Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 67467 keer)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #200 Gepost op: 17-02-2016, 17:39:54 »
Ik ben niet per se tegen vrijstellingen of jokers en ik vind de hoeveelheid die dit jaar te winnen was redelijk meevallen, misschien had dat vier-op-een-rijen wel een afleveringetje eerder gekund maar mij hoor je er niet over klagen. Ook dat kandidaten zich verdacht maken hoort gewoon bij het spel. Alle kandidaten, dus inclusief de Mol, hebben dit jaar op zijn tijd best wat geld ingebracht en ik heb niet het idee dat er kandidaten waren die heel bewust zaken continu in het honderd hebben laten lopen, m.a.w. molgedrag vertoond hebben. Dus echt bijstelling in dat opzicht vind ik niet per se nodig. Toch vind ik het geopperde idee van 'zwarte jokers' nog wel redelijk aardig. Inderdaad omdat het zowel kandidaten als mol motiveert subtieler te werk te gaan. Maar dit dan wel graag in combinatie met opdrachten die niet al bij voorbaat kansloos zijn (en vooral minder alles-of-niets-opdrachten).
Ik weet niet waar het door komt. Kandidaten die mollen. Jokers en vrijstellingen. De opdrachten. Maar ik heb dit jaar het gevoel dat de beste molstrategie om de pot zo laag mogelijk te laten eindigen is om jezelf zo snel mogelijk te laten ontmaskeren. De overige kandidaten knappen dan het werk voor je op. Ze gaan niet meer vol voor de pot in de hoop de aandacht op zich te richten, zodat de anderen hopelijk een paar vragen op hen spreiden en dus minder punten scoren in de test.

Opdrachten met meer diepgang, waarin de mol subtieler te werk moet gaan, is volgens mij ook de beste oplossing om dat te voorkomen. Dan kan je kandidaten die nepmollen er uit pikken doordat ze verdachte dingen doen die uiteindelijk helemaal geen effect hebben op de uitkomst van de opdracht. Of in mindere mate. Het alles of niets karakter van de opdrachten is wat mij betreft een belangrijk verbeterpunt.

Er zijn ook andere dingen waar ik naar terug verlang, maar we zitten nou eenmaal in seizoen 16. Je kan de kandidaten lastig vragen om het spel net zo naïef te spelen als in het verleden. Daarnaast zijn de kijkcijfers tegenwoordig meer dan 2x zo hoog als in de begin jaren... Je kan de makers het ook niet echt kwalijk nemen dat ze vasthouden aan spelelementen die tot die groei hebben geleid.

Bewerkt om een paar zins-opbouw-fouten te herstellen.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2016, 22:53:37 door Rat »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #201 Gepost op: 17-02-2016, 20:26:33 »
Ik weet niet waar het door komt. Kandidaten die mollen. Jokers en vrijstellingen. De opdrachten. Maar ik heb dit jaar het gevoel dat de beste molstrategie om de pot zo laag mogelijk te laten eindigen is om jezelf zo snel mogelijk te laten ontmaskeren. De overige kandidaten knappen dan het werk voor je op. Zo gaat niet meer vol voor de pot in de hoop de aandacht op zich te richten, zodat de anderen hopelijk een paar vragen op hen spreiden en dus minder punten scoren in de test.
Wow, zo heb ik er nog nooit over nagedacht. In dat geval zou WIDM wel écht afdrijven van zijn oorspronkelijke betekenis...

En inderdaad, zeker de laatste jaren wordt het steeds gehaaider gespeeld, gehaaider dan simpelweg 'ik mol dus ik ga door' - want zo werkt het natuurlijk ook niet. Het spel evolueert, en het is de vraag of we ooit nog een net zo briljante of onverdachte mol krijgen als Dennis.

Desalniettemin pleit ik nog steeds voor een terugkeer van plan Frits. Als alle kandidaten weer hun best gaan doen voor de pot, moet de Mol weer echt aan de slag. Hij kan zich nergens meer achter verschuilen en moet weer onverdacht blijven zonder geld te verdienen. En anders komt hij vanzelf bovendrijven.
...óf niet!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #202 Gepost op: 17-02-2016, 21:42:00 »
Wow, zo heb ik er nog nooit over nagedacht. In dat geval zou WIDM wel écht afdrijven van zijn oorspronkelijke betekenis...

En inderdaad, zeker de laatste jaren wordt het steeds gehaaider gespeeld, gehaaider dan simpelweg 'ik mol dus ik ga door' - want zo werkt het natuurlijk ook niet. Het spel evolueert, en het is de vraag of we ooit nog een net zo briljante of onverdachte mol krijgen als Dennis.

