Complimenten voor het ontknopingsfilmpje, mooi opgelost
(In de plaats van herhaling van de finaleteksten en ieder jaar een terugspoelfilmpje)
Over de opdrachten: het heeft me niet gestoord dit seizoen, maar De Mol laat zien dat de opdrachten nog veel origineler kunnen.
Daarom twee tips:
Meer subgroepopdachten. Vrijwel alle opdrachten van afgelopen seizoen kwamen er op neer dat alle kandidaten hetzelfde moesten doen. Als kijkt naar het aantal sleutelposities kom je op een mager rijtje: De metro-opdracht voorspellen, als eerste vooruit fietsen en de vragen beantwoorden, het dictee uiteindelijk opschrijven, de woordenboekvragen beantwoorden, de menukaart bepalen, de spaanse woorden herkennen, de ogen in de rug. 7 sleutelposities in 25 opdrachten, die in feite vooral het verlengde waren van dezelfde opdracht. De beste positie-theorie was nauwelijks van toepassing op dit seizoen en er was vaak maar één manier om de opdracht te saboteren. Gevolg: je hoeft alleen te kijken wie hetzelfde het slechtste deed. Bij De Mol zijn de opdrachten diverser: drie groepen die elk een deel van het bedrag kunnen verdienen en een vierde dit vervolgens moet verzilveren. Eén iemand die de leiding heeft en twee groepen die op verschillende wijze die persoon moeten vinden. Iemand die schilderijen moet omschrijven, drie die ze moeten naschilderen en twee die ze moeten raden. Op die manier ontstaat discussie over waar de Mol precies gemold kan hebben en op welke manier. In de sleutelpositie? Of subtiel een aanwijzing verkeerd begrijpen? Doordat de opdracht op verschillende plekken te saboteren is is het moeilijker om te bepalen wie nou het ergst gemold heeft.
Een andere creativiteitstip: wat zou er gebeuren als je het nepgeld weg zou denken? Wat blijft er dan van een opdracht over? Een opdracht als het kajakken bijvoorbeeld zou je anders moeten inrichten als je niet meer in elk kokertje 250 euro stopt. Je zult een soort doel aan het kajakken zelf moeten verzinnen, bijvoorbeeld een race tegen de klok of een onthoud-route. Door geld te verbinden aan een doel in plaats van een voorwerp, worden de opdrachten vanzelf spannender. Veel opdrachten zijn overigens al zo, maar het is een goede reminder om out-of-the-box te kunnen denken.
Ik ben ook heel benieuwd wat er zou gebeuren als je de bungeejump-opdracht van seizoen 1 letterlijk over zou nemen. 'Voor de volgende opdracht moet een aantal van jullie bungeejumpen. En dat aantal is acht.'
oftewel iedereen. Het zou een mooie groepsdynamiek opleveren en een teamboost geven als het zou slagen. Tegenwoordig is er altijd een optie om zo'n opdracht te weigeren.
En ik zou ook nog wel een opdracht terug willen zien waarbij het geld dat de Mol verdient niet in de pot komt. Altijd interessant als de kandidaten hetzelfde doel hebben als de Mol.
Wat de hints betreft: mochten jullie nog behoefte hebben aan een verfrissende blik, ik sta open om wat hints voor komend seizoen te bedenken
Ik heb nog wel wat ideetjes liggen, dus bij dezen een open sollicitatie
En een laatste tip aan de Mol van volgend jaar: het was al een trend van de laatste jaren, maar na Klaas' 'molactie' in de metro kom je nu zeker niet meer weg met de gedachte 'ik haal in aflevering 1 wat geld binnen om onverdacht te blijven.' Ga er dus gewoon vol voor en Mol vanaf de eerste seconde!