Enkele scenario's. Hierbij ga ik van de volgende verdenkingen uit:
- Kees verdenkt Carolien
- Paulien verdenkt Kees
- Carolien verdenkt Kees
Carolien wordt bekend gemaakt als winnares:
- Kees is de Mol en zowel Carolien als Paulien hadden dat juist, Carolien had meer goed en wint.
- Paulien is de Mol, niemand wist dat. Carolien had bij toeval meer juist dan Kees.
Niet heel erg waarschijnlijk dat ze dit kiezen om bekend te maken. Dat maakt Kees als Mol erg waarschijnlijk.
Carolien wordt bekend gemaakt als verliezer:
- Kees is de Mol en zowel Carolien als Paulien hadden dat juist, Paulien had meer goed en wint.
- Paulien is de Mol, niemand wist dat. Kees heeft meer juist, omdat Carolien en Paulien veel gemeen hadden.
Ook niet heel erg waarschijnlijk.
Paulien wordt bekend gemaakt als winnares:
- Kees is de Mol en zowel Carolien als Paulien hadden dat juist, maar Carolien had meer goed en wint.
- Carolien is de Mol. Kees verdacht haar, maar heeft de test gewoon super slecht gemaakt. Paulien wint alsnog.
Door de tweede uitleg vind ik dit totaal niet waarschijnlijk.
Paulien wordt bekend gemaakt als verliezer:
- Kees is de Mol en zowel Carolien als Paulien hadden dat juist, Carolien had meer goed en wint.
- Carolien is de Mol. Kees had dit juist en wint, Paulien zat helemaal fout.
Beide verklaringen zijn hier logisch. Kees en Carolien tunnelaars kunnen dit allebei kloppend uitleggen.
Kees wordt bekend gemaakt als winnaar:
- Carolien is de Mol. Paulien wist dit niet en verliest.
- Paulien is de Mol. Carolien en Paulien zaten allebei fout, Kees heeft per toeval meer goed beantwoord.
De tweede verklaring is niet logisch.
Kees wordt bekend gemaakt als verliezer:
- Carolien is de Mol. Kees heeft de test gewoon fout gemaakt. Paulien wint per toeval, ook al zat ze fout.
- Paulien is de Mol. Niemand zat goed. Kees had toevallig meer juist.
De tweede verklaring is niet logisch.
Paulien, Kees of Carolien wordt bekend gemaakt als Mol.
- Geen cliffhanger.
Verliezen ze veel kijkers mee. Veel mensen kijken alleen naar de laatste aflevering om de Mol te weten te komen.
Hier kan ik uithalen dat Paulien als verliezer bekend maken de veiligste optie is. Beide verklaringen zijn dan nog logisch uit te leggen. Als Kees de winnaar blijkt te zijn, dan is de Mol vrijwel zeker Carolien. Als Carolien of Paulien de winnaar blijkt te zijn, dan is de Mol vrijwel zeker Kees.