Desalniettemin pleit ik nog steeds voor een terugkeer van plan Frits. Als alle kandidaten weer hun best gaan doen voor de pot, moet de Mol weer echt aan de slag. Hij kan zich nergens meer achter verschuilen en moet weer onverdacht blijven zonder geld te verdienen. En anders komt hij vanzelf bovendrijven.

Maar daar heb je als kandidaat niet zoveel aan. Als iedereen braaf kandidaats gaat doen, heb je kans dat de mol zich nauwelijks laat zien, en is het voor jou heel moeilijk om de mol te vinden én door je kandidatengedrag zal niemand je verdenken... Het spel is de kandidaten tegen elkaar, er bestaat eigenlijk helemaal geen groep...

Edit: Heb de aflevering teruggekeken en ik snap nu wel beter wat Frits bedoelt. Maar denk toch dat dat onhaalbaar gaat zijn.
(Toevallig zag ik ook de test en executie: Hind die Kim als verdachte noemt en eruit gaat, zo zie je maar wat een manipulatie  ::niet-ok::)

Edit 1: Oh man ik ben nu in een WIDM marathon verzandt haha. Wat waren die oude seizoenen goed zeg!! Die executieschermen zijn supermooi, muziek tijdens de executie geweldig! dingen die nu veranderd zijn.... PLEASE laat dat terugkomen WIDM-crew!
« Laatst bewerkt op: 17-02-2016, 22:31:51 door Mollenmania »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #203 Gepost op: 18-02-2016, 15:45:44 »
Je komt uit in een verkeerde uitkomst van het prisoner's dilemma. Voor iedere kandidaat is het van belang dat iedereen zijn best doet voor de pot, maar tegelijkertijd is het persoonlijk voordelig om zélf er niet aan mee te werken.

Schema:
Jij doet verdacht
.
Jij doet niet verdacht
Anderen doen verdacht
Niemand heeft enig idee wie de Mol is
Niks in de pot
Iedereen kan jou afstrepen, jij kan niemand afstrepen
Weinig geld in de pot
Anderen doen niet verdacht
Jij bent de enige die weet wie het is,
nog steeds veel geld in de pot
Iedereen gelijke kansen in het vinden van de Mol,
veel geld in de pot

Omdat het voor iedereen persoonlijk de beste optie is om jezelf wel verdacht te maken, ongeacht wat de anderen doen, kom je altijd in een evenwicht uit dat slechter is dan wanneer iedereen zich niet verdacht zou maken. De beste optie is als iedereen zich niet verdacht zou maken: iedereen evenveel kansen om de mol te vinden als in optie linksboven, maar wél met een hoge pot.
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #204 Gepost op: 18-02-2016, 15:48:21 »
Dat is wat de kandidaten op Vier momenteel lijken te doen. Veel mooier om te zien ook. De mol moet nu subtieler te werk gaan.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #205 Gepost op: 18-02-2016, 16:12:20 »
Dat is wat de kandidaten op Vier momenteel lijken te doen. Veel mooier om te zien ook. De mol moet nu subtieler te werk gaan.

Ik ben nu ook net aan de Belgische mol begonnen en dat begint heel leuk. Het zijn ook geen Bekende Belgen ook wel weer eens een verademing. Ik kan weer echt gaan speuren nu ::vergroot:: ::ok::.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #206 Gepost op: 20-02-2016, 22:51:07 »
Jammer van de vette klaashints die vanaf aflevering 2 al werden gevonden.
Daardoor is deze jaargang van WIDM als nat vuurwerk: het kan al lang niet meer schitteren en knallen.

Tegen beter weten in heb ik tot vorige week flink van het programma genoten in mijn Rop-tunneltje. En ik hoop nog steeds op Tim of Annemiek als mol. Het ei Klaas drukt permanent & non-verbaal de schijnheiligheid uit die je juist niet verwacht van een goede mol.

Dus: geen sterke mol gekozen, en hints te snel gelanceerd. & Oooowwh als toch Tim of Annemieke dan toch ...

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #207 Gepost op: 20-02-2016, 23:17:29 »
Als straks blijkt dat toch Tim of Annemieke de Mol is, dan is het juist een topseizoen geweest.
En moet er heel veel uitgelegd gaan worden!   ::rofl::

Maar ik vrees voor een niet erg spannende slotuitzending.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #208 Gepost op: 24-02-2016, 15:55:45 »
Tot dusver wel een leuk seizoen met geweldig leuke kandidaten en een heel mooi land. De opdrachten waren hier en daar ingewikkeld of onmogelijk om te halen o.a. die spiegelkamer. De hint in aflevering 2 was gewoon te vroeg.

