Ik zag hierboven al enkele statistische gegevens in verband met een totaalbedrag van 1700 of minder en de kans daarop als je 4 uit 10 mag ‘trekken’. Er werd berekend dat er 37 combinaties zijn die 1700 of minder waard zijn op een totaal aantal combi’s van 210. Helemaal akkoord daarmee.
Maar ik ben een meisje van de praktijk en ik vind het veel belangrijker om te weten hoeveel combinaties van 4 koffertjes EXACT 1700 kunnen bevatten, omdat die 1700 ook genoemd zijn als totaal van de koffers van Hilde, Els, Jan en Sarah.
‘Tussen de soep en de patatten’ (nu dus) heb ik even zelf al die 37 combi’s van 1700 of minder op een blad papier genoteerd en daarna die eruit geselecteerd die exact 1700 waard zijn:
Dat zijn er 9 van die 37 (alles maal 100 doen hé, ik had geen zin in al die nullen, 1 = 100 enz)
1-2-4-10
1-2-5-9
1-2-6-8
1-3-4-9
1-3-5-8
1-4-5-7
2-3-4-8
2-3-5-7
2-4-5-6
Daarvan zijn er slechts 3 waarin de 800 van Hilde zit (die in het vetjes).
Als Hilde niet de mol is (en die 800 dus wel degelijk van in het begin had), dan zit dus in 2 van de 3 combi’s van 1700 met de 8 de afvaller (de 1) en deden de andere twee het ook niet fameus. Maar in dat geval kan de mol wel nog bij het trio Els, Jan, Sarah zitten indien de wissel gelukt is (de 1000 voor een lager bedrag wisselen) en dan zou die dus voor een lager bedrag (1 of 2 of 3 of 4 of 5) gekozen hebben. 6 (uit de combi 1-2-6-8) kan ook nog natuurlijk, maar dan bestaat de kans dat je toch nog 600 inbrengt indien je koffer bij GDC geraakt en de kandidaat kiest voor het geld. Hoe lager de mol kiest, hoe minder hij potentieel inbrengt en hoe kleiner het bedrag, hoe groter de incentive voor de kandidaat om dat links te laten liggen en voor de eigen koffer te kiezen.
Als Hilde de mol is en haar 1000 heeft gewisseld voor die 800 (wat ik zelf een risico vind want dan kan er potentieel toch nog redelijk wat geld verdiend worden indien ze als mol niet tot bij GDC geraakt en de kandidaat kiest voor het geld, een keuze die met die 800 erbij aantrekkelijker wordt want dat is toch niet niks qua bedrag), dan geldt hetzelfde: in 2 van de 3 zit de afvaller en de andere twee hebben het ook niet fameus gedaan (2 en 6 of 3 en 5).