Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 11085 keer)

Offline Flos

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #160 Gepost op: 31-03-2025, 23:49:32 »
En Wit-Rusland wordt steeds vaker Belarus genoemd, maar het internet is ambigu over wat de officiële Nederlandse term is.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #161 Gepost op: 31-03-2025, 23:57:49 »
Ja maar er wordt vaak zo gezegd van risico. Maar als je je slot van je koffer al op 13-13-13 zet bij het puzzeltje en je hoeft enkel een briefje te pakken en te verwisselen, hoe groot is dat risico dan dat je betrapt gaat worden?

En tuurlijk is het onzeker hoe kort iemand na je de puzzel oplost , dus risico is er altijd of je moet als laatste weggaan .

Even enorm out of the box gedacht, stel dat nimrod de mol is en 1000 euro in de koffer heeft en die komt nooit of te nimmer aan bij gdc, durf je dan als mol de gok te wagen dat bijna elke kandidaat voif zijn eigen koffer gaat en is die gok je het risco op 3 k waard ?  Ik zeg nee , want er kunnen 4 koffers aankomen met hoge bedragen en de kans dat jij daar eerder aankomt is klein en je laat dan ook altijd de prijs van je koffer weten. Nimrod je mag kiezen of de 500 die in  je koffer zit na de switch of de waarde van de koffer die je bij bijhebt 500 euro

En wat we ook zeker weten is dat rusiana en pasquino zeker niet de eerste afvaller waren, dit was 1 vd 5 wiens switch was omgegooid ( jan, hilde, sarah, michèle of pedro). Dus de eerste afvaller heeft iets gewijzigd in de test van afl 2 in verdenking.

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 1-04-2025, 00:03:42 »
Ik weet niet of ik tijdens het puzzelen, in het zicht van iedereen, aan de slotjes van m’n koffer zou durven draaien.
Ik weet wél zeker dat ik ook een hele slechte mol zou zijn omdat ik verschrikkelijk risicomijdend zou zijn ;D dus wie weet inderdaad!

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #163 Gepost op: 1-04-2025, 00:10:13 »
Wat me niet helemaal duidelijk was: als Nimrod eerder was aangekomen had alleen de inhoud van zijn koffer in de pot kunnen komen, tenzij hij erin gekeken had. Maar wat heeft dat voor zin? 'Je mag niet weten wat er in je koffer zit, maar er komt 500 euro bij in de groepspot'... Dan weet je het toch?
Ze hebben niet uitgelegd wat er dan gebeurt. Het ligt volgens mij voor de hand om Nimrod een zelfde dilemma te geven als Hilde of Rusiana. En om de spanning nog wat verder op te voeren en Nimrod te belonen voor zijn grote inspanning, verwacht ik dat ze dan het totaalbedrag zouden winnen van zowel de koffers van Hilde, Rusiana en zijn eigen koffer. Dus alle koffers behalve die van Pasquino. Minimaal dus 2x 100 + 200 + 300 + 400 + 500 + 600 + 700 + 800 = €3700 (!).
Een andere mogelijkheid is dat Nimrod zou moeten kiezen, de koffers van Hilde of de koffers van Rusiana + zijn eigen koffer. Als we even uitgaan van een gemiddelde koffer van €500 dan zou dat dus ongeveer €2500 gemiddeld zijn.
Dat zou een goede reden kunnen zijn als Hilde de Mol is om Nimrod niet te laten winnen.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 00:12:43 door MartinJ »

« Reactie #164 Gepost op: 1-04-2025, 00:18:48 »
Nog wat ander voer voor discussie. Een zeer logische reactie voor de mol zou zijn om net voor, of net na, het binnengaan van de deur even om te kijken of er iemand direct achteraan komt.

1. Pedro - Kijkt niet om
2. Rusiana - Draait na het betreden van de deur om -> maar is niet de mol
3. Sarah - Kijkt niet om (beeld wordt iets te vroeg afgekapt, zou in theorie nog om hebben kunnen kijken)
4. Hilde - Kijkt om voor het bereden van de deur
5. Els - Kijkt niet om
6. Alexy - Kijkt niet om
7. Michele - Niet te zien, beeld verdwijnt naar boven
8. Jan - Kijkt niet om, maar heeft er als laatste ook geen reden toe.
Heb hier nog eens alles nagelezen en iemand zei dat na de deur, Pedro wel zich omgedraaid heeft. 

