Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals  (gelezen 4562 keer)

Online vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #40 Gepost op: 5-04-2022, 19:32:15 »
Wat ik opvallend vind is dat we bij het vinden van de yogalerares maar twee van de drie zinnetjes horen die Anke en Philippe naar haar toeleiden. Het is daardoor niet uit te sluiten dat één van de drie zinnetjes fout was en we weten dus niet zeker of alle cijfers die doorgegeven waren correct zijn (bijvoorbeeld die van de wijn of de cocktail).
Verder opvallend dat Bert de bijbel heeft gevonden, maar we zien hem of Nele geen werk maken van het oplossen van dit raadsel.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #41 Gepost op: 5-04-2022, 21:08:48 »
Het probleem bij Manu is niet caissonziekte. Daarvoor is ze te kort en niet diep genoeg geweest; het probleem is dat ze in paniek veel te snel is opgestegen. In paniek denk je niet aan in- en uitademen, dus hoogstwaarschijnlijk heeft Manu haar adem vastgehouden tijdens de opstijging. Dit is serieus gevaarlijk, je hebt kans op schade aan je longen. Hierdoor kan ik absoluut niet geloven dat Manu's manier van duiken een molactie is. Als ze de mol is, zou ze hebben geoefend of besloten hebben deze opdracht niet te doen. Dit soort gevaarlijk gedrag kan mijns inziens nooit een van tevoren bedachte molactie zijn. (Meerdere mensen hebben in topics gesuggereerd dat ik het gevaar overdrijf. Met meer dan 250 duiken in mijn logboek, inclusief meerdere ervaringen met paniek onder water, weet ik echt waar ik over praat. Maar geloof wat je wilt.)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #42 Gepost op: 5-04-2022, 21:24:55 »
Ik geloof jou direct!   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lotje00

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #43 Gepost op: 5-04-2022, 21:26:12 »
Ik geloof zeker dat het gevaarlijk is, ook toen ik zag dat de instructeur haar probeerde tegen te houden. Zou het nog kunnen dat als ze de mol is en ze van te voren les heeft gehad en geoefend dat ze in open zee toch in paniek raakte, maar door de voorbereiding wel in- en uitademde waardoor het minder gevaarlijk werd?

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #44 Gepost op: 5-04-2022, 21:42:22 »
Ik geloof zeker dat het gevaarlijk is, ook toen ik zag dat de instructeur haar probeerde tegen te houden. Zou het nog kunnen dat als ze de mol is en ze van te voren les heeft gehad en geoefend dat ze in open zee toch in paniek raakte, maar door de voorbereiding wel in- en uitademde waardoor het minder gevaarlijk werd?

Nee eigenlijk niet, daarvoor was het te ongecontroleerd. Als ze de mol is, is er op zijn minst iets goed misgegaan, hetzij in de voorbereiding (niet doorgehad dat ze het te eng vond) hetzij in de uitvoering (overvallen door echte paniek).

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #45 Gepost op: 5-04-2022, 22:44:28 »
Bedankt voor de uitleg joligmolletje.  ::ok::
Toch wel erg gevaarlijk dus. Het enige wat ik me kan voorstellen (voor het geval Emanuelle de mol is) is dat ze misschien van tevoren in een zwembad heeft geoefend, waarschijnlijk minder diep, en dat het op zee toch heel anders blijkt te zijn.
Kan dat?

Ik hoop vooral dat iedereen oké is; het zal ook wel een nare situatie zijn geweest voor de instructeur, lijkt mij.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #46 Gepost op: 5-04-2022, 23:00:25 »
Dat laatste lijkt mij ook. Als het fout was gegaan, was naast het leed voor Emanuelle ook zijn carrière geruïneerd geweest.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #47 Gepost op: 5-04-2022, 23:06:43 »
Overdrijven is ook n vak  ::)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #48 Gepost op: 5-04-2022, 23:17:19 »
Denk je? Als je als duikinstructeur geassocieerd wordt aan een duikongeluk bij een televisieprogramma, lijkt het mij dat je het lastig gaat krijgen om nog gevraagd te worden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #49 Gepost op: 5-04-2022, 23:19:20 »
Als ik het zo lees hier kan ons lokale zwembad wel sluiten.

Deze is op het diepste punt 4,30 meter, zo ongeveer de diepte waar Emanuelle de laatste keer was. Hier duiken dagelijks mensen naar de bodem (zonder duikuitrusting) om zich aldaar af te zetten en pijlsnel naar boven te komen.

Levensgevaarlijk blijkbaar!!!!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #50 Gepost op: 5-04-2022, 23:32:26 »
Dat is volgens mij ook ergens op dit forum uitgelegd (hier of in het Emanuelle topic): duiken met flessen verloopt wat anders (ook wat er gebeurt met het lichaam) dan duiken zonder uitrusting. Het lijkt mij dat het vanuit het zwembad (zonder uitrusting) geen probleem hoeft te zijn.

