Mooie aflevering. Als ik denk wat bij de opdrachten de beste molpositie was, dan moest de mol in ieder geval een verkeerde windmolen kunnen kiezen, dus Freek, Susan of Jan-Willem. Jan Willem koos de goede en heeft meer geld binnengehaald, dus hij is niet de mol. Susan en Freek zaten in de verkeerde toren, dus dan zou een van hun de mol zijn. De mol weet natuurlijk dat Jan Willem de juiste windmolen heeft gekozen, dus waarom zou de mol dan nog dat hele eind omhoog gaan, voilà: Susan. Met een mooi acteerstukje over dat ze het zo eng vond. Mooi fragment voor de terugblikaflevering: Susan die een hoop drama staat te maken op een van de onderste treden.
Bij de opdracht met de vingerafdruk kan de mol zowel aan het kompas staan (Susan, maar zij deed met het wegwijzen eigenlijk niets fout) als op pad gaan. Als je als mol op pad gaat, doe je volgens mij geen felgekleurd truitje of jasje aan, want dan ben je makkelijker te zien voor Susan. Dat zou betekenen dat Sofie en Jan Willem niet de mol zijn. Toen de juiste vingerafdruk (van de mol) bekend werd gemaakt door Art, keek Freek een beetje apart. Ik kreeg de indruk dat dat bord met zijn gevonden bord correspondeerde. Freek de mol? Hij deed er in ieder geval alles aan om het Susan heel moeilijk te maken om een goede tekening te maken. Evenals Sofie, maar zij valt hier voor mij af door het rode truitje. Dus hier de mol: Susan (eerst goed je best doen met het wegwijzen, daarna gewoon de verkeerde afdruk kiezen), Freek (schutkleuren aan, de molvingerafdruk gekozen, lange en moeilijke uitleg) of Tygo (schutkleuren, weg kwijt, weinig moeite gedaan om sowieso zijn afdruk te vinden).
Bij de topito-opdracht wil de mol volgens mij alleen maar 5 oranje topitos verzamelen, om te voorkomen dat er 2000 euro in de pot komt, of er anders voor zorgen dat er geen 5 oranje door eenzelfde persoon worden verzameld. Dan zou hier Susan overduidelijk de mol zijn, heel misschien Freek, omdat hij zijn twee stukjes niet makkelijk afgeeft aan Susan en het uiteindelijk toch doet, met de voorwaarde dat zij met hem deelt wat het vraagteken is. Als Freek de mol is, neemt hij wel een risico, maar aan de andere kant, als hij de mol is en Susan dus niet, dan is de kans dat Susan af zou vallen in de test 25% (zonder het inzetten van de groepsvrijstelling). De kans dat Susan (als ze niet de mol is) zou kiezen voor de vrijstelling was dus best groot, niet eens zozeer voor de groep, maar om haar eigen hachje te redden.
Conclusie: Susan of Freek is de mol.