Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger  (gelezen 4864 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #40 Gepost op: 28-03-2022, 17:21:10 »
Bij terugkijken vind ik Yens toch wel erg verdacht deze opdracht. Het "patat" vertalen naar "gehakt" en vervolgens Jens er met gehakt op uit sturen springt er wel uit. Hierdoor moesten Jens en Toon het van Bert en Sven overnemen wat voor extra chaos zorgde. En als Anke van "kamelenstok" op "kaneelstokjes" komt zegt Yens direct dat "die kaneelstokken" gebracht mogen worden alsof hij al op de hoogte was van het bestaan van dit ingrediënt wat het toch wel raar maakt dat hij niet eerder aan kaneel dacht bij kameel. (Dit laatste geldt ook voor Anke maar Anke zie ik meer dingen goed interpreteren en Yens lijkt wat afwachtender te zijn wat best mols overkomt.)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #41 Gepost op: 28-03-2022, 17:34:56 »
En dan was het ook nog eens toevallig dat er gehakt gevonden kon worden in het veld. Op de slagroom van Anke bijvoorbeeld (waar Anke zelf wel meteen over twijfelde) gingen ze niet door, misschien omdat dat ook niet in een van de kuilen lag.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #42 Gepost op: 28-03-2022, 17:45:54 »
Aan de andere kant kan het natuurlijk zijn dat het gehakt al genoemd was en dat Yens daarom (als kandidaat of als Mol) op gehakt kwam.

Nog een ander verdacht dingetje (maar ook perfect uitlegbaar als kandidaats) van Yens deze opdracht was dat hij Philippe tegenhield met het brengen van de amandelen omdat hij er niet zeker over zei te zijn.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #43 Gepost op: 28-03-2022, 18:27:55 »
Dit spelletje kun je ook ‘speel de kok weg’ noemen. Als mensen niet kunnen koken dan houdt het ook op. Er waren er maar een paar die deze gerechten zouden kunnen maken. Nele en Manu weg, Anke coördineert, Bert kan het waarschijnlijk, de rest zie ik deze gerechten niet maken. Wat er op gediend wordt deugt alsnog van geen kant. Rauw ei, rauw vlees. Je zal dit maar moeten serveren.
In Viëtnam was de clou om een verkeerd ingrediënt te serveren, was de dipsaus klaar en was de tijdsdruk niet zo hoog. Daar ging ook genoeg fout, maar leken onderdelen haalbaar. Hier was niets haalbaar.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #44 Gepost op: 28-03-2022, 18:53:10 »
Aan de andere kant kan het natuurlijk zijn dat het gehakt al genoemd was en dat Yens daarom (als kandidaat of als Mol) op gehakt kwam.

Nog een ander verdacht dingetje (maar ook perfect uitlegbaar als kandidaats) van Yens deze opdracht was dat hij Philippe tegenhield met het brengen van de amandelen omdat hij er niet zeker over zei te zijn.

Yens was op meerdere vlakken verdacht deze afl.. maar waarom meteen afgaan bij de vloer is lava als mol?

Denk dat starten bij de kelners de beste uitgangspositie is als mol. Kan je dingen verstoppen of expres niet vinden en ook nog koken als je wil



Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #45 Gepost op: 28-03-2022, 19:19:00 »
Heerlijke ode aan de kookopdracht maar zonder dipsaus is klaar legende  :P Wel op en top typisch De Mol om gewoon een dromedaris erin te verwerken. Dacht nog van wat doet die hier en hopla het lastdier ter plaatse.

