Auteur Topic: Tweets van de Mol  (gelezen 77891 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #80 Gepost op: 21-01-2017, 18:34:22 »
Aflevering 1 was ook geen synoniem, misschien wel een totaap ander woord wat op een andere manier in verband staat met de titel

Bij aflevering 1 valt me op dat zowel de tweet als de titel 3 puntjes hebben. De tweet vanachter en de titel vooraan.

Als de titel straks met een conclusie te maken heeft, ga ik er vanuit dat de tweets de titel voorspellen.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #81 Gepost op: 21-01-2017, 18:41:12 »
Nog enkele betekenissen van 'conclusie':

oordeel
bevinding
uiteindelijk besluit (waarin het voorgaande samenkomt)
schriftelijk processtuk bij behandeling van een rechtszaak
gevolgtrekking
wat je kan opmaken uit een onderzoek
door openbaar ministerie geformuleerde eis

Die laatste zal het zeker niet zijn...

En deze is erg uitgebreid, maar wel mooi:
(Bron Wiki) In de logica heeft een conclusie een formeler karakter. Hier is het een uit premissen logisch afgeleide propositie die vaak begonnen kan worden met 'dus...'. De derde regel uit een syllogisme is een voorbeeld van een dergelijke conclusie:
    Als A waar is dan is B niet waar.     A is waar.      Dus B is niet waar.    

Verder heb ik met enkele synoniemen wat anagrammen gefabriekt. bevinding  > vind begin     besluit    > subtiel, best lui
Heb 'gevolgtrekking' ook geprobeerd. Daar komt voornamelijk onzin uit, zoals 'gong vilt gekker' of 'gek vindt gorgel'  ;D .

Het woord conclusie levert als enige niet-nonsens-anagram op: 'Sec in clou'.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 01:21:54 door Marisa »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #82 Gepost op: 21-01-2017, 19:22:36 »
Conclusie kan ook simpelweg 'slot' zijn.

Als ik het goed gezien heb, draagt Roos deze aflevering een ketting met een slotje als hanger. Vorige week droeg ze er een met een sleutel.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #83 Gepost op: 21-01-2017, 19:27:59 »

Het woord conclusie levert als enige niet-nonsens-anagram op: 'Sec in clou'.

Of 'clou in sec'
De vraag is dan: welke seconde...?
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #84 Gepost op: 21-01-2017, 19:33:46 »
Conclusie kan ook simpelweg 'slot' zijn.

Als ik het goed gezien heb, draagt Roos deze aflevering een ketting met een slotje als hanger. Vorige week droeg ze er een met een sleutel.

Wel mooi, dat jij dat gezien hebt en dat het zo fijn zou passen bij 'slot', maar een conclusie heeft een iets uitgebreidere betekenis dan eenvoudigweg 'slot'. Een conclusie kan wel in een slot staan, bijvoorbeeld in het laatste deel van een betoog.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Molmark

Clou in sec! Die kan weer wel kloppen, inderdaad. Wat een simpele omzetting van woorden kan doen.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2017, 19:37:33 door Marisa »

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #85 Gepost op: 21-01-2017, 19:40:46 »
Hmmm.. Nu achteraf gezien kan ik de tweet niet helemaal plaatsen bij Yvonne. Jullie?!

Misschien toch geen hint naar de afvallers?

Hoewel er meer mensen meegaan in de leugen van Diederik is Yvonne de enige die daar tijdens de aflevering de term meegaan voor gebruikt (ze zegt iets in de trant van: 'ik ging even helemaal met je mee')
Zo had ik hem opgevat.
Daar kun je nog aan toevoegen dat Thomas tijdens de opdracht in de fabriek zegt dat hij en Imannuelle graag een duo wilden zijn en dat Yvonne ook meeging en dat Yvonne later ook nog met Jochem meeging naar de heftrucks (hoewel ik die laatste niet zo sterk vind, ze ging eerder naar hem toe dan met hem mee)

Gaat meer over de titel dan de tweet, maar die verwees naar de titel ;)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #86 Gepost op: 21-01-2017, 19:42:55 »
Hoewel er meer mensen meegaan in de leugen van Diederik is Yvonne de enige die daar tijdens de aflevering de term meegaan voor gebruikt (ze zegt iets in de trant van: 'ik ging even helemaal met je mee')
Zo had ik hem opgevat.
Daar kun je nog aan toevoegen dat Thomas tijdens de opdracht in de fabriek zegt dat hij en Imannuelle graag een duo wilden zijn en dat Yvonne ook meeging en dat Yvonne later ook nog met Jochem meeging naar de heftrucks (hoewel ik die laatste niet zo sterk vind, ze ging eerder naar hem toe dan met hem mee)

Maar daar hebben we niet zo veel aan, een tweet naar iets dat de afvaller in die aflevering zelf betreft. Qua voorspellende waarde bedoel ik.

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #87 Gepost op: 21-01-2017, 19:47:10 »
Haha, nee niet per se, maar titels wezen toch eerder ook wel eens naar een afvaller diezelfde aflevering? Was dat niet met Jennifer in 2014?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #88 Gepost op: 21-01-2017, 19:48:39 »
Haha, nee niet per se, maar titels wezen toch eerder ook wel eens naar een afvaller diezelfde aflevering? Was dat niet met Jennifer in 2014?

zij viel dacht ik de aflevering daarna af, dat was toen ook een langlopende theorie die nergens op uit kwam
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #89 Gepost op: 21-01-2017, 19:55:36 »
Wel mooi, dat jij dat gezien hebt en dat het zo fijn zou passen bij 'slot', maar een conclusie heeft een iets uitgebreidere betekenis dan eenvoudigweg 'slot'. Een conclusie kan wel in een slot staan, bijvoorbeeld in het laatste deel van een betoog.

