Hoi!! Ik heb op pagina 1 mijn reactie tot dan toe gezet, (aflevering 2)
Nu het hele seizoen er (bijna) opzit dan maar mijn bijna volledige aanhaking daarop.
Wie is de mol is geen Wie is de mol meer.
Waarom?
-Kandidaten vertrekken van het ene 5 sterren complex naar het andere. De extra beelden,( die verder super onnodig zijn en het mysterieuze gevoel totaal verpesten) laten dit ook maar al te graag zien. Dat de kandidaten een jacuzzi hebben, 3 zwembaden, dat ze in volledige luxe vertoeven. Het is echt een vakantie, dat Wie is de mol. Ik heb nog geen 1 locatie gezien die niet prachtig was waar ze verbleven. WAAR zijn de tent opdrachten, de in een vieze rotte nachttrein slapen, de 3 sterrenhotels. Ga me niet verkopen dat de publieke omroep geen geld meer heeft voor de pot als ze wel in weet ik niet hoe'n dure hotels overnachten. 3 weken lang.
- Telefoon inleveren hoeft ook niet meer. Het is een vakantie, waarbij ze eigenlijk gewoon gezellig mojito's zitten te drinken op de meest zonnige oorden (De laatste keer dat WIDM naar plekken ging waar het afzien was kan ik me niet herinneren, 2012?)Daarmee zeg ik niet dat het alleen afzien moet zijn, maar het voelt nu alsof we met 2 miljoen mensen zitten te kijken naar 10 mensen die op vakantie gaan, lachen gieren brullen (ja, humor is leuk maar het wordt inmiddels zo veel dat de mysterieuze sfeer ook minder word) en dat telefoon gebruik op slaapkamers, in de bus. Je ziet ze allemaal met hun i'phone's. Om wel in nederland tijdens de pers dag te verkondingen dat ze 24 uur per dag NERGENS anders aan konden denken..
Waar is het telefoon inleveren gebleven, zoals bij een spel hoort. Dat je om de 2 dagen mag bellen met je vertrouwingspersoon. Kandidaten geven nu zelf aan dat ze alleen hun mobiele telefoon niet mogen gebruiken tijdens opdrachten... Are u kidding me? Ik weet dat er doorgetwitterd moet worden vanwege die mensen die dit helemaal uitpluizen. Maar hier moet echt wel iets anders op te vinden zijn. Laat de vertrouwingspersonen lekker vanuit Nederland doortweeten op instructie.
- Jokers/vrijstellingen. Kandidaten weten dat er tijdens hun verblijf minstens 50 jokers en 16 vrijstellingen tot beschikking zullen komen dus ze zitten al lachend in het vliegtuig wetende dat ze gewoon al die essentials gaan pakken omdat ze alles meegemaakt willen hebben. En uiteindelijk met een pot van onder de 10.000 euro naar huis zullen vliegen.
Ik hoorde 1 iemand hier vragen wat het uitmaakt of er nou veel of weinig geld in de pot zit?
Daar zijn echt meerdere redenen voor te geven. Kandidatengedrag wordt niet beloond, iedereen maakt zich verdacht, de mol komt dit ten goede en hoeft dus amper nog iets te doen. Maar laten we eerlijk zijn met z'n allen. 3 kandidaten in een finale aflevering en de presentator zegt: Je hebt 24 duizend euro gewonnen, klinkt toch gewoon ook veel beter, het maakt het spel serieuzer. Toen vorig jaar 10.500 werd verdiend zag je gewoon een soort van lach bij de 3 finalisten. met andere woorden. SCHIJT wie dit wint, het is een flutpot en het is onze eigen schuld. De totale spanning is voor mij dan ook weg, het gevoel dat ze 3 weken heel hard gewerkt hebben voor een serieuze pot, want dit is een serieus programma.
- Locatie. De locatie is prachtig, chapeau voor de crew. Alleen waarom word er inmiddels vanuit gegaan dat we elk jaar 5 opdrachten in verlaten gebouwen willen zien, of elk jaar lasergame opdrachten op een donker veld. Variatie is leuk, mind fuck opdrachten zijn leuk. een opdracht kan heel simpel zijn maar toch veel beter. Elk jaar worden er meerdere stranden aangedaan. Waarom? Probeer variatie te zoeken in locaties en ga ook eens de jungle in, maak barre tochten.
-Opdrachten. 3 opdrachten bevalt me veel beter dan vorig jaar. Maar het is toch een grap dat t/m aflevering 7 ongeveer 20 opdrachten zijn gespeeld en er een bedrag van 6000 in de pot zit. Dat kan toch bijna niet? Beloon opdrachten ook als ze bijna gehaald zijn. Zoals de auto opdracht waar ze zichzelf moesten vinden en de groepsfoto moesten maken. Geef dan geld voor het op tijd op locatie zijn en dan nog 500 extra als ze de foto goed weten te plaatsen. Zelfde geldt voor de zoek de verschillen opdracht in het theater.
Waar zijn de echte adrenaline opdrachten? Hoge gebouwen, abseilen, iets met water. Over een koord lopen.
-Kandidatengroep. NIKS op aan te merken!! Blijft knap dat ze elk jaar weer een hele mooie groep bij elkaar krijgen.
- Anton Jongstra, ik mis je!
-Pieter jan Hagens, ik mis je!
- veel meer schermen, ik mis je!
- Meer mysterieuze opdrachten! ik mis je
- Meer geld in de pot, ik mis je !
- Minder -kijk naar vakantiegangers- gevoel, ik mis je