In een
vorige post opperde ik de mogelijkheid dat er dit jaar tòch 2 mollen zijn. Ik dacht daar in elk geval veel aanwijzingen voor te zien. Deze week is dat lijstje eigenlijk alleen maar langer geworden. In 4.3 Rode Draad heb ik zojuist
gepost wat ik meen op te maken uit de muurteksten, voor zover het me lukt het te ontcijferen. Plus dat op het tijdstip 11:11 (op muur als Loes aan de overkant komt) Ruben en Olcay hun zonnebril hebben afgedaan, en in de hand houden. Aan het begin van de opdracht, toen Art de opdracht uitlegde, deden ze dat ook al.
Aan het begin van
opdr 4.2, waarin de mol zich zou laten zien, zien we 2 parachutisten dalen. Verder houdt Art zoals al door anderen is opgemerkt voortdurend een hand op een vakje vlak voor hem. Mogelijk het mechanisme waarmee hij de mol moet inseinen. Alleen bij Ruben (in het begin) en Olcay heeft hij zijn handen gespreid op tafel.
Andere mogelijke aanwijzingen:
Afl. 5– In de woordzoeker staan RUBEN en OLCAY recht onder elkaar, gescheiden door het woord MOL.
– Alle kamernummers van de kandidaten in het Tskaltoebo Spa resort beginnen met 22 (2218, 2219 en 2224).
– Ruben staat met zijn tweeën (Loes) voor een doorkijk, zelfs 2x. De doorkijk is m.i. een link met de zebrahint, waarbij het ook een kwestie van doorkijken is en je uitkomt op 2 personen.
Afl 6– De groep bestaat nu nog uit 5 personen. Op 21’50 zien we 5 ganzen de weg oversteken; 3 witte, en 2 zwarte.
– Ook veel “gewone” 2-tallen: we zien o.a. 2 auto’s (WI-001-DM en WI-002-DM), een kabelbaancabine met 2 ronde raampjes, 2 ossen die de ploeg vooruit gaan, een groep bruine paarden met 1 wit en 1 zwart gekleurd paard, en close-ups van setjes (stoelen, bloemstukjes, pannen) in de verhuisopdracht.
– Afl.titel: Olcay en Ruben hadden het penningmeesterschap vanaf het begin in handen. Ze zijn hier nu a.h.w. van verlost (al had Ruben het liever gehouden). Of evt: hun huis staat aan de rand van het dorp. Ver. En wie laadt, moet ook lossen.
– Het viel iemand op dat de letters TE van het woord MOTEL op de sleutelbossen van Ruben en Olcay meer vervaagd zijn dan bij de anderen.
– Terugverwijzing naar de zebrahint in afl. 4, via de graffiti op de muur achter Art bij opdr 3. Een detail dat me niet eerder was opgevallen: aan de muur boven Olcay aan de ontbijttafel hangt een schilderij in ruitvorm, met daarop een soort zwart-wit ei en daaronder het cijfer 13. De 1 wijst naar Ruben, de 3 naar Olcay. 13 is de som van de logenummers waar Ruben (7) en Olcay (6) hadden moeten eindigen tijdens aanschuiven, Art zat toen in 11.
Ik blijf de link met zwart-wit wel sterker vinden bij Ruben, maar Olcay heeft het bedrijf 2Stepzahead. "2Stepza" → Zaza → en je komt uit bij een zebra (tenminste wie zich de Fabeltjeskrant nog kan herinneren
). Zebrahead dus. Het is wachten op muziek van de band Zebrahead in een van de volgende afleveringen.
Verder:
– In elke aflevering zijn wel een hond en kat in beeld.
– M18: de 1e en 8e letter van de naam van Olcay zijn de O en de L. De 18e letter van het alfabet is de R.
Sommige hints die ik eerder aan Ruben toeschreef, leg ik bij nader inzien anders uit. Zoals de dode wesp bij het woord ROM. Daar staat dan gewoon
Ruben en
Olcay de
Mol. De lettercombinatie RO verklaart m.i. ook de vele
ROtondes en andere
ROnde vormen die nu aan Simone worden toegeschreven.
Alles bij elkaar denk ik dat er dit jaar toch echt 2 mollen zijn: Ruben en Olcay. Koning en koningin van het schaakspel, en elkaars tegenpolen, zwart en wit. Olcay brutaal, eerlijk, gaat voor geld. Ruben de meer klassieke mol. Subtiel, af en toe oneerlijk, en vanaf het begin verdacht gemaakt door Olcay. Opvallend: als ze samen zijn (afl. 1, verhuisopdracht), brengen ze geld in de pot. Ik denk daarom dat ze beiden voor geld hebben gekozen in opdr 4.2, en dat Jan de groepsvrijstelling koos. Maar als anderen een kans hebben om hen het mollen te verhinderen, mogen ze blijkbaar mollen. Veel voorkennis krijgen ze niet mee, lijkt het. In opdr 6.1, sleutelpositie, neemt Olcay daarom heel sneaky een briefje met een aanwijzing waar geld ligt uit handen van Ruben, die zich daar opvallend genoeg niet tegen verzet.
Met deze beperkingen kun je eigenlijk ook best spreken van 2 halve mollen, al is het maar om het recht te breien met de reglementen
. De test maken is natuurlijk nog steeds mogelijk: een vraag ingevuld op een van beiden zou bv. een half punt kunnen opleveren. En in de finale zien we wellicht 4 mensen, die inmiddels weten dat er een mol-duo is, en in de test moeten aangeven welk duo. Zo kan er ook een winnaar komen.
Uit de
leader valt ook nog wel wat op te maken. EDIT: zie
hier.