In de aflevering werd bovendien ook gezegd dat je niet zomaar naar boven moet gaan. Het lijkt me niet dat het zomaar wordt gezegd. Ik kan me voorstellen (bij Manu) dat een mens onvoorspelbare dingen kan doen als hij/zij in paniek raakt. Begrijpelijk, maar het kan een risico zijn.

Ik ben geen kenner hoor, maar ook ik geloof joligmolletje direct.  ::ok::

Verder - om de hele opdracht te bekijken  ;) - zet ik hier een streep door Philippe en Anke. Met slechts 2 vd 3 aanwijzingen en vertaalgedoe, hebben ze toch de juiste persoon gevonden. Het was begrijpelijk geweest als ze met de verkeerde persoon op de foto waren gegaan.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2022, 23:35:12 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #51 Gepost op: 5-04-2022, 23:45:54 »
Als ik het zo lees hier kan ons lokale zwembad wel sluiten.

Deze is op het diepste punt 4,30 meter, zo ongeveer de diepte waar Emanuelle de laatste keer was. Hier duiken dagelijks mensen naar de bodem (zonder duikuitrusting) om zich aldaar af te zetten en pijlsnel naar boven te komen.

Levensgevaarlijk blijkbaar!!!!

Misschien was het handig geweest als je eerst de reacties in dit draadje van mensen met behoorlijk wat duikervaring had gelezen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #52 Gepost op: 6-04-2022, 01:58:34 »
Misschien was het handig geweest als je eerst de reacties in dit draadje van mensen met behoorlijk wat duikervaring had gelezen.

Wat is dit nu voor een misselijke reactie?

Ik heb dit draadje gelezen en zie hier geen meerdere mensen met duikervaring, alleen joligmolletje.
Verder alleen iemand die iets roept over Caissonziekte, niet te overziene leed en einde carrière duikinstructeur, daar reageer ik op.

De eerste mens die na één korte duik van 5 meter Caissonziekte heeft opgelopen moet nog geboren worden.

Joligmolletje heeft verder gelijk met de risico’s over longschade of oorschade, die zijn er wel degelijk, maar dan eerder bij de duikers die bij de beelden zijn geweest op 12 meter. Vandaar ook de instructie vooraf.

En ja, de actie van Emanuelle is niet handig, maar de kans op longschade in haar specifieke geval is mijns inziens verwaarloosbaar en nog kleiner  dan bij de duikers met de zeemeermin opdracht die herhaaldelijk achter elkaar 6 meter diep gingen.
Maar daar hoor je jou als moraalridder niet over.

Ik zou als ik jou was de programmamakers aanschrijven dat in de eerste opdracht iemand een wiplash had kunnen oplopen met de autobotsing of dat Anke haar nek had kunnen breken omdat ze een trap oprende zonder de leuning vast te pakken.
Of Uma met haar gebrekkige voertuigbeheersing gewoon in een Buggy mocht rijden met alle gevolgen van dien.  ::zwaai:: ::zwaai::

Maar goed, na al die jaren is dit mijn laatste post geweest op dit forum, want blijkbaar mag je hier niet eens een kwinkslag maken van deze volgens jullie net niet fataal afgelopen duik van Emanuelle.

Het gaat jullie goed en bedankt iedereen voor de leuke jaren!!





Offline Stephanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #53 Gepost op: 6-04-2022, 06:36:53 »
Joligmolletje heeft verder gelijk met de risico’s over longschade of oorschade, die zijn er wel degelijk, maar dan eerder bij de duikers die bij de beelden zijn geweest op 12 meter. Vandaar ook de instructie vooraf.

En ja, de actie van Emanuelle is niet handig, maar de kans op longschade in haar specifieke geval is mijns inziens verwaarloosbaar en nog kleiner  dan bij de duikers met de zeemeermin opdracht die herhaaldelijk achter elkaar 6 meter diep gingen.
Maar daar hoor je jou als moraalridder niet over.

OK, hier dan een reactie van een andere ervaren duiker 😉
Duiken met en zonder perslucht zijn twee verschillende zaken die ieder hun eigen risico’s hebben.

Mét perslucht zijn de grootste risico’s decompressieongevallen (caissonziekte) en barotrauma (problemen met luchtdrukverschillen). Dit laatste is waar het hier over gaat. Je ademt op diepte lucht in aan een hogere druk dan aan de oppervlakte. Wanneer je terug stijgt en je omgevingsdruk dus daalt, zet deze lucht uit en als je dan je adem inhoudt, kan die lucht nergens heen en maak je dus je longblaasjes kapot (want die kunnen maar zoveel druk aan).

Dit is ook gevaarlijk bij geringe dieptes (de eerste tien meter zijn hier zelfs de gevaarlijkste) omdat de relatieve drukverschillen hier het grootst zijn.

Als duiker vond ik het ook ergerlijk overigens dat ze het steeds hadden over zuurstofflessen. Het zijn namelijk persluchtflessen, waar 21% zuurstof inzit. Als het pure zuurstof was, zou je al snel zuurstofvergiftiging oplopen 😉

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #54 Gepost op: 6-04-2022, 06:58:30 »
Na al deze preken zie ik nog steeds geen gevaar voor Manu.
3 x tot max 2 meter en 1x tot aan 5 meter. Alle keren zie je haar uitademen voor ze naar boven  gaat. Als de reactie/paniek gespeeld is, dan is dat zeer overtuigend gedaan, duikers met ervaring trappen erin.

Offline Stephanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2022, 07:39:23 »
Na al deze preken zie ik nog steeds geen gevaar voor Manu.
3 x tot max 2 meter en 1x tot aan 5 meter. Alle keren zie je haar uitademen voor ze naar boven  gaat. Als de reactie/paniek gespeeld is, dan is dat zeer overtuigend gedaan, duikers met ervaring trappen erin.

Fijn dat ze uitademde vlak voor het stijgen, maar je kan niet zien of ze daarna weer inademde 😉

Manu leeft nog, voor zover we weten heeft ze ook geen bloed gehoest of andere akelige symptomen. Dus het is inderdaad allemaal goed gegaan. Maar feit blijft dat het potentieel gevaarlijk is, ook al is het ‘maar’ 2 meter.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #56 Gepost op: 6-04-2022, 09:16:35 »
Laten we vooral respectvol met elkaar om blijven gaan, zodat iedereen zich welkom blijft voelen op dit forum. Er is al genoeg boosheid in de wereld ❣️

Hier ook iemand met duikervaring, ja het kan potentieel zeer gevaarlijk zijn, zoals hierboven helder uitgelegd. Echter zijn instructeurs hierop getraind. Hoe vaak ik wel geen duik heb gemaakt waar iemand totaal in paniek schoot (in wrakken, veel meer diepte etc). Zelfs ik ben wel eens ‘klem gezet’ op 12 meter door een instructeur.

Enfin, terug naar de opdracht. Mijn vermoeden is ook dat de mol zich bij de duikers bevindt, en gespeeld heeft met het snelle verbruik van de pers lucht in de flessen.
Meer L

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #57 Gepost op: 6-04-2022, 12:46:23 »
Eens Juuls247. Hopelijk blijft iedereen zich welkom voelen.
Zelf vermoed ik ook dat de mol zich tussen de duikers bevindt. Hoewel ik Bert nog niet helemaal weg durf te strepen trouwens; niet alle aanwijzingen zijn goed doorgekomen richting Philippe en Anke.
Aan de andere kant: als mol zou je de m&m's anders hebben neergelegd en op zijn minst eentje hebben opgegeten zodat Nele het niet meer kon natellen. Denk ik. Als we de montage mogen geloven, stond Nele behoorlijk lang op het balkon. Daar had Bert makkelijk gebruik van kunnen maken (als hij de mol zou zijn). Uiteindelijk zijn de meeste aanwijzingen goed doorgespeeld. Het zou misschien kunnen dat Nele hem vaak wilde controleren en dat hij daardoor niet openlijk durfde te mollen. Toch denk ik dat de kans groter is dat hij dan toch niet de mol is.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #58 Gepost op: 6-04-2022, 13:34:11 »
Ja, maar het opeten van één M&M is een kwestie van een paar seconden. Dat Bert dit niet deed, is voor mijn wel reden om een streep door zijn naam te zetten. En met Nele's noodgedwongen vertrek en de beide dames gevonden door Philippe en Anke, kun je eigelijk wel stellen dat de Mol bij de duikers zat. Ik concentreer me nu dus op Sven, Uma, Yens en Emanuelle, waarbij ik die eerste twee de grootste kans geef.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 1 - Onderwaterlocals
« Reactie #59 Gepost op: 6-04-2022, 15:37:31 »
Eens: als Bert de mol is, had hij die m&m wel opgegeten en dat kan inderdaad heel onopvallend en snel. Hij legde ook alles in groepjes, volgens mij, waardoor Nele het kon nakijken. Niet echt logisch voor een mol (tenzij het bedoeld was om goodwill te kweken bij Nele, maar dat zou ik wel wat vreemd vinden).

Hier een potloodstreep door Bert; ik schrijf hem nog niet helemaal af (door andere verdachte acties), maar het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat hij de mol is. De mol heeft gedoken; die kans lijkt mij het grootst. Bij nader inzien vind ik vooral Uma verdachter worden, ondanks het vinden van het juiste beeld.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)