Offline Koenvh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Door molloten, voor molloten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #209 Gepost op: 24-02-2016, 18:30:30 »
Tot dusver wel een leuk seizoen met geweldig leuke kandidaten en een heel mooi land. De opdrachten waren hier en daar ingewikkeld of onmogelijk om te halen o.a. die spiegelkamer. De hint in aflevering 2 was gewoon te vroeg.
Klopt. Misschien hadden ze de spiegelkamer net moeten doen als het ophangen van de schilderijen; je mag wel vaker kijken, maar dat kost geld.
Een goede mol zorgt voor stevige tunnels

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #210 Gepost op: 24-02-2016, 22:29:53 »
Jammer van de vette klaashints die vanaf aflevering 2 al werden gevonden.
Daardoor is deze jaargang van WIDM als nat vuurwerk: het kan al lang niet meer schitteren en knallen.

Tegen beter weten in heb ik tot vorige week flink van het programma genoten in mijn Rop-tunneltje. En ik hoop nog steeds op Tim of Annemiek als mol. Het ei Klaas drukt permanent & non-verbaal de schijnheiligheid uit die je juist niet verwacht van een goede mol.

Dus: geen sterke mol gekozen, en hints te snel gelanceerd. & Oooowwh als toch Tim of Annemieke dan toch ...


Ik denk dat je Klaas heel anders beoordeeld had als die vette hints er niet waren geweest...

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #211 Gepost op: 25-02-2016, 13:00:28 »
Hoi!! Ik heb op pagina 1 mijn reactie tot dan toe gezet, (aflevering 2)

Nu het hele seizoen er (bijna) opzit dan maar mijn bijna volledige aanhaking daarop.

Wie is de mol is geen Wie is de mol meer.

Waarom?

-Kandidaten vertrekken van het ene 5 sterren complex naar het andere. De extra beelden,( die verder super onnodig zijn en het mysterieuze gevoel totaal verpesten) laten dit ook maar al te graag zien. Dat de kandidaten een jacuzzi hebben, 3 zwembaden, dat ze in volledige luxe vertoeven. Het is echt een vakantie, dat Wie is de mol. Ik heb nog geen 1 locatie gezien die niet prachtig was waar ze verbleven. WAAR zijn de tent opdrachten, de in een vieze rotte nachttrein slapen, de 3 sterrenhotels. Ga me niet verkopen dat de publieke omroep geen geld meer heeft voor de pot als ze wel in weet ik niet hoe'n dure hotels overnachten. 3 weken lang.

- Telefoon inleveren hoeft ook niet meer. Het is een vakantie, waarbij ze eigenlijk gewoon gezellig mojito's zitten te drinken op de meest zonnige oorden (De laatste keer dat WIDM naar plekken ging waar het afzien was kan ik me niet herinneren, 2012?)Daarmee zeg ik niet dat het alleen afzien moet zijn, maar het voelt nu alsof we met 2 miljoen mensen zitten te kijken naar 10 mensen die op vakantie gaan, lachen gieren brullen (ja, humor is leuk maar het wordt inmiddels zo veel dat de mysterieuze sfeer ook minder word) en dat telefoon gebruik op slaapkamers, in de bus. Je ziet ze allemaal met hun i'phone's. Om wel in nederland tijdens de pers dag te verkondingen dat ze 24 uur per dag NERGENS anders aan konden denken..
Waar is het telefoon inleveren gebleven, zoals bij een spel hoort. Dat je om de 2 dagen mag bellen met je vertrouwingspersoon. Kandidaten geven nu zelf aan dat ze alleen hun mobiele telefoon niet mogen gebruiken tijdens opdrachten... Are u kidding me? Ik weet dat er doorgetwitterd moet worden vanwege die mensen die dit helemaal uitpluizen. Maar hier moet echt wel iets anders op te vinden zijn. Laat de vertrouwingspersonen lekker vanuit Nederland doortweeten op instructie.

