Auteur Topic: De Moltrein (Aanwijzingen)  (gelezen 74971 keer)

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #100 Gepost op: 3-03-2013, 13:42:00 »
Citaat
3 vragen Carolien:

1. Welk verhaal in de kerk verteld alles?
Caroliens antwoord: Mijn verhaal -> gevouwen briefje.
2. Waar kan iets gevonden worden?
Caroliens antwoord: Waar iets is zoekgeraakt -> ongevouwen briefje.
3. Wat is de luidste spreker?
Caroliens antwoord: Tania -> gevouwen briefje.

Vraag 2: Waar kan iets gevonden worden? Antw: Waar iets is zoekgeraakt.

Op de berg?

De Mol op de berg in actie?

Maar ja dan wijkt deze wel af van die van Kees en Paulien want daar vormen de woorden rechtstreeks een zin.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 13:44:43 door Molletjuh »

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #101 Gepost op: 3-03-2013, 13:47:20 »
Ja, en de berg 'hoort' niet bij vraag 2 van Carolien, dus dat past ook niet.

Aangepast: dat bedoel je waarschijnlijk ook met rechtstreeks, had te snel gelezen.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #102 Gepost op: 3-03-2013, 13:48:58 »
Misschien is alleen de zin bij Kees de bedoeling, helemaal omdat die ook een beetje gekunsteld overkomt. Maar dan nog blijf ik worstelen met het feit dat Paulien zo'n duidelijke eenduidige hint kreeg (tol is de mol) en Carolien niet. Niet dat Paulien 'm goed had opgelost, maar ze zat wel in de richting.

Bij Paulien is er vermoedelijk ook een zin:

Citaat
3 vragen Paulien:

1. Wie schreef de perfecte versie van het gedicht?
Pauliens antwoord: Er was geen perfecte versie, maar ik schreef 'm -> gevouwen briefje [fout -> De Mol]
2. Heb je een spel gespeeld of een spel in een spel?
Pauliens antwoord: Ik heb een spel gespeeld -> briefje niet zichtbaar? [fout -> spel in een spel (mol tijdens weerwolven)]
3. Wat betekenen de getallen?
Pauliens antwoord: Cornelis Tol -> gevouwen briefje. [fout -> Tol is de Mol]

De mol speelt een spel in een spel : tol is de mol

Dus dan zou je denken dat er bij Carolien ook een zin uit moet komen.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 13:55:06 door Molletjuh »

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #103 Gepost op: 3-03-2013, 13:51:10 »
Ja! Waarom komen we er nou niet uit.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #104 Gepost op: 3-03-2013, 13:55:17 »
Hoorde we Paulien ook niet zeggen dat ze het best opmerkelijk vond dat haar Mol tijdens het dictee het woord "ek" voor "ik" goed had geschreven? Volgens mij zei ze ook nog iets in de trant van "Goh ik dacht nog, dat jij dit weet". Kees had consequent het woord ek goed = ik = de Mol? (Niet dat ik mezelf nog hoef te overtuigen ofzo) het is wel duidelijk  ;) Maar het zou heel goed een hint kunnen zijn. Misschien bedoelen ze dit wel met "de perfecte versie".

Zoiets dacht ik ook inderdaad, een aanwijzing in het gedicht dat door de mol is ingeleverd. Misschien is het, heel simpel, Kees die zijn naam boven het gedicht geschreven heeft. Dat hebben ze bij het nakijken natuurlijk niet overgenomen -> "The final version doesn't tell the story." ;)

Vraag 2: Waar kan iets gevonden worden? Antw: Waar iets is zoekgeraakt.

Ik zat net terug te kijken, maar de vrouw die deze aanwijzing aan Carolien geeft, is foto's aan het maken. In de uitzending wordt direct de link gelegd met de winkel, maar zou dit ook op de Big Five-opdracht kunnen slaan? Daar konden ook kokers worden gevonden én moesten foto's worden gemaakt. Ik zie alleen nog niet hoe iets daar verloren had kunnen worden (iets verliezen is iets anders dan iets niet vinden, toch?).
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #105 Gepost op: 3-03-2013, 14:00:15 »
Zoiets dacht ik ook inderdaad, een aanwijzing in het gedicht dat door de mol is ingeleverd. Misschien is het, heel simpel, Kees die zijn naam boven het gedicht geschreven heeft. Dat hebben ze bij het nakijken natuurlijk niet overgenomen -> "The final version doesn't tell the story." ;)

Ik zat net terug te kijken, maar de vrouw die deze aanwijzing aan Carolien geeft, is foto's aan het maken. In de uitzending wordt direct de link gelegd met de winkel, maar zou dit ook op de Big Five-opdracht kunnen slaan? Daar konden ook kokers worden gevonden én moesten foto's worden gemaakt. Ik zie alleen nog niet hoe iets daar verloren had kunnen worden (iets verliezen is iets anders dan iets niet vinden, toch?).