Dat geen van de gerechten eetbaar waren mja viel te verwachten. Zeker met zo'n estafette kooksessie, hollen in een maanlandschap en gebrek aan communicatie of kook skills. En toch dat dessert wil ik weleens maken. Ik snap tenminste hoe je eieren in een dessert verwerkt en kaneelstokjes niet zo gechopt worden opgedisd  ::)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #46 Gepost op: 28-03-2022, 21:54:25 »
Dit spelletje kun je ook ‘speel de kok weg’ noemen. Als mensen niet kunnen koken dan houdt het ook op. Er waren er maar een paar die deze gerechten zouden kunnen maken. Nele en Manu weg, Anke coördineert, Bert kan het waarschijnlijk, de rest zie ik deze gerechten niet maken. Wat er op gediend wordt deugt alsnog van geen kant. Rauw ei, rauw vlees. Je zal dit maar moeten serveren.
In Viëtnam was de clou om een verkeerd ingrediënt te serveren, was de dipsaus klaar en was de tijdsdruk niet zo hoog. Daar ging ook genoeg fout, maar leken onderdelen haalbaar. Hier was niets haalbaar.
Wat het koken betreft, hebben de kandidaten hier vooral zelf weer een slechte strategie en verdeling gekozen van bij de start. Als Nele en Manu echt zo'n goede koks zijn, hadden ze hen beter niet vanaf de start al bij elkaar gezet, zodat er telkens 1 goede kok in een duo was. Beide als eerste gaan, was dan ook niet het beste idee. Dat alles natuurlijk wel in de veronderstelling dat ze op voorhand wisten hoe de opdracht in elkaar zat alvorens de verdeling te maken.

Ik vind hoe dan ook niet dat de opdracht geheel onhaalbaar was, hoewel ze niet gemakkelijk was. Veel had hier ook weer te maken met de onkunde en de chaos bij de kandidaten.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #47 Gepost op: 28-03-2022, 23:56:39 »
De opdrachten zijn in het algemeen wel aan de moeilijke kant. Complex, met heel veel laagjes die in elkaar verweven zitten, zodat alles invloed op elkaar heeft en het uiteraard ook snel kan misgaan.

Maar ik vond deze wel heel leuk bedacht, en in principe ook wel haalbaar om hier IETS van punten te scoren.

Voor mij zit Uma hier op de beste molpositie: zij speelt de perfecte kandidaat door het gerecht juist tot bij de recensent te brengen, maar doet dat enkel omdat ze duidelijk ziet dat het helemaal mis is. Ze heeft ook de macht om zich op de foto te laten zien, of om het gerecht te morsen, mocht het wél goed zijn. Ze heeft die positie wellicht gekregen door haar claim dat zij al jaren in de horeca werkt.

De extreem opzichtige actie van Bert om zich te laten fotograferen... nja, het kàn effectief een brain fart zijn.

Philippe krijgt in montage héél veel momentjes waarin hij bij het juiste ingredient zit en het luidop roept. Als Mol kan je, denk ik, gerust doen alsof het ingredient er niet ligt, zeker als ieder op zijn eigen toebedeelde rij blijft... en dan nog, gaat niemand weten in welke put jij al dan niet hebt gezeten. Hij doet het in elk geval té kandidaats om voor mij nog verdacht te zijn.

Manu stelt voor om alles gerecht per gerecht te doen, maar zij en Nele zijn té snel buitenspel. Dat wil je als Mol ook niet, denk ik. Je kan wel de toon zetten, maar je hebt géén garantie dat men jouw strategie blijft volgen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #48 Gepost op: 29-03-2022, 10:20:22 »

Voor mij zit Uma hier op de beste molpositie: zij speelt de perfecte kandidaat door het gerecht juist tot bij de recensent te brengen, maar doet dat enkel omdat ze duidelijk ziet dat het helemaal mis is. Ze heeft ook de macht om zich op de foto te laten zien, of om het gerecht te morsen, mocht het wél goed zijn. Ze heeft die positie wellicht gekregen door haar claim dat zij al jaren in de horeca werkt.


Uma die de kameel en bijgevolg de goede fles tot de keuken brengt? Waarom zou een mol dat doen...

Online Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #49 Gepost op: 29-03-2022, 10:35:34 »
Uma die de kameel en bijgevolg de goede fles tot de keuken brengt? Waarom zou een mol dat doen...
Het bracht toch niks op hoor. We zagen mollen dat in het verleden wel meer doen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #50 Gepost op: 29-03-2022, 10:56:25 »
Yens en de food recensent.

Opvallend is dat de coördinatoren pas als laatste worden gekozen. Anke houdt zich het meest bezig met de verdeling van de functies en Yens lijkt eerst al bij de kelners te staan. Zou een van de twee als mol gezien hebben dat er twee mensen die kunnen koken als eerste gaan koken en de opdracht daardoor lastig haalbaar werd? Nou hoef je als coördinator alleen maar wat te treuzelen met te ontdekken wat de koks uitbeelden.

