'Neerleggen' of 'ophangen' zijn nog steeds de standaard termen voor het beëindigen van een gesprek. De termen die jij noemt zijn verbasteringen hiervan en de jongeren die dit gebruiken weten dat heus wel.
De door mij aangegeven, door jongeren gebruikte 'verbasteringen' (en ik neem net als jij aan dat de meeste jongeren weten wat ze zeggen... en meestal ook waarom; vaak zelfs beter dan sommige ouderen
) zijn termen die m.i. juist vaker door jonge mensen worden gebruikt dan de 'standaard-termen', die inderdaad bij velen nog steeds nazinderen uit een vrij recent verleden.
Men bleef ook nog lang "ik ben verkeerd verbonden" zeggen, ook nadat er geen telefonisten meer waren die je de schuld kom geven. Of "nummer draaien" terwijl er allang geen draaischijven gebruikt worden.
Ik merk daarbij op dat 'verkeerd verbonden' mogelijk wat meer ingeburgerd is gebleven dan 'ik heb een verkeerd nummer gedraaid'.
Dat komt misschien omdat 'verkeerd verbonden' ook figuurlijk kan worden opgevat en bij 'verkeerd gedraaid' zie je de volledig uit de dagelijkse praktijk verdwenen handeling voor je, waardoor je je makkelijker realiseert dat je een 'ouderwetse' term gebruikt.
Overigens staan er, zoals ik al eerder heb aangegeven, meer fragmenten in deze reeks dagboeken die in mijn optiek echt naar een oudere persoon verwijzen. Een oudere voetballiefhebber dan ook nog, want passages die met voetbal te maken hebben, komen in bijna ieder deel van deze dagboeken voor, daarom vielen ze me ook zo op.
Art heeft gisteren vast naar waarheid zijn 'ja-woord' gegeven. De Mol moet dus de dagboeken zelf hebben geschreven.
In die wetenschap geef ik dan hierbij een compliment aan de auteur, die sommige zaken zo heeft toegevoegd/uit de afleveringen heeft geciteerd dat enkele passages (vooral uit de eerste dagboeken) aan meerdere schrijvers, liever gezegd 'sprekers'(!) te linken waren.
En mocht de schrijver uiteindelijk dan toch niet die 'oudere voetballiefhebber' blijken, dan is mijn compliment nóg groter, want in dat geval hebben we hier te maken met iemand, die ook wat schrijfstijl betreft overtuigend en consequent, met woordspelingen, uitdrukkingen, hier en daar foutief taalgebruik en al, kan doen alsof hij/zij een ander is. En dat is dan iemand van wie ik graag in de toekomst
nog veel meer zou willen zien en horen.