Ja of Kees heeft kokers gevonden en weer kwijtgemaakt? Dat kan natuurlijk ook. 

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #106 Gepost op: 3-03-2013, 14:02:59 »

Ik zat net terug te kijken, maar de vrouw die deze aanwijzing aan Carolien geeft, is foto's aan het maken. In de uitzending wordt direct de link gelegd met de winkel, maar zou dit ook op de Big Five-opdracht kunnen slaan? Daar konden ook kokers worden gevonden én moesten foto's worden gemaakt. Ik zie alleen nog niet hoe iets daar verloren had kunnen worden (iets verliezen is iets anders dan iets niet vinden, toch?).
Had al gemeld: wat doet Alex met Paulien d'r toestel? ;)
Tim verliest zijn koker (denkt hij).
Waar is het geld dat verdiend kon worden in deze opdracht?
Een koker die niet gevonden kan worden kan men beschouwen als "verloren": lost.
Omnia vincit amor

Offline Mollieduck

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #107 Gepost op: 3-03-2013, 14:03:12 »
Speciaal een account aangemaakt om mee te denken. hallo allemaal.

Ik denk dat de antwoorden van Carolien moeten zijn;
De mol, waar iets is kwijtgeraakt, in aktie (daden).

De mol in actie toen de pot bij Tania is kwijt geraakt.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 14:25:02 door Mollieduck »

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #108 Gepost op: 3-03-2013, 14:05:05 »
Speciaal een account aangemaakt om mee te denken. hallo allemaal.

Ik denk dat de antwoorden van Carolien moeten zijn;
De mol, waar iets is kwijtgeraakt, in aktie.

De mol in actie toen de pot bij Tania is kwijt geraakt.
Hallo Mollieduck!
Fijn dat je mee komt denken!  ::ok::
Omnia vincit amor

Offline Mollieduck

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #109 Gepost op: 3-03-2013, 14:10:10 »
Dank je wel! Zo net op de valreep  ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #110 Gepost op: 3-03-2013, 14:11:45 »
Speciaal een account aangemaakt om mee te denken. hallo allemaal.

Ik denk dat de antwoorden van Carolien moeten zijn;
De mol, waar iets is kwijtgeraakt, in aktie.

De mol in actie toen de pot bij Tania is kwijt geraakt.

Goeie zeg! ::ok::

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #111 Gepost op: 3-03-2013, 14:14:40 »
bij de kooienopdracht waren Paulien en Zarayda de enigen die niet aan een dier gekoppeld werden

Zarayda is er nu uit maar Paulien zou in dit opzicht het dier kunnen zijn dat niet gespot kan worden, de mol

Die is zeer mooi!  :) Want Zarayda/Paulien gingen in die opdracht ook nog eens vergezeld met een jager/opzichter met jachtgeweer. Dus je zou kunnen zeggen dat bij die 'spot de big five' opdracht ze net zo goed op jacht gingen. En wie hoor je bij zo'n jacht niet te zien/tegen te komen in een kooi? De mol. Mooi gevonden als aanwijzing naar Paulien!  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #112 Gepost op: 3-03-2013, 14:30:06 »
OK alternatief voor de zin van Kees naar Paulien :
The Mole
One (of the one)=envelop nummer 1, die met de naam Paulien erop
On the mountain

Als dit klopt zit er bij Kees nog een fout, want op tafel ligt zijn envelop als eerste.

Eigenlijk zit er bij hem steeds fouten, 3 kaartjes is ook raar, of zouden er in werkelijkheid ook 3 kaarten zijn geweest en kon alleen Tania een rode trekken omdat zij een rood scherm zou hebben gehad, dus zij kon iedereen veilig aanwijzen.

Offline Mollieduck

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #113 Gepost op: 3-03-2013, 15:05:16 »
Wat betreft het probleem vinden en kwijtraken. Waar Paulien de trap vond bij de doka opdracht, kan ze ook iets zijn kwijt geraakt..... Het is maar net in welke tunnel je zit.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #114 Gepost op: 3-03-2013, 15:30:15 »
Het viel me op dat met die keuze voor Kees uit drie kaartjes echt nergens op sloeg. Hij koos er eerst één, die werd vervolgens weggehaald. Als dat het groene kaartjes was geweest was de kaart ws direct omgedraaid en was het ook gebracht alsof hij de goede had gekozen.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #115 Gepost op: 3-03-2013, 15:35:14 »
Het viel me op dat met die keuze voor Kees uit drie kaartjes echt nergens op sloeg. Hij koos er eerst één, die werd vervolgens weggehaald. Als dat het groene kaartjes was geweest was de kaart ws direct omgedraaid en was het ook gebracht alsof hij de goede had gekozen.
Wrs alle drie groen, ik kon iig geen rode in de hand van de man (James?) ontdekken.
Misschien stellen de kaarten de 3 finalisten voor en de mol krijgt altijd groen, nu ook.
Zou toch te simpel zijn?
Veel te makkelijk mee te manipuleren.
Indien waar, jammer.
Omnia vincit amor

Offline Mollieduck

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #116 Gepost op: 3-03-2013, 15:38:26 »
Het viel me op dat met die keuze voor Kees uit drie kaartjes echt nergens op sloeg. Hij koos er eerst één, die werd vervolgens weggehaald. Als dat het groene kaartjes was geweest was de kaart ws direct omgedraaid en was het ook gebracht alsof hij de goede had gekozen.

