De winnende strategie voor deze opdracht is voor de onderhandelaars om een offer you can't refuse aan te bieden. Persoonlijk had ik voorgesteld dat Dorien en Salim bij een correct antwoord elk 3 pasvragen zouden krijgen en degene die het aanbod accepteert, laten we hem Bart noemen, 4 pasvragen. Voor Bart is het dan altijd een win-win situatie, want hij krijgt dan als enige 4 pasvragen of hij krijgt met nog 4 anderen 2 pasvragen. Als Bart het juiste antwoord geeft dan hebben Dorien, Salim en Bart virtueel een vrijstelling want met 3 vragen voorsprong op 5 (!) andere kandidaten kan je bijna niet de slechtste testscore krijgen. Dat is simpele logica.
Maar we zijn er nog niet. Een slimme kandidaat zal op het idee komen dat de onderhandelaars dit aanbod natuurlijk aan meerdere kandidaten doen (en Bart wist dat Christian ook het aanbod had gekregen). Al was het alleen maar om te controleren of ze allemaal hetzelfde antwoord geven. Die slimme kandidaat gaat dan onder de prijs zitten in de hoop de deal naar zich toe te trekken. Die zegt bijvoorbeeld, geef mij maar 3 pasvragen, dan mogen jullie er 7. Of in het geval het originele aanbod 4-3 tegen 3 was, dan neem je met 2 pasvragen genoegen. Precies wat Bart deed. Mijn gevoel is dat je dit laatste niet zo snel ter plekke bedenkt. Want waarom zou je met 2 pasvragen genoegen nemen als je er 3 krijgt aangeboden. Dat klinkt niet logisch. Dat is voor mij een extra reden om te denken dat Bart de mol is. Hij zal overigens Christian de deal niet gunnen want die zit o.a. op hem zoals we bij de executie in aflevering 3 hebben kunnen zien.
Mooie redenering.
Ik neem er ook uit mee dat Dorien en Salim enkel maar een mooie positie hadden door hoe het nu gelopen is, maar hun keuze om voor de pasvragen te gaan was eigenlijk heel tricky. De kans om op de verkeerde naam uit te komen was veel te groot, en dan zou het heel moeilijk worden voor hun. Zij met 0 tegen 5 medespelers met elk 2 pasvragen...
Dus zoals je redeneert hadden ze inderdaad een stevige deal nodig om een kandidaat los te weken, 3 pasvragen was mijn eerste gedacht. Maar dan heb je Bart die met 2 genoegen neemt...
Enige dat ontbreekt in je redenering zijn volgende 2 punten:
- Voor Bart is de verdeling 2 pasvragen en Dorien/Salim elk 4 beter dan de 5 kandidaten waaronder hij met elk 2 pasvragen. Zijn relatief voordeel is dan minder.
- STEL dat Dorien/Salim toch voor de verdubbelaar zouden spelen, dan zouden ze om deze te halen OOK uitkomen bij het moeten sluiten van een deal voor pasvragen, gezien niemand hen geloofde. Het sluiten van de deal met Bart zou dan impliceren dat hij denkt pasvragen te krijgen, maar eigenlijk de opdracht voor geld doet lukken door de juiste naam te geven. Hierdoor stelt hij niet enkel zijn 2 pasvragen veilig, hij stuurt ook op de juiste naam aan (wat misschien Christian of iemand anders niet zou doen)
Beide puntjes die ik toevoeg gieten toch wat kandidatensaus over Bart zijn strategie.