Ik zie geen reden om geheim te houden dat Kim-Lian Fresia verdenkt. Helemaal niet omdat de meesten lijken te denken dat Fresia Everon verdenkt. (Ik twijfel of ze niet Kim-Lian verdenkt, ondanks die metaaldetectorvraag) Dan was het dus heel mooi:
Everon -> Kim-Lian
Kim-Lian -> Fresia
Fresia -> Everon
Er is op het eerste gezicht (binnen de context die ik hieronder beschrijf) toch ook geen reden om niet te laten zien dat Mol Kim Everon nog 'verdenkt'? Dat hielden ze achter ...maar ze plantten wel heel erg die suggestie. Die combinatie vind ik raar.
Ze lieten een aflevering eerder zien dat Kim all-in op Everon ging. Hadden ze niet hoeven tonen als ze het vaag wilden houden.
Dat was een aflevering na die met het rare gesprekje tussen Kim en Everon, over de door Kim gejatte +250. Kim leek Everon daar min of meer te strepen in een biecht.
Dat bleek toen al niet zo te zijn, omdat ze een testvraag op Everon invulde. Hadden ze weer niet hoeven laten zien. Ze zat die aflevering vooral op Sahil of deed als Mol alsof. (Vreemd dat je als Mol een zaadje plant over het onmolse gedrag van een kandidaat die jou verdenkt - een mogelijk finalist.)
Bij de testvraag die Kim in afl. 8 invulde hielden ze het open ...maar de vraag ging heel toevallig over een momentje waar ze Everon verdacht had gemaakt ...het groepsgesprek over de moltelefoon. Weer die suggestie door de regie.
Binnen de context van een door minimaal 1 persoon verdachte Mol laat je die Mol toch juist een duidelijke verdenking uitspreken in de (pre-?) finaletest? Hoef je niks te suggereren. Ook niet in een eerdere aflevering in de 2e helft van het seizoen.
Als de kijker dan te veel informatie wordt gevoerd kun je de testbiechten van de kandidaten (nog) vager houden.
Ik snap dat het nog steeds prima uitlegbaar is naar Mol Kim, maar de edit is dan wel apart ...anders dan anders. (Ja, de Mol in dat geval ook
)