Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86055 keer)

Offline tureluurs

• Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #260 Gepost op: 1-03-2017, 15:33:15 »
Ik ben 23 (een stuk jonger dan Thomas dus) en die uitdrukking wordt door mijn generatie echt nog wel gebruikt. Daarbij is Thomas niet opgegroeid met smartphones. Ik heb mijn hele middelbare schooltijd bijvoorbeeld enkel kunnen bellen en sms'en, dus bij hem zal dit nog heel anders zijn geweest.

inderdaad waren er wel mobieltjes maar de vaste lijn thuis was meestal nog een telefoon met een hoorn en een snoer eraan.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #261 Gepost op: 1-03-2017, 16:01:23 »
Ik ben 23 (een stuk jonger dan Thomas dus) en die uitdrukking wordt door mijn generatie echt nog wel gebruikt. Daarbij is Thomas niet opgegroeid met smartphones. Ik heb mijn hele middelbare schooltijd bijvoorbeeld enkel kunnen bellen en sms'en, dus bij hem zal dit nog heel anders zijn geweest.

Leuk om dit te lezen. Dat geeft mij, wat dit onderdeeltje betreft, weer een iets andere kijk op de zaak.

Hoewel: Ik geef al geruime tijd les. Ik heb ook leerlingen gehad die nu inmiddels 23 (of zelfs ouder) zijn.
Deze leerlingen maakten in hun middelbare schooltijd toch echt geen gebruik meer van telefoons waarvan je de 'hoorn' moest 'ophangen'. Dat gold dus eveneens voor de mobiele telefoons die vóór de smartphones kwamen, zoals jij er toen kennelijk één had (zo'n nostalgische Nokia of Samsung - met klepje - misschien?).

Ik hoor jonge (-re) mensen, ook mensen van circa een generatie vóór jou, zoals Thomas, die uitdrukking echt nooit gebruiken.
Wel iets als: "Oké, ik leg 'm/je effe weg/neer, of "Ik ga (je) hangen." Maar niet: "Ik hang op".

Zou jij in geschreven tekst, een artikel waarvan je weet dat veel mensen dit gaan lezen, deze woorden: "en hang op" zelf gebruiken?

Ik niet in ieder geval, zeker niet als mijn tekst wat cryptisch zou moeten zijn, omdat ik met een dergelijke manier van schrijven zou denken dat ik de auteur meteen zou verraden als iemand van een oudere generatie.

Offline molecula

• Forumlid
  • I'm gonna rope you
« Reactie #262 Gepost op: 1-03-2017, 16:19:15 »
Ik hoor jonge (-re) mensen, ook mensen van circa een generatie vóór jou, zoals Thomas, die uitdrukking echt nooit gebruiken.
Wel iets als: "Oké, ik leg 'm/je effe weg/neer, of "Ik ga (je) hangen." Maar niet: "Ik hang op".

'Neerleggen' of 'ophangen' zijn nog steeds de standaard termen voor het beëindigen van een gesprek. De termen die jij noemt zijn verbasteringen hiervan en de jongeren die dit gebruiken weten dat heus wel.
Men bleef ook nog lang "ik ben verkeerd verbonden" zeggen, ook nadat er geen telefonisten meer waren die je de schuld kom geven. Of "nummer draaien" terwijl er allang geen draaischijven gebruikt worden.

Offline Grover

• Forumlid
« Reactie #263 Gepost op: 1-03-2017, 18:34:34 »
Leuk om dit te lezen. Dat geeft mij, wat dit onderdeeltje betreft, weer een iets andere kijk op de zaak.

Hoewel: Ik geef al geruime tijd les. Ik heb ook leerlingen gehad die nu inmiddels 23 (of zelfs ouder) zijn.
Deze leerlingen maakten in hun middelbare schooltijd toch echt geen gebruik meer van telefoons waarvan je de 'hoorn' moest 'ophangen'. Dat gold dus eveneens voor de mobiele telefoons die vóór de smartphones kwamen, zoals jij er toen kennelijk één had (zo'n nostalgische Nokia of Samsung - met klepje - misschien?).

