Maar Martin, Toos wilde toch wel een vrijstelling? Dan had Lieselot als Mol toch heel eenvoudig ook een vrijstelling kunnen nemen?
Twee vrijstellingen = nul euro verdiend en klaar. Dus leg eens uit, s.v.p.?
Toos is zo tegenstrijdig bezig geweest dat ik niet meer durf te zeggen wat hij wou. Hij begint al meteen door te zeggen dat ze meer dan 2x zoveel geld krijgen als ze maar één vrijstelling pakken. En als Lieselot vraagt "en wie", dan zegt hij dat hij die redenering al direct snapt omdat hij al een vrijstelling heeft gehad. M.a.w. Lieselot heeft nu niet meer recht op die ene vrijstelling wat hem betreft. Lieselot zegt dat ze dat niet wil zeggen. Toos zegt dan dat hij er geen gaat pakken achter haar rug en dat hij hoopt dat Lieselot dat ook niet doet. Lieselot bevestigt dit. Dan zegt Lieselot dat ze die vrijstelling eigenlijk niet wil.
Toos zegt nu: Ik denk als we nu niet voor die €5000 gaan, dat ze het ons sowieso kwalijk nemen. Hij stuurt dus weer aan op het nemen van één vrijstelling (erg onmols dus). Lieselot gaat in de denktank en zegt dan: "Ik moet er geen hebben. Van mij mag je die vrijstelling pakken".
Als Toos die vrijstelling zo graag zou willen dan was dit toch het moment geweest. Maar hij zegt dat de groep hem dit kwalijk zou nemen omdat hij al een vrijstelling heeft gehad. Als hij nu een vrijstelling zou pakken en daarmee geld uit de pot spelen dan akkoord. Maar het pakken van die vrijstelling levert nu €5000 op. Als ze
allebei een vrijstelling zouden pakken, wat waarschijnlijk elk ander duo zou hebben gedaan, dan hadden ze €0 verdiend. Dus die redenatie van Toos slaat nergens op.
Dat ze geen vrijstelling hebben genomen, soit. Maar dat ze aan de ontbijttafel open kaart spelen is wat mij betreft heel verdacht, zoals hier al is opgemerkt. Daarom heb ik dit hieronder even uitgeschreven. Het is met name Lieselot die het verhaal zodanig vertelt dat Toos hiermee erg verdacht is. Toos is hier duidelijk mee akkoord, want op het moment dat Ruben eigenlijk aan Lieselot vraagt waarom zij geen vrijstelling heeft genomen geeft Toos antwoord.
Netto resultaat: in ieder geval Lancelot en Thomas geven aan Toos te verdenken vanwege deze proef. Thomas kapt het gesprek aan de ontbijttafel op zeker moment af omdat hij misschien niet meer kandidaten op het spoor van Toos willen hebben.
(Toos en Lieselot komen naar ontbijttafel gelopen)
Comfort: Waar hebben jullie geslapen?
Toos: In onze kamer.
Comfort: In jullie kamer wel. Dus jullie zijn even naar 110 gegaan.
Toos: Ja, we zijn geweest.
Comfort: Ok.
Ruben: En, vertel. Wat hebben jullie gedaan? Wie heeft de vrijstelling?
(De overige kandidaten zijn vast naar kamer 110 gelopen en hebben daar het briefje gelezen dat op de deur hing)
Lieselot: Ik ben heel getraumatiseerd van vrijstellingen, dus ik zei: "Ik moet geen vrijstelling hebben. Maar hij mag ze wel pakken. Daarmee ben ik oké".
Ruben (richting Toos): Maar eh heb je er nu weer één gepakt? Maar allee, Toos.
Iemand: Oh.
(fragment van proef)
Toos: Ik heb het niet gedaan.
Iemand en Ruben: Aha.
Comfort: Oké, maar jullie zijn echt oké.
Toos: We hebben €2000.
Thomas: Echt? Ik ga je vastpakken (loopt naar Toos en geeft hug).
Ruben: Dat komt door jou. Je hebt me aan de telefoon al zo uitgescheten.
Ruben (draait naar Lieselot): Waarom heb je dat niet gedaan?
Toos: Omdat ik de reactie van de groep al had verwacht. En ik wou niet dat jullie informatie gingen achterhouden omdat ik twee vrijstellingen had genomen.
Lancelot: Amai. Dat heb je goed gedaan.
Meerstemmig: Ja
Thomas (kapt de discussie af): We gaan een ontbijtje bestellen zeker.