Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest  (gelezen 6700 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #20 Gepost op: 21-03-2022, 11:21:57 »
Yens en Manou doen veel langer over de vragen dan de vier boven de grond. Manou komt met de opmerking : Koning Albert die is toch dood? Waarop Yens: zegt weet je dat zeker? Manou heeft het over Dolly en bij haar staat 75. Yens: Kun je dat nog een keer zeggen ik was niet aan het opletten. Ik vind Yens hier heel verdacht bezig om maar niet op tijd het raadsel op te lossen en zo informatie weg te spelen.

Maar een alternatieve benadering is dat de mensen boven de grond het raadsel heel snel oplossen dankzij de mol en na een tijdje wachten bereid zijn om verder te gaan. Als mol kan je hier onopvallend een goed antwoord geven en met zijn vieren dan snel de vier levenden vinden.  Dan valt Philippe op die blijkbaar het juiste antwoord weet dat Jacques Chirac overleden is.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #21 Gepost op: 21-03-2022, 11:38:14 »
Bij deze opdracht kan in principe iedereen weer mollen.

- Manu of Yens moeten zorgen dat ze lang over de opdracht doen, zodat er niet op ze gewacht wordt.
- Philippe, Gretel, Toon en Sven moeten zorgen dat ze niet op Manu en Yens wachten en niet op tijd melden dat de vrijstelling geen vrijstelling is, zodat er mensen achterblijven en er informatie mist voor Jens.
- Nele, Uma, Anke en Bert lijken me op het eerste gezicht iets minder verdacht, omdat de mol hier geen grote rol heeft. Vrijwel elke kandidaat zou na de opmerking "De mol heeft jullie gekozen omdat jullie het snelste voor jullie zelf kiezen" getriggerd zijn om dan maar als eerste het voordeel te pakken, wat Nele dus ook doet. Maar de mol kan ook prima een van die vier zijn. In principe doet Nele het ook als mol goed (600 euro minder in de pot), maar wil je direct in de schijnwerpers staan? Uma wil ook als eerste, wellicht om juist wat vertrouwen te winnen? Of Anke en Bert, die dan als mol afwachten of de eerste kandidaat de toon zet?
- Jens is uiteraard ook nog een optie, want hij heeft direct invloed op €3000. Hij kan in principe elk nummerbord smsen dat wordt doorgegeven zolang het maar niet juist is. Hij weet dan toch wel dat hij alsnog meedoet aan de rest van de reis.

Offline Lotje00

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2022, 14:40:52 »
Ik denk dat de mol zichzelf niet zo snel zou indelen bij de 4 die vastgeketend zaten. Je loopt daar het risico dat de andere 3 iemand anders eerst laten gaan en diegene ervoor zorgt dat de rest achterblijft. Zou je als mol het risico nemen dat je achterblijft en geen invloed hebt op de 3000 euro die verdient kan worden bij Jens?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #23 Gepost op: 21-03-2022, 14:47:09 »
Als geketende zit je inderdaad automatisch met het trilemma: óf je zet jezelf buiten spel door anderen voor te laten gaan, óf je haalt een klein bedrag binnen en je geeft anderen de kans datzelfde te doen (en dan sta je er dus eigenlijk voor niks als mol) óf je speelt jezelf gelijk enorm in de kijker door 'voor jezelf' te spelen. Geen van die drie opties lijkt me nu echt ideaal voor een mol. Liever selecteer je gewoon vier egoïstische kandidaten die zichzelf toch wel verdacht gaan maken ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 21-03-2022, 14:49:10 door Pac »
...óf niet!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2022, 15:57:49 »
Ik vond er op het eerste gezicht toch wat voor te zeggen dat de mol lekker symbolisch letterlijk uit de grond komt, notabene met een soort witte X boven zich (witte kruis) (Emanuelle -Manu voor intimi en Yens). Maar mij lijkt het me meer voor de hand te liggen dat de mol meteen in control wil zijn. Was de mol ook niet een taartdraagster in dat seizoen?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #25 Gepost op: 21-03-2022, 16:38:37 »
Als je aan de ketting vast blijft zitten wordt door velen gezien als dat je geen invloed hebt op het bevrijden van jens. Maar als je en Spaans sprekend bent , en je je info ,over hoeveel kinderen je hebt ,niet  kunt afgeven, heb je wel degelijk ook invloed op het gokken naar de code.

Er komen in deze opdracht 5 mensen niet bij het feest , dat is maar -1000 euro en dus kleines bier in vergelijking met de 3000 die er bij Jens te verdienen is. Maar door de actie van Nele ( die je ook subtiel kunt aansturen als zijnde Uma, Bert of Anke ) verdwijnt er niet alleen al zeker 600 euro niet in de pot, maar komt er ook geen info over hun aantal kinderen .

