Poll

wie denk jij dat de mol is!

Jochem van Gelder
15 (10.4%)
Sanne Wallis de Vries
7 (4.9%)
Thomas Cammaert
122 (84.7%)

Totaal aantal stemmen: 144

Auteur Topic: Wie is de Mol ? - poll  (gelezen 149976 keer)

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #280 Gepost op: 1-02-2017, 20:53:38 »
Voor Thomas is 't in ieder geval z'n gewone kloffie ::jaja:: Hij komt uit de Pijp (gok ik, lijkt me in ieder geval logisch) en dat leren jack is z'n lievelingsjack.

Overigens staat er helemaal geen pijp op z'n shirt ;)
;D Het deed mij ook aan Magritte denken:

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #281 Gepost op: 1-02-2017, 22:06:50 »
Ceci n'est pas un candidat

 ::zwaai::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #282 Gepost op: 2-02-2017, 01:25:23 »
Ceci n'est pas un candidat

 ::zwaai::


Haha! Leuk!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #283 Gepost op: 2-02-2017, 04:57:11 »
Ik zou met je meegaan als het simpelweg een blauw  of wit Tshirtje zou zijn dat Art onder zijn jack aanhad, of iets anders dat de meeste mensen wel mee zouden nemen als je een paar weken op reis gaat. Maar een grijs shirt met een grote IJ heb ik niet eens in mijn kast liggen, laat staan dat ik zoiets 'toevallig' bij me zou hebben in mijn koffer.



Zowel Art als Thomas dragen hun leren jasje graag en vaak. Dan gaat het alleen om het shirt. En ja, dat kan volgens mij zomaar toeval zijn.  Het is ook niet alle afleveringen zo dat ze iets hetzelfde of sterk vergelijkbaar aan hebben getrokken. De laatste test draagt Art een spijkeroverhemd en Thomas een neutraal grijs t-shirt.

Die algemene kijker lijkt Thomas nochtans niet te verdenken. Thomas zijn acties worden namelijk zo goed als mogelijk buiten beeld gehouden.

Naar mijn mening wordt er heel veel nadruk gelegd op Jochem die (vaak) iets verkeerd doet, Jeroen die de pot onderverzekerd en Sanne die wegloopt van de Thai.
Imanuelle sluit ik uit omdat ze gewoon de pot erg goed vult en bij Diederik zijn er ook een paar acties die hem minder waarschijnlijk maken.

Maar nooit horen we eens iemand in een biecht zeggen: 'En Thomas liep als laatste met een half briefje van 1000 over de streep terwijl hij genoeg tijd had om te controleren'. Als Thomas niet de Mol is, kan ik me niet voorstellen dat geen van de 6 kandidaten er niets over zei (of moest zeggen) in een biecht en dat ze het dan niet in de montage gestoken hebben. Die molactie is zo elementair dat ze niet vernoemen in de uitzending net ontzettend verdacht is.

Wij zien zijn acties als pseudo-experts allemaal en gezien de grote Thomastunnel hier kan het zijn dat we het daarom als obvious gaan zien, maar het valt me op dat geen enkele kandidaat tot nog toe in een biecht ook maar iets zei over Thomas die verdacht is terwijl hij de pot echt al wel wat gekost heeft.

Hier klopt mijns inziens een hoop niet van. We zien allerhande acties van Thomas die hier verdacht worden gevonden. We zien Thomas de verrekijker pakken omdat het "te lang duurt" en het wachtwoord vinden, we zien hem op de busbaan bivakkeren, we zien hem door oranje schieten, we zien hem drie maal bieden en inbinden, we zien hem steeds kiezen voor minder geld (kermis), minder lasso's etc, we zien dat hij een raar moment kiest om voor de cowboy uit te rennen, we zien hem geld in zijn zak steken in de duinen and so on. De enige waar we helemaal geen opvallende acties van zien, is hooguit Diederik.

Verder zien we geen rechtstreekse verdenking naar Thomas in de biecht maar hij wordt wel hier en daar genoemd. En natuurlijk horen we niet dat Thomas met een briefje van 1/2 duizend over de streep kwam, Jochem roept al meteen dat hij het verkloot zal hebben en Thomas op hem heeft vertrouwd. Je hoort de kandidaten ook niet over de rest van het geld wat in die opdracht is verdwenen terwijl het erg waarschijnlijk is dat ze dat wel hebben gemerkt. Er zijn meer personen waar weinig over wordt gezegd en vooral mogelijke molacties waar met geen woord over wordt gerept. Plus dat we sowieso vele malen minder gesprekken zien dan in de vorige seizoenen (dan bedoel ik ontbijt gesprekken, drankjes aan het eind van de avond, etc). In plaats daarvan krijgen we extra filmpjes gevoerd waarvan we geen idee hebben of die iets vertellen of niet. De insteek is net iets anders.