- Jokers/vrijstellingen. Kandidaten weten dat er tijdens hun verblijf minstens 50 jokers en 16 vrijstellingen tot beschikking zullen komen dus ze zitten al lachend in het vliegtuig wetende dat ze gewoon al die essentials gaan pakken omdat ze alles meegemaakt willen hebben. En uiteindelijk met een pot van onder de 10.000 euro naar huis zullen vliegen.
Ik hoorde 1 iemand hier vragen wat het uitmaakt of er nou veel of weinig geld in de pot zit?
Daar zijn echt meerdere redenen voor te geven. Kandidatengedrag wordt niet beloond, iedereen maakt zich verdacht, de mol komt dit ten goede en hoeft dus amper nog iets te doen. Maar laten we eerlijk zijn met z'n allen. 3 kandidaten in een finale aflevering en de presentator zegt: Je hebt 24 duizend euro gewonnen, klinkt toch gewoon ook veel beter, het maakt het spel serieuzer. Toen vorig jaar 10.500 werd verdiend zag je gewoon een soort van lach bij de 3 finalisten. met andere woorden. SCHIJT wie dit wint, het is een flutpot en het is onze eigen schuld. De totale spanning is voor mij dan ook weg, het gevoel dat ze 3 weken heel hard gewerkt hebben voor een serieuze pot, want dit is een serieus programma.

- Locatie. De locatie is prachtig, chapeau voor de crew. Alleen waarom word er inmiddels vanuit gegaan dat we elk jaar 5 opdrachten in verlaten gebouwen willen zien, of elk jaar lasergame opdrachten op een donker veld. Variatie is leuk, mind fuck opdrachten zijn leuk. een opdracht kan heel simpel zijn maar toch veel beter. Elk jaar worden er meerdere stranden aangedaan. Waarom? Probeer variatie te zoeken in locaties en ga ook eens de jungle in, maak barre tochten.

-Opdrachten. 3 opdrachten bevalt me veel beter dan vorig jaar. Maar het is toch een grap dat t/m aflevering 7 ongeveer 20 opdrachten zijn gespeeld en er een bedrag van 6000 in de pot zit. Dat kan toch bijna niet? Beloon opdrachten ook als ze bijna gehaald zijn. Zoals de auto opdracht waar ze zichzelf moesten vinden en de groepsfoto moesten maken. Geef dan geld voor het op tijd op locatie zijn en dan nog 500 extra als ze de foto goed weten te plaatsen. Zelfde geldt voor de zoek de verschillen opdracht in het theater.
Waar zijn de echte adrenaline opdrachten? Hoge gebouwen, abseilen, iets met water. Over een koord lopen.

-Kandidatengroep. NIKS op aan te merken!! Blijft knap dat ze elk jaar weer een hele mooie groep bij elkaar krijgen.

- Anton Jongstra, ik mis je!  ::jaja::
-Pieter jan Hagens, ik mis je!  ::jaja::
- veel meer schermen, ik mis je!  ::jaja::
- Meer mysterieuze opdrachten! ik mis je  ::jaja::
- Meer geld in de pot, ik mis je !  ::jaja::
- Minder -kijk naar vakantiegangers- gevoel, ik mis je  ::jaja::



« Laatst bewerkt op: 25-02-2016, 13:03:40 door Rämon »

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #212 Gepost op: 25-02-2016, 13:00:50 »
Note; Ik ben niet naief en ik weet ook heus wel dat kandidaten veel moeten onthouden en echt niet de hele dag op hun iphones zullen chillen in de hangmat, maar is that to blame me? Neen, de montage!!!!!! Hun geven dit gevoel weer.

Ohja, en die testopdracht. Blijf eraf. De test is de test. Daar moet je gewoon afblijven.
Ik kijk de seizoenen 1/2/3/4/5/6/7/8/9/10/11 met ZOVEEL plezier terug. Wat een goeie tijd was dat. Mysterie, spanning, niet TEVEEL luxe, geld in de pot, spannende aflevering 10 met molacties, meer schermen, meer variatie in opdrachten, spannendere presentatie ( op Art is journalistiek niets aan te merken verder ).

Ik hoop oprecht dat de crew meeleest, en ziet dat wij met heel veel vaste kijkers (sommige van het eerste uur) van WIe is de Mol houden. Zoveel, dat het ons zoveel boeit dat we ons hier allemaal druk lopen te maken dat het programma niet in negatieve zin minder leuk wordt. Ik hoop dat de crew notities maakt, ik weet dat het geen programma is voor alleen molloten, maar dat er ook bizar veel 'niet molloten' kijken maar ik denk dat er serieus veel verbeteringen kunnen gemaakt worden. Maak het spel simpeler.
De zwarte vrijstelling was leuk voor 1 jaar. Er komen elk jaar zoveel nieuwe elementen bij dat het soms niet meer bij te houden is. Geldlijstjes maken is ook onmogelijk geworden.