Het is juist dit in elkaar grijpen van onderdeeltjes wat de opdrachten in de mol zo goed maakt.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #26 Gepost op: 21-03-2022, 17:59:27 »
Follow the Money: hier was in totaal 5000 euro te verdienen? (200 per kandidaat, plus 3000 voor Jens). Die laatste opdracht om Jens te bevrijden was dus belangrijker dan de rest, maar iedere kandidaat die achterblijft houdt ook wel 200 euro uit de pot.

Nele laat drie kandidaten achter aan de ketting. Goed, ze haalt daarmee een essentiële tip binnen en zorgt ook dat er geen extra tijd verloren gaat - want de kooi gaat pas om de 5 minuten open. Vijf minuten later zou één van hen natuurlijk wel achterhalen dat de "vrijstelling" een essentiële tip is en de volgende kandidaten aansporen om deze zo snel mogelijk te pakken ipv te wachten tot iedereen ontsnapt - of zie ik dat fout in?

Wil je als Mol aanwezig zijn bij de laatste opdracht? In principe wel, want dan zorg je gegarandeerd voor een fout antwoord. Anderzijds: als je ervoor zorgt dat er sowieso een deel van de informatie niet aan het einde geraakt, dan kunnen de aanwezigen het raadsel hoe dan ook niet oplossen. Hoe minder mensen daar, hoe kleiner de kans dat het raadsel niet opgelost raakt.

De leeftijd van Dolly Parton werd uiteindelijk zeer toevallig wel juist geraden, al werd er eerst nadrukkelijk op 80 aangestuurd (door wie maakt minder uit denk ik, omdat de rest sowieso niet klopte?). Raden wie er kinderen heeft is moeilijk, zeker als je de vraag voor de eerste gok niet juist interpreteert. Als ik het me goed herinner komt Nele uiteindelijk toch plots met de juiste vertaling, nadat er al één fout antwoord gegeven is. Dat wil zeggen: we denken dat dàt onze fout was, we zijn daardoor afgeleid en veranderen dus dat cijfer ipv. de leeftijd van Dolly die sowieso al fout was. Bovendien is Nele degene die zegt dat de twee andere vrouwen aan de ketting volgens haar geen kinderen hebben.

Onder de grond blijven zitten met de leeftijd van Dolly Parton om er zo voor te zorgen dat die info niet tot het einde geraakt, dat kàn... maar zonder die informatie werd het toevallig ook wel juist geraden. Als Molactie zou dat dus het minst efficiënt geweest zijn. Daar scoren Yens en Manu dus niet op.

Natuurlijk maakt dit allemaal weinig uit als het aantal roosjes al fout is. Dat kan je ook niet raden, en dat gà je ook niet beginnen raden, want je kan ze in principe tellen. Je trekt dat cijfer naar omhoog als je zeker bent dat alle andere cijfers correct zijn. Als de andere cijfers fout kunnen zijn, hou je ook voor een volgende gok dit foute nummer gewoon hetzelfde, want hier is iedereen het zekerst van.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #27 Gepost op: 21-03-2022, 18:26:39 »
Ergens denk ik dat Sven en Toon van mij toch een minpuntje krijgen als mol. Puur om het feit dat de opdracht vrijwel onhaalbaar was als een van hen op het moment dat ze nog alleen waren een roosje had weggehaald. Dat voelt oneerlijk en te simpel, zeker omdat een van de twee ook nog eens met de rug naar de taart loopt. Ik vindt het daardoor niet helemaal passen bij de Belgische Mol..  :P

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #28 Gepost op: 21-03-2022, 18:35:29 »
Punt is echter dat het verschil in gokken niet maar een Roosje is, maar ze zitten er wel drie naast.

In beeld zoals iemand hier al aangetoond heeft ( geloof ik ) zitten er bij de poppetjes op de taart die een taart dragen 2 roosjes en later zien we een shot dat er daar geen roosjes meer zitten .   Dus zijn die er toevallig afgevallen of heeft iemand die honger had ze op of is dit een bewuste actie geweest.

In het laatste geval komen hier echt naar 4 tot 5 mensen voor in aanmerking, waarvan er al naar huis is.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #29 Gepost op: 21-03-2022, 18:42:55 »
Zeker, maar we weten niet zeker of dat bewust is gedaan. Maar dat is dus ook niet waar ik op doel.

