Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 11118 keer)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #100 Gepost op: 31-03-2025, 15:15:20 »
Pedro lijkt heel snel klaar te zijn met het openen van zijn koffertje. Kijkt vervolgens even om zich heen of niemand al klaar is, en bij het binnenlopen van de volgende ruimte zie je hem al om zich heen kijken. Handig als je het koffertje wil wisselen. 

Zeker verdacht, maar echt handig zal het nooit geweest zijn. Het is niet simpel twee koffers verwisselen, het is zoals al eerder is opgemerkt een kastje openen, molkoffer pakken en openen, kaartje eruit halen, jouw koffer openen met de code 13-13-13, kaartje verwisselen, jouw koffer sluiten, molkoffer terugzetten. En ook nog een keer in het geval van Pedro de tweede deur doorlopen en ogenschijnlijk relaxed het kastje met de molkoffer voorbijlopen. (Het shot dat we te zien krijgen.)

Niks is onmogelijk bij de Mol maar op zo'n manier zou ik als Mol de molkoffer maar een onding vinden. ::zweet::

Offline MitchK

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #101 Gepost op: 31-03-2025, 15:19:16 »

Misschien kon iemand van de crew ervoor zorgen dat er maar één persoon tegelijk op het punt kwam waar het kastje met de molkoffer stond? Er zat nog een schuifdeur voor zoals foxhunter al eerder opmerkte.

Ik zie dit als een reële mogelijkheid. Dat er voor de shots is gezegd, even wachten en ga maar. Heel veel shots worden op die manier gefilmd om het beter in kaart te brengen. Dus dat er nog een coupe tussen zat bijvoorbeeld of dubbele deuren.

Daarom wil ik er niet direct van uitgaan dat Nimrod, Jan en Pedro verdachter zouden zijn dan de rest.
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline Jur

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 31-03-2025, 15:23:07 »
‘Tussen de soep en de patatten’ (nu dus) heb ik even zelf al die 37 combi’s van 1700 of minder op een blad papier genoteerd en daarna die eruit geselecteerd die exact 1700 waard zijn:

Dat zijn er 9 van die 37 (alles maal 100 doen hé, ik had geen zin in al die nullen, 1 = 100 enz)
1-2-4-10
1-2-5-9
1-2-6-8
1-3-4-9
1-3-5-8
1-4-5-7
2-3-4-8
2-3-5-7
2-4-5-6
Je was de 1-3-6-7 nog vergeten, dus er zijn 10 opties om op 1700 uit te komen. Dat verandert verder natuurlijk niets aan je analyse, daar kan ik me in vinden.

In het geval dat Hilde de mol is, is er ook een kans dat alle bedragen aangepast zijn door haar. Dat heeft 3 voordelen: een laag bedrag maakt dat je minder goodwill verliest binnen de groep door minder geld te verliezen; je kan verwarring zaaien over hoe goed Sarah, Els en Jan de test hebben gemaakt, en door het lage bedrag lijkt het onwaarschijnlijk dat de 1000 euro bij jouw zat.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 31-03-2025, 15:24:23 »
Zeker verdacht, maar echt handig zal het nooit geweest zijn. Het is niet simpel twee koffers verwisselen, het is zoals al eerder is opgemerkt een kastje openen, molkoffer pakken en openen, kaartje eruit halen, jouw koffer openen met de code 13-13-13, kaartje verwisselen, jouw koffer sluiten, molkoffer terugzetten. En ook nog een keer in het geval van Pedro de tweede deur doorlopen en ogenschijnlijk relaxed het kastje met de molkoffer voorbijlopen. (Het shot dat we te zien krijgen.)

Niks is onmogelijk bij de Mol maar op zo'n manier zou ik als Mol de molkoffer maar een onding vinden. ::zweet::
Klopt, maar na Jan en Nimrod is het wel de meeste verdachte positie, gewoon z.s.m. gaan. En inderdaad, als Pedro de mol is, moet hij dus voor de show een 2e keer door de kamer zijn gegaan. Kan natuurlijk maar risicovol.

Niet alleen het shot van Jan mist trouwens, ook van Alexy zien we het niet zie ik nu. Daarnaast komt volgens de montage Michele als 2e in de tussenruimte, terwijl ze 7e was.
De leepste snor van het land

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 31-03-2025, 15:40:29 »
Pedro hoeft niet voor de show een tweede keer echt door de deur te zijn gelopen toch? Hij kan ook nadat hij binnenkomt eerst doorlopen, wat dan dus wel voor de show is, maar nadat hij de hoek om is snel omdraaien om de koffer te pakken uit de kast.