Zou jij in geschreven tekst, een artikel waarvan je weet dat veel mensen dit gaan lezen, deze woorden: "en hang op" zelf gebruiken?

Ik niet in ieder geval, zeker niet als mijn tekst wat cryptisch zou moeten zijn, omdat ik met een dergelijke manier van schrijven zou denken dat ik de auteur meteen zou verraden als iemand van een oudere generatie.

Als het waar is wat Art zegt en de mol schrijft dit zelf, dan denk ik dat wij deze uitdrukking overanalyseren(Zie wat Molecula ook schreef). Ik geef zelf Nederlands op een mboschool en alhoewel ik jouw verbasteringen ook herken in de spreektaal, zal 95 procent van mijn studenten dit niet gebruiken in formele schrijftaal.

Ik denk dat dit dus van alle generaties (in widm) is en dus niets verraadt over de leeftijd van de mol. Ik zou het plausibeler vinden als er had gestaan: '... en ik leg de hoorn neer', maar dan zou dit alsnog kunnen wijzen naar Thomas en iedereen die ouder is.

Hoe zou jij dit omschrijven?

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #264 Gepost op: 1-03-2017, 20:25:30 »
'Neerleggen' of 'ophangen' zijn nog steeds de standaard termen voor het beëindigen van een gesprek. De termen die jij noemt zijn verbasteringen hiervan en de jongeren die dit gebruiken weten dat heus wel.

De door mij aangegeven, door jongeren gebruikte 'verbasteringen' (en ik neem net als jij aan dat de meeste jongeren weten wat ze zeggen... en meestal ook waarom; vaak zelfs beter dan sommige ouderen  ;)) zijn termen die m.i. juist vaker door jonge mensen worden gebruikt dan de 'standaard-termen', die inderdaad bij velen nog steeds nazinderen uit een vrij recent verleden.

Men bleef ook nog lang "ik ben verkeerd verbonden" zeggen, ook nadat er geen telefonisten meer waren die je de schuld kom geven. Of "nummer draaien" terwijl er allang geen draaischijven gebruikt worden.

Ik merk daarbij op dat 'verkeerd verbonden' mogelijk wat meer ingeburgerd is gebleven dan 'ik heb een verkeerd nummer gedraaid'.
Dat komt misschien omdat 'verkeerd verbonden' ook figuurlijk kan worden opgevat en bij 'verkeerd gedraaid' zie je de volledig uit de dagelijkse praktijk verdwenen handeling voor je, waardoor je je makkelijker realiseert dat je een 'ouderwetse' term gebruikt.

Overigens staan er, zoals ik al eerder heb aangegeven, meer fragmenten in deze reeks dagboeken die in mijn optiek echt naar een oudere persoon verwijzen. Een oudere voetballiefhebber dan ook nog, want passages die met voetbal te maken hebben, komen in bijna ieder deel van deze dagboeken voor, daarom vielen ze me ook zo op.

Art heeft gisteren vast naar waarheid zijn 'ja-woord' gegeven. De Mol moet dus de dagboeken zelf hebben geschreven.
In die wetenschap geef ik dan hierbij een compliment aan de auteur, die sommige zaken zo heeft toegevoegd/uit de afleveringen heeft geciteerd dat enkele passages (vooral uit de eerste dagboeken) aan meerdere schrijvers, liever gezegd 'sprekers'(!) te linken waren.

En mocht de schrijver uiteindelijk dan toch niet die 'oudere voetballiefhebber' blijken, dan is mijn compliment nóg groter, want in dat geval hebben we hier te maken met iemand, die ook wat schrijfstijl betreft overtuigend en consequent, met woordspelingen, uitdrukkingen, hier en daar foutief taalgebruik en al, kan doen alsof hij/zij een ander is. En dat is dan iemand van wie ik graag in de toekomst nog veel meer zou willen zien en horen.