Het feit dat een mol buiten beeld van 9 kandidaten (en wellicht zelfs achter de rug van de 10e) de mogelijkheid heeft om een of twee roosjes, ongezien te verwijderen (want niemand weet dan nog dat die belangrijk zijn), maakt het voor mij iets onwaarschijnlijker dat de Belgische regie de mol op die plek zou zetten. Hoeft niets te zeggen, desondanks wel een klein minpuntje voor mij voor Sven en Toon.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #30 Gepost op: 21-03-2022, 19:46:13 »
Heeft er iemand het overzicht van de nummerplaat vragen en wat nu uiteindelijk correct was?

Kijk nog maar eens, de nummerplaat is duidelijk in beeld geweest.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #31 Gepost op: 21-03-2022, 19:58:21 »
7 deelnemers met kinderen , dus inclusief jens
9 rozen op de taart in het begin
75 de leeftijd van Dolly Parton
Eng het woord dat cryptisch omschreven werd

7975 ENG

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #32 Gepost op: 21-03-2022, 20:02:51 »
Als ze lang genoeg hadden gewacht totdat Emanuelle en Yens zichzelf hadden bevrijd, dan hadden ze dus niet alleen die €400 extra gehad, maar ook geen pogingen hoeven te verspillen op deze 2 cijfers van het nummerbord. En aangezien Yens in Barcelona woont en Spaans spreekt hadden ze ook eerder die vraag van de kinderen geweten.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #33 Gepost op: 21-03-2022, 20:20:34 »
En van 2 mensen geweten of ze kinderen hadden .

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #34 Gepost op: 21-03-2022, 21:38:31 »
De mol heeft de verdeling gemaakt. Die zit dus op de positie die hij/zij zelf het handigst vindt... of in de bomauto
Wit is ook een kleur!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2022, 08:54:02 »
Ik vind het geketend zijn een goede positie. Je kan twee of drie kandidaten achterlaten als mol, of zelf achterblijven. Maar dan is er sowieso noodzakelijke kennis weg voor de 3000 euro, alsook het geld van de achtergebleven kandidaten. Hier kan je als mol persoonlijk het meeste kandidaten wegspelen en niet verdacht zijn door zelf achter te blijven.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2022, 12:06:41 »
Ik vind het geketend zijn een goede positie. Je kan twee of drie kandidaten achterlaten als mol, of zelf achterblijven. Maar dan is er sowieso noodzakelijke kennis weg voor de 3000 euro, alsook het geld van de achtergebleven kandidaten. Hier kan je als mol persoonlijk het meeste kandidaten wegspelen en niet verdacht zijn door zelf achter te blijven.

Niet toevallig vind ik Uma, Bert en Nele op dit moment het verdachtst uit de verf komen. 't Is natuurlijk ook zo gemonteerd, dus kan voor mij best de finale zijn.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2022, 14:12:49 »
Ik vind het geketend zijn een goede positie. Je kan twee of drie kandidaten achterlaten als mol, of zelf achterblijven. Maar dan is er sowieso noodzakelijke kennis weg voor de 3000 euro, alsook het geld van de achtergebleven kandidaten. Hier kan je als mol persoonlijk het meeste kandidaten wegspelen en niet verdacht zijn door zelf achter te blijven.
Dat was ook meteen mijn eerste idee.
Voor de mol ook de ideale kennismaking met 3 kandidaten die als 'gevaarlijk' beschouwd worden.

Maar achteraf gezien was de taart met de roosjes ook een heel goede molpositie, en daar kon je nog wat vals de held spelen door iets te vinden dat toch niet helpt voor de SMS code.

Als mol kon je misschien ook wat jonge kandidaten met kinderen + spaanse kennis aan de ketting laten en zo wordt het totaal al moelijk genoeg. Zeker als je dan ook nog eens veel tijd verliest met de verrekijker.


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2022, 14:20:10 »
Niet toevallig vind ik Uma, Bert en Nele op dit moment het verdachtst uit de verf komen. 't Is natuurlijk ook zo gemonteerd, dus kan voor mij best de finale zijn.

Eigenlijk kwam Sven uit de verf.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Het jubileumfeest
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2022, 15:37:51 »
Als mol kon je misschien ook wat jonge kandidaten met kinderen + spaanse kennis aan de ketting laten en zo wordt het totaal al moelijk genoeg. Zeker als je dan ook nog eens veel tijd verliest met de verrekijker.

Vandaar: Nele heeft kennis gemaakt met de andere drie aan de ketting, de rest niet. Gokken of één van die drie kinderen heeft hangt dus volledig van haar af. Volgens mij suggereert zij ook dat de andere drie geen kinderen hebben.

Niet om me meteen blind te staren op de kandidaat die überhaupt het meest verdacht wordt, natuurlijk...