost op: 22-04-2020, 11:07:49 »
::rofl::

Het is vaker in de geschiedenis gebeurt dat bij zulke opdrachten De Mol geen voorkennis had. Dus zo onwaarschijnlijk is dat niet.  Dat weten we binnen 2 weken zeker.

Maar kan je volgende keer een reactie inzetten met inhoud? want dit komt echt over als uitlachen en dat vind ik persoonlijk  ::niet-ok:: en voegt niks toe aan de discussie.
klaar voor de strijd

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #236 Gepost op: 22-04-2020, 11:09:23 »
Nu ja, zelfs met voorkennis kon het hier foutlopen Heinz. Als de mol gewoon 1 vrijstelling moest nemen voor geen geld te verdienen, had ik het meteen geloofd. Nu is het wat complexer en lijkt voorkennis wel aangeraden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #237 Gepost op: 22-04-2020, 11:09:46 »
???

Moet daar gewoon om lachen. Op het moment dat Jolien een super onmolse aanpak heeft zou de mol opeens geen voorkennis hebben  ???

Ging er vanuit dat je een grapje maakte  :)

Dit ging om 2000 euro uit de pot te halen waardoor n kandidaat een finalevrijstelling zou krijgen. Denk dat dat t doel was  ;)

Denk er t jouwe van  ::ok::

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #238 Gepost op: 22-04-2020, 11:10:52 »
???

Volgens mij wordt jouw stelling dat de mol hier zonder briefing de opdracht ingaat in twijfel getrokken.

Dat is ook voor mij echt geen realistische optie.  ::ohno::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #239 Gepost op: 22-04-2020, 11:28:08 »
Prima analyse, wat mij betreft! Ik vraag me alleen af, toen als 4e naar buiten gaan niet lukte, waarom Bart niet geprobeerd heeft om als 2e of 3e naar buiten te gaan. Maar misschien heeft hij dat wel voorgesteld, en is dat buiten beeld gelaten. Of had hij wel in de gaten dat ook dat hem niet werd gegund. Blad, steen, schaar was wat dat betreft nog niet zo'n slecht idee geweest. Maar ik denk ook dat de mol uiteindelijk van de groep toch als eerste moest, en dan kun je maar beter de eer aan jezelf houden. Dat Christian eerst als 4e wilde en daarna meteen na Bart als 2e, vind ik ook heel opvallend. Alsof hij Bart voor geen haar vertrouwde. Wat Alina ook letterlijk zei, na afloop.
Verder vond ik het verdacht dat Bart tot 2x toe een actie had die ertoe zou leiden dat de tip niet gepakt zou worden. De eerste keer door het raadsel niet te doorgronden, en de tweede keer door een fout antwoord te geven. Je kon ervan uitgaan dat de andere tip wel gevonden werd, want dat kistje was makkelijk te openen. En die tip speelde de mol ook in de kaart. Hooguit gaan ze erover liegen, maar dan weten er in elk geval toch al twee kandidaten van de vrijstelling in de grijze of gele koffer af. Als je als mol zelf bij dat kistje staat, dan is er maar één kandidaat die zeker weet dat die tip klopt. En dan was het ook nog eens handig als mol om elke aanvullende betrouwbare informatie over de resterende koffers te blokkeren, en zelf een tip te verzinnen, zoals Bart voorstelde. ::vergroot:: Dus m.i. zijn er veel redenen voor een mol om voor het kistje te gaan waar Bart stond.

Op dat moment had Christian beweerd dat er 1.000 euro in het rode koffertje zat, en Bart had beweerd dat in de blauwe een vrijstelling zat. Dus de tip dat er 2.000 euro in een van beide koffertjes zat, zou ook meteen duidelijk maken dat een van hen loog. Geen handige uitgangspositie voor de verdere discussie. En wie weet wat Bart nog voor mooie tip in gedachten had om mee terug te nemen in de trein. ;D
Bedankt voor je compliment!
Mij viel op dat de 2 tips toevallig gingen over 3 van de 4 koffers die zijn opengemaakt. En dat de tip van Bart en Christian ging over hun koffers en de tip van Alina en Jolien over Joliens koffer. Kan allemaal toeval zijn. Dus heb ik even gekeken of er iemand bijvoorbeeld voorkeur had voor een bepaalde richting. En dan lijkt het erop dat Bart als eerste naar buiten ging en een richting koos. Bart zat ook aan het gangpad dus die kon als eerste naar buiten. De beelden zijn hier niet heel duidelijk in. Je ziet namelijk Christian weg van de trein lopen, gevolgd door de 2 dames. Bart zie je op dat moment niet. Maar in de beelden daarna zie je dat Bart een stuk vóór Christian loopt. Logische conclusie zou zijn dat Bart in dat shot ervoor al weg was. Gezien zijn moeilijk doen over de wiskundige reeks en zijn slechte rekenwerk misschien wel opmerkelijk. Dat laatste blijft sowieso vreemd gedrag.
Ik vermoed trouwens dat die tips er pas in zijn gestopt nadat de koffer keuze bekend was en dat ze hiervoor al scenario's hadden klaar liggen. Anders hadden we hier lang niet zoveel pagina's vol kunnen schrijven wellicht. Belangrijk was volgens mij dat er in ieder geval een aanwijzing zou komen over een vrijstelling die gepakt is. Als er tenminste een vrijstelling is gepakt en die kans is 93,7%. Berekening onder de spoiler.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)