Rick McCullough is de regisseur! Als de informatie op de Beeld & Geluid Wiki klopt van 1999 tot 2000 en van 2006 tot en en met minstens 2017!
Volgens mij heeft hij alleen seizoen 3 en 4 niet geregisseerd
(Bron: Mijn geheugen en een interview dat hij eerder dit seizoen gaf op de radio)
Ik ben minder te spreken over wat de AVROTROS woordvoerster er over zegt. Voor de kloosterhint was geen "ernstig goed speurwerk" nodig, hij werd op een presenteerblad aangeboden (overigens niks ten nadele van de originele vinder) daar zat juist de crux. De basis of essentie van de hint was niet eens zo verkeerd IMHO.
Het probleem was niet zozeer de vindbaarheid (dat zijn er wel meer) maar de onomstotelijkheid. Ongeacht hoe goed verstopt, áls zo'n hint gevonden wordt is er geen twijfel meer mogelijk.
Overigens hebben de maker wel vaker dan de gebaren- priester- en kloosterhint zo'n groot risico genomen:
Seizoen 1: de aftiteling
Seizoen 2: de terugspoelhint (al was die extreem moeilijk verstopt)
Seizoen 4: De melodie, de klokjes en de kokers waren goed verstopt, maar toch vrijwel onomstotelijk
Seizoen 7: De toen-hint (élke aflevering was 't 't zelfde)
Seizoen 9: mol.nu (alle letters verzameld kon niet missen) & de anagrammen (als je alle drie de anagrammen had gehadwist iedereen het ook wel zeker.
Seizoen 11: De twitterhint (alle eerste letters van de tweets van de Mol
aan het begin van de uitzending vormden de naam van de Mol)
Seizoen 13: Tolisdemol
Allemaal hints die voor het grootste deel niet ontdekt zijn, maar de ontdekker zo goed als zekerheid hadden verschaft. Of die hints nu nooit meer voor mogen komen? In ieder geval moet je zéker weten dat 'ie niet ontdekt wordt. Dus dan liever te goed verstopt dan het risico lopen dat hij alsnog gevonden wordt. En áls 'ie dan gevonden wordt, alleen mogelijk laat in het seizoen of een doorlopende puzzel. Denk aan een hint waarbij je elke aflevering een letter krijgt waar je pas na een tijd een anagram mee kan vormen. Mocht de hint nou al heel snel in het oog lopen, kun je hem altijd afkappen.
Dit specifieke stukje is onjuist.
Wie weet hebben ze hun leven gebeterd
Misschien kun je de commentaren hierop nog eens doorlezen. De ophef is hoofdzakelijk, zo niet alleen, over het feit dat de programmamakers zelf aan het mollen zijn i.p.v. het uitsluitend aan de MOl over te laten. Als programmamakers als 11e man mee werken aan de opdrachten, zonder dat de kandidaten (en de kijkers) dat weten kan dat niet door de beugel.
Je kunt ook de Mol zien als een handlanger van de productie. Die zit in het complot en wordt dus zo goed mogelijk voorbereid en her en der geholpen. Al ben ik met je eens dat de sleutel in de praktijk onvindbaar was voor de kandidaten en het duidelijk is (lijkt) dat de 3000 euro nooit het bedrag was geweest als deze molactie niet verzonnen was.