« Reactie #165 Gepost op: 1-04-2025, 00:19:44 »
Het is correct wat jullie zeggen dat het riskant en niet simpel is 2 koffers te verwisselen. Echter moet erbij gezegd dat de mol de trein verkoos boven de drakentoren om daar te spelen met de letters. Ik vermoed om de reden dat hij of zij toch alleen kan zijn plus wat er hier gezegd wordt over coupé 2 enzo... 

Online Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 1-04-2025, 00:23:17 »
Ja, opvallend is ook dat we niet in beeld hebben gekregen hoe Hilde Rusiana heeft overtuigd dat zij door moest gaan naar Gilles.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #167 Gepost op: 1-04-2025, 00:30:50 »
Hilde blijft maar pushen en zeggen dat zij te vertrouwen is, terwijl alles in haar gedrag voor mij aangaf ik ga mijn eigen koffer openen. Het meest vreemde voir mij was dat rusiana eigenlijk weinig ter verdediging deed.

Ik zou nooit hilde hebben laten gaan als rusiana ( een kandidaat ) of ik gung zelf die wagon in of desnoods nimrod maar niet hilde.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #168 Gepost op: 1-04-2025, 01:04:31 »
Hilde blijft maar pushen en zeggen dat zij te vertrouwen is, terwijl alles in haar gedrag voor mij aangaf ik ga mijn eigen koffer openen. Het meest vreemde voir mij was dat rusiana eigenlijk weinig ter verdediging deed.

Ik zou nooit hilde hebben laten gaan als rusiana ( een kandidaat ) of ik gung zelf die wagon in of desnoods nimrod maar niet hilde.

Rusiana onderhandelde niet eens echt. Ze had ook kunnen proberen afdwingen dat Hilde informatie met haar zou delen. Er is een goede kans dat als Rusiana zelf bij Giles beland was, ze die test anders had ingevuld en mogelijk niet naar huis was gestuurd. Zuur.

En wat er over Nimrod is gezegd; inderdaad. Had hij voor het geld in zijn koffer gekozen, dan had hij dubbele slag geslagen, want dan had Giles ofwel moeten meedelen hoeveel geld hij daarmee in de pot had gespeeld (de inhoud van zijn koffer), of dit stilzwijgend aan de pot moeten toevoegen, wat dan ook achteraf uit te rekenen was geweest door de groep en door Nimrod zelf. Er is niet gezegd in de aflevering dat een solo Nimrod nog koffers van ofwel Hilde, ofwel Rusiana in de één-na-laatste wagon zou hebben overgenomen.

En 11 landen van de 13 raden was goed gedaan vond ik en een aantal waarvoor de Mol de anderen zeker wel aan zet had durven zetten normaliter.

Online Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 1-04-2025, 01:12:28 »
Rusiana onderhandelde niet eens echt. Ze had ook kunnen proberen afdwingen dat Hilde informatie met haar zou delen. Er is een goede kans dat als Rusiana zelf bij Giles beland was, ze die test anders had ingevuld en mogelijk niet naar huis was gestuurd. Zuur.

Ja, linksom of rechtsom (mol of kandidaat): Hilde heeft Rusiana keihard uit het spoel gespeeld....

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 1-04-2025, 07:20:38 »
Het is correct wat jullie zeggen dat het riskant en niet simpel is 2 koffers te verwisselen. Echter moet erbij gezegd dat de mol de trein verkoos boven de drakentoren om daar te spelen met de letters. Ik vermoed om de reden dat hij of zij toch alleen kan zijn plus wat er hier gezegd wordt over coupé 2 enzo...

Ik vond die hele biecht over die letters een beetje vreemd. Hoezo ging je eventueel in die toren saboteren met de molkoffer? En op die manier al zekerheid geven dat 2 kandidaten in de wellness NIET de mol kunnen zijn? Zowel voor kandidaten als voor ons?

Of gingen ze dat weer lang van voordien (‘s nachts) doen? Dat zou maar een flauwe actie zijn dan…

Ik geloof niet echt dat de lettersabotage een echte optie is geweest.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #171 Gepost op: 1-04-2025, 07:26:22 »
Ik denk niet dat ze ons zouden zeggen dat er een letter ergens bij geplakt zou zijn. En wrs zouden we alleen het foute bord zien niet eerst het goede of helemaal niet.

