Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 10989 keer)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #120 Gepost op: 31-03-2025, 17:58:03 »
Na terugkijken lijkt de molkoffer aan het begin van de tweede wagon te staan. Dus als je uit de eerste ruimte van de koffers weg gaat, kan het zomaar zijn dat je eerst wordt opgevangen door de crew in een aangrenzende ruimte voordat je de 2e wagon in snelt. In dat geval hebben ze alle 8 de kans om te wisselen...

Het verlaten van coupé 1 gaat via een schuifdeur; dan een tussenstuk of in/uit stap ruimte; coupé 2 kom je binnen via een gewone deur. Die kon ook nog op slot. Dan stond aan het begin van de coupé de kast met de molkoffer. Hier kon je links en rechts langs lopen en dan kwam je bij de lange tafel. En de eerste vier zitten helemaal aan de andere kant van de lange tafel he! Nummer 5 kon in die wagon redelijk onopvallend de inhoud van de koffer wisselen, die trein maakt genoeg geluid om dat over een meter of 10 te overstemmen.

Els zie je langs de molkoffer rennen. Alleen wijkt dit af van de anderen, want die hadden de deur open en liepen door. Zie de foto. Dit is het eerste beeld van Els als ze naar de lange tafel rent. Ze begint ergens in de coupé, de deur zit gewoon dicht. Te zien vanaf 47:00.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 18:28:54 door foxhunter »

« Reactie #121 Gepost op: 31-03-2025, 17:59:55 »
Voorlopig zie ik Els, Pedro en Alexy als verdachten met Nimrod en Michéle voorlopig nog op de radar. Jullie zetten mij stevig aan het nadenken. 😊

Jan geeft mij echt niets van molvibe, is de taal Engels trouwens ook niet machtig zoals jullie ook zagen met de nodige humor. Niet dat dat noodzakelijk is, maar toch beetje vreemd als mol zijnde denk ik...

Wat ik weet is dat het koffertje in wagon 2 zit en ik niet echt inzie hoeveel Nimrod echt nog invloed kan hebben op het verdere spel...

In jullie redenering en mijn namen, blijven mogelijks nog over Pedro, Nimrod, Alexy en Michéle.
Je wilt toch dat de gefoefelde koffer mee is met de rest ? Dat schrapt Nimrod toch als mol...

Offline Foemp

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 31-03-2025, 18:04:12 »
In het geval dat Hilde de mol is, is er ook een kans dat alle bedragen aangepast zijn door haar.
Hoe zou ze dat hebben kunnen klaarspelen???

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #123 Gepost op: 31-03-2025, 18:12:07 »
Je wilt toch dat de gefoefelde koffer mee is met de rest ? Dat schrapt Nimrod toch als mol...

Ja Nimrod is wel een probleem in deze. Nimrod haalt de 2e coupé niet en heeft de Molkoffer dus niet kunnen bereiken. Mocht hij de mol zijn en 1000 in zijn koffer hebben, dan is dat bedrag wel uit het spel daarmee, wat de mol wil. Maar er was ook de kleine mogelijkheid dat hij per fiets toch bij Gilles aankwam met die koffer… Dan zou hij als mol die koffer uit het spel spelen door hem in te willen zien, maar hoe veranderde hij zijn bedrag dan? De kijker kan niet te zien krijgen dat er 1000 euro inzat. En die Molkoffer zat in de 2e coupé. EDIT: Nimrod wordt ook gefilmd als die 2e coupé doorkomt en langs die kast gaat, voordat hij op de fiets springt, Dus kan inderdaad dan gebeurd zijn in theorie, dank Foxhunter.
En als hij een oortje had of zoiets en door kreeg gespeeld wanneer hij veilig zwetend bij Gilles aan kon komen, nét na Hilde in dit geval, dan is het ook een beetje suf. Dus toch potloodstreepje door Nimrod op basis hiervan.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 18:42:22 door Nat007 »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #124 Gepost op: 31-03-2025, 18:18:50 »
Nimrod is ook bij de molkoffer in de buurt geweest.

