Pff zware discussie. Ik kan enkel voor mezelf spreken , ik had vooraf wel kritiek over de keuze van China, juist vanwege het mensenrechten beleid.
Ik heb me geen enkel moment gestoord aan het onderschrift of aan de cartoon.
Ik denk niet dat een forum over een tv spel in Nederland iets gaat veranderen aan de situatie in China. Dus om nu diep in te gaan op of de keuze voor China wel of niet ethisch verantwoord was, dat heeft geen nut.
Als we lob als mol niet accepteren, waarom mogen we dan wel lachen Met “ ik Moet naar de gamma” . Feit blijft dat de Chinese taal voor ons raar klinkt en de onze voor hun. Hoe vaak ik als reisleider niet groepen Aziaten tegenkwam die gorgelende of barfgestures maakten over de uitspraak van onze harde g,s. Tuurlijk is dat niet netjes, maar de context maakt of ik me erover aangevallen voel of niet.
Ook de hele zwarte Piet discussie is zon glijdend iets. Slavernij is geen deel van onze heritage Waar we trots op moeten zijn, maar om het daarom maar uit de geschiedenisboeken te verbannen , nee. Dat zou ons Alleen maar de schijngedachre geven dat het er nooit was. We moeten het blijven opnemen en er lering uit trekken.
Voor mij is er een verschil tussen discrimeren en je gediscrimineerd voelen.
En die zit in zaken als intentie en context.
Waarom Lacht de ene Chinees als de zoveelste persoon witte lijst besteld en is de Andere hierdoor kwaad. Dat ligt er aan hoe die persoon die het brengt, het brengt en meer nog hoe degene die dit hoort het verwerkt.
Terug naar het forum en de cartoon. Voor mij is dit forum geen politiek platform en is het duidelijk dat de opmerking zeker geen rascistisch motief heeft. Voor mij had het dan ook zeker niet weg gehaald hoeven worden. Wat je dan Moet Met de mensen die zich er aan storen.? Puur mijn persoonlijke mening, laat die mensen diep in zichzelf kijken en proberen te zien of deze opmerking puur bedoeld is als kwetsende opmerking of dat er een luchtiger toon achter zit. ( en als ze zich er aan storen kunnen ze Met een pm zich richten tot de poster)
Is dat dan een vrijbrief voor kwetsende Berichten onder de flag van ah grapje . Duizendmaal nee. En daarin zit ook de lastige taak voor een moderator hier.
Dus sterkte voor hen en op het zelfde moment hulde aan hen om deze discussie Breder te trekken dan intern beleid
En vergeet niet in een relatie hoef je het maar 2 mensen naar de zin te maken, op een forum heel wat meer mensen. Dat Lukt nooit bij iedereen, dus ondanks dat het slechter smaakt
doe af en toe wat water bij de wijn , mensen.