Aflevering 17
De_witte zit samen met Starlight en hulpdakdekker te lunchen in hun keuken. "Gelukkig ben je terug", zegt hij tegen Starlight. "Toen ik de kans kreeg om te ontsnappen, moest ik wel. Het was de enige uitweg." Starlight begrijpt zijn keuze wel. "Ik was verbaasd toen je ineens weg was, maar het is achteraf een goede keuze geweest." Ze neemt een hap van haar boterham. "Nou, laten we tot de orde van de dag komen. Twee agendapunten: enerzijds de schat en anderzijds Vermoljoen." Voordat hij naar het eerste punt gaat, neemt Starlight nog even het woord. "Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat Daisy bij Moni en grasisgroen hoort en ze van mijn ontvoering wist. Hoe gek..." Hulpdakdekker zucht. "Ja, maarja, wij weten dat nu al een tijdje. We moeten door. Vermoljoen zit ergens ondergedoken, of nouja, dankzij mrchipie en MaikeMeisje." De_witte praat het stel bij over zijn bevindingen. "Ja, en er is geen aanwijzing te vinden over hun verblijfplaats. Ze moeten zich wel op een echt goed verborgen plek hebben verstopt. Ik heb het dorp al dagen doorzocht." Hulpdakdekker knikt. "Goed, dus gewoon doorzoeken. Punt twee: de schat." Dat valt echter verkeerd bij de_witte. "Nee, over de schat gaan we het pas hebben als Vermoljoen veilig is. Dat is onze prioriteit nu."
Kaaasje draait het bordje om. Het lijkt alsof haar winkel gesloten is, maar eigenlijk is dat niet zo. Ze heeft Chardo en Convans uitgenodigd om de zaak verder te bespreken. "We hebben al twee partijen op kunnen sporen, namelijk PutyourHANSup en de groep van nummer drie en vier, wie Moni en grasisgroen bleken te zijn. Twee vreemde figuren", concludeert Convans. Chardo snijdt een stukje heksenkaas af. "Wat is onze volgende stap?" "Het vinden van mrchipie, Vermoljoen en MaikeMeisje." Maar Chardo is het niet helemaal eens met Convans. "Is dat wel zo slim? Kunnen we niet beter het grote mysterie oplossen?" Kaaasje is het echter met Convans eens. "Nee, dat komt wel. En dat kan ook lukken door een vurig type als mrchipie uit de tent te lokken." Chardo begint te grijzen en lijkt al direct een idee te hebben wat mrchipie betreft. "Die man lijkt een dwaas te zijn." Hij geniet van zijn heksenkaas en neemt nog een stukje. Kaaasje wijst erop dat haar voorraad niet oneindig is. "Ach, nouja joh." Terwijl zij kibbelen over de heksenkaas, wijst Convans ze op een belangrijk detail. "Wat denken jullie trouwens van de woorden van grasisgroen en Moni? Er zijn nog pionnen in het spel?" Chardo haalt zijn schouders op. "Naast MaikeMeisje en mrchipie zal er vast niemand zijn. En daarnaast, ik heb het idee dat wij drie ze sowieso wel aankunnen. Ik voel een soort winnaarsmentaliteit." Kaaasje vult hem aan. "Ja, alsof we ooit voor dezelfde prijs hebben gestreden, en hem ook bijna allemaal hebben gewonnen..."
Zijn oog valt direct op één van de kranten. Het kantoor ligt er vol mee. MollenvangR-Art is terug na een dagje vrij te hebben genomen. Maar hij lijkt niet tevreden te zijn. "MICHAEL!" Michael90 komt direct tevoorschijn vanuit zijn eigen hoekje in het kantoor. "Wat. Is. Dit?" MollenvangR-Art houdt een krant in de lucht. Dan haalt michael90 zijn schouders op. "De krant van vandaag." Een boze MollenvangR-Art verfrommelt de krant en gooit de papieren bal in een hoekje. "Een interview met Hans?! Jij vertelt mij ook niets hè!" Terwijl hij een andere krant pakt en het interview begint te lezen, reageert michael90 op zijn woorden. "Tja, je was een dagje vrij. Ik wilde je niet storen." MollenvangR-Art schudt zijn hoofd als hij naar het interview kijkt. "Wat een slappe vragen zeg. Niet eens iets over zijn echte historie of de band met Sanmol! En dat artikel over de ontvoerders, waarom zijn er geen scherpere foto's?" Michael90 probeert rustig te blijven. "Nouja, ik moest me verstoppen, het was een geheime inval." MollenvangR-Art gaat zitten en zucht. "Nou, laat het nu maar weer aan mij over. Hup, aan het werk."
"Stap maar uit dames." Moni en grasisgroen stappen uit het politiebusje. Niuno sluit de deur en groet Gupp, die voor de gevangenis staat te wachten. "Zo, je hebt er weer twee voor me", zegt Gupp. Niuno knikt. "Vriendinnen van Daisy, haha. Dat je het maar even weet." Gupp knikt en wenst hem nog een goede dag. Hij neemt Moni mee naar binnen, terwijl Bodejos grasisgroen meeneemt. "Dus dames, jullie zijn terug. En jullie kennen Daisy?", vraagt hij. Moni kijkt hem boos aan. "Probeer niks, engerd. Daar ga je spijt van krijgen. Laat ons en Daisy met rust." Gupp rolt met zijn ogen en begint gigantisch hard te lachen. Bodejos loopt daarentegen rustig naar binnen. "Nou, we zijn bijna bij de cel", zegt hij. "Jullie delen er één en zitten toevallig tegenover jullie goede vriendin." Grasisgroen begint om zich heen te kijken. Ze ziet wel twintig vrouwen die Moni en haar dreigend aankijken. "Maak deze keer meer vrienden hier", geeft Bodejos als tip mee. Hij opent de deur van de cel en brengt grasisgroen naar binnen. Gupp sleept Moni dezelfde cel in en loopt dan snel weg. "Ik heb het druk", zegt hij. Als ook Bodejos is vertrokken, kijken de twee vriendinnen naar de cel recht tegenover ze. Een eenzame Daisy kijkt ze teleurgesteld in de ogen. "Nummer één en vijf zullen het moeten doen", zegt grasisgroen tegen Daisy. "Handlanger één is daarentegen zo corrupt als maar kan." Het lijkt Daisy echter allemaal niet meer te boeien. Ze gaat op bed liggen en sluit haar ogen. Ze denkt aan Nieky. Het gesprek dat ze gisteren hadden, tijdens zijn tweede onverwachte bezoek, speelt met haar emoties.