De mol is trouwens niet bezig om ons om de tuin te leiden. Die is bezig met saboteren en geld uit de pot houden
De regisseur probeert ons om de tuin te leiden.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 1-04-2025, 07:32:59 »
Het probleem blijft toch hetzelfde? Met extra letters creëer je anagrammen die niet oplosbaar zijn. De kijkers gaan dat toch uitvogelen? En dan moet je als makers zeggen: hier is gemold met de molkoffer (dus die andere 2 kunnen het niet zijn).

Of je toont de gemolde anagrammen niet in het programma en zegt niet dat er gemold is met de molkoffer? Wat is dan de meerwaarde nog?

Online Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 1-04-2025, 07:43:10 »
Het probleem blijft toch hetzelfde? Met extra letters creëer je anagrammen die niet oplosbaar zijn. De kijkers gaan dat toch uitvogelen? En dan moet je als makers zeggen: hier is gemold met de molkoffer (dus die andere 2 kunnen het niet zijn).

Of je toont de gemolde anagrammen niet in het programma en zegt niet dat er gemold is met de molkoffer? Wat is dan de meerwaarde nog?

Hoewel dit misschien beter in het andere opdracht topic past ;D
Ben ik het hier wel mee eens. Ik denk ook niet dat de lettersabotage überhaupt een realistische optie is geweest. Je sluit 2 kandidaten uit van mol zijn plus je kan het pas doen als iedereen een keer in de toren is geweest om niet nóg meer mensen uit te kunnen sluiten. Veel te omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 07:44:44 door Mollenmania »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 1-04-2025, 09:18:36 »
Hoewel ik Jan en Nimrod niet echt verdenk vind ik ze (naast Hilde) het verdachtst omdat ze de beste mogelijkheden om hun koffer te verwisselen. Jan als laatste en Nimrod als achterblijver.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 1-04-2025, 09:57:49 »
Hilde kunnen we wel uitsluiten als mol. Je gaat als mol dat risico niet nemen voor 800 euro. En zoals iemand al zei: de molstrategie was om de andere persoon te laten gaan, te laten kiezen voor de informatie, maar dan wel die informatie delen.

Het overgebleven bedrag is verdacht laag. Helemaal in combinatie met het feit dat er niemand van dat groepje uit gaat, terwijl ze bij de eerdere test dus allemaal onderaan zaten. Dit wijst er wel op dat de kans aardig is dat de mol in dit groepje zit, met waarschijnlijk 100 of 200 euro.

Aan de andere kant: is er wel gewisseld? Dit is voor een mol een enorm risico, als de productie het eerlijk speelt (en dus niet iemand heeft staan die mensen tegenhoudt).

En, ik weet niet of dit al gepost is, maar de productie had een vangnet ingebouwd bij de 4 om 4 splitsing. Nu was dat op volgorde van binnenkomst, maar dit hadden ze best anders kunnen doen, als de eerste 4 bijvoorbeeld een enorm hoog bedrag bij elkaar hadden gespeeld. Een laag bedrag is niet erg: het feit dat er gemold kan zijn is genoeg om dat risico weg te nemen. Maar bij een hoog bedrag bestaat dat risico wel. Door de 4 om 4 splitsing in eigen hand te houden kan de productie dat altijd voorkomen. Als blijkt dat de eerste 4 een gemiddeld bedrag meenemen, dan laat je het natuurlijk zo en doe je net alsof dat altijd de bedoeling was. (Of ik moet iets gemist hebben.)

De productie legt ook wel heel veel nadruk op het veranderen van het bedrag van de mol. Dit had ook veel subtieler kunnen gebeuren. Iets in me zegt dat er dus juist niet gewisseld is hier. Dat zou betekenen dat we Els, Sarah en Jan juist wel kunnen uitsluiten.

