Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33478 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #260 Gepost op: 22-04-2020, 16:46:57 »
Vergeet niet dat wij alle koffers kennen en niet geplaagd worden door verdenkingen en het niet willen afgeven  van voordeel aan mede kandidaten.


Met de info die er voorhanden is , kunnen de kandidaten de puzzel echt wel maken dat grijs/geel en zwart/wit de vrijstellingen zijn. Echter komen er dan 2 deelnemers uit met  ieder 2 pasvragen.

Wat als ze dit nu toch hadden voorgesteld en ze hadden gezegd ieder 1 pasvraag. Welke kandidaat had dan nadeel gehad tov de anderen.? Als je tegen dat plan was ingegaan werd je verdacht.  Hier hadden 3 kandidaten die de ander iets gunden, dus de mol volledig buitenspel kunnen zetten.

Maar eigenbelang overheerst.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #261 Gepost op: 22-04-2020, 16:52:53 »
Oké duidelijk, kunnen we Bart nu voor 100% zekerheid afschrijven als mol  ::bravo::
Nope, allesbehalve.
Uit het gesprek in de coupé blijkt dat iedereen Jolien gelooft dat ze geld gezien heeft. Op basis van de aanwijzing in het kistje gelooft dus ook iedereen dat er een vrijstelling in de gele koffer zit.
Als Bart de mol is, dan pakt hij als eerste geel en daarmee denken Alina en Christian dat er al een vrijstelling uit is. Zij pakken daarom niet ook een vrijstelling want als ze dat doen, dan hebben ze niets en bovendien hebben twee concurrenten dan 2 pasvragen. Bart weet, als mol, dat Jolien liegt en dat ze dus de vrijstelling uit de grijze koffer zal pakken. Zo komt er geen geld in de pot en is de missie voor Bart, als mol, geslaagd.

Offline pietje1360

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #262 Gepost op: 22-04-2020, 17:04:24 »
Het vertrouwen in alina is duidelijk weg bij kandidaten...

Na het bekijken van de koffers weet Bart dat er ten minste 1 persoon liegt.
1000 +1000+1000+500= geen 5000
Zowel Christian als Bart vragen aan Jolien of het klopt wat ze zegt. Alina vragen ze niks ( mol blijft toch liegen, terwijl kandidaat mss nog kan toegeven).

Na de tips komt Bart te weten dat er bij Christian 2000 in zijn koffer zat.
1000+1000+2000+500=4500. Bart weet dus dat er nog 1 iemand liegt over bedrag. Alina of Jolien.
Opnieuw worden vragen naar Jolien gestuurd, alina blijft buiten schot.

Bij de keuze van de koffers is het duidelijk dat Bart Jolien in vertrouwen neemt, want gaat voor geel!

Tenzij Bart en Christian op verkeerde mol zitten is alina voor mij de mol. Ook haar keuze voor blauwe koffer en de uitleg erbij zorgt er nog meer voor dat alina verdacht is.

2 winnaars dus in deze proef
Jolien als kandidaat met vrijstelling
Alinea als mol want geen geld

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #263 Gepost op: 22-04-2020, 17:25:21 »
Vergeet niet dat wij alle koffers kennen en niet geplaagd worden door verdenkingen en het niet willen afgeven  van voordeel aan mede kandidaten.


Met de info die er voorhanden is , kunnen de kandidaten de puzzel echt wel maken dat grijs/geel en zwart/wit de vrijstellingen zijn. Echter komen er dan 2 deelnemers uit met  ieder 2 pasvragen.

Wat als ze dit nu toch hadden voorgesteld en ze hadden gezegd ieder 1 pasvraag. Welke kandidaat had dan nadeel gehad tov de anderen.? Als je tegen dat plan was ingegaan werd je verdacht.  Hier hadden 3 kandidaten die de ander iets gunden, dus de mol volledig buitenspel kunnen zetten.

