Axel had toch gewoon kunnen zwijgen, hij zei dadelijk tegen Joeri dat hij ook een hoog bedrag had. Bovendien moesten enkel de vrijstelling en resterende strafkaart getoond worden.
Trouwens, wat maakt het uit of het zou opvallen vlak voor de finale waarbij de kandidaten hun mol definitief gekozen hebben? Axel had hier dé ultieme molactie kunnen uitvoeren (€3000 uit de pot in plaats van erin). Maar met zinloze acties bij de brommers of fakkel viel Axel wel keihard op, waarom dan niet bij het kaarten?
Eens met deze argumentatie. Het had zo maar kunnen zijn dat Bas en Elisabet aan het eind met kaarten bleven zitten. Nu zaten de vrijstelling en de strafkaart allebei bij Bas, die daarom geen kaarten over hield. Maar die zekerheid had Axel niet, want dat uit de school klappen van Elisabet kon gelogen zijn. Als Bas en Elisabet aan het eind allebei nog kaarten over hadden, en Axel had eerder ontkend dat hij de 3.000 euro kaart had, waren Bas en Elisabet ook elkaar gaan verdenken. En hadden Joeri daarin meegetrokken.
Bovendien: Axel had nog altijd kunnen laten vallen dat hij Joeri niet vertrouwde tijdens het spel. Waarom zou de Mol net doen alsof hij iemand aan tafel vertrouwt? Dat vond ik vreemd van hem. Hij had bijvoorbeeld kunnen zeggen dat hij dacht dat de 3.000 euro bij Bas zat, en hem daar vandaan wilde trekken.
Axel had als Mol dus het risico kunnen nemen om zijn mond te houden. Eerder was hij ook niet zo voorzichtig, zoals Luc al zegt. Ik begrijp dat Axel-verdenkers dit als "de Mol kan niet anders" willen uitleggen, maar ik vond het toch meer lijken op een kandidaatse actie. Axel weet dat hij op de juiste Mol zit, en wil de pot graag nog even met 3.000 euro spekken.