Poll

Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?

Ja
32 (33.7%)
Nee
63 (66.3%)

Totaal aantal stemmen: 95

Auteur Topic: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?  (gelezen 32569 keer)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #20 Gepost op: 11-03-2011, 22:38:07 »
Nee, het mag absoluut niet wat mij betreft en zoals ik elders al zei zou het een grote smet op de serie zijn als Patrick inderdaad de Mol is, wat mij betreft. Hij is dan echt veel te ver gegaan. Valt ook niet te vergelijken met de vriendschappen die eerdere mollen in hun series vormden. (van Sanne en Kim weet ik niet meer zo goed, want Kim vond ik ook geen goede mol en dat heb ik dus een beetje verdrongen :P)

En over dat het niet zo is dat hij Art aan de overwinning heeft geholpen met die jokers... Zeker die jokers voor aflevering 4 waren enorm belangrijk. In dat stadium van het spel kun je er nog maar zó uitvliegen. Dan is een verschil van een joker (of wat) extra, heel groot. Veel mensen zitten nog op de verkeerde mol, spreiden en hebben zo sowieso veel vragen fout. Dan scheelt het nogal of je er gratis een paar goed krijgt. Je kunt dan bijna al niet meer afvallen. Later in de serie gaat dat veel minder op.

Het had zomaar kunnen zijn dat Art in aflevering 4 zou zijn afgevallen zonder jokers (we zullen het nooit weten). We weten van Paul Rabbering dat je eerst héél fout en later juist héél goed kunt zitten.

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #21 Gepost op: 11-03-2011, 22:40:36 »
Gaat niet alleen om jokers, ook om samen informatie bespreken en veel optrekken en hotelkamers delen en dan dezelfde informatie niet tegen andere kandidaten willen zeggen.
Kim trok vorig jaar enorm veel op met Sanne. Ook als mol heb je je voorkeuren als je wekenlang met een stel vreemden opgescheept zit. Het is alleen maar menselijk dat je dan voorkeuren ontwikkeld.
Kan het me niet meer precies herinneren, maar volgens mij heeft Kim Sanne vorig jaar ook behoorlijk geholpen. Was weliswaar een andere situatie (Sanne gaf Kim 2 jokers, als zij Sanne zou helpen met studeren), maar kwam er dus wel op neer dat de mol de ene kandidaat meer hielp dan de andere...

Neemt niet weg dat Patrick Art wel erg heeft geholpen. Naar mijn mening wat te veel. Verder verwacht ik nog wel een uitleg voor het vrijstelling-spel rondom Karin en Patrick, want kan me niet voorstellen dat de regie hier Karin bewust benadeeld heeft...

Wie van de heren ook de uiteindelijke mol is Patrick, het is geen beste mol geweest...

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #22 Gepost op: 11-03-2011, 22:42:06 »
Als Patrick de mol is vind ik het raar dat ie Art zo'n voordeel geeft. Met hem in veel opdrachten, met hem op de kamer, informatie delen, jokers geven, 1 vraag goed gunnen etc.

Nogmaals: het is niet jokers geven, maar joker geven (en die joker was alleen geldig in aflevering 4)

Dat ze vaak bij elkaar op de kamer lagen (maar zeker niet in het begin, want toen was Art meestal met Jan), kan natuurlijk ook komen doordat niemand anders met Patrick wilde  ;D (hij snurkt nogal, schijnt)

Veel samen in opdrachten kan aan Art's werkwijze zelf liggen. Als hij zich heel dominant steeds in de groep met Patrick manouvreert, dan is dat niet de fout van Patrick, maar hadden de andere kandidaten maar wat assertiever moeten zijn.

En Patrick heeft er niet voor gezorgd dat Art één vraag meer goed had dan Karin en Soundos, want ze hadden alledrie ingevuld dat de mol geen geld oppakte. De mol wist dat uiteraard en kon dus leuk dit spelletje spelen.

Dit alles is opgeschreven uitgaande van de theorie dat Patrick de mol is, welke ik dus niet aanhang, maar daar gaat het nu niet om. 
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #23 Gepost op: 11-03-2011, 22:45:45 »
Verder verwacht ik nog wel een uitleg voor het vrijstelling-spel rondom Karin en Patrick, want kan me niet voorstellen dat de regie hier Karin bewust benadeeld heeft...

Nou, ik ben er toch erg bang voor....  :-\\
Als Patrick de Mol is, lijkt het me geen toeval dat hij voor die 'vrijstelling' mocht gaan.