Maar eigenbelang overheerst.
Als kandidaat had ik dan niet geweten hoe snel ik tegen dit plan was ingegaan, dus dit lijkt me niet de oplossing. Bart was het al niet eens over blad steen schaar (zoals de Belgen blijkbaar zeggen).
Bovendien had Jolien een hele goede reden om als kandidaat tegen dit plan te zijn aangezien zij een voordeel heeft omdat ze weet waar één van de twee vrijstellingen zitten. Die andere moet nog maar gevonden worden, wat zonder mol al moeilijk genoeg is want kandidaten zijn bij zo'n opdracht net als mollen.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #264 Gepost op: 22-04-2020, 17:29:39 »
Het vertrouwen in alina is duidelijk weg bij kandidaten...

Na het bekijken van de koffers weet Bart dat er ten minste 1 persoon liegt.
1000 +1000+1000+500= geen 5000
Zowel Christian als Bart vragen aan Jolien of het klopt wat ze zegt. Alina vragen ze niks ( mol blijft toch liegen, terwijl kandidaat mss nog kan toegeven).
Ik blijf toch echt nieuwsgierig: waar komt het idee vandaan dat de kandidaten Alina verdenken? Ik weet wel dat de verdenkingen met een korrel zout moeten worden genomen, maar zowel Bart als Jolien geven in afl. 7 heel duidelijk aan dat zij Christian verdenken. Jolien zou op Christian hebben ingevuld, en de verdenking van Bart over Christian is ook kristalhelder.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #265 Gepost op: 22-04-2020, 18:34:26 »
@Newbie2
Bart is na zijn rode scherm geswitcht naar Alina. Dat kan je afleiden uit een aantal zaken, het ene al wat subtieler dan de andere. O.m. Het tegenspel tijdens de loopproef tegen Salim, het met haar willen de Boodschapper proef doen, het checken van Alina’s reactie als de groep concludeert dat de vrijstelling in de gele koffer zit (behalve Jolien weet enkel de mol of dat juist is).
Tijdens de vuurpijlproef zag je hem tijdens het redden rode scherm ook rondkijken naar een nieuwe mol en (in de richting van) Alina peilen. Zou moeten herbekijken maar ik dacht op het moment dat Alina wat naar voor leunt.

Jolien heeft al herhaaldelijk verdenkingen naar Alina geuit en je ziet soms dat ze haar scherp in de gaten houdt.

Christian vindt Jolien in een vorige molbiecht “ook” verdacht maar zijn hoofdverdachte was ze niet volgens mij. Enfin, als Bart zegt dat ze wellicht op dezelfde mol zaten is dat ook Jolien. Het feit dat Bart dit zegt lijkt er ook op te wijzen dat hij Alina niet als kandidaat ziet.

Maar natuurlijk proberen de makers ons met de verdenkingen te misleiden.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2020, 18:41:00 door Molekule »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #266 Gepost op: 22-04-2020, 23:14:08 »
Nee de andere koffer met de vrijstelling wordt hier bedoeld.
Ah ja, was niet meer helemaal wakker geloof ik gisteravond... (zat met m'n gedachten bij de 2e ronde) ;)
Misschien was de tip dan geweest: "In de witte of gele koffer zit een vrijstelling"

Jolien pakt meteen een vrijstelling. Wat had Jolien moeten doen als Bart, Alina of Christian de ander had gepakt?
Ik denkt 't zelfde als ze nu deed: liegen over de inhoud.
Uiteindelijk is voor zowel de mol als kandidaat 't doel hetzelfde zodra er 1 vrijstelling gepakt is...
Als je weet (of vermoed) dat er een vrijstellingskoffer is gepakt in de 2e ronde dan kun je, ook als kandidaat, nog prima onderbouwd een geldkoffer pakken.

Vreemde acties zie ik wel, maar dat er 1 van de 3 met deze opdracht (definitief) door de mand valt zie ik nog niet, maar misschien denk in niet ver genoeg door...

