Auteur Topic: Aflevering 6  (gelezen 90605 keer)

Offline mike0106

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #140 Gepost op: 14-02-2010, 23:51:58 »
Ik verdenk nu vooral Sanne en Arjen, juist vanwege de jokers. Ik snap de mensen nooit die zeggen dat een Mol geen vrijstellingen pakt omdat ie die niet nodig heeft. Als je jokers pakt, win je juist een beetje vertrouwen bij de rest, maar stiekem heb je dan alvast wat jokers verspild. Ik noem dat een mollenactie.

En het was natuurlijk vooral Sanne die zich erg verdacht maakte, aan het einde.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #141 Gepost op: 15-02-2010, 10:17:43 »
Ik heb de aflevering zojuist teruggezien en mij valt iets op bij opdracht 3 (Rivieropdracht). Kim pakte wel heel snel voor Arjen het kokertje met de munten waardoor ik op haar ging letten. Wanneer ze de eerste twee jerrycans zien (kim ziet ze zelf) roeien ze er, zij het ietwat onhandig, naartoe. Kim geeft Arjen een muntje en dan pakt ze er zelf 1 om in het water te gooien. Je zit dit bij 32:55-32:58, het muntje zie je het duidelijkst bij 32:56, zeker als je pauze/play doet op HD. Ik heb er een screenshot van gemaakt, zelf ben ik niet goed in het bewerken van foto's. Maar als iemand dat wel is kan je het misschien nog duidelijker zien. Het is echt geen steen/golf oid.

Lijkt me niet dat dit een actie is voor een "gewone" kandidaat, immers zo verkloot hij/zij alleen maar het eventueel te winnen geld en verdacht maak je je er niet mee want het valt niemand op. Imo een typische molactie welke we bij de terugblik uitgebreid te zien krijgen. Kim is mijn mol, tenzij iemand mij kan overtuigen dat deze actie niets voorstelt.

Daarna kan ze natuurlijk altijd doen alsof ze 1 jerrycan vult om de verloren munt te compenseren voor Arjen, zodat hij niets merkt dat er 1 of meerdere ontbreken. Bij het overgeven met Arjen zie je ook dat Kim gewoon de munt naast de kano gooit, niet eens in de buurt van Arjens hand.



« Laatst bewerkt op: 15-02-2010, 11:05:18 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #142 Gepost op: 15-02-2010, 11:06:56 »
Hmm, ik heb het eens bekeken en ze gooit inderdaad iets in het water. Maar of dat een muntje is? Het kan ook een 'viezigheidje' zijn. Ze pakt het erg van bovenop de koker, die muntjes moeten er echt ín gezeten hebben.
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 6
« Reactie #143 Gepost op: 15-02-2010, 11:24:55 »
W.b. de 1000 treden opdracht, het lijkt me als mol de beste tactiek om als je 'laag' zit om voor het geld te kiezen, en als je 'hoog' zit voor de jokers.

Reden: als je als kandidaat als hoogste eindigt, en je kiest daar voor geld in de pot, dan verdenkt niemand je meer als mol, en kunnen al je tegenspelers je als mol afschrijven. Dit is het 'Paul Rabbering'-dilemma waarmee Paul seizoen 7 heeft gewonnen.

Daarom moest de hoogste kandidaat, mol of geen mol, wel voor jokers gaan. Als de mol dus laag zit kan die voor geld gaan om zo te kijken of hij verdachtmakingen lichter kan maken. Frits, Erik en Kim doen dit. En inderdaad, hoe hoger hoe logischer en verleidelijker het is om jokers te nemen, Arjen en Sanne doen dit.

Sanne is verdacht omdat ze jokers kiest, maar niet meer verdacht dan enig ander kandidaat als die het had gehaald.

Arjen is verdacht omdat ie jokers kiest, misschien ietsje verdachter dan Sanne. Als Arjen als mol weet dat na een jokerkeuze er geen geld meer in de pot komt, zou alleen Sanne's geld in de pot gaan, en als Arjen van het Paul-dilemma op de hoogte is wist hij dus dat er niets in de pot zou komen.

