Ik vond het wel weer een goed stukje van Lubach.
Ik moet toevallig ook nog een essay schrijven over bijna hetzelfde onderwerp (zelf gekozen onderwerp). En het is ook één van de redenen waarom ik mijn huidige studie Film & Audiovisuele Media volg. En dan heb ik het vooral over het web van eenzijdige onderwerpen. Of de fabeltjesfuik zoals Lubach het noemt. Zelf hou ik er nog heel erg van om gewoon de tv op een willekeurige (informatieve) zender te zetten, waardoor je vaak iets totaal nieuws leert en/of je eigen perspectief verbreed. Probleem met alle online algoritmische verdienmodellen is dat je in dezelfde bubbel blijft.
En dit probleem wordt nu eens heel duidelijk met alle complotten die tot uiting komen door Corona. Mensen gaan op zoek naar een uitleg. Maar ze vinden geen bevredigend antwoord in de 'normale' media. 'Het kan toch niet zo zijn dat dit ons zomaar overkomt?' Dat we wel naar de maan kunnen reizen (tja, of niet...), maar geen virusje onder controle kunnen krijgen, gaat er gewoon niet in. De video's die dan dit probleem wel kunnen uitleggen (maar totaal belachelijk zijn) wekken de belangstelling en zo wordt je welkom geheten in de fabeltjesfuik.
Ik zou eigenlijk het volgende willen oproepen:
Blijf in je eigen bubbel (fysiek), maar blijf niet hangen in je eigen bubbel (mentaal/informatief).