Nele beeld golfen uit. Op de foute voorzet van Anke "golfballeke" gaat hij daar in mee.
Als Bert weer golfen uitbeeld, horen we Yens zeggen: 'als iets u doet denken aan golfen'. We zien daarvoor Anke nog wat zeggen, maar dat is natuurlijk weg gefilterd. Wat we denk ik niet zien is een Anke die daarvoor al iets gezegd heeft dat het iets met golfen moet zijn. Door Anke weg te filteren lijkt Yens hier tot de juiste conclusie te komen, maar hij kon niet anders, door Nele, Bert en Anke.

Bert beeld amandelen uit. Yens zegt keel, slokdarm, knippen. Anke zegt amandelen? Yens zegt: wacht met de amandelen wij zijn nog niet zeker, waardoor ze het later nog een keer moeten uitbeelden.
Bert en Sven beelden patatten uit. Anke: slagroom! Klets klap. Yens: gehakt misschien?
Jens en Toon gaan koken met 9 minuten op de klok voor het hoofdgerecht en nog altijd zonder aardappels.
Yens beschrijft dat Jens zijn ogen aan het wassen is. Waarom? Heel de tijd zei hij bijna niks en nu opeens zoiets. Is er ontspanning gekomen?
Jens en Toon beelden amandelen uit. Ja hoor weer dezelfde truc. Het lijkt alsof Yens meteen zegt amandelnootjes, maar Anke staat nog tegen hem aan te praten, die was natuurlijk al een tijd bezig hem te overtuigen van amandelen. In het toetje moesten heel veel amandelen volgens de omschrijving. Daarmee zijn de 3 sleutelingrediënten: gofio de miraflor, aardappelen en amandelen waarmee een mol probeert deze opdracht te doen mislukken.

Met de kameel heeft Yens geen probleem, want het gaat niet om de kameel maar de inhoud van de zadeltas. Die is niet genoemd. Je moet nog maar zien dat ze dat vinden. De tweede keer dat Jens en Toon kaneelstok uitbeelden staat Yens weer vol bewondering te kijken maar doet niets. Anke moet het weer raden. Yens weer snel in de microfoon: ja die kaneelstokken mogen komen.

Als je dit zo allemaal achter elkaar zet is Yens toch mega verdacht bezig.
« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 11:14:40 door foxhunter »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #51 Gepost op: 29-03-2022, 11:06:42 »
Ja, Yens' acties bij de amandelen, "gehakt" en kaneelstokjes zijn erg opvallend en verdacht.

Het bracht toch niks op hoor. We zagen mollen dat in het verleden wel meer doen.

Toch doet Uma eigenlijk alles goed deze opdracht. Ze brengt ook nog o.a. de belangrijke gofio en kaneelstokjes. En ze blijft steeds buiten beeld. Natuurlijk zat ze op de positie dat ze ervoor kon kiezen om duidelijk verkeerde gerechten gewoon te brengen en had ze zich af kunnen laten gaan als een gerecht wel goed was, maar een Mol wil toch ook een beetje klooien? Had prima gekund deze opdracht.
« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 11:08:15 door Heinz »

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #52 Gepost op: 29-03-2022, 11:21:53 »
Uma is wel degene die als eerste bij de "gofio" zit en het als "maiszetmeel" benoemt. Dat is op zich ook logisch als kandidaat natuurlijk, want je hebt er geen benul van dat men 'gofio' gaat willen, dus zeg je gewoon wat het is: maiszetmeel - maar goed, het helpt in elk geval niet.

Dat Uma veel goed doet, spreekt in principe wel tegen haar. Vooral in de vorige aflevering werd haar kistje bij de ondervraging niet gekozen. En daar ging het juist om 1500 euro. Maar goed: het waren daar de ex-mollen die haar niet ontmaskerden, dat kan dan weer vooral dààrom gedaan zijn.