Kim is misschien nog wel het meeste verdacht omdat zij gemiddeld hoog komt, maar toch voor geld kiest. Als kandidaat is het verschil tussen 3 jokers (met de keuze tussen 4 kandidaten waar de mol tussenzit) en 500 euro wel erg groot. De jokers zijn goud voor een kandidaat zo ver in het spel. Als Kim de mol is kiest ze het geld, wetende dat voor kandiaten 4 of 5 jokers te verleidelijk zijn en wellicht is ze op de hoogte van het Paul-dilemma. Zij kan dan het meest ontdaan doen dat er geen geld is verdiend.

Erik is ook verdacht omdat hij geld kiest, maar hij zit aardig laag.

Frits is ook verdacht omdat hij geld kiest, maar hij zit het laagst. Toch zou het, met voorkennis, voor de mol aardig zijn om wat minder vertrouwd te worden om deze opdracht idd laag te eindigen en voor geld te gaan, en daarna ontdaan te zijn. Maar Frits heeft het dan wel iets /te/ goed gespeeld. :)

Kortom: in mijn opinie is Kim het verdachtst in deze opdracht.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2010, 11:26:55 door Tsubasa »
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Sjappie

  • Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #144 Gepost op: 15-02-2010, 11:35:28 »
Ik denk dat het juist de bedoeling was van de mol om zoveel mogelijk jokers te pakken te krijgen. Zo creëer je een bepaalde onzekerheid bij de kandidaten omdat 4 (Arjen) of 5 (Sanne) sowieso goede antwoorden natuurlijk heel veel is. Daarom kon het bijna niet anders dat kandidaten zonder jokers voor 1000 euro een vrije doortocht zouden kopen. Komt er eigenlijk op neer dat Arjen als mol 4000 euro uit de pot heeft gehaald door 4 jokers te pakken en ook nog is heel betrouwbaar en zeker overkomt.

Dit is het precies, geniaal van Arjen! De rest was zooo bang om af te vallen vanwege die jokers, dat ze zonder te blikken of blozen die vrijstelling kochten. En dan Arjen nog even koelbloedig laten zien dat hij totaaaal in control is...

Offline Ville

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #145 Gepost op: 15-02-2010, 13:57:09 »
Dit is het precies, geniaal van Arjen! De rest was zooo bang om af te vallen vanwege die jokers, dat ze zonder te blikken of blozen die vrijstelling kochten. En dan Arjen nog even koelbloedig laten zien dat hij totaaaal in control is...

En dus als mol?! als enige de pot spekken voor 1000 euro??? Ik heb toch een iets andere definitie van genialiteit waar het molstreken betreft... Te beginnen met geld verspelen ipv verdienen....!!!
« Laatst bewerkt op: 15-02-2010, 14:14:26 door Ville »
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 6
« Reactie #146 Gepost op: 15-02-2010, 15:05:47 »
Iets heel algemeens: Wanneer je eigenlijk zeker weet dat je de foto-opdracht hebt verprutst, en je krijgt een kandidaat te zien door de telescoop, dan KAN het natuurlijk weldegelijk de mol zijn, die je hebt gezien. Deze ''mindfuck'' zit toch hetzelfde in elkaar als de kaars-opdracht in Argentinië en Mexico, en de liftopdracht in Thailand?

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #147 Gepost op: 15-02-2010, 15:11:52 »
Eindelijk gelukt, een screenshot zonder pauze teken in het beeld waarin je Kim het muntje in het water ziet gooien. Het hangt links naast de peddel in de lucht, donkere ronde vlekje zegmaar. Ze pakt een munt, geeft die aan Arjen. Daarna pakt ze nog een munt uit de koker en gooit deze snel overboord...

« Laatst bewerkt op: 15-02-2010, 15:29:05 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #148 Gepost op: 15-02-2010, 15:19:10 »
ik vind het er niet echt uitzien als een muntje.
Je zou dat als mol denk ik veel onopvallender kunnen doen, door net te doen alsof je een muntje in een jerrycan stopt, of eventueel echt een muntje daarin stoppen, maar dan tegelijkertijd wanneer je een jerrycan uit het water vist of er weer ingooit, 1 of meerdere muntjes in het water laten vallen.