Als er tenminste een vrijstelling is gepakt en die kans is 93,7%.
Hierbij ga je er van uit dat ze een koffer niet meerdere malen openen, aangezien dat ook kon is die kans (in theorie) een stuk kleiner...
« Laatst bewerkt op: 22-04-2020, 23:20:49 door WillempieW »

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #267 Gepost op: 23-04-2020, 01:33:15 »
Ik zag hier al enkele keren dat een mol nooit als 1ste of 2de zou gaan, maar als 3de of 4de, omdat die anders geen invloed heeft.

Daarom heb ik het eens logischerwijs uitgezet: Wat als Bart de mol is en als 1ste gaat. Wat is zijn invloed?

De regels van de logica:
- kandidaten willen een vrijstelling om rechtstreeks door te gaan naar de finale. En dat verkiezen ze boven geld en pasvragen
- de mol wil 1 vrijstelling zien. Niet meer, niet minder


- Nam Bart de blauwe koffer, dan moet Christian er vanuit gaan dat Bart loog en er in die koffer een vrijstelling zit.
> Dan moet Christian kiezen tussen grijs of geel (n.a.v. tip) --> 2 keuzes
> Dan moet Alina kiezen. Zij weet niet wie wat pakte, enkel dat geel/grijs weg is en blauw. Mogelijks nam Bart de blauwe koffer met een vrijstelling. Ze weet dat Christian en Bart niet weten of er in grijs of geel een vrijstelling zit. Dus voor hen is dat een gok, dan kan je best diezelfde gok maken (50% kans op vrijstelling).
Hierdoor zouden dus geel en grijs weg zijn.
> Dan moet Jolien komen. Haar grijze koffer met vrijstelling is weg. Dus moet ze een andere nemen. Dan weet ze dat ofwel de 2de vrijstelling in blauw zat (en Bart dus waarheid sprak) en zeker niet in rood of zwart (want dan zouden Alina en Christian die koffer genomen hebben). En niet in geel (n.a.v. tip). Dus zou Jolien voor wit gaan.
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart mag niet de blauwe koffer nemen


- Nam Bart de zwarte koffer, dan gaat Christian ervan uit dat Bart de waarheid sprak en er geld in de blauwe koffer zit
> Christian heeft dan keuze tussen grijs, geel of wit (weet dat rood en blauw geld bevatten). Neemt hij de witte koffer, dan gaat hij ervan uit dat Alina de waarheid sprak en geld in zwart zat. Vermoedt hij dat Alina loog, dan ga je voor geel of grijs.
• Christian neemt wit, dan heeft Alina de keus tussen grijs en geel (niet blauw of rood, want die zouden al meegenomen zijn door de voorgangers). Neemt Alina geel, dan pakt Jolien grijs
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Christian neemt geel of grijs, dan zal Alina weten dat er in zwart, rood en blauw geld zat (want die zouden al meegenomen zijn door hun voorgangers + eigen koffer), dus dan neemt ze de witte of gele/grijze. Jolien mag dan kiezen, is grijs nog vrij, neemt ze die. Is grijs niet meer vrij, dan rest enkel nog wit als mogelijke vrijstelling (weet dat geel geen vrijstelling is n.a.v. tip)
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart mag niet de zwarte koffer nemen
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #268 Gepost op: 23-04-2020, 01:35:26 »
(vervolg wegens te lang bericht  ::schaam::)

- Nam Bart de rode koffer, dan gaat Christian ervan uit dat Bart de waarheid sprak en er geld in de blauwe koffer zit
> Christian weet dan dat er in blauw geen
vrijstelling zat. Hij heeft dus de keus tussen zwart, grijs, geel en wit. Hier heeft hij 50% kans. Er zit een vrijstelling in grijs/geel en één in zwart/wit
• Neemt Christian zwart, dan heeft Alina keus tussen grijs, geel en wit. Ze weet dat in blauw geen vrijstelling zit (want anders had Bart dit mee). Mogelijks zat er een vrijstelling in rood. Dan ga je best voor grijs of geel (Wit is onzeker).
∆ Kiest Alina geel, dan neemt Jolien grijs.
Uitkomst: 1 vrijstelling werd genomen, er wordt geen geld verdiend
Resultaat voor mol: goed

∆ Alina kiest grijs, dan zal Jolien geen geel pakken (n.a.v. tip), geen blauw (zou Bart mee hebben) en dus wit nemen
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

∆ kiest Alina toch voor wit, dan neemt Jolien grijs met de vrijstelling
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Neemt Christian wit dan wordt de grijze sowieso genomen doos ofwel Alina (via gok) of door Jolien (weet dat).
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Neemt Christian geel dan heeft Alina keuze tussen grijs en wit
∆ neemt Alina wit, dan neemt Jolien grijs
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

∆ neemt Alina grijs, dan zal Jolien wit kiezen (blauw en zwart zouden al genomen zijn door Bart en Alina)
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Neem Christian grijs, dan heeft Alina keuze tussen geel en wit
∆ neemt Alina geel, dan zal Jolien wit kiezen (zwart en blauw zouden al genomen zijn door de voorgangers)
∆ neemt Alina wit, dan trekt Jolien sowieso geld
Uitkomst: 2 vrijstelling werden genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart heeft maar 1 kans dat de rode koffer goed uit draait. Zeer risicovol. Bij voorkeur dus niet nemen


- Neemt Bart de witte koffer, dan neemt hij al een vrijstelling en met Jolien is de grijze koffer met de 2de vrijstelling sowieso genomen.
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart mag niet de witte koffer nemen
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #269 Gepost op: 23-04-2020, 01:36:59 »
(vervolg 2 wegens te lang bericht  ::schaam:: ::schaam::)

- Neemt Bart de grijze koffer met een vrijstelling, dan gaat Christian ervan uit dat Bart de waarheid sprak en er geld in blauw zit
> Christian heeft dan keuze tussen zwart, geel of wit
• als Christian zwart neemt, dan weet Alina dat er in blauw en rood geen vrijstelling zit. Dus gaat ze voor geel of wit. In beide gevallen zal Jolien de andere keuze maken van Alina. Kiest Alina geel, dan neemt Jolien wit en omgekeerd.
Dus in beide gevallen:
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• als Christian geel kiest, dan kiest Alina sowieso voor wit (niet zwart = eigen koffer en niet blauw of rood, want die zouden al weg zijn)
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• als Christian voor wit kiest zijn beide vrijstelling verzameld.
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart mag niet de grijze koffer nemen


- Bart neemt de gele koffer (zoals in het programma), dan gaat Christian ervan uit dat Bart de waarheid sprak en er geld zit in blauw
> Christian zou hier, azend op een vrijstelling, normaal niet voor rood gaan, want is zijn eigen koffer met geld (maar dat doet hij dus wel in het programma). Maar hij zou kiezen voor zwart, grijs, of wit
• Christian kiest zwart. Dan zou Alina gaan voor grijs of wit
∆ Alina kiest grijs, dan kiest Jolien wit
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

∆ Alina kiest wit, dan kiest Jolien voor grijs
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Christian kiest wit. Het maakt niet uit wat Alina kiest, de grijze koffer wordt genomen door haar of Jolien.
In beide gevallen:
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

• Christian kiest grijs, dan kiest Alina voor wit (niet zwart = eigen koffer, niet rood of blauw, want die hadden Christian/Bart anders mee)
In alle gevallen:
Uitkomst: 2 vrijstellingen zijn genomen, er wordt geld verdiend
Resultaat voor mol: slecht

Gevolg: Bart mag niet gele koffer nemen
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #270 Gepost op: 23-04-2020, 01:42:09 »
(laatste vervolg, met conclusies, wegens te lang bericht  ::schaam:: ::schaam:: ::schaam::)

Algemene conclusie:
Als alle logica gerespecteerd wordt, en iedereen dus voor een vrijstelling gaat, dan was er maar 1 manier om te zorgen dit gunstig was voor de mol.
En het is als Bart rood neemt, Christian zwart en Alina geel.
Het klopt dus dat de invloed van de eerste, als mol, zeer zeer beperkt is.