Kost alsnog tijd natuurlijk, maar dan is het shot voor tv dat hij voorbij loopt wel al direct gemaakt na binnenkomst. Uiteindelijk gok ik dat het met een beetje handigheid zo'n 30-45 seconden kost om het kaartje te verwisselen in de koffer, hij zou dat wat mij betreft dan wel gedaan kunnen hebben als ogenschijnlijk ruime nummer 1 van de puzzel.

Zoals uiteraard al geconstateerd dus: erg interessant om te zien hoe de tijdsverdeling is van het halen van de puzzel en vervolgens van wagon 1 naar 2 gaan.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 15:44:32 door Joker »

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 31-03-2025, 15:47:35 »
Ik denk eigenlijk dat we 100% zeker kunnen uitsluiten dat Michele, Sarah, Hilde en Els de koffer hebben omgewisseld.

We zien immers het shot dat zij door de tussenruimte lopen, zonder de molkoffer te hebben gepakt!

En omdat er toen al minstens 1 andere kandidaat in de volgende wagon zat, kan het shot van hen 4 in de tussenruimte nooit in scene gezet zijn, anders was dat opgemerkt door de kandidaat/kandidaten in wagon 2.

Bij Pedro kon het natuurlijk wel, die ging als eerste. Zoals gezegd zien we het shot van Alexy en Jan niet, en toen Nimrod in de tussenruimte was konden de andere kandidaten al uit de wagon zijn.

Oke toegegeven, Michele zien we niet gelijk doorlopen. Sarah, Hilde en Els wel.
De leepste snor van het land

Offline Cool Cat_86

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 31-03-2025, 15:50:44 »
Een bedenking bij de molkoffer: kan de mol niet op voorhand een 2e koffer hebben gevuld met een bedrag naar keuze, waarbij de productie deze in die kast stopte? Dan moet de mol enkel de kast open doen en de 2 koffers snel verwisselen. In dat geval gaat het een stuk sneller en moet de mol niet per se als laatste gaan. Want in het andere geval kost het toch echt te veel tijd om het slot te openen van beide koffers en nog het papier te wisselen.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #107 Gepost op: 31-03-2025, 15:55:50 »
11 landen niet veel?
Er zijn in totaal maar 13 VN-landen die eindigen op -land.
De 2 landen die ze niet genoemd hebben zijn Swaziland en Wit-Rusland.
Dus 11 landen, daar gaat de mol toch niet over gaan denk ik.

Duitsland hebben ze ook niet genoemd. Geloof dat Swaziland niet goed was geweest want dat is een oude naam die niet meer wordt gebruikt (?).

Er is maar 1 naam na de treinopdracht die alle stukjes op de plaats doet vallen: Jan
- Kon met zekerheid ongestoord zijn koffer wisselen doordat niemand meer na hem kan komen

Maar we konden zien dat het raampje in de coupedeur doorzichtig glas heeft. Nimrod liep na Jan nog naar die deur toe. Dus dan had Jan niet zeker ongezien te werk kunnen gaan...
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 15:57:27 door Nat007 »

Offline lunatic1985

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 31-03-2025, 16:14:25 »
Misschien kon iemand van de crew ervoor zorgen dat er maar één persoon tegelijk op het punt kwam waar het kastje met de molkoffer stond? Er zat nog een schuifdeur voor zoals foxhunter al eerder opmerkte.

Dat is goed mogelijk, en dan kan het eigenlijk niet mislukken voor de mol! 

Eigenlijk is de hele molactie ook maar een beetje voor de show. Zoals gezegd, de mol kan niet lager dan 400 euro in zijn koffer stoppen, met het risico dat het totaalbedrag van de 4 koffers op het einde onder de 1000 euro komt te liggen en er dus 6 personen afgestreept kunnen worden als mol. De mol had er ook voor kunnen kiezen niet naar wagon 2 te gaan en de 1000 eurokoffer niet in het spel te brengen en een kandidatenkoffer door te laten gaan, met verwachte gemiddelde waarde van 500 euro. De hele molactie bespaart dus 100 euro, joepie!

De enige reden om het te doen is meer kans om bij Gilles te geraken dan met de fiets, en zo gegarandeerd geen geld te verdienen, maar die kans dat het lukt is misschien iets van 20% (met voorkennis). De landen kun je uit je hoofd leren, maar deze opdracht zelf spelen en goed uitvoeren levert weer 1000 euro op, dus dat is ook niet de bedoeling. Hoogstens wat de bieding opdrijven, maar dat gebeurt altijd wel automatisch bij dat spel. De ober opdracht kun je wel goed oefenen. En bij de laatste coupe is het net hoe de discussie gaat en tegenover wie je zit. Tel daarnaast nog op dat 90% van de kandidaten soieso in zijn eigen koffer kijkt en de toegevoegde waarde van als mol meespelen is marginaal.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 16:16:52 door lunatic1985 »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 31-03-2025, 16:18:45 »
Hier een gifje waarop te zien is dat het hoofd van Jan nog door het raampje zichtbaar is in de tussencoupé, voor eenieder die ervoor staat. Nimrod dus in het geval van Jan. Ik ben er niet zo zeker van dat Jan als laatste door, veilig met die molkoffer in de weer had kunnen gaan..