Goed, dat moest ik even kwijt.  ::ok::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #213 Gepost op: 25-02-2016, 13:26:01 »
Ik lees erg veel kritiek en negativiteit hier. Prima dat mag. Maar ik wil daar graag enige nuance in proberen aan te brengen.
Want sommige opmerkingen lijken me niet heel reëel

Ook ik vind het geen sterk seizoen. Dit komt naar mijn mening vooral aan de kloosterhint en dat het op zaterdag is. Terugkijken geeft een ander gevoel. Iets soortgelijks als de kloosterhint mag van mij niet meer gebeuren, maar van mij mogen die hints er helemaal uit. Het is namelijk nooit goed. Als de hints te vergezocht zijn mopperen mensen hier. Als ze gevonden worden ook.
Alleen als we ze niet vinden, is het leuk achteraf lijkt het wel.
Dat het programma op zaterdag uitgezonden wordt, snap ik wel. Kunnen wij leuk vinden of niet. Maar het is/was een van de best bekeken programma's op de NPO. Daarmee wil je als zender naar de zaterdag.

Het kandidatengedrag/luxe staat mij soms ook tegen, maar de enige oplossing daarvoor is denk ik van BN'ners afstappen en dat zit er niet in. De kijkcijfers zullen waarschijnlijk dan halveren. Dus logisch dat ze dan niet doen.
Jammer genoeg vrees ik dat het zo is, dat veel BNners minder snel mee willen doen wanneer ze 3 weken in barre omstandigheden zitten. Maar dit is interpretatie.
Ik vind daarom de voorgestelde : ' kandidatengedrag belonen optie' een interessante.

Jokers en vrijstellingen zijn onderdeel geworden van het spel. En geven het spel een leuke dimensie erbij. Dit gebeurt vooral wanneer er vroeg in de serie jokers/vrijstellingen verdiend kunnen worden. Opsparen etc is dan veel belangrijker en tactischer. Dan heeft de zwarte vrijstelling ook meer nut dan nu.

Ik vind de groep kandidaten en de opdrachten over het algemeen goed. Denk dat ze daar gewoon prima bezig zijn  ::jaja::
Een keer een andere locatie dan een tropisch eiland zou ik ook heel fijn vinden. Maar ook in locaties zijn ze beperkt. Een land moet zowel veilig als filmbaar als niet té toeristisch als variërend zijn. En landen hergebruiken vinden mensen waarschijnlijk ook niet tof. Dus gewoon lastig als programmamakers.

3 of 2 opdrachten maakt me niet zoveel uit. Dat ligt helemaal aan de montage en de soort opdrachten.

Ik denk dat we moeten oppassen het programma te fileren ( Ik wil hiermee niemand beschuldigen van dat dat gebeurd ) maar enige nuance is soms fijn. Zeker omdat het meest lastige voor de programmamakers waarschijnlijk WIJ zijn.
Wij willen theorieën ( althans de meeste ) die niet makkelijk te vinden zijn.
Wij pluizen alles uit, waardoor creatief worden in landen / hints / mol lastig is.
Wij willen graag BN'ners zien ( De meeste kijkers althans, dan heb ik het even niet over molloten ) en tja, aan BN'ners zitten consequenties. Bij WIDM vind ik wat dat betreft het programma niet heel ver afgedwaald. Bij ER vind ik dit bijvoorbeeld veel erger. Daar zijn veel ontberingen weg. Terwijl dat bij ER hoort. Bij WIDM toch minder.

En vergeet niet. Ook de luxe-weg opdrachten hebben er nog weleens ingezeten. In Zuid-Afrika hebben ze paar keer gekampeerd. Op de Filipijnen hebben ze een nacht op een onbewoond eiland moeten slapen. Het is weliswaar minder geworden ( Ik mis vooral bagageopdrachten ) maar misschien is het blik BN'ners dat accepteert dat er geen luxe is op nu alle programma's BN'ners willen.

Geen idee wat nou de kern van mijn bericht is. Wil vooral zeggen: Ja er zijn verbeteringen mogelijk, maar we moeten niet nu door de kloosterhint opeens alles afzeiken en ongenuanceerd zeggen.

