Toeval bestaat, dus ook in WIDM. Volgens mij hadden we deze discussie al bij de gekleurde metalen vaten in seizoen 7, toen er één vat (dat van Dick Jol) een afwijkende kleur had. Dat bleek later....gewoon toeval.
Een ander kleur vat is iets anders dan de ogen van een kandidaat. Dit is meer van het type het zwarte schaap heeft het label Kim, dus Kim is de mol. Of de containers worden zo gestapeld dat de chileense vlag gemaakt wordt, dus Fresia is de mol.
Als ze willekeurig hadden willen zijn, dan hadden ze de mol van 2021 (of een ander jaar) er achter geshopt, komt het uit, dan is er niets aan de hand. Nu ontstaat er een gespannen dynamiek. Molloten en waarschijnlijk ook kandidaten hebben een zeer sterke hint die mogelijk niets betekent. Het feit dat de hint niet in de afleveringen naar voren komt, ook niet bij 'niet de mol' of moltalk, lijkt toch een beetje op het ontkennen dat de hint bestaat. Als we er niet over praten, dan is het niet gebeurt.
De laatste jaren is het juist gebruikelijk dat er vanaf het begin een zeer duidelijke directe aanwijzing naar de mol is, zie het handschrift van Jeroen op de spiegels in het jubileum-seizoen en de aanwijzing naar Renee in de mountainbike route of het ontbreken van de uitspraak over vertrouwen van Renee in de kano-opdracht. De makers houden er van hints te geven die niet ontdekt worden.
Alle lof in ieder geval voor de editors van WIDM, want de drie overgebleven finalisten kunnen wat mij betreft alle drie de mol zijn. Ik laat mij zaterdag verrassen maar zal bij geen van de finalisten van mijn stoel vallen omdat ze wel of niet de mol blijken te zijn.