Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33223 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #280 Gepost op: 23-04-2020, 12:40:10 »
Uit heel uw betoog haal ik er dus wel uit dat zowel Alina en Bart voldoen aan de criteria om nog als (logische) mol in aanmerking te komen? Indien Jolien de mol is, neemt ze hier meer risico’s?
Klopt, maar laten we elkaar gewoon blijven tutoyeren. Jolien was na de vuurwerkopdracht waar ze nog moeite deed om haar pijl NIET om te duwen EN na de diner met de Mol opdracht waarbij ze zoveel moeite zou doen om tegen zichzelf te spelen, toch al met 99% niet de Mol. En dan vergeet ik vast nog een heleboel andere goede redenen om haar af te strepen. En om maar on topic te blijven, dan had ze volgens mij ook niet mogen kiezen om als laatste of één na laatste uit te stappen.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 12:44:26 door MartinJ »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #281 Gepost op: 23-04-2020, 13:55:27 »
Als mol wil je er toch alles aan doen om die 2de vrijstelling te vermijden.
Ik zie nog steeds niet waarom Jolien die 2e vrijstelling niet (geloofwaardig) kon vermijden (als die nog niet voor haar gepakt was)...
Maar misschien maak ik ergens een denkfout...

Grappig is dus dat in deze opdracht alleen Bart bevoordeeld zou kunnen zijn als hij kandidaat is. Zou je dat willen als spelleiding?
Deze hele opdracht kan er al op uitdraaien dat 1 kandidaat (enorm) bevoordeeld wordt, dus of dit dan zo'n probleem is??

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #282 Gepost op: 23-04-2020, 13:57:32 »
Ik volg je MartinJ dat de mol in de kijkronde geld zal nemen en geen vrijstelling.
Dat is min of meer dezelfde reden waarom ik Jolien hier niet als mol ziet.

En we hebben Bart en Alina over. En op basis dat Bart als eerste gaat, maakt hem ook niet verdacht als mol. (Zie theorie in vorige posts)

Ik concludeer dat enkel Alina over blijft.
3de plaats is daarbij ook een uitstekende positie. Daar is nog veel te bepalen. Als laatste kan het al te laat zijn.

Natuurlijk kunnen deze aanwijzingen puur toeval zijn. Maar het is een kleine moeite om net voordat de kandidaten bij het kistje aankomen hier de "juiste" aanwijzingen te stoppen.
Ik ben er ook van overtuigd dat de crew de kaartjes aanpaste aan de hand van de getrokken koffers in de kijkronde.


(Mijn hoofdverdachte voor mijn analyse was trouwens Bart. Dus werd ik niet beïnvloed door een eventuele tunnelvisie. Alina stond wel op 2)

Ik zie nog steeds niet waarom Jolien die 2e vrijstelling niet (geloofwaardig) kon vermijden (als die nog niet voor haar gepakt was)...
Maar misschien maak ik ergens een denkfout...
Waarom zou je als kandidaat een vrijstelling laten liggen? (Die ze wist vanuit de kijkronde)

Enige reden is dat je denkt dat de andere vrijstelling er al uit is, en 2 andere personen geen pasvragen wil gunnen. En van die 2 andere is het bijna zeker dat 1 de mol is (zie theorie in voorgaande post). Dus geef je in slechtste geval pasvragen weg aan 1 andere kandidaat.

Het voordeel die je als kandidaat kan krijgen daar hem te nemen is veel groter. Want heeft er nog niemand anders een vrijstelling genomen, dan verdien jij hem.


Als mol ga je nooit de vrijstelling nemen in de kijkronde. Want dan kan je toch nooit geloofwaardig veranderen naar een geldbedrag?
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 14:54:24 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #283 Gepost op: 23-04-2020, 14:27:05 »
Enige reden is dat je denkt dat de andere vrijstelling er al uit is, en 2 andere personen geen pasvragen wil gunnen. En van die 2 andere is het bijna zeker dat 1 de mol is (zie theorie in voorgaande post). Dus geef je in slechtste geval pasvragen weg aan 1 andere kandidaat.
Nee, in het slechtste geval geef je pasvragen weg aan 2 andere kandidaten, dan zit je zelf met een groot nadeel...
Dat zou je dan als mol toch nog prima als (geloofwaardige) reden aan kunnen geven? Zeker omdat je niet weet wie wat heeft gepakt.

Dat de mol geen vrijstelling zou pakken is inderdaad ,zoals je aangeeft, een theorie, geen zekerheid.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #284 Gepost op: 23-04-2020, 14:34:39 »

Dat zou je dan als mol toch nog prima als (geloofwaardige) reden aan kunnen geven? Zeker omdat je niet weet wie wat heeft gepakt.


In die laatste zin geef je eigenlijk zelf t antwoord. Als kandidaat weet je niet wat anderen gepakt hebben dus gaat een kandidaat altijd voor de vrijstellingskoffer. Hierom kan mol Jolien niet meer wijzigen want dan is ze ontmaskerd


Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #285 Gepost op: 23-04-2020, 14:41:21 »
Nee, in het slechtste geval geef je pasvragen weg aan 2 andere kandidaten, dan zit je zelf met een groot nadeel...
Dat zou je dan als mol toch nog prima als (geloofwaardige) reden aan kunnen geven? Zeker omdat je niet weet wie wat heeft gepakt.

Dat de mol geen vrijstelling zou pakken is inderdaad ,zoals je aangeeft, een theorie, geen zekerheid.
Aan 2 andere personen, maar aan 1 kandidaat, de andere is bijna met zekerheid de mol. (De kans dat 1 vrijstelling uitkomt is zeer groot -93,3% zoals MartinJ aanhaalde- dus zal je als mol ook vermijden dat je een vrijstelling neemt, m.a.w. wel geld neemt.)
#HetIsTochWaarZeker!?

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #286 Gepost op: 23-04-2020, 14:49:37 »
Nee, in het slechtste geval geef je pasvragen weg aan 2 andere kandidaten, dan zit je zelf met een groot nadeel...
Dat zou je dan als mol toch nog prima als (geloofwaardige) reden aan kunnen geven? Zeker omdat je niet weet wie wat heeft gepakt.

Dat de mol geen vrijstelling zou pakken is inderdaad ,zoals je aangeeft, een theorie, geen zekerheid.

Het is inderdaad een theorie, maar het punt is dat het erg ongeloofwaardig is dat de mol een vrijstelling zou pakken. Dit zou de mol slechts doen indien diegene zeker weet dat het de enige vrijstelling is die gepakt gaat worden (en dat kan alleen als de mol als laatste aan de beurt is bij het pakken van de koffers). Doordat Jolien al zeker wist waar een vrijstelling lag, was het raar geweest als kandidaat Jolien die niet had gepakt want de mol zou nooit voor haar een koffer met een vrijstelling erin gepakt hebben want die weet dat Jolien weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit en dat zij die pakken wil. Als je er namelijk vanuit gaat dat de mol nooit een vrijstelling pakt tenzij die als laatste een koffer pakt (want alleen dan kan de mol zeker zijn dat dit de enige vrijstelling is die gepakt wordt), dan kunnen er hooguit 2 pasvragen naar één concurrent van jou gaan (de andere 2 pasvragen gaan dan naar de mol). Dat is beter dan dat één concurrent van je een vrijstelling heeft, want misschien zit die kandidaat wel helemaal fout of weet jij meer van jullie gemeenschappelijke verdachte dan diegene. Het is voor een kandidaat dus eigenlijk altijd slimmer om te riskeren dat er 2 vrijstellingen gepakt worden... Als je geluk hebt ben je bovendien dan de enige die een vrijstelling pakt, dat is het risico nemen al helemaal waard. Daarom zou het vreemd zijn geweest als Jolien toch voor geld was gegaan als zij vermoedde dat er al een vrijstelling voor haar was gepakt. Om deze reden zet zij zichzelf als zij de mol is dus ook schaakmat door als eerste een koffer te openen en door een koffer waar een vrijstelling inzit te openen (toegegeven, ik realiseerde me dit ook later pas, ik zag in de eerste instantie het ook als een groot nadeel voor een kandidaat dat er 2 vrijstellingen worden gepakt.. maar dat is dus juist beter voor een kandidaat dan dat er maar één vrijstelling wordt gepakt, alleen voor de mol is dit nadelig).
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 14:52:45 door Saskiaax95 »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #287 Gepost op: 23-04-2020, 15:36:32 »
Dus als Alina de witte koffer had gepakt en Jolien dan de blauwe was Jolien 100% zeker de mol geweest?