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 31-03-2025, 16:42:11 »
Ik denk eigenlijk dat we 100% zeker kunnen uitsluiten dat Michele, Sarah, Hilde en Els de koffer hebben omgewisseld.

We zien immers het shot dat zij door de tussenruimte lopen, zonder de molkoffer te hebben gepakt!

En omdat er toen al minstens 1 andere kandidaat in de volgende wagon zat, kan het shot van hen 4 in de tussenruimte nooit in scene gezet zijn, anders was dat opgemerkt door de kandidaat/kandidaten in wagon 2.

Ik volg je en acht de kans aannemelijk dat dit zo is, maar dan ga je er wel vanuit dat de kandidaten vanuit wagon 2 ook daadwerkelijk zicht hadden op de tussenruimte met de koffer (en daadwerkelijk kijken). De precieze indeling kan ik me even niet voor de geest halen, maar was het niet zo dat ze nog een hoekje met een soort schot om moesten om plaats te nemen aan de lange tafel waar uiteindelijk het 'landenspel' gespeeld werd? Kan het me ook voorstellen dat de aanwezige productieleden daar aangaven dat ze moesten blijven zitten en niet terug mochten lopen om te gaan kijken wat er achter ze allemaal nog gebeurde.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 31-03-2025, 16:47:08 »
Duitsland hebben ze ook niet genoemd. Geloof dat Swaziland niet goed was geweest want dat is een oude naam die niet meer wordt gebruikt (?).

Bij het herbekijken zag ik inderdaad dat ze Duitsland vergeten waren.  ::rofl::
Swaziland staat op de wikipedia van VN-landen wel nog steeds als Swaziland, maar ik weet ook niet of ze dit zouden goedkeuren. De officiële naam is Eswatini sinds 2018.

I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 31-03-2025, 16:51:17 »
Hier een gifje waarop te zien is dat het hoofd van Jan nog door het raampje zichtbaar is in de tussencoupé, voor eenieder die ervoor staat. Nimrod dus in het geval van Jan. Ik ben er niet zo zeker van dat Jan als laatste door, veilig met die molkoffer in de weer had kunnen gaan..

Ja, maar het kastje staat volgens mij ook niet vlak achter die deur. We zien dat het raam van de deur waarachter de kast staat is afgeschermd met een gordijn en dat is daar niet het geval. Volgens mij is er achter de eerste deur een gang naar een tweede deur en staat daarachter de kast. Dus aangezien het raam is afgeschermd met een gordijntje kan Nimrod Jan niet bezig zien.
I was blind but now I can see

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #113 Gepost op: 31-03-2025, 16:55:45 »
Zeker verdacht, maar echt handig zal het nooit geweest zijn. Het is niet simpel twee koffers verwisselen, het is zoals al eerder is opgemerkt een kastje openen, molkoffer pakken en openen, kaartje eruit halen, jouw koffer openen met de code 13-13-13, kaartje verwisselen, jouw koffer sluiten, molkoffer terugzetten. En ook nog een keer in het geval van Pedro
Pedro doet het heel onhandig, want er kan wel eens iemand vlak achter hem aankomen. Pure gok, dus onmols. Daarom doet Michèle dit enorm gewiekst, namelijk wachten tot de file weg is, en dan gaan. Timing dus. En wat je hier opnoemt doet ze ook meer gewiekst hoor. Ze vult natuurlijk de code 131313 alvast in de lobby in de koffer in, dat gaat ze niet daar zitten doen. Ik denk dat je dit binnen een halve minuut gefixt hebt, en Jan deed er inderdaad langer over dus heeft het nooit gezien ::ok::
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 31-03-2025, 17:16:47 »
Ja, maar het kastje staat volgens mij ook niet vlak achter die deur. We zien dat het raam van de deur waarachter de kast staat is afgeschermd met een gordijn en dat is daar niet het geval. Volgens mij is er achter de eerste deur een gang naar een tweede deur en staat daarachter de kast. Dus aangezien het raam is afgeschermd met een gordijntje kan Nimrod Jan niet bezig zien.