Huh? Dit staat gewoon in het synoniemenwoordenboek.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #90 Gepost op: 21-01-2017, 20:01:48 »
Huh? Dit staat gewoon in het synoniemenwoordenboek. En ik kan er toch niets aan doen dat ze die ketting om heeft?

Zeker. Een conclusie is m.i. meer dan dat, en ik gaf dat aan als nadere precisering.

'Slot' is mij dan te eenvoudig. Andere woordenboeken en hiervoor handige sites geven ook meestal de meer uitgebreide betekenis aan. Dit is (uiteraard!) niet als vervelend naar jou toe bedoeld!

En, wie weet, krijg je gelijk met jouw synoniem van conclusie.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2017, 21:31:22 door Marisa »

Offline Fragiel

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #91 Gepost op: 21-01-2017, 20:03:32 »
Een conclusie is een besluit waarin het voorgaande samenkomt (bron wiki)

Ik heb een vermoede dat 'voorgaande' ergens in de afleverintitel zal zitten
...zo gedaan
Meegaand
Voorgaande

Dan zou je in die titel theorie al iets meer hebben..
...zo
Me
Voor

Dit is natuurlijk puur giswerk, ik concludeer nog niets ; ::tandpastasmiley::
Profiler

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #92 Gepost op: 21-01-2017, 20:03:53 »
Conclusie kan ook simpelweg 'slot' zijn.

Als ik het goed gezien heb, draagt Roos deze aflevering een ketting met een slotje als hanger. Vorige week droeg ze er een met een sleutel.
volgens mij is dat een ketting die ze altijd aan heeft, ter nagedachtenis aan haar overleden kindje. Lijkt me geen verwijzing dus.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #93 Gepost op: 21-01-2017, 20:05:29 »
Haha, nee niet per se, maar titels wezen toch eerder ook wel eens naar een afvaller diezelfde aflevering? Was dat niet met Jennifer in 2014?

Jennifer viel later af en de titel was bedoeld als hint naar Susan omdat alles wat Jennifer die aflevering zei over de Mol de waarheid was. Al wist Jennifer dat jammer genoeg niet op dat moment. :\'(

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #94 Gepost op: 21-01-2017, 20:06:25 »
Zeker. Een conclusie is m.i. meer dan dat, en ik gaf dat aan als nadere precisering.

'Slot' is mij dan te eenvoudig. Andere woordenboeken en hiervoor handige sites geven ook meestal de meer uitgebreide betekenis aan.


Dit is niet als vervelend naar jou toe bedoeld!

En, wie weet, krijg je gelijk met jouw synoniem van conclusie.

Conclusie betekent in sommige omstandigheden wel degelijk slot. Een conclusie is niet alleen wat er aan het eind van een werkstuk staat. De conclusie van een muziekstuk is gewoon het slot van een stuk.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #95 Gepost op: 21-01-2017, 20:15:29 »
Conclusie betekent in sommige omstandigheden wel degelijk slot. Een conclusie is niet alleen wat er aan het eind van een werkstuk staat. De conclusie van een muziekstuk is gewoon het slot van een stuk.


Er zijn zo'n 16 verschillende betekenissen van conclusie, zeker. Ik had er ook al meerdere genoemd, dus het is me bekend dat een conclusie niet alleen iets is wat in het slot van een werkstuk staat.
Deze was ik nog niet tegengekomen, ik kende wel het woord 'coda' voor het laatste deel van een muziekstuk.

Merci!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #96 Gepost op: 21-01-2017, 20:18:14 »
m e e g a a n d
e n d a a r o m

de e en de g veranderen in de r en de o

en dan krijg je
en daarom...


 ::ok::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #97 Gepost op: 21-01-2017, 20:19:19 »
Conclusie kan ook simpelweg 'slot' zijn.

Als ik het goed gezien heb, draagt Roos deze aflevering een ketting met een slotje als hanger. Vorige week droeg ze er een met een sleutel.

Nou... Op Roos' instagram account kun je op de foto's duidelijk zien dat ze dat sleuteltje niet eerder aan haar ketting gehad heeft. Ze heeft al minimaal anderhalf jaar dat ronde schijfje en nog een plat ovaal schijfje aan haar ketting.. Dat sleuteltje zal ze ongetwijfeld speciaal voor Wie is de mol? eraan hebben gehangen.

En een slotje - zoals hierboven gesuggereerd- heb ik echt nog niet kunnen ontdekken.. Heeft iemand een screenshot daarvan?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #98 Gepost op: 21-01-2017, 21:32:16 »
De conclusie is uiteraard het einde van een verhaal. Ik ben er nu dus wel min of meer van overtuigd dat tweets en afleveringtitels hand in hand gaan.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Tweets van de Mol
« Reactie #99 Gepost op: 21-01-2017, 21:45:18 »
Ik kan die eerste tweet alleen nog niet zo rijmen met de titel

Of zo van: jagen op de mol = zo gedaan?