Follow the Money: hier was in totaal 5000 euro te verdienen? (200 per kandidaat, plus 3000 voor Jens). Die laatste opdracht om Jens te bevrijden was dus belangrijker dan de rest, maar iedere kandidaat die achterblijft houdt ook wel 200 euro uit de pot.
Nele laat drie kandidaten achter aan de ketting. Goed, ze haalt daarmee een essentiële tip binnen en zorgt ook dat er geen extra tijd verloren gaat - want de kooi gaat pas om de 5 minuten open. Vijf minuten later zou één van hen natuurlijk wel achterhalen dat de "vrijstelling" een essentiële tip is en de volgende kandidaten aansporen om deze zo snel mogelijk te pakken ipv te wachten tot iedereen ontsnapt - of zie ik dat fout in?
Wil je als Mol aanwezig zijn bij de laatste opdracht? In principe wel, want dan zorg je gegarandeerd voor een fout antwoord. Anderzijds: als je ervoor zorgt dat er sowieso een deel van de informatie niet aan het einde geraakt, dan kunnen de aanwezigen het raadsel hoe dan ook niet oplossen. Hoe minder mensen daar, hoe kleiner de kans dat het raadsel niet opgelost raakt.
De leeftijd van Dolly Parton werd uiteindelijk zeer toevallig wel juist geraden, al werd er eerst nadrukkelijk op 80 aangestuurd (door wie maakt minder uit denk ik, omdat de rest sowieso niet klopte?). Raden wie er kinderen heeft is moeilijk, zeker als je de vraag voor de eerste gok niet juist interpreteert. Als ik het me goed herinner komt Nele uiteindelijk toch plots met de juiste vertaling, nadat er al één fout antwoord gegeven is. Dat wil zeggen: we denken dat dàt onze fout was, we zijn daardoor afgeleid en veranderen dus dat cijfer ipv. de leeftijd van Dolly die sowieso al fout was. Bovendien is Nele degene die zegt dat de twee andere vrouwen aan de ketting volgens haar geen kinderen hebben.
Onder de grond blijven zitten met de leeftijd van Dolly Parton om er zo voor te zorgen dat die info niet tot het einde geraakt, dat kàn... maar zonder die informatie werd het toevallig ook wel juist geraden. Als Molactie zou dat dus het minst efficiënt geweest zijn. Daar scoren Yens en Manu dus niet op.
Natuurlijk maakt dit allemaal weinig uit als het aantal roosjes al fout is. Dat kan je ook niet raden, en dat gà je ook niet beginnen raden, want je kan ze in principe tellen. Je trekt dat cijfer naar omhoog als je zeker bent dat alle andere cijfers correct zijn. Als de andere cijfers fout kunnen zijn, hou je ook voor een volgende gok dit foute nummer gewoon hetzelfde, want hier is iedereen het zekerst van.