Voor mij zit zij in de finale - wat haar naar mijn gevoel ofwel de mol, ofwel een hele sterke kandidaat maakt. Al kan ik het natuurlijk grandioos mis hebben.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #53 Gepost op: 29-03-2022, 13:53:54 »
Dat kwam toch vooral doordat er net veel eieren waren kapotgevallen. Het recept gaf aan dat er 12 eieren nodig waren en er waren er nog maar 2 heel. Dus opzich niet een hele onlogische gedachte dat het dessert toch niet meer ging lukken.

Al was dat recept volgens mij niet voor 1 portie.
Het lijkt me stug dat er per dessert meer dan 2 eieren zitten. Als je maar 2 eieren hebt en er 12 nodig zijn voor het recept, deel dan alles door 6. De foodblogger hoeft alleen maar te kunnen proeven. Er is nergens gezegd dat het dessertbakje vol moest zijn.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #54 Gepost op: 29-03-2022, 13:59:21 »
Ik pik dit mooie gifje even rechtstreeks van MJOHLAN van wieisdemol.be: Philippe die met amandelen strooit.



Eieren laten vallen, amandelen strooien. (Waarom is die verpakking al open in de put?) Ik zou het een leuke Mol vinden al kan je je afvragen hoeveel effect de acties hadden.

Het lijkt me stug dat er per dessert meer dan 2 eieren zitten. Als je maar 2 eieren hebt en er 12 nodig zijn voor het recept, deel dan alles door 6. De foodblogger hoeft alleen maar te kunnen proeven. Er is nergens gezegd dat het dessertbakje vol moest zijn.

Mee eens. Maar het maakt het er allemaal niet makkelijker op, het aanleveren van kapotte eieren.

« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 14:03:26 door Heinz »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #55 Gepost op: 29-03-2022, 15:13:20 »
Ik kan me ook voorstellen dat de mol al die zak open heeft gescheurd in de kuil zelf. en sommige ingrediënten begraven heeft zoals aardappelen....
Meer L

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #56 Gepost op: 29-03-2022, 15:28:39 »
Aardappelen poten heet dat. Zal de wijnboer raar op kijken.
Maar aardappelen is nou niet het meest voor de hand liggende om te begraven. Dat is makkelijker met kleine dingen, zoals munt, kaneelstokjes.

De eieren moesten overigens gescheiden worden, waarna de 12 eidooiers in het gerecht au bain marie moesten worden opgewarmd door Toon en Jens.

Offline Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #57 Gepost op: 29-03-2022, 17:52:11 »
Niet dat ik van plan (of zelfs maar in staat) ben om te gaan, maar zou het niet leuk zijn als ze bij de live-finale deze gerechten serveren?
Wel door professionele koks laten klaarmaken natuurlijk.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Chowi

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Mol WIDMO2022
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #58 Gepost op: 29-03-2022, 18:00:52 »
Niet dat ik van plan (of zelfs maar in staat) ben om te gaan, maar zou het niet leuk zijn als ze bij de live-finale deze gerechten serveren?
Wel door professionele koks laten klaarmaken natuurlijk.

Zeker een leuk idee! Of zelf een moldiner organiseren. Vooral het nagerecht zag er erg smakelijk uit (het recept, niet het eindresultaat van de kandidaten ::rofl::)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - De recensie van de foodblogger
« Reactie #59 Gepost op: 29-03-2022, 21:41:22 »
Ik vind Anke bij de amandelen eigenlijk minstens zo verdacht als Yens.

Yens: 'Keel, slokdarm, knippen'. Een inkoppertje, kan maar één ding zijn: amandelen. Anke dan ook: 'amandelen, amandelpoeder?' Dat 'amandelpoeder' kan nog een poging zijn om naar poeder op zoek te gaan. Maar Philippe zegt: 'Ik heb de amandelen'. Dan in een volgend shot Yens weer: 'Wacht nog even met de amandelen, we zijn nog niet 100% zeker'. Wie heeft er nu gezegd te wachten met de amandelen. Yens of Anke? En waarom? Omdat Anke heeft volgehouden dat ook de poedervorm bedoeld kan worden?

Bij de tweede keer uitbeelden is het Yens die gedecideerd zegt 'amandelnootjes'. Terwijl Anke nog staat te sputteren, niet te horen wat ze zegt.