Bij de
verfbom-opdracht houdt Joeri zich erg op de vlakte. Hij mengt zich nergens in de discussie. Zegt bij het rondje dat hij nog wel een compromis zou willen vinden, maar het is allang duidelijk dat dat niet kan. Dit kan eventueel een strategie zijn van de Mol: de discussie ontspoort vanzelf wel, je hoeft daar niet aan bij te dragen. Of dat pas doen als het nodig is. Maar kan ook gewoon heel kandidaats zijn.
Wat wel opvalt vind ik, is dat Joeri als eerste binnenkomt. Hij gaat ook het verst van de bom zitten, verder nog dan Kaat die tegenover hem zit. Hij bevestigt de eerste foute code "2" en bij de 4 zegt hij "Doe maar, doe maar" tegen Martijn. Hij heeft onthouden dat het om een konijn met bruine oren gaat. Op het moment van ontploffen zit hij achteruit gezakt (maar zo zat hij al), en heeft een grimas op zijn gezicht die we niet van hem kennen (te zien in de herhaling). Dit zijn wel wat verdachte dingetjes. Aan de andere kant vind ik zijn reactie als Eva uitlegt hoe ze aan "2" komt heel oprecht overkomen. (Joeri zegt: "Aaaahhhh… en krabt wat aan zijn hoofd").
Ik heb nog iets geks ontdekt.. in aflevering 4 vanaf 40:52 wordt er gevraagd wie van de groep vuur gaat maken (ze zijn dan 's avonds op het strand aan het genieten) en Joeri biedt zich aan. Even later zien we dat hij vuur heeft gemaakt.
Maar bij de survivaltocht in aflevering 5 biedt hij zich vervolgens niet aan om vuur te maken?
Ja, ik had zelf ook het idee dat Joeri aanstuurde op de laatste opdracht. Bij de orientatie-opdracht wilde hij ook al niet, terwijl Axel nog een krachtig iemand zei nodig te hebben. Toch had hij zich voor elk van deze opdrachten kunnen aandienen en ze dan alsnog verknallen, denk ik. Vuur maken op het strand is immers wel iets anders dan vuur maken met een strijkstokje. Als het het à la Bas had aangepakt, had hij dat prima kunnen verkopen. Dat boogschieten is iets waarin ik niemand anders in zie slagen, dus wat dat betreft had hij die als Mol misschien zelfs beter aan iemand anders kunnen laten. Maar als hij de Mol is, had hij er waarschijnlijk gewoon veel lol in om zijn kunnen te laten zien. En meteen weer extra onverdacht worden natuurlijk, hij schoot immers rakelings naast.
Ook het
vinden van het konijn 's ochtend teruggekeken. Daaraan draagt Joeri niets bij (al heeft hij de bruine oren dan goed onthouden). Het staat volledig op het conto van Axel, Bas en Elisabet. Dat vind ik toch een zwak punt voor Joeri als Mol. Als het konijn niet gevonden werd, was de kans dat er die avond een juiste code werd doorgegeven reëel. Aan de andere kant hadden alle kandidaten een konijnenleugen moeten vertellen, en zie je in Vietnam weinig konijnen. Dus hij kon er ook vanuit gaan dat anderen dat konijn wel zouden opmerken, en het desnoods zelf doen als het niet gebeurde. Maar opnieuw een passieve houding hier, vind ik.
Tenslotte nog iets over zijn konijnenleugen: die was beroerd.
Zit daarbij nog eens met zijn hand aan zijn hals. Maar dat slechte liegen hier kan ook voordeel zijn. Hij wordt als het filmpje vertoond is ook door niemand genoemd als verdacht. (En oh ja: hij was daarin weer nummer 7 die aan de beurt kwam).
Ook bij de verfbom-opdracht dus niet onverdacht, dat is mijn belangrijkste conclusie hier.