Kan het niet zijn dat Bart hier gegokt (en verloren) heeft?
Hij gaat als eerste in de gedachte van:
- ik heb hier nu de waarheid vertelt, Christian ook en kunnen dat bevestigen van elkaar.
- Jolien heeft een vrijstelling vast, dus moet er nog een vrijstelling uit.
- hem (de witte koffer) zelf nemen, komt enorm mols over
- ik neem de gele koffer
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian mij geloven dat er in de blauwe 500 EUR zat
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian ook een vrijstelling willen
- Christian moet dan een andere koffer nemen dan de rode of blauwe (of zwart als hij Alina gelooft)
- Alina moet dan een andere koffer nemen dan de rode, blauwe of zwarte
- in blauw zit 500 EUR, het minst interessant, dus zijn de andere betere om te nemen
- Ik neem de gele, dan is de kans dat of Alina of Christian voor de witte (vrijstelling) gaat behoorlijk groot.
Grijs is het enige alternatief, en die heeft ook een vrijstelling en zou Jolien sowieso voor een andere moeten laten kiezen. Ze kon vrij zeker zeggen dat Christian 2000 en Bart 500 EUR hadden. En dat de gele, die Bart mee heeft, geen vrijstelling heeft. Dus blijven enkel wit en zwart over. Gelooft ze daar Alina, was ze weg met de witte koffer, met de tweede vrijstelling.
Op zich zou dat dus een goeie redenering zijn, maar de situatie draaide anders uit dan gehoopt.
Zo zegt hij ook nog tegen Alina als ze van de trein stapt 'waarom heb je voor de blauwe gekozen?'
Hij ging ervan uit dat ze hem ging geloven en dus voor een andere koffer ging gaan dan blauw of zwart.