Ik ben vlak voor Jochem erg opzichtig ging mollen in zijn tunnel gedoken (voor aflevering 3). Met die gedachte aflevering 3 bekijken was killing en zoog mij er uiteraard volledig in. Aflevering 4 en 5 zorgen er bijna voor dat ik er met volle vaart aan de andere kant weer uit vlieg. Jemig, wat molt die vent! In werkelijk géén opdracht doet hij iets wat ook maar een beetje bijdraagt aan de pot. Hij wordt ook door de montage niet meer tegengehouden, of nauwelijks, 't is verschrikkelijk. Maar dat is ook de raarste reden om iemands tunnel weer uit te gaan en dat vind ik jammer. Wat als de nepmol veel meer molt dan de mol. Wie is dan eigenlijk de mol?
Nou, in ieder geval, wat mij nog in zijn tunnel houd is dit: ik kan gewoon niet geloven dat die lieve goedzak van een Jochem van Gelder als kandidaat het spel zo zou spelen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in. Het is dus met name dat ik deze kandidaattactiek bij hem niet zou verwachten wat me nog in de tunnel houd.....
Ik zit hier ook mee, daarnaast hoe hij zijn emoties soms zo overdreven aanzet dat het allemaal een soort act wordt.
Maar het waarom is lastig.
Indien Jochem een kandidaat is, dan wel een die naarstig de mol wil zijn, en dat niet alleen, de mol in overtreffende trap, zodanig zelfs dat het niet aannemelijk zou zijn dat zo iemand de mol is, waardoor het dan weer heel knap zou zijn als hij wel de mol is, voor sommigen dan, want het is gewoon vervelend gedoe.
Maar indien hij de mol zou zijn en zo openlijk van alles verkeerd doet met de camera er bovenop (en alles wordt gewoon uitgezonden), emoties staat te faken, zou dat dan betekenen dat hij gewoon een slechte mol is, of is hij in dat geval een mol die doet of hij een kandidaat is die graag verdacht wil zijn, en wordt hij straks door sommigen als briljant gezien?
In beide gevallen is er gewoon niks aan,en is het gewoonweg iemand die bewust proeven wil laten mislukken, mol danwel kandidaat.
Wat betreft het acteren dat is een lastige, als kandidaat hoeft Jochem geen gevoelens te acteren, en als mol ben je ook het best af bepaalde gevoelens zoals verbaasd zijn niet te overdrijven maar gelijk op te gaan met de kandidaten.
Maar in geval van Jochem indoen hij de mol zou zijn, hij zou dan tekens tegenovergestelde gevoelens moeten acteren, en dat ligt er dan iets te dik bovenop gewoon omdat hij die subtiliteit mist, eigenlijk vind ik die verklaring nog het meest plausibel.
Het lastige is dat Thomas ook steeds aan het acteren is, of eigenlijk te camera bewust bezig is, net als Jochem.