-edit- En ook al eerder gezegd: dat maakte van die hele opdracht in feite een nepopdracht. De opdracht was slechts het decor waartegen Patrick zijn acteerkunstje kon uitvoeren. Ook iets heel dubieus van de kant van de productie.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2011, 22:49:31 door Jayne »

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #24 Gepost op: 11-03-2011, 22:49:31 »
Nou, ik ben er toch erg bang voor....  :-\\
Als Patrick de Mol is, lijkt het me geen toeval dat hij voor die vrijstelling mocht gaan.
Tja, en mij dus wel. Ik denk dat er echt geloot is, en dat Patrick eerlijk gewonnen heeft. Sterker nog: ik denk dat we deze loting terug te zien krijgen in de finale.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #25 Gepost op: 11-03-2011, 22:51:46 »
Tja, en mij dus wel. Ik denk dat er echt geloot is, en dat Patrick eerlijk gewonnen heeft. Sterker nog: ik denk dat we deze loting terug te zien krijgen in de finale.
Als we een loting te zien krijgen, dan weet ik ook zeker dat Patrick er uit komt rollen, ja. Maar of dat dan de 1e, 9e of 17e opname van die 'eerlijke loting' was....  :-X

Remember Deborah...?

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #26 Gepost op: 11-03-2011, 22:59:51 »
Tja, zo kan je overal wel iets achter zoeken natuurlijk.
Ik vertrouw de regie daar nog wel in.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #27 Gepost op: 11-03-2011, 23:01:45 »
Eigenlijk niet, tenzij het zijn rol als mol ten goede komt. Bijvoorbeeld wanneer hij als kandidaat dat absoluut gedaan zou hebben. Het is dan te ongeloofwaardig als je de mol bent om het niet te doen. Dat was hier niet het geval. Wat ik wel lichtelijk dubieus vind is dat Patrick wel een joker geeft aan Art maar weigert om Soundos van informatie te voorzien.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #28 Gepost op: 12-03-2011, 01:16:30 »
Mensen hebben soms de neiging om te overdrijven.
Zoals eerder in dit topic genoemd, heeft Patrick maar één joker zomaar aan Art gegeven en dus niet de lading jokers die sommige mensen beweren.
En dat bij elkaar op de kamer slapen ... je mag elkaar of je mag elkaar niet.
En ze hebben niet altijd bij elkaar op de kamer geslapen (aflevering 3: Jan met Art en Patrick met Pepijn).
Dus zo ver als dat sommige mensen beweren dat het is gegaan, is het niet gegaan.
Maar toch heb ik er een beetje een wrange smaak van in m'n mond.

En ik snap ook niet dat Soundos niet heeft gewonnen, want je zou toch denken dat Soundos veel meer op Patrick heeft gelet en veel meer informatie heeft genoteerd tijdens deze serie?
't Is voor mij nog steeds een wonder dat Art gewonnen heeft (want Art is gewoon niet de mol. Dat kan gewoon niet).
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #29 Gepost op: 12-03-2011, 01:18:45 »
Mensen hebben soms de neiging om te overdrijven.
Zoals eerder in dit topic genoemd, heeft Patrick maar één joker zomaar aan Art gegeven en dus niet de lading jokers die sommige mensen beweren.
En dat bij elkaar op de kamer slapen ... je mag elkaar of je mag elkaar niet.
En ze hebben niet altijd bij elkaar op de kamer geslapen (aflevering 3: Jan met Art en Patrick met Pepijn).
Dus zo ver als dat sommige mensen beweren dat het is gegaan, is het niet gegaan.
Maar toch heb ik er een beetje een wrange smaak van in m'n mond.

En ik snap ook niet dat Soundos niet heeft gewonnen, want je zou toch denken dat Soundos veel meer op Patrick heeft gelet en veel meer informatie heeft genoteerd tijdens deze serie?
't Is voor mij nog steeds een wonder dat Art gewonnen heeft (want Art is gewoon niet de mol. Dat kan gewoon niet).
Patrick heeft wel geweigerd soundos info te geven.
en ik denk dat hij art deze info wel heeft gegeven.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #30 Gepost op: 12-03-2011, 01:20:37 »
Wat ik wel lichtelijk dubieus vind is dat Patrick wel een joker geeft aan Art maar weigert om Soundos van informatie te voorzien.

Precies.
Iedereen heeft het hier over 'een extra joker' maar dat is natuurlijk niet het geval.
Het waren een aantal voorvallen.

1. De onnodige extra joker voor afl 4.
Zoals Tureluurs al aangaf leek Art daarvoor eerder Patrick te blokkeren (bijv in afl 3 met name), omdat hij goede vriendjes was met oa Jan en het popi clubje van de groep.
Patrick kan besloten hebben die extra joker daarom aan Art te geven. En de gevolgen ervan verkeerd hebben ingeschat.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de actie goedkeur, ik kan me echter nog wel voorstellen dat dat gebeurde. (Als mol blijft dat wat dubieus imho).

Het punt is alleen dat er een heleboel dingen wel degelijk mee samenhingen die later gebeurden.Op zijn minst was Patrick dus onzorgvuldig omdat hij dit niet goed genoeg ingeschat heeft, of - dat is de andere mogelijkheid - het was bewust.


2. De in mijn ogen volkomen onnodige actie van Patrick om aan Art voor te stellen om te gaan mollen bij de jeep, hetgeen Art begrijpelijkerwijze nog achterdochtiger maakte.

3. Het jokerspel waar Patrick en Art nu al zover elkaar dekking gaven en vriendjes waren dat Patrick bijna de jokers moest geven anders was het in negatieve zin opgevallen.
Ondertussen betekende dat dus wel dat Patrick bij Art wel seinde en bij anderen niet..
(Deels de schuld van deze opzet maar ook te voorzien bij voorkennis van de actie om iemand te benaderen en bevoordelen als vriend en bliksemafleider, gesteld dat dat is wat er is gebeurd).

4. (Dit is dus de vraag): Patrick die contact krijgt met de mol, Art die ervoor kiest zijn joker niet in te zetten en Karin wel die geen kans krijgt.
Misschien cynisch maar het wil er bij mij niet in dat dit echt een eerlijke loting is geweest. Daarvoor lijkt het allemaal te vooropgezet en het hele spel moest iig doorgang vinden dus de mol in principe zet sws een joker in hiervoor.

5.De opmerking van Soundos dat Patrick haar geen informatie meer wilde geven (nadat ze juist zo slim was geweest hem een op een te benaderen ook nog), het pactje van Art en Patrick waarbij ze elkaar de finale in willen helpen en als icing op de cake het gedoe van Patrick om geen geld te pakken als Art dit niet wilde, afhankelijk van hoe iedereen de vragen ingevuld had.

Of Patrick die antwoorden kende was onduidelijk, maar hij vraagt aan Art wat Soundos en Karin ingevuld hebben. En als hij ze wel weet is het toneelstukje sws vreemd want dan wil hij dus dat Art uitspreekt dat hij denkt dat Patrick de mol is - immers de test gaat over de mol en niet kandidaat Patrick.

Het gaat dus alles bij elkaar wel degelijk om meer dan 1 incident en '1 extra, dubieuze'joker.

Idd mogelijk had Art eruit gelegen erdoor, of was nav het jokerspel iemand anders eruit gegaan (goed mogelijk Karin of Art die allebei sws nog spreidden op dat moment), en dan had het er wellicht toch heel anders uitgezien in de finale.

Met zekerheid kan je dat uiteraard nooit zeggen maar ik vind dit alles bij elkaar echt wel wat dubieus en wat mij betreft veel te veel persoonlijke invloed en inmenging op basis van voordeeltjes gegeven - aan 1 kandidaat specifiek in dit geval - door de mol.  ::ohno::

« Laatst bewerkt op: 12-03-2011, 01:23:15 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #31 Gepost op: 12-03-2011, 01:23:52 »


En ik snap ook niet dat Soundos niet heeft gewonnen, want je zou toch denken dat Soundos veel meer op Patrick heeft gelet en veel meer informatie heeft genoteerd tijdens deze serie?
't Is voor mij nog steeds een wonder dat Art gewonnen heeft (want Art is gewoon niet de mol. Dat kan gewoon niet).

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat Soundos ofwel te zenuwachtig geweest is tijdens de laatste test, ofwel gewoon veel te langzaam. Dat ze dus door de zenuwen fouten is gaan maken. Ze kunnen nog best evenveel vragen goed gehad hebben maar Soundos was trager.

Er worden aannames hier gedaan die mogelijk helemaal niet terecht zijn.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #32 Gepost op: 12-03-2011, 01:30:02 »

En ik snap ook niet dat Soundos niet heeft gewonnen, want je zou toch denken dat Soundos veel meer op Patrick heeft gelet en veel meer informatie heeft genoteerd tijdens deze serie?
't Is voor mij nog steeds een wonder dat Art gewonnen heeft
Ja, dat bevreemd mij dan ook, want Soundos verdacht Patrick al bijna vanaf het begin en schreef bovendien álles op.

Weet de Mol welke vragen er komen in de test? Ik denk dat de Mol iig wel al vooraf wist welke vragen er bij het voorwerpengedeelte van de finaletest kwamen. Daarover zal hij wel ingelicht zijn.

Het zal toch niet zo zijn dat de Mol de uiteindelijke winnaar terloops nog wat goede antwoorden heeft toegespeeld?  :o
"Ja, weet je Art, vlees met vet eraan, dat vind ik zóó vies, he?"
"En James Taylor, ken je die? Gewéldige artiest!"
 :(

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #33 Gepost op: 12-03-2011, 01:35:34 »
Precies.
Iedereen heeft het hier over 'een extra joker' maar dat is natuurlijk niet het geval.
Het waren een aantal voorvallen.
[edit]
Hele mooie opsomming!  ::ok::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #34 Gepost op: 12-03-2011, 01:38:12 »
Het zal toch niet zo zijn dat de Mol de uiteindelijke winnaar terloops nog wat goede antwoorden heeft toegespeeld?  :o
"Ja, weet je Art, vlees met vet eraan, dat vind ik zóó vies, he?"
"En James Taylor, ken je die? Gewéldige artiest!"
 :(

Als hij dit echt heeft gezegd tegen Art en niet tegen Soundos, dan krijgen jullie hierbij toestemming van mij om Patrick op de Molfandag met propjes te bekogelen.  ::hypocriet::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #35 Gepost op: 12-03-2011, 01:51:48 »
Nou ja, het voorzeggen van de testvragen bedoel ik natuurlijk met een halve knipoog, want er is niets wat daar op wijst. Maar ja, een beetje kun je het je wel afvragen, idd in de zin van "welke informatie geeft de Mol aan wie door?". Vertelt de Mol uit zichzelf aan de ene kandidaat wel hoe z'n moeder heet en aan de andere niet? Enz., enz.


4. (Dit is dus de vraag): Patrick die contact krijgt met de mol, Art die ervoor kiest zijn joker niet in te zetten en Karin wel die geen kans krijgt.
Misschien cynisch maar het wil er bij mij niet in dat dit echt een eerlijke loting is geweest. Daarvoor lijkt het allemaal te vooropgezet en het hele spel moest iig doorgang vinden dus de mol in principe zet sws een joker in hiervoor.

Toch nog ff hier over...
Eens dat het hele spel iig doorgang moest vinden. Maar of de mol sowieso altijd een joker in zou zetten? Ik weet het niet. Je kunt ook denken dat men het zo gepland zou hebben:
'We laten de kandidaten vechten om de vrijstelling, dus de mol zet geen joker in, TENZIJ niemand ervoor gaat en dan zet de mol als enige een joker in, zodat het spel iig gespeeld kan worden.'
Dat past niet in het beeld van Patrick als mol, maar wat ik ermee wil zeggen is dat je natuurlijk altijd kunt afwachten wat de kandidaten doen, voordat je de mol z'n beslissing laat nemen.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #36 Gepost op: 12-03-2011, 02:05:10 »
'We laten de kandidaten vechten om de vrijstelling, dus de mol zet geen joker in, TENZIJ niemand ervoor gaat en dan zet de mol als enige een joker in, zodat het spel iig gespeeld kan worden.'
Dat past niet in het beeld van Patrick als mol, maar wat ik ermee wil zeggen is dat je natuurlijk altijd kunt afwachten wat de kandidaten doen, voordat je de mol z'n beslissing laat nemen.

Ja klopt, na posten realiseerde ik me net dat ik het niet secuur genoeg geformuleerd had.  ;D

In principe zet de mol een joker in tenzij iemand anders ook een joker inzet. Toch is dit natuurlijk wel de ideale gelegenheid om kandidaats over te komen, twijfel te zaaien en €2500 uit de pot te houden. Het punt is en blijft dat ik niet geloof in de 'loting' (met name ook omdat er een relatief hoog bedrag mee te winnen was) en dat Karin dus voor Jan Joker die joker inzette.  ::)

Dat blijft een kwestie van perspectief maar goed, ik denk gewoon nog steeds niet dat dat toeval is.   ::ohno::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #37 Gepost op: 12-03-2011, 02:07:37 »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #38 Gepost op: 12-03-2011, 02:10:24 »
Interessante discussie. Mijn overtuiging is dat het wel moet kunnen dat de mol een kandidaat bevoordeeld, maar alleen uit een voor de mol (op dat moment) strategisch belang en nooit zover dat een kandidaat hierbij aan de overwinning wordt geholpen. Persoonlijk vind ik het 'pact' tussen Patrick en Art dit jaar dus wel erg ver gaan. Het is allemaal nog niet 100% zeker, maar ik heb toch sterk het gevoel dat Soundos wel eens behoorlijk benadeeld zou kunnen zijn. Dit geeft mij wel een beetje een "toch jammer" ::niet-ok:: gevoel.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2011, 02:13:08 »
Het punt is en blijft dat ik niet geloof in de 'loting' (met name ook omdat er een relatief hoog bedrag mee te winnen was) en dat Karin dus voor Jan Joker die joker inzette.  ::)

Dat blijft een kwestie van perspectief maar goed, ik denk gewoon nog steeds niet dat dat toeval is.   ::ohno::
Ja, hier kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn.