Sorry dat ik zo lang van stof ben altijd, maar ik markeer dingen met kleurtjes:
Positief / Neutraal / Suggestie
Ik vond het een goed seizoen, vooral de eerste helft. Vanaf aflevering 7 ging het wat mij betreft mis. Maar er is geëxperimenteerd! Dat niet alles werkt, is dan het idee. Drie afleveringen Zonder fysiek geld beviel mij uitstekend. Dat feit is goed benut bij de schip-opdracht. Toen de briefjes terug kwamen, vreesde ik het ergste, maar gelukkig is er niet gerommeld met penningmeesterschap.
Opdrachten
Voorkom chaotische opdrachten zoals de bootkledingwissel. Maak de speurtocht niet moeilijker door informatie weg te laten (zoals bij de Afrikaanse woorden), maar door verschillende manieren van mollen toe te laten. Juist dán krijg je overwegingen wat molgedrag is en wie er wáárom verdacht is, en dat is psychologisch interessant. Als je maar op 1 manier kunt mollen, kun je gewoon kijken wie dat doet. Om het als makers niet te obvious te maken, is het enige dat je dan nog kan doen informatie weglaten. En dan krijg je dus opdrachten die de kijker niet meer kan volgen.
En dit sluit ook aan bij het ontbreken van overzichtskaartjes. Als je als makers gelooft dat je eigen opdracht op genoeg verschillende manieren molbaar is, kun je gewoon alles op tafel gooien. Dan kan ook een kijker die alle informatie heeft, nog alle kanten op. Dat er informatie wordt achtergehouden, duidt er dus op dat de opdracht niet goed in elkaar zit (en dat de makers dat eigenlijk zelf ook wel weten).
Troeven
Omdat jokers worden afgezet tegen geld, kunnen kandidaten ongestraft kiezen voor jokers en wordt de opdracht voorspelbaar. De keuze wordt vanzelf interessanter als kiezen voor jokers een individueel nadeel brengt. Bijvoorbeeld: wie de joker pakt, moet in het bos slapen (jokers vs luxe), of erger: laat ánderen in het bos slapen (jokers vs schuldgevoel).
Er waren te veel opdrachten met jokers: hoe minder jokers, hoe meer impact elke joker heeft. Nu gaven kandidaten elkaar gratis jokers en kreeg je in afl 7 zelfs de ironische situatie dat iedereen jokers inzet... In de eerste afleveringen waren er weinig troeven, en dat waren de beste afleveringen. Bovendien is de kern van het spel dat de opdrachten moeten gaan over: de kandidaten verdienen geld, de mol voorkomt dat. Dat heb ik in afelvering 7, 8, 9 echt te weinig gezien.
Test en eliminatie
De afvallerloze aflevering doen zonder test is top. Dan valt er bij elke test iemand af. Als het goed is, degene die het minst weet over de mol. Dit jaar waren er echter te veel test-twists. Er waren twéé normale eliminaties: afl 2 en 3. In afl 1 kon iemand terugkomen, in 4 waren de koffertjes, in 6 de gekochte stoelen, in 7 de analoge test, en in 8/9 de toekomstvragen. Dat er van 7 afvallers 2 op een normale manier zijn afgevallen, is echt te weinig. Een basisregel van WIDM is: wie het minst weet, ligt uit het spel. Rommelen met de test is tornen aan die regel. Gebruik de test waar die voor bedoeld is: de kandidaat elimineren die het minst weet over de mol. Met maximaal 1 test-twist per seizoen is die ook speciaal. Zo veel test-twists als nu maakt het verhaal heel complex. Mijn vriend waar ik mee keek, zei regelmatig "ik snap eigenlijk niet waar ik naar kijk".
Met vier mensen aflevering 9 in gaan vind ik supergoed werken. Het maakt aflevering 9 gewoon zoveel beter gevuld met 1 volwaardige opdracht met 4, test, eliminatie, slotopdracht, slottest. De monoloogjes van Rik in aflevering 10 in plaats van in 9, is ook volgens mij veel leuker voor het livepubliek.
Ik zie liefst nog steeds geen afvaller in aflevering 1. Sarah heb ik nooit kunnen verdenken en zij heeft dus letterlijk niet meegedaan in het spel "wie is de mol" dat wij als kijkers spelen. Ze wordt niet genoemd op forums, niet overwogen in discussies. In de hoofden van kijkers die de mol zoeken, was het alsof ze er niet was.
Overige
Dit keer was de mol daadwerkelijk te vinden door goed te kijken. Minder biechten werkte heel fijn in de eerste afleveringen - doe dat een keer het hele seizoen. Show, don't tell. De vele Toffe locaties (De abseilrots! De safari! Het spookhuis!), hoef je niet te beschrijven: dat zie ik zónder biecht ook wel. Juist met al die biechten voelt het een beetje alsof ik voor dom wordt gehouden.
Ik vind het eigenlijk elk jaar leuke kandidaten, dit jaar een leuke mol die actief molt en er lol in heeft. Ik vind Rik een goede presentator (ook de live-aflevering), de montage is elke keer weer smullen en tot slot lijkt het er echt op dat er iets met onze feedback wordt gedaan.