Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers  (gelezen 5216 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #20 Gepost op: 26-04-2021, 00:17:56 »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2021, 00:24:08 »
Ik heb flashbacks naar een Tsjechische trein :P Maar verder vond ik deze opdracht wel beter ingestoken omdat het geld er hier niet per se uit had hoeven gaan.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2021, 03:30:14 »
Zou zeker jammer zijn als de mol al afleveringen lang in functie van deze opdracht aan het spelen is, dan waren de vorige afvallers echt kansloos. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat het geval was. Dat de mol nu de hele aflevering zijn best zou hebben gedaan vind ik dan weer fair, dat is iets waar de kandidaten bij de eliminatie rekening mee konden houden.

Vraag me wel af hoever de manipulatie binnen deze opdracht gaat. Zou de mol bijvoorbeeld mee mogen bieden terwijl er toch een opname met hem/haar is gemaakt waarbij die de dossiers inkijkt? En stel dat Lennart een kandidaat is, heeft die dan bij het bieden al gezegd dat die voor Philip gaat of blijft dat voor de makers en de mol dan spannend tot het laatste moment?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #23 Gepost op: 26-04-2021, 07:45:41 »
Ik hoop dat hier de mol niet op de hoogte is gebracht van wie wat heeft gedaan en welk bod er is gedaan, anders waren de kandidaten kansloos.
Ik zou het het mooiste vinden als de mol door eerder voor eigen gewin te zijn gegaan , zou hebben geprobeerd de kandidaten te beïnvloeden tot een Lennartje/bartje

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #24 Gepost op: 26-04-2021, 09:13:36 »
Akkoord met Tarbozan.
Als de mol hier ook nog eens gebriefd is geweest over wie in de dossiers heeft gekeken en wie wat geboden heeft, dan is alles nog mogelijk.
Mijn Lennart tunnel zakte eigenlijk een beetje in met die 10.000 euro. Beetje flauw dat de mol op deze manier zou 'saboteren'.

Meest mols is Sven bij deze proef uiteindelijk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #25 Gepost op: 26-04-2021, 09:54:04 »
De mol gaat de vreugde van de -10000 niet kunnen verbergen. Hoe verberg je die toch het best? Meteen proberen boos te doen en in de aanval gaan. Want er zijn emoties, dus die een beetje verdraaien en acteren is vrij simpel.

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #26 Gepost op: 26-04-2021, 10:20:14 »
De Mol wil eer van zijn werk en zal mollen. (Ook om het spel eerlijk te spelen ten opzichte van de afvallers.) Ook al zou ie zeker weten dat net voor het einde heel de pot zal verdwijnen.

Hooguit heeft de Mol een opdrachtje voor de mogelijke plundering rustig aan gedaan.

Ja precies, het is de Nederlandse versie niet, waar een BN'er achteraf deze opdracht als excuus gaat gebruiken om 5 opdrachten ervoor niet te mollen en daarna ook nog met de eer gaat strijken van een lage pot.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #27 Gepost op: 26-04-2021, 12:52:55 »
Ja precies, het is de Nederlandse versie niet, waar een BN'er achteraf deze opdracht als excuus gaat gebruiken om 5 opdrachten ervoor niet te mollen en daarna ook nog met de eer gaat strijken van een lage pot.
Er zit nu dan ook geen Rocky-type tussen de kandidaten die iedereen motiveert voor het geld te gaan ipv voor vrijstellingen.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2021, 12:56:16 door Run »

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #28 Gepost op: 26-04-2021, 12:57:54 »
Het argument dat Philip en Annelotte zoveel geld hadden verdiend in FTM tot deze aflevering valt wel weer een beetje weg.
Mijn onmogelijke Philip-tunnel is weer wat mogelijker geworden.  ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #29 Gepost op: 26-04-2021, 13:19:05 »
Aha, nu weten we dus waarom Lennart zo nodig voor het gouden dominosteentje moest gaan i.p.v. de pasvragen. En dat hij bij het pittige eten er zo snel uitlag om maar niet die keuze voor de pasvragen te hoeven maken. En wat een slecht smoes: Aangezien we blijkbaar met een bende egoisten zitten, mag ik eindelijk wel eens aan mezelf denken. Die trok hij dan wel half weer in, maar toch.
En als Philip niet had gekeken dan was die €10000 niet uit de pot gegaan, dus Lennart als mol kan nu ook Philip de schuld geven.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #30 Gepost op: 26-04-2021, 13:22:14 »
Inderdaad Martin. Bijkomend voordeel was dat Lennart lekker onder de radar kon blijven. De puzzelstukjes (pun inteded!) vallen steeds meer op hun plek!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #31 Gepost op: 26-04-2021, 14:42:30 »
Ik vond dit een geweldige opdracht net als de hele aflevering ::bravo::

Het enige wat ik teleurstellend zou vinden is als de mol weet dat hij niet hoeft te kijken, weet wat de anderen hebben geboden om zo het hoogste bod uit te kunnen brengen en ook weet welk filmpje er vervolgens gekozen moet worden. In dat geval bepalen de makers hier bijna volledig hoe de opdracht verloopt en hoeveel geld er uit de pot gaat (hier is dan wel nog een kijkende kandidaat voor nodig). Scenario Lennart. De makers kennende wordt het spel niet zo oneerlijk gespeeld maar dat zeg ik louter op gevoel.

