Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33432 keer)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #240 Gepost op: 22-04-2020, 11:36:30 »
Wij redeneren hier nu al x bladzijden, ga er maar van uit dat kandidaten en mol niet altijd zo veel tijd hebben om het ideale scenario uit te dokteren.
Feit is, er werd geen geld verdiend. Dat zijn molpunten voor iedereen.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #241 Gepost op: 22-04-2020, 11:44:26 »
Feit 1: Alina zegt vreemde dingen omtrent haar keuze

Feit 2: als 3de of 4de kan je de uitkomst het meest beïnvloeden

Feit 3: Er is geen geld verdiend

Feit 4: Christian is niet de mol

Feit 5: Bart gaat als 1ste en kan niet weten wat Christian, Alina en Jolien gaan doen.

Zo 5 feiten op een rijtje  :-X

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #242 Gepost op: 22-04-2020, 11:46:51 »
Niemand trekt de inhoud van de koffer van Jolien in twijfel
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #243 Gepost op: 22-04-2020, 11:52:02 »
Niemand trekt de inhoud van de koffer van Jolien in twijfel

Als ik me het goed herinner stelt Bart nog wel wat vragen toch? Maar inderdaad erg vaag. Helemaal vanwege het bordje dat Jolien en Alina delen met Bart en Christian en waar ze dus allemaal van de op hoogte zijn. Lijkt me dus dat Alina en Bart Jolien niet verdenken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #244 Gepost op: 22-04-2020, 13:05:57 »
Niemand trekt de inhoud van de koffer van Jolien in twijfel
Bart vraagt tot twee keer of er geld in zat. Christian vraagt: hoe was dat geschreven op dat briefke. En Alina vraagt dan ook nog: waar stond dat euro teken. Dat laatste is natuurlijk niet de beste vraag die je kan stellen maar toch. Er wordt m.i. dus door iedereen betwijfeld dat Jolien de waarheid spreekt. Dat heeft ook niets te maken of ze haar verdenken of niet, want niet alleen de mol liegt hier. En ze weten al dat Christian en Bart gelogen hebben.

Haal dan ook even het moment terug dat Christian terugkomt met de koffer en zegt dat er €1000 in zit. Bart zegt dan een beetje sarcastisch: waarom verbaast mij dat niet? Jolien en Alina hebben namelijk hiervoor ook gezegd dat er in hun koffer €1000 zat. Ik denk dat iedereen er dan wel zo'n beetje vanuit gaat dat iedereen zit te liegen dat het barst. Wat ook niet zo gek is natuurlijk.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #245 Gepost op: 22-04-2020, 13:31:12 »
De posities zullen zijn gekozen op de betrouwbaarheid van Jolien. Immers, zij zegt dat er geld in grijs zit. Als je haar gelooft, volgt daaruit dat er een vrijstelling in geel zit. Als je dat gelooft als kandidaat wil je eerst. Als Mol kan dat overigens ook prima. Je pakt zelf geel (geld), stuurt Alina bij de witte vandaan door wisselend te verklaren over je niet bestaande vrijstelling, weet dat Christiaan de groepsspeler is en dat Jolien de vrijstelling zal pakken. Geld weg. Jolien een leugenaar. Bart zelf waarheid gesproken en geld gepakt. Goed gespeeld.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #246 Gepost op: 22-04-2020, 13:48:24 »
Vind je dat niet erg veel op goed geluk spelen? + Je gaat van de ene aanname naar de andere.


Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #247 Gepost op: 22-04-2020, 14:03:49 »
Vind je dat niet erg veel op goed geluk spelen? + Je gaat van de ene aanname naar de andere.

Op goed geluk valt best mee.  Even beredenerend vanuit Bart is de mol.

Hij ziet wel in dat niemand hem als laatste zal laten gaan. Hij improviseert en gaat gewoon als eerste. Geel of grijs is een vrijstelling, dat weet iedereen. Door geel te pakken weet hij zeker dat in ieder geval Jolien de grijze pakt mocht die er nog staan. Door geel te kiezen pakt hij geld en heeft direct een mooie dekmantel. Ik zou als kandidaat na Bart altijd voor grijs zijn gegaan.

Komt zodoende niet zoveel geluk bij kijken hoor. Het enige wat hij niet onder controle heeft is of de witte ook wordt gekozen. Daar hadden Alina en Jolien volgens mij ook nooit 100% invloed op gekregen.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #248 Gepost op: 22-04-2020, 14:13:00 »
Zo zie ik het ook. Door de gele te pakken weet hij zeker dat er minstens 1 vrijstelling gepakt gaat worden. Zelfs als hij niet weet wat waar in zit. Hij heeft hem zelf en zo niet... Dan heeft Jolien hem. En zijn er met nog twee kandidaten vier koffers met een vrijstelling. Lijkt me aanvaarbaar.

Christiaan gaat voor het geld. Dat is helder. Jolien en Bart gaan voor de vrijstelling, waarbij je je af kunt vragen of Bart die voor zichzelf wil of gewoon wil dat er überhaupt eentje gepakt wordt. Eigenlijk is alleen Alina een onzekerheid. Die heeft kennis over 1 koffer met geld en moet gokken of ze Bart vertrouwt of niet.

Gezien eerdere acties van Bart kan ik me voorstellen dat ze deze keuze maakt. Echter, ik vind haar keuze kandidaats. Ze pakt de koffer met een laag bedrag terwijl ze (als Mol) zou weten dat geel en grijs gepakt gaan worden. Een hoog bedrag kiezen levert misschien goodwill op, maar toch geen geld.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #249 Gepost op: 22-04-2020, 14:15:54 »
Hij weet idd dat de grijze genomen wordt. Alleen hebben de anderen dan nog een kans dat de andere vrijstelling gekozen wordt, dat bedoel ik met geen invloed hebben.

Alina heeft meer mogelijkheden. Als ze ziet dat de 2 vrijstellingen genomen zijn, neemt ze het laagste bedrag

Als ze ziet dat 1 vrijstelling weg is, neemt ze het laagste bedrag

Als ze ziet dat er geen enkele vrijstelling weg is, neemt ze blauw of zwart. Want ze weet dat Jolien de grijze zeker neemt.

Jolien had een beetje dezelfde keuzes, alleen zet ze zichzelf voor blok als iemand anders een vrijstelling had genomen (indien het niet de grijze was), want dan kan ze eigenlijk niet anders dan ook grijs pakken.. en zijn er toch 2 vrijstellingen en geld. Zeer gevaarlijke move dus van haar. Maar ze heeft wel nog de keuze, dus even verdacht als Alina.

Bart neemt dan nog eens 1.500 euro. Stel dat Alina nu de vrijstelling neemt en Jolien toevallig ook, is Bart hier voor 1.500 euro verantwoordelijk. Dat kon dan ook 500 of 1.000 zijn.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #250 Gepost op: 22-04-2020, 14:17:49 »

Ik zou als kandidaat na Bart altijd voor grijs zijn gegaan.

Komt zodoende niet zoveel geluk bij kijken hoor. Het enige wat hij niet onder controle heeft is of de witte ook wordt gekozen. Daar hadden Alina en Jolien volgens mij ook nooit 100% invloed op gekregen.

Klopt niet. Als zoals je terecht zegt Christian als 2e altijd voor grijs moet gaan, weet kandidaat Alina dat de tweede V in wit zit. Of ze daarvoor kiest is dan een inschatting van wie de andere V heeft.
Als het haar mol is past ze er wellicht voor (want twee pasvragen voor de andere kandidaten).
Als het niet haar mol is kiest ze er wel voor want beter 2 pasvragen bij 1 kandidaat tegen dan 1 V bij 1 kandidaat.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #251 Gepost op: 22-04-2020, 15:32:59 »
Klopt niet. Als zoals je terecht zegt Christian als 2e altijd voor grijs moet gaan, weet kandidaat Alina dat de tweede V in wit zit. Of ze daarvoor kiest is dan een inschatting van wie de andere V heeft.
Als het haar mol is past ze er wellicht voor (want twee pasvragen voor de andere kandidaten).
Als het niet haar mol is kiest ze er wel voor want beter 2 pasvragen bij 1 kandidaat tegen dan 1 V bij 1 kandidaat.

Vanuit ieder molperspectief:

- Bart mag er vanuit gaan dat grijs wordt gepakt maar heeft nooit controle over wit.
- Wat moet Alina doen als de witte al weg is en ze weet dat Jolien de grijze gaat nemen? Geen invloed.
- Jolien is als laatste. Wat moet ze doen als de witte en gele al weg zijn? Jolien zou als alsnog de grijze links kunnen laten liggen maar probeer dat maar eens te verkopen aan de rest zonder jezelf als mol weg te geven.

Zodoende hebben ze geen van drieën absoluut 100% controle dat er niet 2 vrijstellingen worden gepakt. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Zie ik wellicht iets over het hoofd?
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #252 Gepost op: 22-04-2020, 15:34:39 »
Bart neemt dan nog eens 1.500 euro. Stel dat Alina nu de vrijstelling neemt en Jolien toevallig ook, is Bart hier voor 1.500 euro verantwoordelijk. Dat kon dan ook 500 of 1.000 zijn.
Nee, dat kon natuurlijk niet. Nu Bart als eerste ging, zou het toch heel onkandidaats zijn om niet de grijze of de gele koffer te pakken? De enige koffers waarvan ze met zekerheid wisten dat er een vrijstelling in te vinden was. Zijn eigen koffer van 500 euro kon achteraf al helemaal niet uitgelegd worden. Hij had wel de grijze kunnen pakken, maar dan was de kans dat er 2 vrijstellingen gevonden werden (en dus geld in de pot) weer groter. Bovendien had dan iemand anders waarschijnlijk toch wel de gele gepakt, en was die 1.500 euro ook binnengekomen.
Bart als eerste aan de beurt betekende dat hij maar één keuze had die hij achteraf kon verkopen: de gele koffer pakken.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #253 Gepost op: 22-04-2020, 15:36:55 »

Zodoende hebben ze geen van drieën absoluut 100% controle dat er niet 2 vrijstellingen worden gepakt. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Zie ik wellicht iets over het hoofd?