En wat betreft de pot, zijn er meer mensen die de pot geld hebben gekost. Voor de algemene kijker kan ik niet spreken maar het verschil tussen de mainstream kijker en de fora is er altijd al geweest.

Tot slot ga je er nu vanuit dat alles wat wij als mogelijke hint of molactie interpreteren ook werkelijk klopt. Dat weten we niet zeker. Sigrid werd verdacht in beeld gebracht, we zagen helemaal niet hoe ze bij haar attractie kwam. Liep Imanuelle bewust langs het geld bij het museum of zag niemand het. Het geld in de duinen kan door enkelen meer weggegooid zijn en wie weet vertrouwde Thomas Jochem werkelijk dat het geld kloppend was. De maskers in de strandtekening weten we niet of Thomas dat zelf heeft bedacht of iemand anders het idee heeft geopperd.

Daarbij is veel op verschillende manieren te interpreteren. Door de tweetallen wordt aan tweelingen gedacht wat aan de naam van Thomas wordt verbonden. Wat als blijkt dat het om een sterrenbeeld gaat? Of de redactie niet meer bij komt omdat er gewoon leuke eendjes en walrussen te zien waren? We weten pas zeker of het allemaal juiste hints naar Thomas zijn als we bij aflevering tien zijn aanbeland.

Enfin, ik zit minder in de Thomastunnel dus. Wie weet heb ik het fout of doe ik aan wishfull thinking, we zullen het zien.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #284 Gepost op: 2-02-2017, 08:20:38 »
Hier klopt mijns inziens een hoop niet van. We zien allerhande acties van Thomas die hier verdacht worden gevonden. We zien Thomas de verrekijker pakken omdat het "te lang duurt" en het wachtwoord vinden, we zien hem op de busbaan bivakkeren, we zien hem door oranje schieten, we zien hem drie maal bieden en inbinden, we zien hem steeds kiezen voor minder geld (kermis), minder lasso's etc, we zien dat hij een raar moment kiest om voor de cowboy uit te rennen, we zien hem geld in zijn zak steken in de duinen and so on.

Laat het me herformuleren: Ze doen hun best om geen nadruk te leggen op de acties van Thomas.
Ze zijn er wel en ze zijn ook duidelijk in beeld, maar er wordt maar weinig aandacht aan geschonken.

De enige waar we helemaal geen opvallende acties van zien, is hooguit Diederik.

Dat komt omdat Diederik de Mol niet is. ;) Hij draagt T-shirts die verwijzen naar de Mol en hij heeft amper invloed kunnen uitoefenen op de pot buiten bij het maken van een hoog bod voor de pot.

Verder zien we geen rechtstreekse verdenking naar Thomas in de biecht maar hij wordt wel hier en daar genoemd.

Ik kan me niet zo meteen een situatie herinneren waar iemand Thomas echt noemt als verdachte. Hij werd zeker genoemd door Yvonne als '2e keus Mol', maar zij switchte naar Roos en viel af.

En natuurlijk horen we niet dat Thomas met een briefje van 1/2 duizend over de streep kwam, Jochem roept al meteen dat hij het verkloot zal hebben en Thomas op hem heeft vertrouwd. Je hoort de kandidaten ook niet over de rest van het geld wat in die opdracht is verdwenen terwijl het erg waarschijnlijk is dat ze dat wel hebben gemerkt.

Exactly my point. Ze hebben het erg waarschijnlijk gemerkt en toch horen we niets. We horen geklaag over mensen die kartonnetjes meenemen (waarbij duidelijk een nadruk wordt gelegd op Roos en Sanne), we krijgen Sanne haar (met alle respect) domme vraag te horen bij de duinenopdracht. We worden er op gewezen (door Jochem zelf in zijn biecht) dat hij een halfje van 1000 heeft genomen.

