HUMO Ben je verslaafd aan iets?
Pieter «Aan mijn gsm. En ik ben ook vatbaar voor bingewatching op Netflix. Maar verder? Nee.»
HUMO Je hebt geen tien koppen koffie per dag nodig om te kunnen functioneren?
Pieter (lacht) «Shit, dááraan ben ik wel verslaafd. Ik heb zelfs een koffiezet in mijn klaslokaal staan: het toppunt van verslaving! (lacht)»
HUMO Als je aan ‘De mol’ meedoet, kun je maar beter een glaasje lusten. Kun je daarin maat houden?
Pieter «Ja. ‘Ik drink graag’ vind ik een gevaarlijke quote, maar ik kan écht genieten van een lekker biertje of een goede wijn. Ik ken mijn grenzen: na een aantal glazen stop ik, al is het maar voor de mogelijke kater. Ik vind het tijdverspilling om noodgedwongen tot tien uur of halfelf in bed te liggen. Laat staan langer.»
'Bij mijn leerlingen zijn drugs niet de grootste uitdaging, maar alcohol. Wodka, in combinatie met energie-drankjes.'
HUMO Je leerlingen hebben de leeftijd waarop ze het uitgaansleven ontdekken. Probeer je hen voor één en ander te behoeden? Drugs, bijvoorbeeld?
Pieter «Bij mijn leerlingen zijn drugs niet de grootste uitdaging, dat komt pas later, maar wel alcohol. Daar ben ik zó bang voor. In mijn tijd dronken we veel pintjes, ja, maar dat was het. Deze generatie stort zich op de sterkedrank. Wodka is de grootste boosdoener, zeker in combinatie met energiedrankjes.»
HUMO Kun je daar in de les over praten?
Pieter «Zeker! In de godsdienstles kan alles (lacht). Ik stel me open op: jij mag alles tegen mij zeggen als ik alles tegen jou mag zeggen – maar nooit op een aanvallende manier. Ik zeg ook nooit: ‘Jullie zijn fout bezig.’ Dan ben je ze kwijt. Maar als ik hoor dat op vrijdagavond één van mijn leerlingen heeft zitten kotsen op één of ander pleintje, zeg ik wel: ‘Dat is jammer.’ En dan wil ik weten hoe dat komt. Hoe hun leefwereld in elkaar zit. Waarom wij vroeger geen sterkedrank dronken en zij nu wel. Of iets anders: games interesseren me niet, maar ik wil wel weten waarom ‘Fortnite’ nu zo populair is bij álle jonge gasten.
»Toen het galabal op school uit de hand liep, wilden enkele leerkrachten het evenement verbieden. Ik niet, ik wil liever met de leerlingen rond de tafel gaan zitten. Ik hou er sowieso niet van om dingen af te pakken, te verbieden of met het vingertje te wijzen. Dat is vaak zo hypocriet. Kijk naar Vlaamse feesten van vijftigers en zestigers, en hoe die met drank overgoten worden! Grappig dat we dan de jeugd bestempelen als problematisch, zonder naar onszelf te kijken.»
WOEDE
HUMO Je hebt amper negatieve reacties gekregen na ‘De mol’. Als er toch eens iemand uithaalt op Twitter, word je daar dan kwaad van?
Pieter «In tijden van sociale media kun je je niet laten raken door elke zure oprisping. Als er een hele bak drek over mij was gekieperd, had ik misschien anders gepraat, maar zolang er meer positieve reacties dan negatieve zijn, vind ik het allemaal oké.»
HUMO Waarvan word je wel pisnijdig?
Pieter «Oneerlijkheid. Ik weet het, dat klinkt gek uit mijn mond (lacht). Wat nog? Persoonlijke aanvallen op mensen die het niet verdienen. Mensen die het anders-zijn van anderen niet aanvaarden. Doelbewust denigrerende of kwetsende uitspraken. En draconische maatregelen van politici. Ik weet dat Europa met een vluchtelingenproblematiek kampt. Maar ik vind níét dat je daaruit mag concluderen dat ze niet meer mogen komen. Dat zijn van die grote statements zonder oog te hebben voor de mensen achter het verhaal.»
'Waarom zou je keihard werken en je opofferingen getroosten, alleen maar om iedereen te kunnen tonen hoe groot je huis is? Ik snap dat niet goed ''
HUMO Wanneer ben je voor het laatst uit je krammen geschoten?
Pieter «Dat doe ik eigenlijk nooit. En als ik eens boos word, wil ik het vijf minuten later al goedmaken. Verder ben ik geduldig, ik heb een behoorlijk olifantenvel.»
HUMO Zouden je leerlingen dat beamen?
Pieter «Dat denk ik wel. Soms ben ik zelfs een beetje té geduldig. Ik geloof heel sterk in tweede kansen, en ook in derde en vierde. Als je je fouten kunt toegeven, mag je ook fouten blijven maken, omdat dat deel uitmaakt van opgroeien en van de opvoeding.»