Uiteindelijk willen we allemaal dat WIDM als programma mooie seizoenen blijft maken. Als daar luxe en BN'ners voor nodig zijn ( Want kijkers ) dan is dat maar zo.
You'll never walk alone

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #214 Gepost op: 25-02-2016, 14:54:39 »


Het kandidatengedrag/luxe staat mij soms ook tegen, maar de enige oplossing daarvoor is denk ik van BN'ners afstappen en dat zit er niet in. De kijkcijfers zullen waarschijnlijk dan halveren. Dus logisch dat ze dan niet doen.
Jammer genoeg vrees ik dat het zo is, dat veel BNners minder snel mee willen doen wanneer ze 3 weken in barre omstandigheden zitten. Maar dit is interpretatie.
Ik vind daarom de voorgestelde : ' kandidatengedrag belonen optie' een interessante.



Bn'ers uit alle seizoenen hiervoor waren toch ook bn'ers? Heb hun ook nooit horen klagen dat ze moesten kamperen, in tentjes, of in 3 sterren hotels slapen. In seizoen 9 hebben ze in hostels geslapen, in een jeugdherberg + ergens rond de opdracht van Petra sliepen ze in een heel vies hotel. Ik wil niet zeggen dat het vies moet zijn voor de kandidaten, maar ergens is het toch ook wel tof dat ze niet van het ene luxe paradijs naar het andere gaan. Je hoort kandidaten van de laatste 2/3 seizoenen ook steeds vaker zeggen dat het een soort vakantie of luxe schoolreisje is. Ik vind dat er een mooie balans moet zijn tussen wat primitievere locaties/opdrachten/hotels en de luxe dingen. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.

En wat betreft het afzeiken. Mijn stukje gaat vooral over hoe WIDM zich (in mijn ogen niet perse positief) heeft ontwikkeld door de jaren heen. Extreem veel mensen zijn het daarmee eens, dus ik denk wel dat het dan een keer tijd wordt om als crew gaan te zitten en kijken welke kleine dingetjes evt anders kunnen om toch weer het oude molgevoel terug te geven aan de series. Dat hoeft niet door terug te gaan naar oude montage of muziek of etc (Kijk naar de Mol 4 op Belgie) WEL het oude mysterieuze Mol gevoel, maar TOCH heel erg anno 2016 gefilmd en gemonteerd...

Ik ben ook een van de weinige die niet zegt dat de kloosterhint dit seizoen verpest heeft. Hints zijn hints, en dat ga je toch houden. Niemand houdt je daarmee tevreden, want als je hints er helemaal uitschrapt krijg je ook kritiek..
Het zijn algemene factors waardoor ik zie dat veel molloten, maar ook niet molloten (ik hoor het overal namelijk) minder gaan kijken of in ieder geval minder het gevoel hebben dat ze het MOETEN zien. En dat lijkt me niet iets wat je wilt als programma makers. Want je bent immers extreem hard aan het werk 9/12 maanden per jaar aan dit programma.

It's all about good balance!!!  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 25-02-2016, 14:56:27 door Rämon »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #215 Gepost op: 25-02-2016, 15:14:59 »
Hoi!! Ik heb op pagina 1 mijn reactie tot dan toe gezet, (aflevering 2)

Nu het hele seizoen er (bijna) opzit dan maar mijn bijna volledige aanhaking daarop.

Wie is de mol is geen Wie is de mol meer.
Ik ben het er niet mee eens. De punten die je noemt zijn wat mij betreft best verbeterpunten, maar zijn geen moetjes wat mij betreft. WIDM is nog steeds een superspannend spel, het evolueert alleen en dat kan niet altijd iedereen een verbetering vinden. Afzien is mijns inziens geen essentieel onderdeel van het spel, al kan het de boel wel eens op scherp zetten.

De kandidaten weten steeds beter hoe ze het spel moeten spelen, en dat maakt dat ook de Mol zoeken anders wordt. Het is inderdaad zonde als kandidaten echt niks meer om de pot geven, dus jokers voor geld is allang geen spannend spel meer. Maar doen ze echt hun best niet meer bij de opdrachten? Ik betwijfel het. Het enige wat ik wel mis is dat ik het ook als kijker wil zíén dat kandidaten expres lopen te mollen. Dit mag best eens opgebiecht worden, is namelijk ook leuk om te weten als kijker. 'k Vond het erg jammer vorig jaar dat we Rik in de biecht, waar geen kandidaten bij waren, hoorden zeggen dat 'ie de camera niet begreep. Later hoorden we hem zeggen dat hij hier expres liep te mollen om zich verdacht te maken. Wat kan ik dan vertrouwen als kijker? Ik zie liever zo nu en dan een biecht met 'ik zette het een beetje aan, in de hoop verdacht te worden'. Uiteindelijk is toch niets wat het lijkt.