« Reactie #125 Gepost op: 31-03-2025, 18:21:17 »
Ja als laatste, maar zijn koffer gaat toch niet mee met de rest.. Kans is al best klein dat je via de fiets eerste bent. Onderweg van wagon 2 naar 4 kan hij toch 0 invloed hebben.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 31-03-2025, 18:23:11 »

Voor de laatste aflevering wil je dat inderdaad. Als kijker wil je weten hoe de mol dit zou hebben gedaan.
Voor het spel echter...voor het spel is het belangrijk voor de mol dat er zo weinig mogelijk geld bij Gilles toe komt. En dat je als mol niet betrapt wordt bij het foefelen met de molkoffer. Eén van de mogelijke manieren om dit te doen is door de molkoffer te laten voor wat het is en jouw eigen koffer met 1000€ niet/te laat op bestemming te krijgen.
De spelletjes tussenin...daar heb je als mol vrij weinig invloed op. Bij de landen kan je ofwel proberen het aantal landen zo hoog mogelijk te brengen en hopen dat het andere team faalt. Dan kan je zelf nog falen met de glazen. Dan wordt er zo geen geld verdiend.
Ofwel zelf de landen spelen en falen, maar dan ben je volledig afhankelijk van je 3 andere spelers.
In beide gevallen ben je sterk afhankelijk van de kennis van je team.

Ik verdenk Nimrod overigens niet. Maar voor een mol zit hij wel in een goede positie, want op de trein is je bijdrage als mol toch eerder minimaal. Zeker omdat de kans dat diegene bij Gilles terechtkomt quasi steeds zijn koffer zal opendoen. Die kennis als kandidaat is naar mijn mening véél beter dan een vrijstelling.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 10:41:14 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #127 Gepost op: 31-03-2025, 18:26:11 »
Nat007 vraagt zich af of Nimrod de inhoud van zijn koffer kon wijzigen, het antwoord is Ja.
Ik verdenk Nimrod niet, maar hij kon er wel bij.
Had ie de koffer maar ontdekt, dan had hij de inhoud weg kunnen gooien.
Maar die fietser ging het nooit winnen met die hitte, als zelfs een fitte jonge man als Nimrod niet op tijd kan komen, dus Nimrod is hier voor de bühne bezig.

« Reactie #128 Gepost op: 31-03-2025, 18:29:32 »
Voor de laatste aflevering wil je dat inderdaad. Als kijker wil je weten hoe de mol dit zou hebben gedaan.
Voor het spel echter...voor het spel is het belangrijk voor de mol dat er zo weinig mogelijk geld bij Gilles toe komt. En dat je als mol niet betrapt wordt bij het foefelen met de molkoffer. Eén van de mogelijke manieren om dit te doen is door de molkoffer te laten voor wat het is en jouw eigen koffer met 1000€ niet/te laat op bestemming te krijgen.
De spelletjes tussenin...daar heb je als mol vrij weinig invloed op. Bij de landen kan je ofwel proberen het aantal landen zo hoog mogelijk te brengen en hopen dat het andere team faalt. Dan kan je zelf nog falen met de glazen. Dan wordt er zo geen geld verdiend.

Ik verdenk Nimrod overigens niet. Maar voor een mol zit hij wel in een goede positie, want op de trein is je bijdrage als mol toch eerder minimaal. Zeker omdat de kans dat diegene bij Gilles terechtkomt quasi steeds zijn koffer zal opendoen. Die kennis als kandidaat is naar mijn mening véél beter dan een vrijstelling.
Sorry maar ik snap echt niet hoe Nimrod nog de mol kan zijn, al eens nagedacht dat die gefoefelde molkoffer wel tot de laatste wagon raakt en dat dit net degene die in het laatste wagon zit, op het verkeerde spoor kan zetten.