Vooral bij het eruit halen kun je heel onopvallend te werk gaan omdat je dan echt met je handen in het water moet om die jerrycan eruit te halen. Als je dan in je handen alvast 1 of meerdere muntjes vasthoudt laat je ze zo het water in glijden. Niemand die het ziet.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 6
« Reactie #149 Gepost op: 15-02-2010, 15:32:26 »

 hoe hoger hoe logischer en verleidelijker het is om jokers te nemen, Arjen en Sanne doen dit.


daraai het eens om, en probeer dezelfde redenatie te volgen, die je nu volgt.

Stel dat beneden 5 jokers te verdienen waren, en boven slechts 1. Hoe staat iedereen dan in het spel, ik probeer te beredeneren of het enig verschil maakt.

Frits kiest dan uiteraard voor de jokers, nummer 2 en 3 wellicht ook.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #150 Gepost op: 15-02-2010, 16:32:00 »
Arjen is verdacht omdat ie jokers kiest, misschien ietsje verdachter dan Sanne. Als Arjen als mol weet dat na een jokerkeuze er geen geld meer in de pot komt, zou alleen Sanne's geld in de pot gaan, en als Arjen van het Paul-dilemma op de hoogte is wist hij dus dat er niets in de pot zou komen.

Volgens mij zegt PJH dat er geen geld in de pot komt als niet alle kandidaten voor geld kiezen....

En dus als mol?! als enige de pot spekken voor 1000 euro??? Ik heb toch een iets andere definitie van genialiteit waar het molstreken betreft... Te beginnen met geld verspelen ipv verdienen....!!!

Hij verdient het niet, hij geeft het niet uit. Mooie manier om je, als er toch al 4 mille uit de pot gaat, wat minder "verdacht" te maken?

m0ll0m

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #151 Gepost op: 15-02-2010, 17:59:06 »
Ik heb de foto bewerkt, het is echt een muntje. Op HD erg goed te zien, maar helaas niet mogelijk  :(

Weet je het niet, antraciet

Offline Molhunter..!!

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Mol na afl 1: Patrick
Re: Aflevering 6
« Reactie #152 Gepost op: 15-02-2010, 18:49:03 »
Ik heb de foto bewerkt, het is echt een muntje. Op HD erg goed te zien, maar helaas niet mogelijk  :(

Is dit logisch gezien niet erg riskant?
de twee duo's uit de kano's praten vast na over het spel. Als het andere duo dan zegt wij hadden in totaal 10 munten (ik weet zo even niet of het bekend was hoeveel het er waren, maar dat weten de duo's in elk geval wel) En het duo Kim en Arjen zegt dan, "Ow wij hadden er maar 5" dan is er natuurlijk wel HEEL  erg duidelijk gemold.....

De echte WIDM-fan: "Bij het inloggen op je computer, duimen voor een groen scherm!"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 6
« Reactie #153 Gepost op: 15-02-2010, 19:07:40 »
aantal munten is vooraf verteld tijdens de uitleg.

5 voor elk, dus wat mij betreft kan die hele theorie van het muntje in het water gooien "het water in".
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 6
« Reactie #154 Gepost op: 15-02-2010, 19:18:04 »
daraai het eens om, en probeer dezelfde redenatie te volgen, die je nu volgt.
Stel dat beneden 5 jokers te verdienen waren, en boven slechts 1. Hoe staat iedereen dan in het spel, ik probeer te beredeneren of het enig verschil maakt.

Wat heeft dat voor zin om zo te denken? De opdracht was niet zo.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline de_mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #155 Gepost op: 15-02-2010, 19:19:25 »
W.b. de 1000 treden opdracht, het lijkt me als mol de beste tactiek om als je 'laag' zit om voor het geld te kiezen, en als je 'hoog' zit voor de jokers.

Tja.. dat is als kandidaat ook de beste tactiek. Zo is het in het spel ook gegaan, voor de mol en de kandidaten is het allebei het beste naarmate je verder naar boven gaat voor de jokers ipv het geld te kiezen. Dus hier heb je niet zoveel aan.

...als Arjen van het Paul-dilemma op de hoogte is wist hij dus dat er niets in de pot zou komen.