Verder vind ik dit seizoen niet onderdoen voor andere jaren. Het is de kloosterhint waardoor we er anders naar kijken - als naar ons lievelingsprogramma, in plaats van naar de speurtocht. Daardoor stellen we misschien te hoge eisen, waardoor dit forum te kritisch wordt. Maar het spel is m.i. nog steeds geweldig.

De terugkeer van De Mol is écht geweldig. Prachtig verfrissend om het weer helemaal back to basic te bekijken met kandidaten die het spel spelen zoals het ooit begon. Maar om eerlijk te zijn, zou ik WIDM niet willen inruilen voor De Mol. De afwisseling maakt De Mol zo leuk om te kijken, maar de Hollandse versie heeft ook zijn eigen charme. Met onbekenden of met BN'er spelen bepaalt bijvoorbeeld een deel van het spel, en ik vind het persoonlijk wel leuk om zomers al te kunnen speculeren over mogelijke kandidaten. Gewoon een pluim ook voor dit seizoen dus ::ok:: Maar geen kloosterhints meer!
...óf niet!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #216 Gepost op: 25-02-2016, 15:30:36 »
Ik ben het er niet mee eens. De punten die je noemt zijn wat mij betreft best verbeterpunten, maar zijn geen moetjes wat mij betreft. WIDM is nog steeds een superspannend spel, het evolueert alleen en dat kan niet altijd iedereen een verbetering vinden. Afzien is mijns inziens geen essentieel onderdeel van het spel, al kan het de boel wel eens op scherp zetten. Verder vind ik dit seizoen niet onderdoen voor andere jaren. Het is de kloosterhint waardoor we er anders naar kijken - als naar ons lievelingsprogramma, in plaats van naar de speurtocht. Daardoor stellen we misschien te hoge eisen, waardoor dit forum te kritisch wordt. Maar het spel is m.i. nog steeds geweldig.


Ik zeg niet dat ik het geen spannend spel meer vindt, maar in dit topic vertellen mensen hun persoonlijke ervaring. En als je terugleest zie je dat een groot gedeelte spanning mist. Niet dat het hele spel niet meer spannend is. Wie is de mol is Wie is de mol. Maar met bepaalde factoren die veranderen, veranderd ook de bepaalde mysterieuze sfeer. Of in ieder geval gedeeltelijk. Ik heb ook nergens gezegd dat ik vindt dat kandidaten moeten afzien. Ik zeg dat het nu lijkt alsof we naar 10 mensen kijken die op vakantie zijn, de afleveringen in combinatie met de extra beelden, waar kandidaten ook uitgebreid vertellen hoe luxe en geweldig hun hotel is en welke functies het heeft, vindt IK dan weer niks te maken hebben met het spelonderdeel. Bepaalde dingen die wel spannend zijn, of iig onderdeel van het spel, worden daardoor in de montage weggehaald. Zoals schermen. Airen die zei dat er veel schermen waren geweest in aflevering 2. Hoezo zien we dan welgeteld 2!?!?! schermen. Met de 2e die rood is? Ik vind dat een belangrijk deel van het spel, en met mij velen anderen. De spanning, maar ook dingen die we uit gezichtsuitdrukkingen kunnen halen. Kandidaten zijn mega zenuwachtig. Daardoor heb ik in het begin van de serie Remy, Rob, Ellie en Annemieke al uit kunnen sluiten. Ook Tim vond ik extreem zenuwachtig, dat zag je vorige week ook bij de executie. Ik vind dat iets wat heel erg bij het spel hoort, en wat ik dus vooral bedoel te zeggen is dat we door al die luxe hotels enzo teveel onbelangrijke dingen meekrijgen ipv dus executie schermen of bondjes. Je ziet ook amper meer kandidaten met 2 in een shot praten over wie ze verdenken. Ik heb het echt een paar keer voorbij zien komen. Ergens rond aflevering 5 met Annemieke en Rop en later ergens met Cecile en Klaas op een hotelkamer maar dit soort beelden mis je daardoor wel. En geloof me dat ze er uitgerekend zijn..