Je ziet, ik ben er nog niet uit ::rofl::

Offline Vangu Vegro

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 1-04-2025, 10:05:40 »
(Over de lettersabotage) Ik begrijp niet zo goed waarom het een probleem zou zijn om nu twee kandidaten uit te sluiten terwijl het programma al minstens twee keer (seizoen 4 en 9) nota bene in de openingsopdracht al de helft van de groep heeft uitgesloten.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2025, 10:08:11 door Vangu Vegro »
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #177 Gepost op: 1-04-2025, 10:21:00 »
Hilde kunnen we wel uitsluiten als mol. Je gaat als mol dat risico niet nemen voor 800 euro.
Dat denk ik ook. En we kunnen de kandidaten uitsluiten die op een heel onhandig moment gingen. Zoals Alexy en Els, die wisten dat er ook anderen vrij waren en dus elk moment achter hun aan konden gaan. Een uitgekiend moment was juist Michèle die precies wacht tot de file is opgelost. En dat er veel handelingen nodig zijn om de kaartjes te verwisselen is juist, maar misschien heeft de mol een koffer van de productie gekregen waar al 131313 stond vooringevuld i.p.v. een random code. Dan valt het ook niet op als je er al eerder aan draait. Maar waarschijnlijk heeft de mol gewoon dit risico genomen, het bespaart allicht weer de broodnodige seconden. Die Michèle overigens niet nodig had, volgens mij kwam Jan echt een heel stuk later.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 1-04-2025, 10:28:01 »
Hoewel ik Jan en Nimrod niet echt verdenk vind ik ze (naast Hilde) het verdachtst omdat ze de beste mogelijkheden om hun koffer te verwisselen. Jan als laatste en Nimrod als achterblijver.

Hoe meer ik erover denk, hoe minder mogelijk ik het vind dat Jan als laatste kaartjes gewisseld zou kunnen hebben. Dat kastje staat letterlijk voor een wand met daarachter de andere kandidaten. Wanneer Michèle gaat zitten, zit ze zodanig met haar stoel achteruit dat ze eigenlijk al de helft van dat ingangetje kan zien.

Ik vind het dan bijna meer te doen voor Pedro. Ik ging er altijd vanuit dat je in dat ingangshalletje op je hurken die kaartjes moet wisselen. Maar Pedro, als eerste, kan bijvoorbeeld wel de molkist nemen, zich achter de wand aan de tafel zetten (ongeveer op de plaats waar Alexy later zit), kaartjes wisselen en de molkoffer in het kastje onder het tv scherm (tafelkant) wegstoppen. Dat geeft je het voordeel dat je achter die wand zit. Je hoort waarschijnlijk de eerste schuifdeur in wagon 1, dan moet kandidaat 2 door een halletje met toilet, dan een gangetje (connectie tussen de 2 wagons), dan nog een deur openen en pas dan voorbij de wand. (Voor wie geïntereseerd is, dit youtube filmpje toont je wat meer details: https://youtu.be/ZEbn1I5ZRSM?si=LLDJU7J_GD1Xa3nO)

Dan heb je wel de mogelijkheid om ‘veilig’ te wisselen of om vlug de boel in die kast terug te flikkeren als iemand te vlug na je komt.

Offline Bjorn51

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 1-04-2025, 10:33:36 »
Ik weet niet of de mol dit zou mogen of dat dit zelfs mogelijk zou zijn, maar waarom gaan we er vanuit dat de mol enkel zijn/haar eigen bedrag mocht veranderen?

Stel ik ben de mol en ik haal een bedrag uit de molkoffer, maar neem dit mee.
Als ik als mol nu meerdere koffers heb en op een onbewaakt moment wissel ik het bedrag van een andere persoon, omdat je als mol je er quasi van uit kan gaan dat de kandidaat de eigen koffer gaat openen, zorg ik ervoor dat er foute info bij deze kandidaat komt.

Na tijdens de proef van met de glazen te dragen bijvoorbeeld is er sowieso een periode waarin elke groep moet wachten op de andere groep.

Ik weet niet of het duidelijk uitgelegd is zo, dus om het wat visueler te maken:
- Hilde opent haar koffer en ziet €800 waardoor er €900 overblijft.
- ze gaat er dus vanuit dat Els, Jan & Sarah samen €900 zijn.
- Wat als bijvoorbeeld Els geen waarde van €200 had, maar van €900.

Als er wat gecommuniceerd is over deze bedragen, gaat iedereen er vanuit dat de 3 personen waarvan Hilde de koffer had slecht gescoord hadden bij eliminatie 1 en zo zet je meerdere personen op het verkeerde been.

Dit is gewoon iets dat in mijn hoofd zat, maar ik weet dus niet of de mol effectief het bedrag van iemand anders mocht veranderen.  ::tandpastasmiley::