Als Jolien dan zo zeker kandidaat is, waarom pakte ze dan niet in de 2e ronde als 1e (of 2e om haar leugen in stand te kunnen houden) de vrijstelling waarvan zij, als enige, zeker wist waar die zat?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #288 Gepost op: 23-04-2020, 15:51:48 »
Wat iedere kandidaat met  weet na het openen van de koffers en de aanwijzingen:

Christian: in rood zit 2000, waarschijnlijk zit in grijs of geel een vrijstelling en 1x geld (Jolien en Alina kunnen hebben besloten hier samen over te liegen)
Bart: in rood zit 2000, in blauw zit 500. Waarschijnlijk zit in grijs of geel een vrijstelling. De andere vrijstelling zit in dat geval in wit of zwart
Jolien: in grijs zit een vrijstelling, in geel zit geld. Waarschijnlijk zit in rood 2000 (Christian en Bart kunnen hebben besloten hier samen over te liegen)
Alina: in grijs of geel zit een vrijstelling. In de andere zit geld. In zwart zit 1000. In rood zit waarschijnlijk 2000. De andere vrijstelling zit dan waarschijnlijk in blauw of wit.
Wit is ook een kleur!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #289 Gepost op: 23-04-2020, 17:36:28 »
Akkoord dat de kans klein is dat de mol een waarschijnlijk geen vrijstelling neemt, tenzij die als laatste aan de beurt komt. Het is dus als kandidaat sowieso het risico waard om een alsnog een vrijstelling te nemen als je twijfelt of al een weg is. Want als er bijvoorbeeld twee pasvragen naar Jolien waren gegaan (oké, een heel onwaarschijnlijke situatie, maar louter illustratief) was Christian misschien nooit afgevallen.

Alles bij elkaar kom je toch bij Alina uit als meest mols. Op basis van de kofferkeuzes kan je Jolien ook hier niet uitsluiten, daar ga ik mee akkoord (wel voor mij omdat ze weer maar eens aantoont dat ze niet kan liegen, wat een mol moet kunnen, maar dat blijft subjectief). En eerlijk toegevend, zelfs Bart kan het als mol nog relatief goed spelen door als mol te snuggeren dat er een vrijstelling zit in blauw. Als hij weet dat Jolien eerlijk is over grijs, weet hij ook dat zij die koffer wel zal nemen. Dan is het belangrijk dat je andere probeert te overtuigen geldkoffers te nemen. Echter verdwijnt zijn invloed volledig door als eerste te gaan, wat toch een groot risico is als mol.

We kunnen blijven redeneren, maar de essentie is dat Alina hier door de mand valt bij het buitengaan van de trein. Daar blijf ik bij.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #290 Gepost op: 23-04-2020, 18:13:36 »
Jolien zegt letterlijk dat ze sowieso de vrijstelling zou pakken. Maar ze is laatste, en haar mol zal ook een vrijstelling meegenomen hebben. Is het dan slim een tweede mee te nemen?
Je weet niet of de mol een vrijstelling heeft meegenomen. Neem jij de tweede mee, dan krijg jij niets, en de anderen krijgen pasvragen. Neem je dat risico?
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 18:31:29 door Run »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #291 Gepost op: 23-04-2020, 19:37:55 »
Echter verdwijnt zijn invloed volledig door als eerste te gaan, wat toch een groot risico is als mol.