« Laatst bewerkt op: 1-03-2017, 20:30:28 door Marisa »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #265 Gepost op: 2-03-2017, 05:42:53 »
Fijn dat de mol de dagboeken zelf schrijft. Maar reken maar dat er stevig geredigeerd wordt. Stel je voor de de mol een foutje maakt in een dagboek of er teveel hints naar zichzelf in verwerkt. Er zal heus sturing bij zitten.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #266 Gepost op: 2-03-2017, 13:39:21 »
Fijn dat de mol de dagboeken zelf schrijft. Maar reken maar dat er stevig geredigeerd wordt. Stel je voor de de mol een foutje maakt in een dagboek of er teveel hints naar zichzelf in verwerkt. Er zal heus sturing bij zitten.
Dat denk en dacht ik ook, Cinner. Er wordt vast, wat gebruikelijk en noodzakelijk is bij teksten die in het openbaar verschijnen, gecontroleerd op inhoud en vorm.   ;)

Offline Syllie10

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #267 Gepost op: 6-03-2017, 10:46:02 »
Honey, I’m home!
The Mole is back in town... The Mole is back in town!

Best vreemd om na zoveel weken van huis te zijn geweest weer dagelijkse dingen te doen. Boodschappen, wasjes draaien, stofzuigen. De opnames van de ontknoping waren gisteren. Totale ontlading. En het was zo heerlijk om eindelijk in de spotlights te mogen staan. Ik ben de Mol! We proosten achteraf met champagne, aten de lekkerste donuts van Oregon en bagels met zalm. Het was nog vroeg in de middag. We reden naar Portland, dropten onze spullen en zagen het laat worden in Bagdad café, waar we drie weken terug nog middenin het spel zaten en onderhandelingen voerden met Art… En nu begint het weer van voor af aan. Zo voelt het. Want ook al weet nu iedereen die er in Oregon bij was dat ik de Mol ben, in Nederland is iedereen onwetend. En het duurt nog lang voor de uitzendingen beginnen. Een rare periode, waarin niemand van mijn geheim weet maar ook niemand er mee bezig is. Ik ga opnieuw ondergronds. Het spel is gespeeld, maar nog lang niet uit. Back to reality.

En dan ineens is het wachten voorbij. De uitzendingen beginnen en aanstaande zaterdag is het dan ineens zover. De ontknoping van Wie is de Mol? Ik heb zin om naar het Vondelpark te gaan. De verhoudingen in onze groep zullen wederom op z’n kop worden gezet. Ben ik een trouwe bondgenoot geweest of niet? Heb ik het slinks gespeeld of integer? We zullen zien. Ik ben trots. En alleen al de gedachte aan de gezichten van mijn andere mollega’s... Mijn avond kan niet stuk.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #268 Gepost op: 6-03-2017, 11:09:11 »
Een integere Mol? Dat klopt niet. Hopelijk bedoelt Thomas er niet "saai" mee.

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #269 Gepost op: 6-03-2017, 11:14:06 »
Honey, I’m home!

I'm --> Oog M --> Oog Mol

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #270 Gepost op: 6-03-2017, 11:14:59 »
Honey, I’m home!
The Mole is back in town... The Mole is back in town!

Herhaling. Herhaling.  Thomassiaans maar ook Jochemiaans.
Wel lees ik (helaas) ook: Th. Mole. Th. Mole...

EDIT:Ik 'lees' verder in dit dagboek Jochem niet. In het vorige ook al een stuk minder. Eigenaardig.
Maar toch begrijpelijk en ook leuk, dat dit laatste dagboek zo algemeen en daardoor multi-interpretabel gehouden is.
Het zou zelfs nog door Sanne kunnen zijn geschreven ...  ::tandpastasmiley:: Ik ken niet veel heren die "wasjes draaien", om maar wat te noemen. Alhoewel, ik ben een dame en zeg dat ook nooit. Ik doe gewoon de was.
Is dit niet meer een Noord-Nederlandse uitdrukking, wasjes draaien, een beetje Amsterdams ook, zeg maar?