Kees koos 'The left one' waarop de man de middelste weghaalde. Kees bleef bij zijn eerste keuze, de linker kaart.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #117 Gepost op: 3-03-2013, 16:08:18 »
Oké, volgens mij heb ik de eenduidige hint voor Carolien naar Kees gevonden. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te beschrijven, eerst een stukje vooraf ter verduidelijking.

In de aflevering met de drive-in-bioscoop heeft Carolien gehoord dat de mol zei: 'Zeven kokers beste medekandidaten, zeven! En ik heb er drie geopend.' Er is toen wel een en ander over geschreven in de topics, over dat het er maar zes waren, en dat er dan blijkbaar nog een koker gevonden zou zijn. Ook werd er geopperd dat er in totaal twaalf kokers waren, omdat er met de kokers volgens Art 6.000 euro verdiend had kunnen worden.

Er zijn geen twaalf kokers te verdienen geweest, aan het eind van een aflevering (weet zo niet meer welke) zegt Art dat ze in het totaal al 40.000 euro hadden kunnen verdienen en tien kokers (zeven bij de autosafari, die hebben we ook in beeld gezien in de handen van Art) en drie via Tim (in zijn broekzak). Ze hebben er echter vijf verzameld, twee bij de autosafari en drie via Tim.

Tijdens de doka-opdracht vindt Kees een koker die ze kunnen kopen, dat maakt dus zes kokers in totaal.

De dame in de trein, geeft Carolien de volgende hint: 'If two and five makes seven, why are there only six?' Hier komt de zeven in beeld uit de uitspraak van de mol in de drive-in-bioscoop. Er waren al vijf kokers verdiend in het spel, waar komen die andere twee dan vandaan? Kees (de mol) heeft er eentje gevonden in de winkel. Dan ontbreekt er nog één koker. In geen enkele aflevering is een zevende zwarte koker te zien waar de mol iets mee gedaan heeft. Of waar Carolien van kan weten dat de mol die heeft geopend (en dat moet in mijn ogen wel, anders heeft zij geen eenduidige hint richting Kees die ze zou kunnen ontcijferen, net zoals Paulien). Het kan natuurlijk dat Kees nog een koker heeft gevonden in de winkel en deze 'kwijt is geraakt', maar de hint zou dan slechts een gok zijn voor Carolien. De vrouw vraagt duidelijk waarom er maar zes zijn.

Er moet dus nog een koker zijn geweest die door Kees is geopend, want de mol heeft bij de bioscoop gezegd dat hij er drie heeft geopend (eentje van Tim en de ene die hij gevonden heeft in de winkel). Maar het hoeft natuurlijk niet per se een zwarte koker te zijn geweest, de mol zei alleen maar: zeven kokers en ik heb er drie geopend. Ik ben daarom gaan zoeken naar een ander soort koker die ook door Kees geopend is. Na het goudzoeken heeft Kees het kokertje met de sleutel geopend. En zo kom je dan aan zeven, waarvan Kees er drie geopend heeft, terwijl er maar zes (only six) zwarte kokers in het spel waren. Carolien wist bovendien dat Kees een koker van Tim had gepikt en geopend, dus ze kon weten hoeveel kokers Kees had geopend.

Let wel: volgens mij is dit alleen maar de eenduidige hint voor Carolien naar Kees, net zoals 'tol is de mol' voor Paulien, die ze hadden kunnen ontcijferen. Ik kom nog niet verder met de extra informatie van de dame, waarin ze zegt: somewhere that something can be found, something can also be lost. Ik hoor dus graag jullie feedback en kritiek.



Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #118 Gepost op: 3-03-2013, 16:19:47 »
In een MolMail filmpje werd geloof ik ook gezegd dat er in de doka ineens een koker kwijt zou zijn geweest. Hier hebben we niks van gezien, dus daar moet een mol volledig mee te maken hebben gehad.
The British are not impressed.

Offline Mollieduck

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #119 Gepost op: 3-03-2013, 16:20:17 »
Ik ben weer hard aan het nadenken maar behalve de pot, zijn ze dit jaar toch niets kwijt geraakt?