Bart neemt ook alleszins al niet die ene optie (hoe klein de kans ook), dus als hij de mol is, moet hij er al vanuit gaan dat niet iedereen een vrijstelling wil (of iemand een onlogische keuze maakt).

Het lijkt me dus vrij onlogisch dat Bart hier de mol is. aangezien de invloed inderdaad zeer klein is als eerste en hij dan nog geen goede koffer pakt (met 0% kans als de regels van de logica gevolgd worden)


Je moet er daarnaast ook van uit gaan dat de mol geld naar buiten neemt. De kans is 16,7% (als ze alle 3 zelfde nemen) tot 50% als ze allen verschillende nemen) dat niemand een vrijstelling heeft. Die kans wordt veel kleiner als ze dan nog eens kunnen kiezen.
Hadden ze geld, dan hadden ze bij het uitstappen nog de kans om te veranderen.
De kans wordt dus vrij groot dat iemand van de 3 kandidaten een vrijstelling heeft. Dan vermijd je best die tweede (of er komt geld in het laatje).

Hieruit lijkt het niet logisch dat Jolien de mol is aangezien ze een vrijstelling trekt. Als grijs over blijft en de witte (met de 2de vrijstelling is weg), dan kan ze niet anders dan die grijze nemen. Dan wordt er geld verdiend en dat wil de mol niet.


Conclusie: Alina hoofdverdachte in deze proef
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #271 Gepost op: 23-04-2020, 08:59:06 »
Hieruit lijkt het niet logisch dat Jolien de mol is aangezien ze een vrijstelling trekt. Als grijs over blijft en de witte (met de 2de vrijstelling is weg), dan kan ze niet anders dan die grijze nemen. Dan wordt er geld verdiend en dat wil de mol niet.
Waarom kan ze niet anders dan die grijze nemen?
Ze kon als kandidaat dan al wel een sterk vermoeden hebben dat er al een vrijstelling uit was (witte koffer).
Wil je dan als kandidaat de 2e vrijstelling nemen?
Lijkt mij niet, ze wist (volgens mij) niet wie die koffer genomen had, wil je dan 't risico lopen 2 medekandidaten te hebben met 2 pasvragen en zelf niets?
Lijkt me dan dat je liever de zekerheid hebt van max. 1 medekandidaat met een vrijstelling, zodat je ten opzichte van de andere kandidaat nog een gelijke kans hebt.

In mijn beleving is dus 't belang van de mol en een kandidaat 't zelfde zodra je weet c.q. een sterk vermoeden hebt dat er al 1 vrijstelling uit is.

Of je moet al zo zeker zijn van je mol en weten dat je medekandidaten op de verkeerde mol zitten, dan ben je die vrijstelling helemaal niet nodig en kun je beter voor geld in de pot gaan...
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 09:02:06 door WillempieW »

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #272 Gepost op: 23-04-2020, 09:53:19 »
WillempieW, ik zeg dat Jolien NIET de mol is op basis hiervan, dus een kandidaat.
En jij bent nu aan het verdedigen dat Jolien een kandidaat kon zijn..
Dan bevestig je mij toch alleen maar?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #273 Gepost op: 23-04-2020, 10:48:09 »
Het gaat erom dat jij beweert dat Jolien niet anders kon dan de grijze koffer nemen, dat is in mijn ogen niet zo.
Ze zou best een andere koffer kunnen nemen zonder naar mijn idee als mol door de mand te vallen (een kandidaat zou dezelfde beweegreden hebben).

Ik kan Jolien op basis van deze opdracht dan ook niet uitsluiten als mol, daar ging 't mij om.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #274 Gepost op: 23-04-2020, 11:20:54 »
Het gaat erom dat jij beweert dat Jolien niet anders kon dan de grijze koffer nemen, dat is in mijn ogen niet zo.
Ze zou best een andere koffer kunnen nemen zonder naar mijn idee als mol door de mand te vallen (een kandidaat zou dezelfde beweegreden hebben).

Ik kan Jolien op basis van deze opdracht dan ook niet uitsluiten als mol, daar ging 't mij om.
Als mol wil je er toch alles aan doen om die 2de vrijstelling te vermijden.

Stel: Jolien is kandidaat. Als je dan een vrijstelling neemt zijn er 2 opties. Je krijgt een vrijstelling of de groep krijgt geld en de andere 2 krijgen 2 pasvragen. Onder die 2 kandidaten zit wsl ook de mol, want die wil geld.
Dus moet je afweging maken tussen vrijstelling en 1 andere kandidaat 2 pasvragen geven.

Stel Jolien is de mol. Als je dan een vrijstelling neemt dan zijn er ook 2 opties. Of je bent de enige en de groep krijgt niks, of je neemt de tweede en de groep krijgt geld en 2 andere kandidaten krijgen pasvragen. 1 kandidaat wordt dus ferm benadeeld.

Als je weet dat de kans groot is dat nog iemand finaal een vrijstelling kiest, dan is het als mol risicovol om nog een vrijstelling te trekken. Dan doe je dit  al zeker niet tijdens de eerste kijkronde.
Want als je dan van keuze verandert als mol, is dat wel een heel vreemde keuze.
Als kandidaat zou je dat wel nog kunnen doen. Daar heb je een gok die mogelijks goed uitdraait.

Dus als zoals je zegt, als kandidaat kan je het anders doen, maar als mol zou je het anders aanpakken.


(En nogmaals, de theorie is gebaseerd op logische keuzes. Die, zoals we zagen, niet altijd gerespecteerd worden.)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #275 Gepost op: 23-04-2020, 11:21:03 »
@Moloproller, ik waardeer al het werk dat je in de analyse hebt gestopt erg, maar ik ben bang dat niet alle kandidaten precies volgens jouw script gaan handelen. Dat zag je al aan Christian en Alina die allebei iets onlogisch deden, dan wel een onlogische verklaring gaven.

Wat ook een probleem is met het script is dat Alina alleen kan zien welke koffers er weg zijn. Ze weet niet wie welke koffer heeft gepakt en daar begint het al te zweven. En bij Jolien wordt het nog een graadje erger. Die weet al helemaal niet meer wie welke koffer heeft gepakt. Als haar koffer met de vrijstelling weg is heeft ze eigenlijk geen idee meer wat ze zou moeten pakken.

Deze opdracht zit zo goed in elkaar dat het eigenlijk voor het grootste deel gokken is en de kans erg groot is dat er precies één vrijstelling naar buiten gaat. Dus eigenlijk niet zo heel veel te doen voor de Mol (anders dan iedereen zoveel mogelijk gek proberen te maken). Ik heb nog wel een andere idee over deze opdracht, maar zal dit delen in een volgende post, dan kan iedereen hierna op de juiste post reageren.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 11:24:00 door MartinJ »

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #276 Gepost op: 23-04-2020, 11:39:22 »
Klopt MartinJ

Ik heb met de analyse enkel willen bekijken of de mol als eerste wil kiezen.
En die afweging en redenering wordt gemaakt voor de effectieve keuze van de koffers. Dus maak je die beslissing normaal op logica.
En de regels van de logica leren dat het als mol niet interessant is dat je als eerste gaat, waardoor, wederom logischerwijs, Bart niet de mol is.

De keuze in de kijkronde van Jolien is ook voor mogelijke andere variabelen. Daar neem je als mol geen vrijstelling, om de reden die ik al gaf in de posts hierboven.

Dan blijft Alina over, hé 😉
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #277 Gepost op: 23-04-2020, 11:43:04 »
Klopt MartinJ

Ik heb met de analyse enkel willen bekijken of de mol als eerste wil kiezen.
En die afweging en redenering wordt gemaakt voor de effectieve keuze van de koffers. Dus maak je die beslissing normaal op logica.
En de regels van de logica leren dat het als mol niet interessant is dat je als eerste gaat, waardoor, wederom logischerwijs, Bart niet de mol is.