We kunnen blijven redeneren, maar de essentie is dat Alina hier door de mand valt bij het buitengaan van de trein. Daar blijf ik bij.
De essentie is dat nergens uit blijkt dat Alina en Jolien hier meer invloed hadden. Deze opdracht leidt na het uitstappen met de gele koffer als vanzelf naar € 0 in de pot. Daar hoeft geen mol meer iets aan te doen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #292 Gepost op: 23-04-2020, 20:26:44 »
De essentie is dat nergens uit blijkt dat Alina en Jolien hier meer invloed hadden. Deze opdracht leidt na het uitstappen met de gele koffer als vanzelf naar € 0 in de pot. Daar hoeft geen mol meer iets aan te doen.
Alle analyses hoeven inderdaad niet te betekenen dat Bart de mol niet is, maar geef gewoon toe dat Bart door als eerste te gaan het minste invloed heeft van alle kandidaten. Dat is toch gewoon zo!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #293 Gepost op: 23-04-2020, 20:29:50 »
Dat gaat Martin niet toegeven hoor ;)

Net zoals Bart in het gymnasium het minste invloed had door als eerste af te vallen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #294 Gepost op: 23-04-2020, 20:56:09 »
Dat gaat Martin niet toegeven hoor ;)

Net zoals Bart in het gymnasium het minste invloed had door als eerste af te vallen.
Gewoon net als bij de koffertjes: doen wat je moet doen als mol om het gewenste resultaat te bereiken. Niets meer en niets minder. Je hoeft ook niet elke opdracht €10200 uit de pot te houden.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 20:59:13 door MartinJ »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #295 Gepost op: 23-04-2020, 21:07:34 »
Ik heb die opdracht met de koffers nog eens bekeken en ik ben het volledig eens met Convans.

Bart is na de tip heilig van overtuigd dat de vrijstelling in de gele koffer zit nadat hij Jolien vertrouwt. Hij wil absoluut als eerste een koffer pakken. Zeer logisch als kandidaat maar als mol heb je geen invloed op de volgende koffers. Het is immers mogelijk dat de witte en de grijze koffer nadien genomen worden.

Jolien kijkt als eerste in de grijze koffer en ziet daarin een vrijstelling. Zij liegt daarover en wil die tot alle prijzen nemen. Logisch als kandidaat en briljant gespeeld maar het kan ook gebeuren dat later in de witte koffer gekeken wordt. Dan worden twee vrijstellingen genomen wat niet de bedoeling is als mol.

Alina vindt (samen met Jolien) de tip dat de vrijstelling in de gele of grijze koffer zit. Cruciaal want dan wordt zeker één koffer met geld en één met een vrijstelling genomen. Nadat zowel Bart als Christian een geldkoffer hebben genomen neemt Alina de blauwe koffer omdat ze denkt dat daarin een vrijstelling ligt. Zeer onlogisch als kandidaat want dan heeft Bart die genomen en niet de gele. Wel logisch als mol want dan zijn er drie geldkoffers genomen en neemt Jolien uiteraard de grijze koffer met de vrijstelling.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #296 Gepost op: 23-04-2020, 21:54:45 »
Bart is na de tip heilig van overtuigd dat de vrijstelling in de gele koffer zit nadat hij Jolien vertrouwt. Hij wil absoluut als eerste een koffer pakken. Zeer logisch als kandidaat maar als mol heb je geen invloed op de volgende koffers. Het is immers mogelijk dat de witte en de grijze koffer nadien genomen worden.