Misschien heeft de mol wel juist in de dossiers gekeken zodat de kans groter werd dat er een correct filmpje werd gekozen. De mol verzekert het niet verdienen van 4k (directe molactie) en spreid het bedje voor het verder aanbrengen van potschade door 1 van de andere kandidaten bij het vervolg (indirecte molactie).

Al met al, en ik zeg dit met knarsende tanden, is Phillip hier het meest verdacht bezig voor mij. Tenzij het wel een voorop gezet plan was van de makers, in dat geval is Lennart de mol. Annelotte en Sven kijken niet in de dossiers, brengen niet het hoogste bod uit en kiezen geen filmpje, dat is wel heel passief voor een mol. Het zou natuurlijk nog altijd kunnen omdat de kandidaten zelf het werk al deden maar het lijkt mij sterk, de mol is er wel om te mollen toch?
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #32 Gepost op: 26-04-2021, 15:17:56 »
Ik denk dat de (Belgische) makers wel zo eerlijk zijn dat ze de mol niet gaan vertellen welke kandidaten gekeken hebben. Als ze de biedingen van de andere kandidaten hebben doorgespeeld aan de mol, dan denk ik dat de mol niet het hoogste bod heeft gedaan. Ik vermoed dat ze hier de mol de vrije keuze hebben gelaten aangezien hij kennelijk van tevoren had bedacht hoe hij zijn hoog bod zou verantwoorden, want dat sloeg helemaal nergens op.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #33 Gepost op: 26-04-2021, 15:46:16 »
Ik denk dat de (Belgische) makers ...

Hoe heeft de mol het, in jouw ogen, hier het beste kunnen aanpakken dan? Hopen dat hij het hoogste biedt en het juiste filmpje kiest zonder hulp? Dat is net zo toevallig als een kandidaat en behoeft dus geen mol. Niet kijken en niet het hoogste bieden staat gelijk aan geen invloed. Zodoende denk ik:

- De mol weet alles en biedt het hoogste + kiest juiste filmpje (niet leuk, jammer voor mij). Lennart.
- De mol weet alles en biedt niet het hoogste + weet dat de hoogste bieder een juist filmpje kiest van de makers (niet leuk, jammer voor mij). Annelotte + Sven.
- De mol weet dat er gekeken is maar niet door wie + kent de andere biedingen niet. Dit staat voor mij gelijk aan een kandidaat die niet kijkt zonder te weten dat een ander wel gekeken heeft. Waar is hier de meerwaarde van de mol zijn? Annelotte, Lennart, Sven.
- De mol kijkt wel in de dossiers en verspeelt zo direct geld + vergroot de kans op een juist filmpje. Phillip.

Dat laatste klinkt voor mij nog steeds het meest aannemelijke en het eerlijkste t.o.v. de kandidaten.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #34 Gepost op: 26-04-2021, 16:19:35 »
Het gaat er mij niet om hoe de mol dit het best zou moeten aanpakken. Ik zou het alleen oneerlijk vinden als de mol hier alle informatie krijgt, wat ook niet nodig is volgens mij.
Alles wat we van Philip hebben gezien dit seizoen, hebben de kandidaten ook gezien. Die weten dus dat de kans dat Philip gekeken zal hebben niet erg klein is. Dat betekent dat behalve die €4000 die uit de pot gaat, de kans ook groot is dat het hoogste bedrag dat geboden gaat worden ook uit de pot verdwijnt, want iedereen zal Philips filmpje kiezen denk ik. Als Philip de mol is lijkt me dat dus niet het meest eerlijke, ook al kun je natuurlijk zeggen dat ze maar niets hadden moeten bieden. Je weet dat er altijd wel een paar duizend euro geboden gaat worden voor een vrijstelling. Een bedrag ais €5000 hebben we al min of meer gezien.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #35 Gepost op: 26-04-2021, 16:58:20 »
Maar als Philip het zo speelt als mol dat iedereen zijn filmpje kiest heeft hij het toch gewoon slim gemold? Daar is weinig oneerlijk aan vind ik.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #36 Gepost op: 26-04-2021, 18:15:32 »
Maar als Philip het zo speelt als mol dat iedereen zijn filmpje kiest heeft hij het toch gewoon slim gemold? Daar is weinig oneerlijk aan vind ik.

Dat weet ie toch nooit zeker of zijn filmpje gekozen gaat worden?
Dus ik zie dat niet als een molactie. Ik denk dat hij echt meer info
wilde als kandidaat.
De mol zal eerder kiezen voor een bod doen op de vrijstelling dan kun je
sowieso meer dan 4000 euro uit de pot spelen.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #37 Gepost op: 26-04-2021, 18:30:20 »
Weten we eigenlijk wat die extra informatie was? Want Jasmien heeft t niet veel geholpen

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #38 Gepost op: 26-04-2021, 18:38:20 »
Weten we eigenlijk wat die extra informatie was? Want Jasmien heeft t niet veel geholpen

Nou, onder andere dus het lievelingsgetal van de Mol. Maar ja, als je op de verkeerde Mol zit, heb je ook de verkeerde informatoe onthouden en vlieg je er dus ondanks je geneus in de stasi-dossiers gewoon uit.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - De geheime dossiers
« Reactie #39 Gepost op: 26-04-2021, 18:41:58 »
Die extra informatie was de vragenlijst die elke kandidaat moet invullen. De antwoorden hiervan gebruiken ze in tests (hier dus in ieder geval wat het lievelingsgetal van de mol is) en soms ook in de opdrachten. Wellicht dat er meer van dit soort vragen in de test zaten. In de finale test komen deze vragen sowieso terug.