Nee hoor  ::ok::

Maar we kunnen natuurlijk wel zeggen wie hier als mol de minste controle had en de meeste
(Mits er sprake is van voorkennis waar ik vanuit ga)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #254 Gepost op: 22-04-2020, 15:48:13 »
Nee hoor  ::ok::

Maar we kunnen natuurlijk wel zeggen wie hier als mol de minste controle had en de meeste
(Mits er sprake is van voorkennis waar ik vanuit ga)
Mee eens, maar dan moeten we ook rekening houden met hoeveel controle men elkaar gunde. En de minste controle zal i.h.a. toch gegund worden aan de mol. Wachten tot je in die positie gedrukt wordt maakt het er niet veel beter op, integendeel. Dus misschien is het dan beter om je verlies te nemen en aan te bieden om zelf als eerste te gaan.

Je zou dus ook kunnen zeggen dat het feit dat Alina en Jolien de meeste controle werd gegund, betekent dat ze het meest worden vertrouwd.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #255 Gepost op: 22-04-2020, 15:49:47 »

Je zou dus ook kunnen zeggen dat het feit dat Alina en Jolien de meeste controle werd gegund, betekent dat ze het meest worden vertrouwd.

Ik heb nu al honderden betogen gehouden waarom Jolien hier geen controle had. Ga ik niet nog n keer doen  ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #256 Gepost op: 22-04-2020, 15:51:17 »
Ik heb nu al honderden betogen gehouden waarom Jolien hier geen controle had. Ga ik niet nog n keer doen  ::rofl::
Het gaat er nu even niet om of ze het ook echt had, het gaat erom dat het haar werd gegund. Christian maakte die laatste positie opeens niets meer uit. En Alina en Jolien gunden het ook elkaar.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2020, 15:55:23 door Newbie2 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #257 Gepost op: 22-04-2020, 15:54:58 »
Het gaat er nu even niet om of ze het ook echt had, het gaat erom dat het haar werd gegund.

Maar dat is niet relevant voor mij. Dat zegt alleen dat de meesten haar vertrouwen. Dat wil niks zeggen over of ze de mol is..

Ik kijk puur naar hoe n mol dit met de productie is aangevlogen van tevoren.

Dat genomen is alleen Alina heel verdacht en Bart zou wat deze opdracht betreft ook kunnen

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #258 Gepost op: 22-04-2020, 16:11:56 »
Na 13 pagina's van analyse ga ik dit topic maar eens laten rusten met de volgende conclusies:

- Jolien brengt zichzelf in een zeer lastig parket door als Mol een vrijstelling te kiezen met de eerste koffer. Haar gedrag als kandidaat is voor mij geheel verklaarbaar. Voor mij het minst verdacht en als mol het moeilijkst te verklaren.

- Alina maakt een onverklaarbare keuze met bijbehorende vreemde uitleg. Dit kan zijn omdat ze de mol is en in een gespreid bedje komt of dit kan komen door alle verwarring die Bart bij haar heeft veroorzaakt (niet alleen bij deze opdracht). Zeer verdacht maar ik sluit gewoon een onlogische keuze als kandidaat zeker niet uit.

- Bart maakt als kandidaat een logische keuze door een 50/50 aan te gaan voor 1 vrijstelling en als mol doet hij ook het maximale wat hij in die positie, door hemzelf verkozen, kan bereiken. Verdacht en de manier waarop past voor mij helemaal bij Mol Bart. Ook als eerste gaan en dan voor de 50/50 kiezen, past helemaal bij überkandidaat Bart.

Ik ga dus niemand aanwijzen of uitsluiten als mol op basis van deze opdracht alleen en zie genoeg aanknopingspunten om mijn molkeuze nog steeds te onderbouwen zonder mij in allerlei ingewikkelde bochten te hoeven wringen.

Thx voor alle input iedereen ::ok::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #259 Gepost op: 22-04-2020, 16:24:20 »
Ik snap heel goed dat kandidaat Alina de tweede vrijstelling wil pakken. Zeker als ze Bart niet verdenkt. Ze zou immers een grote kans hebben om af te vallen als Bart als enige een vrijstelling heeft. Het is alleen onlogisch dat Bart dan niet zelf de blauwe gepakt zou hebben. Logischer was geweest dat Bart de waarheid sprak en ze daarom de witte had gepakt.

Dat Bart de witte niet pakt vind ik ook raar. Dat ie in de gele zat was 50% kans. Ervan uitgaande dat Christian en Alina de waarheid spraken weet je zeker dat de tweede vrijstelling in de witte zit. Het kan natuurlijk dat ze Alina niet vertrouwden, maar dat is geen moment ter discussie geweest.