Hoe bedoel je dit nou? Als hij het paul-dilemma kende komt er niks in de pot? Of denk je dat, als Arjen het dilemma kent, Sanne het ook kent, en zij zich er naar gaat gedragen, en dus voor de jokers kiest? Dan had Arjen ook best voor het geld kunnen kiezen. Zeker als hij mol is! Want dat komt dan toch nooit in de pot, maar hij lijkt zo wel een goede kandi. (zie ook je eigen argumenten bij Kim in hetzelfde bericht)

Sanne is verdacht omdat...
Arjen is verdacht omdat...
Kim is misschien nog wel het meeste verdacht omdat...
Erik is ook verdacht omdat...
Frits is ook verdacht omdat...

Kortom; in jouw opinie is iedereen verdacht!  ::rofl::
One for the mol, two for the money, three for the clues, now go, go, go!

Offline de_mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #156 Gepost op: 15-02-2010, 19:20:51 »
Iets heel algemeens: Wanneer je eigenlijk zeker weet dat je de foto-opdracht hebt verprutst, en je krijgt een kandidaat te zien door de telescoop, dan KAN het natuurlijk weldegelijk de mol zijn, die je hebt gezien. Deze ''mindfuck'' zit toch hetzelfde in elkaar als de kaars-opdracht in Argentinië en Mexico, en de liftopdracht in Thailand?

Ja, en daar waren we, met lange discussies destijds, ook al achter. Dus wat wil je nu zeggen?
One for the mol, two for the money, three for the clues, now go, go, go!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 6
« Reactie #157 Gepost op: 15-02-2010, 19:21:20 »
Volgens mij zegt PJH dat er geen geld in de pot komt als niet alle kandidaten voor geld kiezen....

Volgens mij kwam er wel geld in de pot als Sanne voor geld koos, en daarna al het geld als ze van boven naar beneden lopen van de kandidaten totdat er eentje tussen zit die voor jokers koos.

Dus in het theoretische geval dat Sanne voor geld koos, Arjen voor geld, Kim voor jokers, en Erik en Frits ook voor geld, was alleen het geld van Sanne en Arjen in de pot gekomen. Zo lees ik het ook op de AVRO website.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 6
« Reactie #158 Gepost op: 15-02-2010, 19:25:47 »
Tja.. dat is als kandidaat ook de beste tactiek. Zo is het in het spel ook gegaan, voor de mol en de kandidaten is het allebei het beste naarmate je verder naar boven gaat voor de jokers ipv het geld te kiezen. Dus hier heb je niet zoveel aan.

Hoe bedoel je dit nou? Als hij het paul-dilemma kende komt er niks in de pot? Of denk je dat, als Arjen het dilemma kent, Sanne het ook kent, en zij zich er naar gaat gedragen, en dus voor de jokers kiest? Dan had Arjen ook best voor het geld kunnen kiezen. Zeker als hij mol is! Want dat komt dan toch nooit in de pot, maar hij lijkt zo wel een goede kandi. (zie ook je eigen argumenten bij Kim in hetzelfde bericht)

Kortom; in jouw opinie is iedereen verdacht!  ::rofl::

Ik bedoel inderdaad een beetje dat laatste: dat Arjen, als hij de mol is, waarschijnlijk op zijn klompen aanvoelt dat Sanne voor jokers gaat, dat hij ook voor jokers kan gaan omdat hij dan minder verdacht overkomt. Zoals ik al zei: ik vind Kim het meest verdacht hier omdat zij geld kiest boven 3 jokers, maar als Arjen geld had gekozen boven 4 jokers was dat wel echt super verdacht geweest.

Yep, iedereen is verdacht :P In deze opdracht dan. Verder denk ik gewoon dat Frits 't is :P
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 6
« Reactie #159 Gepost op: 15-02-2010, 19:27:02 »
Dus in het theoretische geval dat Sanne voor geld koos, Arjen voor geld, Kim voor jokers, en Erik en Frits ook voor geld, was alleen het geld van Sanne en Arjen in de pot gekomen. Zo lees ik het ook op de AVRO website.

Volgens mij ook, het spel stopt zodra iemand iets anders kiest dan Sanne. Alleen mogen ze de jokers dan gewoon houden.
De mol heeft onderaan dus weinig invloed op het spel, maar kan wel mooi het geld pakken wat dan vervolgens toch niet in de pot komt. Zo kan 'ie goodwill kweken.