Wat ik niemand hoor zeggen in een biecht is dat Thomas als laatste loper gewoon even moest controleren (hij wist dat hij alle tijd had) en wat we zeker niet horen, is dat het briefje van 500 euro (wat Thomas gepakt zou moeten hebben) nooit in Art's handen terecht is gekomen. 2 cruciale gebeurtenissen en het blijft er akelig stil rond.

Er zijn meer personen waar weinig over wordt gezegd en vooral mogelijke molacties waar met geen woord over wordt gerept.

Ja uiteraard, ga ik niet ontkennen. Alleen lijkt het me dat acties van Thomas in verhouding nog minder worden benadrukt dan anderen. Men zit daar op die veiling tegen elkaar op te bieden dat het een lieve lust is en achteraf horen we 2 tot 3 keer 'Jeroen heeft die pot onderverzekerd'.

En wat betreft de pot, zijn er meer mensen die de pot geld hebben gekost. Voor de algemene kijker kan ik niet spreken maar het verschil tussen de mainstream kijker en de fora is er altijd al geweest.

Iedereen kost de pot op een bepaald moment geld. Zelfs uiterst fanatieke kandidaten hebben de pot in het verleden geld gekost. Zo heeft Sigrid deze pot behoorlijk wat gekost en is het waarschijnlijk nooit haar bedoeling geweest.

Tot slot ga je er nu vanuit dat alles wat wij als mogelijke hint of molactie interpreteren ook werkelijk klopt.

Over hints ga ik het niet hebben. Tenzij een priester wat rare woorden zegt aan het begin van een zin of wat oud-Mollen aan het eind van een zin ga ik niet af op hints. We worden hier op het forum bedolven onder mogelijke hints waarvan er op het einde slechts 3 of 4 waar zijn.

Enfin, ik zit minder in de Thomastunnel dus. Wie weet heb ik het fout of doe ik aan wishfull thinking, we zullen het zien.

En dat is je goed recht he. Dit forum wordt zinloos vanaf het moment dat we het er allemaal over eens zijn dat Thomas de Mol is. Maar ik ben door eliminatie en door een aantal criteria op dit moment gedwongen om Thomas aan te duiden als Mol. Dat kan nog veranderen, maar dan gaan aflevering 5 en 6 echt een duidelijke Mol naar voor moeten schuiven.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #285 Gepost op: 2-02-2017, 09:26:47 »
Zowel Art als Thomas dragen hun leren jasje graag en vaak.
Dat is niet zo. Art draag dit jack vaak, maar Thomas heeft meestal een windjack aan of een jasje zonder kraag. Volgens mij was de enige opdracht waarin hij dit jack verder nog droeg in de bioscoop in aflevering 1.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #286 Gepost op: 2-02-2017, 10:30:16 »
Dat is niet zo. Art draag dit jack vaak, maar Thomas heeft meestal een windjack aan of een jasje zonder kraag. Volgens mij was de enige opdracht waarin hij dit jack verder nog droeg in de bioscoop in aflevering 1.
Citaat
Wat mocht er absoluut niet ontbreken in jouw koffer?
"Mijn zwarte leren jasje. Dat is mijn lievelingskledingstuk. Het liefst draag ik het het hele jaar door. Ik probeer het in de herfst/winter zolang mogelijk te dragen, tot het echt te koud wordt. Dan stap ik met tegenzin over op de winterjas."

Hij heeft het niet mee voor een hint. Maar we geraken off-topic.

Laat ik ook mijn molkeuze eens uitspreken. Thomas ::trots::
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #287 Gepost op: 2-02-2017, 13:19:44 »
Als iemand, in dit geval Thomas, ons (de meerderheid)opvalt door eigen gedrag, hints, whatever, is het een vanzelfsprekende gang van zaken dat er wordt gekeken of er nog meer aan hem te linken is. En dat is heel veel, rechtstreeks of indirect. Sommige dingen zijn erg vergezocht, andere liggen voor de hand. Daar ontstaat dan discussie over. Het is zaak het (vele)kaf van het koren te scheiden.
Natuurlijk worden de andere kandidaten op de zelfde manier onder de loep genomen. Maar in de regel wordt (tijdelijk) afgehaakt als er (tot nu toe) weinig te linken is. Ook al wordt door sommigen zo hun/haar best gedaan zaken kloppend te maken. Dat wil niet zeggen dat deze kandidaten vergeten worden. Er wordt nog steeds goed op ze gelet.
In het Margrietjaar, zagen we veel margrieten en andere bloemen + duidelijk aanwijzingen dat zij de MOL zou zijn. Toen waren er ook forummers die er niet aan wilden. Dat is hun goed recht en ik kan mij heel goed voorstellen dat het dan niet meer zo spannend is als het er dik opligt. Kijk naar Klaas vorig jaar. Eigenlijk was dat ook niet leuk meer. En natuurlijk zijn er dan mensen die het tegendeel proberen aan te tonen. Gelukkig maar anders zou het een saaie boel worden.
Maar zo gaan de forummers er mee om. Het "gewone" kijkerspubliek pluist dat niet zo uit als hier wordt gedaan. Voor hen zijn de aanwijzingen niet zo duidelijk.
Wat minder leuk is, is dat er een soort van 2 kampen ontstaan die elkaar proberen te overtuigen van hun/haar gelijk. Af en toe met best wat minachting naar elkaar toe. Het zou leuk zijn als elkaars standpunten met wat meer humor bekeken zouden worden.
Kom op lui, het is maar een spel en pas na afl. 10 weten we wie het gelijk aan zijn/haar kant krijgt.
Je kunt bij WIDM pas iets bewijzen als de uitkomst bekend is.

Ik hoop maar dat Thomas de MOL niet is en dat wij met zijn allen op het verkeerde been worden gezet door de productie met allerlei nephints. Dat zou pas een goede stunt zijn!!



Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #288 Gepost op: 2-02-2017, 14:04:04 »
Na de massale kritiek op de makkelijke hint vorig jaar, wie weet. Maar dat zou wel als gevolg hebben dat hints in WIDM nooit meer serieus te nemen zijn. Een grote smet zou dat zijn, wat de geloofwaardigheid/betrouwbaarheid van hints zou aantasten.

Dit begrijp ik niet helemaal. Het valt me namelijk op dat veel hints op meerdere manieren te interpreteren zijn. Ik heb diverse hints in het Thomastopic voorbij zien komen (en nee, ik ga daar geen voorbeelden van geven - geen zin in de discussie) die ook naar andere kandidaten kunnen wijzen. Het is maar net hoe je ze uit wilt leggen. Andere suggesties zijn weer zo vergezocht dat ik haast zou denken dat ík ze bedacht heb. ;)

Daarnaast ziet het menselijk brein overal verbanden - ook als die er niet zijn. Ik ben er zelf momenteel behoorlijk van overtuigd dat de meeste hints naar Jeroen wijzen. Maar ik hou de mogelijkheid open dat ik er compleet naast zit en hints zie in zaken die niet als hint bedoeld zijn. En als ik het hopeloos verkeerd heb, betekent dat natuurlijk niet dat alle échte hints waardeloos zijn. Dan heb ik zelf gewoon slecht zitten puzzelen, of aan wensdenken gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2017, 14:17:36 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #289 Gepost op: 2-02-2017, 14:22:48 »
Good-riddance  bedoelt hier toch dat ze het absurt zou vinden als er door de productie nep-hints worden bedacht om de kijker op een verkeerd spoor te zetten?
(Ben ik het overigens volledig mee eens)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #290 Gepost op: 2-02-2017, 14:35:41 »
In dat geval ben ik het met de kritiek eens. Maar een nephint is pas een nephint als de makers toegeven dat het een nephint is. Anders is het een niet-hint die iemand als hint geïnterpreteerd heeft.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #291 Gepost op: 2-02-2017, 14:44:38 »
In dat geval ben ik het met de kritiek eens. Maar een nephint is pas een nephint als de makers toegeven dat het een nephint is. Anders is het een niet-hint die iemand als hint geïnterpreteerd heeft.

Dat is nog maar de vraag. Ik ben er vrij zeker van de de makers er altijd wel een paar nephints instoppen die specifiek naar een bepaalde kandidaat wijzen die later niet de mol blijkt te zijn, met name naar zijn medefinalisten. Dat geven ze volgens mij nooit met zoveel woorden toe.
Ik denk dat  bijvoorbeeld dat "Dat verzeker ik je ook" uit het laatste dagboek een nephint is, maar ik betwijfel of de makers dat ooit zullen toegeven, ook als Jeroen de mol niet blijkt te zijn. Je zou het zelfde kunnen zeggen over Jefferson/Flanders St als Thomas de mol niet de mol blijkt te zijn.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #292 Gepost op: 2-02-2017, 14:49:44 »
In dat geval ben ik het met de kritiek eens. Maar een nephint is pas een nephint als de makers toegeven dat het een nephint is. Anders is het een niet-hint die iemand als hint geïnterpreteerd heeft.

Ik moest het even 5 keer lezen voor ik het snapte, maar ik ben het met je eens.  ;D
De makers hebben ook in het verleden wel aangegeven dat ze nooit nephints zullen bedenken. Alleen èchte hints die naar de mol leiden. Of naar de afvaller natuurlijk.

Kandidaten kunnen zelf natuurlijk wel nephints maken.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #293 Gepost op: 2-02-2017, 14:50:17 »
Dat is nog maar de vraag. Ik ben er vrij zeker van de de makers er altijd wel een paar nephints instoppen die specifiek naar een bepaalde kandidaat wijzen die later niet de mol blijkt te zijn, met name naar zijn medefinalisten. Dat geven ze volgens mij nooit met zoveel woorden toe.
Ik denk dat  bijvoorbeeld dat "Dat verzeker ik je ook" uit het laatste dagboek een nephint is, maar ik betwijfel of de makers dat ooit zullen toegeven, ook als Jeroen de mol niet blijkt te zijn. Je zou het zelfde kunnen zeggen over Jefferson/Flanders St als Thomas de mol niet de mol blijkt te zijn.

Ik verdenk die Anchor-boter in Sri Lanka van hetzelfde. Wijst even duidelijk naar Rik dan dat de bloemen naar Margriet wezen. Toch was het ene wel een hint en het andere niet.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #294 Gepost op: 2-02-2017, 14:56:02 »
Ik verdenk die Anchor-boter in Sri Lanka van hetzelfde.

Anchor is een vrij bekend merk in Sri-lanka, ik geloof dat die reclame ook een soort 'gouden-loeki' heeft gewonnen. Dus vandaar dat deze reclame denk ik te zien was in de bioscoop.

Ik denk dat er vaak sprake is van toeval, en de makers zullen deze fragmenten er dan niet uithalen (Bewust of onbewust). Maar ze verzinnen echt geen nephints. (denk ik)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #295 Gepost op: 2-02-2017, 15:07:35 »
Je zou het zelfde kunnen zeggen over Jefferson/Flanders St als Thomas de mol niet de mol blijkt te zijn.

Dit is dus een van die hints die ik anders interpreteer. Direct onder de straatnaambordjes hingen namelijk twee vierkante verkeerslichten die precies op radiospeakers lijken, hetgeen ik met Jeroen associeer. En hij woont in Antwerpen. Als ik me vervolgens op iets gladder ijs begeef, kan ik Jefferson zelfs nog associëren met de band Jefferson Airplane/Jefferson Starship > muziek > Jeroen. Het lijkt er een beetje vanaf te hangen in welke tunnel je zit of je een hint met persoon A of B verbindt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #296 Gepost op: 2-02-2017, 15:15:02 »
Anchor is een vrij bekend merk in Sri-lanka, ik geloof dat die reclame ook een soort 'gouden-loeki' heeft gewonnen. Dus vandaar dat deze reclame denk ik te zien was in de bioscoop.

Ik denk dat er vaak sprake is van toeval, en de makers zullen deze fragmenten er dan niet uithalen (Bewust of onbewust). Maar ze verzinnen echt geen nephints. (denk ik)

Juist, maar de reclame van Anchor-boter was overbodig voor wat uiteindelijk volgde. Ze had totaal geen doel.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #297 Gepost op: 2-02-2017, 15:45:31 »
Het lijkt er een beetje vanaf te hangen in welke tunnel je zit of je een hint met persoon A of B verbindt.
Klaarblijkelijk. En je hebt met jouw bericht jouw tunnel stevig onderbouwd.  ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #298 Gepost op: 2-02-2017, 15:47:09 »
Dit is dus een van die hints die ik anders interpreteer. Direct onder de straatnaambordjes hingen namelijk twee vierkante verkeerslichten die precies op radiospeakers lijken, hetgeen ik met Jeroen associeer.

Men had de verkeerslichten er beter eerst afgehaald dus? ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol ? - poll
« Reactie #299 Gepost op: 2-02-2017, 15:57:45 »
Goeie, Hulpmol. ::tandpastasmiley::

Ik dacht eigenlijk meer aan 'niets is wat het lijkt.'
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison