In dit seizoen waren ze er toch echt wel. De helikopter-opdracht, de ondervraging, en de luchtballon. Dat zijn er toch al drie. Misschien ben ik er nog wel een vergeten. Wat is nou handiger: wel of geen gelaagdheid in de opdrachten? In het tweede geval kan de mol zich niet verschuilen achter een deel van de kandidaten, en zal het dus op (gespeelde) onhandigheid aankomen om invloed te hebben op het resultaat.
Misschien bedoel jij met gelaagdheid iets anders dan ik. Wat was er precies gelaagd aan die opdrachten?
Die ondervraging bij de Nederlandse Mol is een goed voorbeeld van wat een spannend psychologisch spel had kunnen zijn, maar wat het niet was. Het enige wat je hier uit kan halen als kijker is dat Diederik goed kan vertellen/liegen. En de andere twee zijn op reis geweest. Einde.
De leugenopdracht vorig jaar bij de Vlaamse Mol, over het paardenrennen, zat veel simpeler in elkaar, maar was superspannende televisie. Veel irritatie onderling, mensen die meteen in een hoek werden gedreven. Wat het spel ook nog eens een extra wending gaf, omdat betrouwbare mensen ineens niet betrouwbaar bleken.
Dat de Nederlandse niet zo boeiend was, komt volgens mij vooral door hoe het in beeld is gebracht. Ze laten meteen zien hoe de kandidaten stemmen wie ze denken dat de leugenaar is. Dus we krijgen geen enkele inzage in het proces: Wat heeft Thomas gedaan om het gesprek te sturen, hoe hebben de anderen het gesprek gevoerd, hoe hebben de leugenaars/waarheidsvertellers het ervaren? etc. In voice overs vertellen de kandidaten wat ze van de verhalen vinden, terwijl dat juist leuk is om te laten zien hoe ze daar samen op dat moment met elkaar over praten.
Ook konden de waarheidssprekers NIKS verdienen, alleen de leugenaar. Wat is daar nou spannend aan? Dat betekent dus dat de leugenaar de enige is die iets te doen heeft, de anderen hebben niks te doen. Er was ook geen interactie tussen de kandidaten en leugenaar, dus daar hadden de kandidaten ook niks te doen.
Wat ook stom was, dat alles los van elkaar stond. De kandidaten die weg waren genomen hebben een complete opdracht gemist, de kermis. Daar hadden zij verder geen invloed op. Had die twee dingen dan met elkaar verbonden.
Dus had bijvoorbeeld een van de kandidaten als schutter neergezet op de kermis, en dat die dan een joker kreeg voor elke kandidaat die-ie raakte. Maar die jokers kreeg-ie alleen als hij een leugen kon verkopen in de rechtbank. Of dat een kandidaat een kermisapparaat mocht uitkiezen om te besturen, en als er dan iemand in zijn apparaat stapte, kreeg-ie een vrijstelling en verdiende de groep niets. Of dat iets wat ze in Las Vegas deden invloed had op de kermis. Ik noem maar wat.