De keuze in de kijkronde van Jolien is ook voor mogelijke andere variabelen. Daar neem je als mol geen vrijstelling, om de reden die ik al gaf in de posts hierboven.

Dan blijft Alina over, hé 😉

Klopt helemaal

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #278 Gepost op: 23-04-2020, 12:22:06 »
Ik kan niet in de hoofden van de kandidaten kijken, maar misschien heeft iemand wel de volgende afweging gemaakt nadat ze de aanwijzingen hebben gedeeld.

De kans dat wij met 4 verschillende koffers tenminste één vrijstelling hebben gevonden is heel groot (in de praktijk 93,3%). De kans dat we toevallig allebei de vrijstellingen hebben gevonden is erg klein. En hier speelt nog iets anders een rol, waarover later meer).

Laten we dus eens aannemen dat er precies 1 vrijstelling is gevonden. Die zit dan in de gele of grijze koffer. En we weten dan ook dat in zowel de rode als de blauwe koffer geld zit. Wat gezien de aanwijzing van Bart en Christian ook helemaal niet zo gek is. De tweede vrijstelling zit dan heel waarschijnlijk in de witte of de zwarte koffer en Alina zou daarom kunnen weten welke dat is.
Wellicht dat een slimme kandidaat deze informatie heeft gebruikt bij zijn of haar keuze, maar er is meer.

Moeten we misschien ook iets met het feit dat Bart en Christian een aanwijzing krijgen die nutteloos is voor Christian (hij weet al dat de €2000 in de rode koffer zit), maar wel handig is voor Bart. Hij weet namelijk dat er zowel in de rode als blauwe geld zit en hoeveel. Mocht Bart niet de Mol zijn, dan weet hij ook dat de kans heel erg groot is dat de tweede vrijstelling in de witte of zwarte koffer zit, zie alinea hierboven. Bart zou hier dus bevoordeeld zijn als hij niet de Mol is. Merk op dat dit voor de aanwijzing van Jolien en Alina NIET het geval is. Geen van beide is hierdoor bevoordeeld, want Jolien weet toch dat ze de vrijstelling had. Als Jolien daarentegen de gele koffer had gekozen dan was ze wel als enige bevoordeeld. Grappig is dus dat in deze opdracht alleen Bart bevoordeeld zou kunnen zijn als hij kandidaat is. Zou je dat willen als spelleiding? Natuurlijk kunnen deze aanwijzingen puur toeval zijn. Maar het is een kleine moeite om net voordat de kandidaten bij het kistje aankomen hier de "juiste" aanwijzingen te stoppen.

En dan nog wat anders. Alina weet dat ze als derde mag uitstappen. Het lijkt me logisch dat ze ervan uitgaat dat Bart en Christian er wel voor zullen zorgen dat de enige bekende vrijstelling eruit gaat, door zowel de gele als grijze koffer te pakken. Dan is de situatie eigenlijk al hopeloos. Een vrijstelling zit er dan al niet meer in voor haar. Als zij Bart verdenkt, dan zou zij ook zijn koffer kunnen pakken om te zien wat hier in zit. De kans is namelijk groot dat de Mol in de eerste ronde een koffer met geld zal kiezen en liefst eentje met een laag bedrag. Wordt deze koffer hierna namelijk mee naar buiten genomen en toevallig ook 2 vrijstellingen, dan komt er tenminste zo min mogelijk geld in de pot. Dat zou de vreemde onderbouwing voor de blauwe koffer kunnen verklaren omdat ze verrast was dat maar één van de 2 koffers met gegarandeerd een vrijstelling, weg waren.

Dat de Mol in de eerste ronde bijna zeker een koffer met (zo min mogelijk) geld zal nemen maakt de kans dat er precies één vrijstelling wordt gevonden nog iets groter.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 12:30:33 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #279 Gepost op: 23-04-2020, 12:29:41 »
Uit heel uw betoog haal ik er dus wel uit dat zowel Alina en Bart voldoen aan de criteria om nog als (logische) mol in aanmerking te komen? Indien Jolien de mol is, neemt ze hier meer risico’s?