Het is toch echt belangrijk dat die gefoefelde molkoffer mee is en de mol wel degelijk invloed heeft op de trein.

Vraagje, weten ze in wagon 3 wie welk koffertje hebben van elkaar ?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 31-03-2025, 18:43:26 »
Ik had hetzelfde al bedacht. Het verandert ALLES aan de analyse, want de truc is dat combinaties wegvallen omdat je anders dubbele bedragen zou krijgen. Met dubbele bedragen toegestaan zijn er een pak meer combinaties mogelijk.
Het klopt dat er meer combinaties mogelijk zijn als een bedrag twee keer kan gekozen worden (wij noemden dat vroeger toen ik dat moest leren “trekken met terugleggen”.  :) Want dan kan je in theorie ook uit tien bedragen er vier keer dezelfde uitpikken. Dat maakt het theoretisch aantal combinaties (I.e. manieren om iets te pikken) natuurlijk veel groter.

Maar de vraag is: zijn er dan in de praktijk zoveel meer combinaties mogelijk met een 800 erin die exact 1700 geven? Ik denk het niet. Daar was het mij om te doen.

Ook niet vergeten dat bij trekken met terugleggen ook combi’s mogelijk zijn met meer dan twee dezelfde bedragen, maar dat kan onmogelijk hier in dit praktische geval want er is maar één mol, die maar één bedrag kan veranderen. Je hebt dus maximaal twee dezelfde bedragen in de combinaties die in de koffertjes zitten.

Ik zie dus niet in hoe dat gegeven deze particuliere analyse van dit praktische probleem totaal zou veranderen. Maar ik kijk uit naar hoe jij dat ziet.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #130 Gepost op: 31-03-2025, 18:45:19 »

Dank je! Ja hij kwam er dus toch bij langs. Kan me niet herinneren dat de mensen in de 2e coupé Nimrod daar ook daadwerkelijk hebben voorbij zien komen met zijn fietsgear, maar nog maar weer een keer die 2e aflevering terugkijken dan  ::jaja::  Mogelijk liep Nimrod er alleen voor dat camerashot. Blijft het zo dat als hij de mol is, dat zijn koffer effectief uit het spel ligt en ook geen rol speelt in de laatste coupé en bij het hele rekenfestijn. Maar als Mol zou hij dan wel die 1000 euro uit het spel hebben gespeeld (maar meer ook niet).

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #131 Gepost op: 31-03-2025, 18:52:02 »
Hele mooie opdracht, en voer voor een week speculeren hier  ;D
Wat ik tot nu toe in dit topic nog niet voorbij heb zien komen; ik denk dat je als mol niet (mede)verantwoordelijk wil zijn voor de gewonnen €1000 bij het -land’en raden. De afvallers daar verdenk ik daarom meer.

Over het risico van het bedrag wisselen, ik denk dat dat wel meevalt, het zou goed kunnen dat er een crewlid tussen de wagons staat ‘voor de veiligheid’ die in de gaten kan houden of er niet een kandidaat te dicht op de mol zit. Het wisselen kan vrij ongestoord in het volgende rijtuig gebeuren, gescheiden door de deuren die tussen de rijtuigen zitten.
edit: winnen->wisselen
edit:
Nu ik wat langer op de SRT - Prestige train heb gegoogled, achter de schuifdeur in het rijtuig waar ze beginnen, zijn twee ruimtes, waaronder een wc en een technische ruimte, ik kan me voorstellen dat de geldwissel daar heeft plaatsgevonden. In het rijtuig met de vergadertafel is het een grote doorkijk, en voor de mol -tenzij Pedro de mol is- schieronmogelijk de wissel te doen denk ik in tegenstelling wat foxhunter hierboven zegt. De groep aan de overkant kijkt recht het gangpad in met uitzicht op de kast.
Die beelden van Gilles die de koffer daar zet, het lijkt me voor de buhne, en ik denk dat de koffer dus ergens anders is gezet (in het eerste rijtuig) op een onopvallender plaats.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 22:31:40 door Mollem »

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 31-03-2025, 18:55:59 »
Er was daar sowieso ergens een crewlid, de deur werd immers dichtgedaan voor de neus van Nimrod. 

Maar kandidaten gaan tegenhouden, zodat de mol heel makkelijk de koffer kan wisselen? Nee, als ze dat gaan doen kan je het programma echt opdoeken. Daar geloof ik niet in.
De leepste snor van het land

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 31-03-2025, 19:10:41 »
Ik heb de beweging van de deur frame per frame bestudeerd en mij valt op dat bij Els de deur totaal niet beweegt (wel het gordijn maar dit komt misschien door het in beweging zijn van de trein?).

Ik heb Gifjes gemaakt die dit tonen. Bij Els is de deur wel al toe dus de vergelijking is niet helemaal correct.
Al helpt het niet dat ik in de Els-tunnel zit.  ;D

Pedro:

Sarah:

Els:

« Reactie #134 Gepost op: 31-03-2025, 19:29:14 »
Nat007 vraagt zich af of Nimrod de inhoud van zijn koffer kon wijzigen, het antwoord is Ja.
Ik verdenk Nimrod niet, maar hij kon er wel bij.
Had ie de koffer maar ontdekt, dan had hij de inhoud weg kunnen gooien.
Maar die fietser ging het nooit winnen met die hitte, als zelfs een fitte jonge man als Nimrod niet op tijd kan komen, dus Nimrod is hier voor de bühne bezig.
Maar... je wilt toch dat die gefoefelde koffer mee is naar het einde toe ? Nog een reden waarom is dat Hilde als kandidaat op een verkeerd spoor kan gezet worden als zij hoog scoort door een koffer die gewisseld is van plakkaat.

Niet alleen voor het geld, maar ook om kandidaten op een ander spoor te krijgen. De koffer van Nimrod doet helemaal niet mee, dus waarom zou Nimrod zijn koffer nog laten foefelen terwijl die koffer he-le-maal niet mee doet.

Kan iemand mij uitleggen hoe zijn koffer nog zou meedoen ?

Voor enkel 1.000 gaat de mol niet zo'n plan opstellen. Deze opdracht gaat verder dan enkel het geld.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #135 Gepost op: 31-03-2025, 19:37:20 »
Er was daar sowieso ergens een crewlid, de deur werd immers dichtgedaan voor de neus van Nimrod. 
Maar kandidaten gaan tegenhouden, zodat de mol heel makkelijk de koffer kan wisselen? Nee, als ze dat gaan doen kan je het programma echt opdoeken. Daar geloof ik niet in.

Mee eens. Wat misschien nog wel kan is dat het crewlid op de uitkijk heeft gestaan, om te zeggen of er iemand aankwam, zodat de mol de actie kon afbreken, maar wel riskant. afhankelijk van of er door het raam gekeken kon worden, denk ik dat alleen Jan en Nimrod echt de gelegenheid hebben gehad om hier de koffer open te maken. Misschien had Hilde nog de tijd om na het duel met Rusiana terug te lopen (als de afvallers allemaal in wagon 1 moesten wachten), maar in de montage lijkt het erop alsof ze op het nippertje besloten hebben, maar dat kan een montagetruc zijn. Als dit wel zo is kan ik me indenken dat ze geruild heeft naar een hoog bedrag: dit maakt het aannemelijk dat ze in de finale komt.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #136 Gepost op: 31-03-2025, 19:43:31 »
Maar... je wilt toch dat die gefoefelde koffer mee is naar het einde toe ? Nog een reden waarom is dat Hilde als kandidaat op een verkeerd spoor kan gezet worden als zij hoog scoort door een koffer die gewisseld is van plakkaat.

Niet alleen voor het geld, maar ook om kandidaten op een ander spoor te krijgen. De koffer van Nimrod doet helemaal niet mee, dus waarom zou Nimrod zijn koffer nog laten foefelen terwijl die koffer he-le-maal niet mee doet.

Kan iemand mij uitleggen hoe zijn koffer nog zou meedoen ?

Voor enkel 1.000 gaat de mol niet zo'n plan opstellen. Deze opdracht gaat verder dan enkel het geld.
Ik schreef dat Nimrod de koffer van de mol had kunnen ontdekken en de inhoud op zijn fietsje weg kon gooien.
Zodat de mol geen molkoffer inhoud meer heeft. Zo kan Nimrod de mol dwarszitten.
Ik denk dat je dit in je enthousiasme anders begrepen hebt.

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 31-03-2025, 19:52:59 »
We begonnen met de bedragen 100 t/m 1000. Als je daaruit willekeurig 4 zou kiezen (en de volgorde maakt niet uit), dan zijn dat 210 opties: (10x9x8x7)/(4x3x2x1). Als je alle mogelijkheden afgaat blijkt dat daarvan er 37 zijn met een waarde van 1700 of minder, oftewel 17,6%.
Nu weten we dat 1 van die 4 bedragen de 800 is (als Hilde niet de mol is). Als je dan willekeurig 3 uit 9 koffers zou trekken krijg je (9x8x7)/(3x2x1) = 84 mogelijke koffercombinaties, waarvan er 7 optellen tot minder dan 1700 euro. Dat is de kans van 8,33% die Thomas en Connie aanhaalden in Café de Mol.
Het probleem is alleen dat we niet 3 koffers uit 9 hebben getrokken, maar dat we 4 koffers uit 10 hebben getrokken en dat daarna daarvan 1 geopend is. Dat lijkt dezelfde situatie, maar is het niet. Je blijf dus niet zeggen de kans dat het bedrag 1700 euro of minder is 8,33% is. We hebben nog altijd 4 koffers uit 10 getrokken en dus is de kans op 1700 euro of minder 17,6%.

Wat doet het met de percentages als we meenemen dat er 50% kans is dat de koffer met 100 euro tussen deze 3 koffers zit?

De eigenlijke afvaller moet namelijk wel tussen Jan, Pedro, Sarah of Michele zitten.
Als Hilde de Mol is, is ze niet de afvaller en als ze niet de Mol is, klopt haar koffer met 800, waardoor ze ook niet de afvaller is.

« Reactie #138 Gepost op: 31-03-2025, 20:02:43 »
Ik schreef dat Nimrod de koffer van de mol had kunnen ontdekken en de inhoud op zijn fietsje weg kon gooien.
Zodat de mol geen molkoffer inhoud meer heeft. Zo kan Nimrod de mol dwarszitten.
Ik denk dat je dit in je enthousiasme anders begrepen hebt.
Je zegt het daar wat ik bedoel. Op zijn fiets.
Ten eerste waarom zou de mol spel maken over veranderen van het plakkaatje. Hoe zou Nimrod de inhoud nog kunnen 'weggooien' Van de mol, terwijl de mol al lang gepasseerd zou zijn en de inhoud van de molkoffer al veranderd is en dus nog op de trein is ?

En ten tweede op zijn fiets, dus nog steeds is die koffer niet in het spel.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 20:05:41 door Fervente mollenjager »

« Reactie #139 Gepost op: 31-03-2025, 20:08:33 »
Wat doet het met de percentages als we meenemen dat er 50% kans is dat de koffer met 100 euro tussen deze 3 koffers zit?

De eigenlijke afvaller moet namelijk wel tussen Jan, Pedro, Sarah of Michele zitten.
Als Hilde de Mol is, is ze niet de afvaller en als ze niet de Mol is, klopt haar koffer met 800, waardoor ze ook niet de afvaller is.
Vergeet niet dat de mol 1.000 kan veranderen door 100.. Dan zegt het werkelijk niets meer over wie de eigenlijke afvaller was in aflevering 1.