Nog weer een keer teruggekeken en je hebt gelijk. Het zal een ruimte achter die gang zijn. En aangezien de kandidaten in coupé 2 waarschijnlijk niet terug mochten die gang weer in, was het voor de mol vooral zaak dan om goed te plannen wanneer hij of zij de eerste coupé verliet, zodat er niet nog iemand direct achteraan kwam. Het feit dat er eerst in de gang nog deuren open en dicht gedaan moesten worden, was dan wellicht een veiligheidsdingetje, want de mol hoorde iemand al van verre aankomen daarmee. Denk wel dat de mol die molkoffer gebruikt heeft deze opdracht, dus Pedro had er echt de tijd voor door al zo snel te vertrekken, en Jan had dan inderdaad de zekerheid dat er niemand meer achter hem aan zou komen. Michèle ging als één-na-laatste en op een moment dat de andere 3 kandidaten nog zichtbaar aan het aanmodderen waren, dus zij valt daarbij ook op.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #115 Gepost op: 31-03-2025, 17:36:00 »
Pedro had er echt de tijd voor door al zo snel te vertrekken, en Jan had dan inderdaad de zekerheid dat er niemand meer achter hem aan zou komen. Michèle ging als één-na-laatste en op een moment dat de andere 3 kandidaten nog zichtbaar aan het aanmodderen waren, dus zij valt daarbij ook op.
Hoe kon Pedro dit weten? Er kon net zo goed nog iemand bijna net zo snel de koffer loskrijgen. Het is: hoe meer mensen nog in het spel, hoe gevaarlijker het is, in zijn geval dus nog alle 10......

Inderdaad, zoals je zegt, was Michèle uitgekookt, door iedereen te laten gaan, met name Alexy die maar bleef helpen, en toen die eenmaal ging, zij haar kans schoon zag. Van Jan ben ik niet overtuigd: het eerste raam is van glas, dus Nimrod achter hem kon weldegelijk nog wat zien, ook al bleven de deuren gesloten.

Offline Wolf2112

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 31-03-2025, 17:37:17 »
Na terugkijken lijkt de molkoffer aan het begin van de tweede wagon te staan. Dus als je uit de eerste ruimte van de koffers weg gaat, kan het zomaar zijn dat je eerst wordt opgevangen door de crew in een aangrenzende ruimte voordat je de 2e wagon in snelt. In dat geval hebben ze alle 8 de kans om te wisselen...

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #117 Gepost op: 31-03-2025, 17:39:52 »
Dat zou wel ERG veilig en risicoloos zijn, terwijl we vooraf zien dat Gilles nog overlegt met de mol dat er allemaal risico's aan zitten. De crew gaat echt geen kandidaat tegenhouden die vlak achter een ander aankomt, van ja, 'er moet nog wat gebeuren, wacht even'. Nee, er zit dus geen oponthoud van de crew tussen, en dat geeft dus te denken over de file die ontstond en Michèle zo overduidelijk liet passeren.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 31-03-2025, 17:50:27 »
Hoe kon Pedro dit weten? Er kon net zo goed nog iemand bijna net zo snel de koffer loskrijgen. Het is: hoe meer mensen nog in het spel, hoe gevaarlijker het is, in zijn geval dus nog alle 10......

Inderdaad, zoals je zegt, was Michèle uitgekookt, door iedereen te laten gaan, met name Alexy die maar bleef helpen, en toen die eenmaal ging, zij haar kans schoon zag. Van Jan ben ik niet overtuigd: het eerste raam is van glas, dus Nimrod achter hem kon weldegelijk nog wat zien, ook al bleven de deuren gesloten.

Pedro kon dat niet weten, maar was wel zo ongelooflijk snel vrij (als we de edits in de aflevering mogen geloven), dat dit een gecalculeerde gok kan zijn geweest áls hij de mol is. Voorkennis bij Pedro + zo'n snelle oplossing dat er waarschijnlijk niemand anders al supersnel er achteraan zou komen. Plus de veiligheidsmarges dat die treindeuren flink geluid maakten, en de Mol een volgende kandidaat letterlijk aan hoorde komen. Denk overigens dat Michèle de mol is en haar kans schoon greep toen er nog maar 3 kandidaten diep in de kettingproblematiek gedoken zaten. Maar wil niet nu al 100% tunnelen  ::vergroot::

« Reactie #119 Gepost op: 31-03-2025, 17:55:08 »
Voorlopig zie ik Els, Pedro en Alexy als verdachten met Nimrod en Michéle voorlopig nog op de radar. Jullie zetten mij stevig aan het nadenken. 😊

Jan geeft mij echt niets van molvibe, is de taal Engels trouwens ook niet machtig zoals jullie ook zagen met de nodige humor. Niet dat dat noodzakelijk is, maar toch beetje vreemd als mol zijnde denk ik...

Wat ik weet is dat het koffertje in wagon 2 zit en ik niet echt inzie hoeveel Nimrod echt nog invloed kan hebben op het verdere spel...

In jullie redenering en mijn namen, blijven mogelijks nog over Pedro, Nimrod, Alexy en Michéle.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 17:57:54 door Fervente mollenjager »