Citaat
De terugkeer van De Mol is écht geweldig. Prachtig verfrissend om het weer helemaal back to basic te bekijken met kandidaten die het spel spelen zoals het ooit begon. Maar om eerlijk te zijn, zou ik WIDM niet willen inruilen voor De Mol. De afwisseling maakt De Mol zo leuk om te kijken, maar de Hollandse versie heeft ook zijn eigen charme. Met onbekenden of met BN'er spelen bepaalt bijvoorbeeld een deel van het spel, en ik vind het persoonlijk wel leuk om zomers al te kunnen speculeren over mogelijke kandidaten. Gewoon een pluim ook voor dit seizoen dus ::ok:: Maar geen kloosterhints meer!

Ik zeg ook nergens dat ik de Mol wil inruilen voor 'ons' WIDM. Ik vindt alleen dat bepaalde dingen die ik al in bovenstaande post noem, wel mooi vorm worden gegeven in de huidige Belgische serie. Het is heel erg anno 'nu' gefilmd en gemonteerd, maar het blijft heel clean. Het spel blijft wel simpel, zonder teveel spel elementen die het alleen maar saaier of ingewikkelder (op een niet leuke manier) maken. De mysterieuze sfeer voel ik meer, en ik vindt dat een van de grootste factoren die ik moet voelen bij dit programma. Je mag het daar mee oneens zijn!
« Laatst bewerkt op: 25-02-2016, 15:33:52 door Rämon »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #217 Gepost op: 25-02-2016, 16:03:26 »
Ik zeg ook nergens dat ik de Mol wil inruilen voor 'ons' WIDM. Ik vindt alleen dat bepaalde dingen die ik al in bovenstaande post noem, wel mooi vorm worden gegeven in de huidige Belgische serie. Het is heel erg anno 'nu' gefilmd en gemonteerd, maar het blijft heel clean. Het spel blijft wel simpel, zonder teveel spel elementen die het alleen maar saaier of ingewikkelder (op een niet leuke manier) maken. De mysterieuze sfeer voel ik meer, en ik vindt dat een van de grootste factoren die ik moet voelen bij dit programma. Je mag het daar mee oneens zijn!


Hier ben ik het echt he-le-maal mee eens. Ik keek toevallig een stukje seizoen 10 terug en merkte hoe spannend ik het vond! Ik voelde weer de spanning terug die mij zo dierbaar is sinds ik WIDM volg. Aan De Mol VIER is te zien dat zowel het spel als de montage echt wel back to basic kunnen, dus waarom al die tierelantijnen als jokers, vrijstellingen, weinig geld per opdracht (maar wél steeds een 5-sterren resort????), om de seconde een biecht met nutteloze teksten, harde muziek, noem maar op. Ik verlang serieus terug naar een WIDM met kampeer/bagage-opdrachten, daredevil-opdrachten, slapen in een nachttrein (ook een hele goede Rämon!!) enz. Daardoor is het niet een feestje maar wordt het weer echt een spel, waarin je ook getest wordt door de omstandigheden.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #218 Gepost op: 25-02-2016, 16:10:28 »
Eens met Pac-Mol ::ok::

en verder pffffff  get a life het is maar televisie. ...
wat een enorme negativiteit hier.
Ik lees momenteel liever andere fora en FB
Daar.worden gelukkig naast Klaas ook de andere finalisten nog besproken.

Het was hier altijd zo leuk discussiëren........maar die kloosterhint was de dood in de pot.


Ik ga een leven zoeken, ga jij dan weer lekker terug naar FB?  ::zwaai:: Haai haai

Hier ben ik het echt he-le-maal mee eens. Ik keek toevallig een stukje seizoen 10 terug en merkte hoe spannend ik het vond! Ik voelde weer de spanning terug die mij zo dierbaar is sinds ik WIDM volg. Aan De Mol VIER is te zien dat zowel het spel als de montage echt wel back to basic kunnen, dus waarom al die tierelantijnen als jokers, vrijstellingen, weinig geld per opdracht (maar wél steeds een 5-sterren resort????), om de seconde een biecht met nutteloze teksten, harde muziek, noem maar op. Ik verlang serieus terug naar een WIDM met kampeer/bagage-opdrachten, daredevil-opdrachten, slapen in een nachttrein (ook een hele goede Rämon!!) enz. Daardoor is het niet een feestje maar wordt het weer echt een spel, waarin je ook getest wordt door de omstandigheden.

 ::bravo:: Eens
« Laatst bewerkt op: 25-02-2016, 16:12:30 door Rämon »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #219 Gepost op: 25-02-2016, 16:30:07 »
en verder pffffff  get a life
Gelieve op de bal te blijven spelen, niet op de man. Het zijn precies dit soort berichten die negativiteit uitstralen. Kritiek is geen negativiteit.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas