Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad  (gelezen 48226 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #100 Gepost op: 23-01-2017, 10:06:38 »
Sanne is bij mij op dit moment erg verdacht en als ik even doelredeneer, kunnen de boeken aan het eind van de opdracht allemaal op haar slaan.

[1] Every Contact Leaves A Trace: Sanne speelde in de misdaadkomedie Moordwijven. De oranje vingerafdruk zou kunnen wijzen naar haar Beatrix-imitatie.

[2] Miss Mole: de mol is een vrouw.

[3] De Verwarde Cavia van Paulien Cornelisse: Paulien is een cabaretière, net als Sanne.

[4] Het Rembrandtboek: Rembrandt van Rijn is geboren in Amsterdam, net als Sanne. Sanne is opgegroeid in Alphen aan den Rijn.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline mollega

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #101 Gepost op: 23-01-2017, 11:03:03 »
Ook hier nog even de Belgische/Vlaanderen link van Jeroen aangeven: hij woont in Antwerpen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #102 Gepost op: 23-01-2017, 12:39:46 »




[4] Het Rembrandtboek: Rembrandt van Rijn is geboren in Amsterdam, net als Sanne. Sanne is opgegroeid in Alphen aan den Rijn.
[/quote]


Rembrandt is geboren in Leiden op 15 juli 1606

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #103 Gepost op: 23-01-2017, 13:05:36 »
Op de site van Powell's kan je in hun database opzoeken welke boeken ze hebben. Uiteraard staat het boek van Paulien Cornelisse er niet bij en dus is het zeker uit Nederland meegenomen.

Trouwens, als je Paulien invoert als trefwoord dan is de eerste hit een boek over Rembrandt (niet dat wat Art vast heeft). Mooi toeval of ontstaat er een link?
EDIT: Een zekere Paulien Retel van de Universiteit van Amsterdam was co-auteur van dat bewust boek van Rembrandt. Lijkt me dus toeval.

Als je op Rembrandt zoekt, kom je ook een boek met het joodse bruidje tegen.
Het boek heeft niet dezelfde kaft, maar misschien leidt het ergens toe.
http://www.powells.com/book/rembrandt-life-work-9780801491986/1-7

Het lijkt erop dat het boek van Jakob Rosenberg in meerdere talen, met verschillende kaften is uitgebracht.
https://www.abebooks.com/book-search/isbn/9780714821290/
https://www.abebooks.com/book-search/isbn/9788420670584/

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #104 Gepost op: 23-01-2017, 13:24:59 »
Rembrandt is geboren in Leiden op 15 juli 1606

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen. Hij is in Amsterdam overleden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #105 Gepost op: 23-01-2017, 14:19:03 »
Ja, never mind. Maar ik ben een Leidse weet je dus kon ik het niet laten.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #106 Gepost op: 23-01-2017, 15:39:02 »
en het boek heet miss mole, geen misses mole. voor voer mijn informatie strekt is sanne getrouwd en dus technisch gesproken geen miss, maar een misses.

ik blijf t vreemd vinden waarom art ons de boeken laat zien. het doet voor de pot en voor t spel niet ter zake dat we die zagen, dus kan er een ander reden voor zijn??

over boeken gesproken: we hebben al enorm veel boeken in beeld gezien. de meeste volstrekt nutteloos voor t spel, maar toch.
ik kan zo opnoemen. st elmo. khaled hosseini, waarom mannen liegen en voruwen altijd schoenen kopen en dan deze 4. leuk voor de sfeer of voor ons puzzelaars..  ik gok t eerste helaas



Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #107 Gepost op: 23-01-2017, 19:26:07 »
Als mol kan je deze opdracht ook op zijn beloop laten. Als de kandidaten lekker bezig zijn om de route te puzzelen dan weet je bijna zeker dat deze opdracht mislukt. Je kunt lekker op de achtergrond blijven. Denk aan Jeroen Sanne Imanuelle. Als die enveloppen maar dicht blijven. De mol is er bij gebaat dat er gepuzzeld wordt. Arbeidstherapie die niks oplevert.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #108 Gepost op: 23-01-2017, 20:14:36 »
Wat ik mij afvraag: was het wel de bedoeling dat ze de boekenwinkel niet zouden vinden? In het kader van "semi-gescript", de mol moet er voor zorgen dat het volgende onderdeel ook gespeeld kan worden... denk bv aan afl. 1 waarin de vrijstellingen binnen gehaald moesten worden zodat opdracht 3 ook gespeeld kan worden... zou ik denken dat de mol juist was geïnstrueerd om de boekenwinkel wel te vinden en dan daar te gaan mollen. De mol zou tijdens de rit zelf hooguit de boel vertragen zodat ze later in de winkel minder tijd over zouden halen. Maar voor de beelden, Art was naar mijn mening ook duidelijk teleurgesteld dat ze het laatste deel niet meer 'gespeeld' hebben... Ik denk dat de opdracht voornamelijk is mislukt omdat kandidaten zaten te nepmollen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #109 Gepost op: 23-01-2017, 20:29:08 »
Wat ik mij afvraag: was het wel de bedoeling dat ze de boekenwinkel niet zouden vinden? In het kader van "semi-gescript", de mol moet er voor zorgen dat het volgende onderdeel ook gespeeld kan worden... denk bv aan afl. 1 waarin de vrijstellingen binnen gehaald moesten worden zodat opdracht 3 ook gespeeld kan worden... zou ik denken dat de mol juist was geïnstrueerd om de boekenwinkel wel te vinden en dan daar te gaan mollen. De mol zou tijdens de rit zelf hooguit de boel vertragen zodat ze later in de winkel minder tijd over zouden halen. Maar voor de beelden, Art was naar mijn mening ook duidelijk teleurgesteld dat ze het laatste deel niet meer 'gespeeld' hebben... Ik denk dat de opdracht voornamelijk is mislukt omdat kandidaten zaten te nepmollen.


Dat dacht ik ook! En de mol was daarom ook wat geirriteerd aan het eind van de rit.. Jeroen baalde dat ze het niet op tijd waren.


Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #110 Gepost op: 23-01-2017, 20:35:10 »
Als mol kan je deze opdracht ook op zijn beloop laten.  (...) Je kunt lekker op de achtergrond blijven. (...)

Dat dacht ik dus ook. Binnen de tijd bij de juiste plaats komen, (zonder vooraf te kunnen beschikken over de - volledige - informatie op de auto's, in een stad die je nog niet eigen is) en dan ook nog binnen de tijd opdrachten uitvoeren. De kans op mislukken van de opdracht was behoorlijk groot.

Wat ik me wel afvraag: wie zorgde ervoor dat de autoportieren zo ver openstonden, dat de teksten niet of nauwelijks te zien waren?

Edit: bij nader inzien:
Ik denk dat de opdracht voornamelijk is mislukt omdat kandidaten zaten te nepmollen.
Dat kan ook heel goed.


« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 20:40:54 door Marisa »

Offline GamingPizza

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #111 Gepost op: 23-01-2017, 20:39:37 »
Jochem  :) Versprak zich met: en dan gaan we hier de mol.. ehm omhoog! ::ohno:: MOL?

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #112 Gepost op: 23-01-2017, 20:43:43 »
Jochem  :) Versprak zich met: en dan gaan we hier de mol.. ehm omhoog! ::ohno:: MOL?

Ja, genieten, wat een verspreking. Licht streepje door z'n naam. In het kader van te obvijos?
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #113 Gepost op: 23-01-2017, 21:48:02 »
Dat dacht ik ook! En de mol was daarom ook wat geirriteerd aan het eind van de rit.. Jeroen baalde dat ze het niet op tijd waren.

Hij was inderdaad echt boos. Opvallend voor iemand die zich tot dan toe zo überrelaxed gedragen had.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #114 Gepost op: 23-01-2017, 22:11:44 »
Als Sanne voorstelt om dan maar naar het kerkje te gaan is Thomas er als de kippen bij om dat te bevestigen. Dat was een mooi voorzetje van Sanne en een inkoppertje voor Thomas. Hij is heel vaak rustig en stil maar reageert dan weer bliksemsnel.

Ik heb juist het idee dat Sanne degene is die in de auto zit te mollen. Ze zegt eerst iets over de kerk van dat zou de bestemming misschien(rechts) wel kunnen zijn.  en dan zegt ze nog een keer nadrukkelijk volgens mij is de kerk de bestemming. Thomas gaat hier in mee. Als Sigrid iets zegt over de porto kraakt ie ineens heel erg en verstaan ze haar niet. Sanne kan makkelijk gerommeld hebben met de porto. Maar dat hoeft niet eens. Sanne zegt in totaal wel drie keer iets over de kerk en dan hoor je Sigrid zeggen het is zondag dus dat zou best wel kunnen. En dan wordt beslist dat ze voor de kerk gaan. In mijn ogen heeft Sanne hier wel degelijk een sturende rol in gespeeld. Zij begon over dat kerkje niet Thomas. En herhaalde dit twee keer.

Ik denk wel degelijk dat het boek Miss Mole erop duidt dat de mol een vrouw is. Ik zit al drie afleveringen op een man :( maar na deze aflevering denk ik dat ik van mol ga veranderen... ::)


« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 22:20:58 door Lonneke14 »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #115 Gepost op: 23-01-2017, 22:26:50 »
Toch nog even terugkomen op die vage persoon die zowel voor als na de opdracht in beeld is bij de boekwinkel. Hij of zij is te zien in de weerspiegeling van het raam van de boekenwinkel. De persoon staat een boek te lezen, maar lijkt op het moment van het shot naar het raam te kijken. Enkele dingen die ik me afvraag:

[1] Waarom draagt diegene een capuchon en zit het gezicht precies achter de lantaarnpaal?