Als jij het voor mogelijk houdt dat de witte en grijze koffer nà Bart gepakt kunnen worden dan kan dat ook vóór Alina's beurt. Als Bart of Christian de witte gepakt hadden had Alina hier ook niets tegen kunnen doen. Alleen mol Jolien had dan de grijze moeten laten staan maar er is al eerder besproken dat ze dan door de mand zou vallen. Kandidaat Jolien zou sowieso grijs pakken en dan waren er eveneens 2 vrijstellingen gepakt.

De kans dat de witte koffer gepakt zou worden  was m.i. zeer minimaal. Daar kon  Bart ook vanuit gaan. Niemand wist wat daar inzat en er was geen aanwijzing. Dat Bart er heilig van overtuigd was dat in geel een vrijstelling zat is ook maar een aanname. Daarbij wilde hij helemaal niet absoluut als eerste. Er ging een discussie aan vooraf waar Bart aangaf als laatste te willen.

Wij kunnen analyseren wat we willen maar het is nu eenmaal een spel van list en bedrog. Er is een mol in het spel en er is aantoonbaar gelogen over de inhoud van de koffers. Je zit in de trein, hebt een hoofdverdachte maar anderen blijken ook te liegen. Het enige dat je weet is wat er in je eigen koffer zit, dat er een vrijstelling zit  in grijs of geel, in de rode 2000 zat en in de blauwe 500. Of was dat toch een vrijstelling......

In deze opdracht zie ik Christian weer veel te eerlijk spelen, Jolien haar vrijstelling bewaken en Bart verwarring zaaien. Alina heb ik weinig tot niets zien doen behalve eerlijk zijn over de inhoud van haar koffer en voorop lopen om een aanwijzing te pakken.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 21:56:45 door Moedermol »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #297 Gepost op: 23-04-2020, 22:02:47 »
Maar dat is net heel Alina haar tactiek toch? Subtiel alles in goede banen leiden.

Elke opdracht opnieuw valt ze niet op, maar als je beter kijkt, zie je wel dat ze steeds invloed heeft. Deze opdracht net hetzelfde. Ze mengt zich zeker in de discussie alleen niet ten volle. Wat Bart hier doet is de andere kandidaten testen en helaas Jolien geloven.

Het is gewoon een feit dat als eerste gaan je mogelijkheden om invloed te hebben erg dalen, daar kan je toch niet onder uit? Wil je Bart als geniale mol zien die vanuit deze positie toch alles geregeld krijgt, mij best, maar de beste molpositie is het niet.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #298 Gepost op: 23-04-2020, 22:09:08 »
In deze opdracht zie ik Christian weer veel te eerlijk spelen, Jolien haar vrijstelling bewaken en Bart verwarring zaaien. Alina heb ik weinig tot niets zien doen behalve eerlijk zijn over de inhoud van haar koffer en voorop lopen om een aanwijzing te pakken.
Bart zaait verwarring, maar heeft, indien hij de mol is, eigenlijk geen invloed op de rest van het spel.
Zie mijn analyse (pagina 14 - daaruit blijkt dat volgens de logica maar 1 piste van al de mogelijkheden tot goede afloop leidt voor de mol, een piste die hij zelf al afbrak door een verkeerde koffer te nemen)

Waarom Bart dan, als mol, als eerste zou willen is een groot vraagteken en totaal niet logisch. Totaal niet mols.

En dit is gebaseerd op logica, niet op interpretatie of vermoedens.

(Bart was -is- mijn mol, maar na mijn analyse moest ik toegeven dat Bart hier totaal niet mols gehandeld heeft... En moet ik Alina naar voor schuiven)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #299 Gepost op: 23-04-2020, 22:12:51 »
Je mag ook niet vergeten dat Bart de gele koffer heeft genomen vanwege die tip en dat heeft hij niet in de hand (vandaar dat het waarschijnlijk is dat één van die twee dames de mol is). Als die tip niet is gevonden heeft Bart of misschien een andere kandidaat op de witte koffer gegokt (en dat wil de mol niet).
« Laatst bewerkt op: 23-04-2020, 22:15:03 door Luc »