@Heinz. Er staat: "Heb ik het slinks gespeeld of integer?" Ook dit kan dus nog (minimaal) twee kanten op.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2017, 16:52:07 door Marisa »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #271 Gepost op: 6-03-2017, 11:16:01 »
I'm --> Oog M --> Oog Mol

Kan je die eenoog-theorie nog eens uitleggen? Want ik zie dat je 'm vaak noemt en met One Eyed Bill de afgelopen aflevering lijkt er wat in te zitten, maar ik begrijp 'm niet.

Offline JijBentDeMol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #272 Gepost op: 6-03-2017, 11:23:02 »
Kan je die eenoog-theorie nog eens uitleggen? Want ik zie dat je 'm vaak noemt en met One Eyed Bill de afgelopen aflevering lijkt er wat in te zitten, maar ik begrijp 'm niet.

I (lees: Eye) M (lees: Mol), wat er bedoelt word met Oog Mol, daar heb ik dan weer geen idee over.

Offline keesisdemol

• winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #273 Gepost op: 6-03-2017, 11:27:39 »
Wat me opvalt dat er huishoudelijke taken worden benoemd in het dagboek. Jochem heeft 3 zoons en heeft 1,5 jaar als huisvader gefungeert ;D  ( na wat google werk). Ik weet de thuissituatie van thomas niet, maar hij lijkt me geen huishoud type ;D

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #274 Gepost op: 6-03-2017, 11:47:29 »

Nee! Ik kan geen theorie geven. Maar Jochem heb ik een aantal keer zijn hand voor een oog zien doen. En sommige opdrachten zijn ook eenogig, zoals schieten op bullseye, foto's maken; en de piratenverrekijker, die Thomas dan weer hanteerde, ja dan kijk je ook met één oog. Ik kwam erop in aflevering 1 toen mij opviel dat Jochem vreemd deed met zijn ogen en zijn 'paaseitrauma' (1 eye is geen ei, ...). Het zijn alleen maar associaties die mij opvielen, ik heb me er verder ook niet heel erg mee vermoeid. O ja, en dat Art bij het strand van The Goonies stond (One-eyed Willy).

Edit:
Het was geen boogschieten maar met een geweer schieten op bullseye.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2017, 12:13:23 door Avogadro »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #275 Gepost op: 6-03-2017, 12:01:31 »
@Avogadro:  ::ok::

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 6-03-2017, 14:09:08 »
In het kader van dat overal een liedje in te vinden was....

The mole is back in town............. Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 6-03-2017, 14:36:18 »
In het kader van dat overal een liedje in te vinden was....

The mole is back in town............. Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town

En 'Back to life (back to reality)' - Soul II Soul

Offline nadiatje

• Forumlid
« Reactie #278 Gepost op: 6-03-2017, 16:53:56 »
In het dagboek staat: We reden naar Portland, dropten onze spullen en zagen het laat worden in Bagdad café, waar we drie weken terug nog middenin het spel zaten en onderhandelingen voerden met Art…

Thomas is de enige van de finalisten die in het café onderhandeld heeft over de vrijstelling. Jochem en Sanne zaten in de bioscoop ernaast...

(Ik weet dat ik last heb van tunnelvisie, maar vond het opvallend)

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #279 Gepost op: 6-03-2017, 18:03:49 »
In het dagboek staat: We reden naar Portland, dropten onze spullen en zagen het laat worden in Bagdad café, waar we drie weken terug nog middenin het spel zaten en onderhandelingen voerden met Art…

Thomas is de enige van de finalisten die in het café onderhandeld heeft over de vrijstelling. Jochem en Sanne zaten in de bioscoop ernaast...

(Ik weet dat ik last heb van tunnelvisie, maar vond het opvallend)

Is gewoon goed gezien  ::ok::