[2] Waarom al die bagage? Een toerist laat z'n tassen in het hotel en trekt zeker geen capuchon over z'n hoofd als ie aan het sightseeën is. Er is ook geen bushalte. En een lokale bewoner draagt niet zo'n grote hoeveelheid bagage bij zich. Bovendien, als je op een bekende staat te wachten die je op komt halen zet je geen capuchon op, anders ben je lastiger te herkennen. Daarnaast zou het logisch zijn als de persoon in dat geval met zijn gezicht naar de straat staat, zodat hij kan zien of zijn ritje er al aankomt.

[3] Waarom een boek lezen op de hoek van een druk kruispunt? Ja, hij (of zij) staat naast de grootste boekenwinkel ter wereld. Maar als hij daar een boek heeft gekocht, heeft hij al z'n bagage mee naar binnen moeten sjouwen. Lijkt me nogal onpraktisch.

[4] Jeroen maakt in zijn molboekje melding van een aantal zaken die hij kwijt is, waaronder een pet. Achterop de zwarte rugzak van de persoon hangt een lichtblauwe pet. Ik ben zeer benieuwd wat voor pet Jeroen kwijt is. Heeft iemand daar elders meer over gelezen?

[5] De persoon staat onder een lantaarnpaal met dubbele lampen en zijn/haar weerspiegeling is (toevallig?) in z'n geheel te zien in het raam. Ben ik de enige die dat opvallend vind, gezien de grote rol die dubbelingen en spiegels lijken te spelen in deze editie van WIDM?

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #116 Gepost op: 23-01-2017, 22:30:16 »
Ik vind die hele kerk-verhaal Sanne juist vrijpleiten van molschap.

Als Sanne de mol is, weet ze dat ze bij de boekenwinkel moeten zijn en dat daar ook nog een opdracht gespeeld moet worden. Als mol zou ze heus wel weten dat ze daar geen tijd meer voor hebben. Dus als mol zou ik eerder de boekenwinkel (mocht hij in zicht zijn) aanwijzen ala de mol is de held.

De kandidaten reden doelloos rond en wisten niet waar ze naar toe moesten. Sanne kwam nog met een idee om het dan maar bij de kerk te proberen, want verder doelloos rondrijden had geen nut. En de kerk is op zich niet eens zo'n gekke gok, in het verleden zijn vaker dergelijke speurtochten geëindigd in een kerk. Denk maar aan Zuid Afrika.

Waarom zou je als mol zijnde, wetende dat de opdracht toch al niet meer haalbaar is, jezelf nog extra in de kaart laten kijken door de groep naar een verkeerd eindpunt te sturen?

Voor mij is Sanne nu mol af!
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #117 Gepost op: 23-01-2017, 22:53:52 »
Ik vind die hele kerk-verhaal Sanne juist vrijpleiten van molschap.

Als Sanne de mol is, weet ze dat ze bij de boekenwinkel moeten zijn en dat daar ook nog een opdracht gespeeld moet worden. Als mol zou ze heus wel weten dat ze daar geen tijd meer voor hebben. Dus als mol zou ik eerder de boekenwinkel (mocht hij in zicht zijn) aanwijzen ala de mol is de held.

En dan het risico lopen dat er veel geld verdiend gaat worden?. Nee,lijkt me geen geschikt moment om de mol is de held gaan te spelen. De mol zorgt er juist voor dat ze niet bij de boekwinkel aankomen lijkt mij. Maar je moet zelf weten of je haar afstreept als mol natuurlijk ::zwaai::.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #118 Gepost op: 23-01-2017, 23:43:55 »
eh met nog 1,20 als tijd voor 4 boeken te zoeken, dan kun je als mol met een gerust hart de groep naar t eindpunt sturen. de kans dat ze in 1,20 die 4 boeken vonden is 0

ik zie in het wijzen op de kerk eerder een desperate poging/gok van een kandidaat dan een bewuste actie van een mol om de opdracht zeker te laten mislukken.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #119 Gepost op: 24-01-2017, 00:02:11 »
Wat ik mij afvraag: was het wel de bedoeling dat ze de boekenwinkel niet zouden vinden?

Ik denk ook dat het de bedoeling was dat de kandidaten de boekenwinkel zouden vinden. Travel Portland, die overduidelijk meegewerkt heeft aan deze editie (zie https://www.travelportland.com/lang/nederlands/), noemt Powell zelfs als eerste top sight in Portland, https://www.travelportland.com/article/top-sights-in-portland/

Toen ik vorig jaar in Portland was, heb ik de winkel zelfs twee dagen achtereen bezocht, zo'n gave winkel vond ik het. Gigantisch groot, bestaande uit verschillende gebouwen aan elkaar gekoppeld, met heel veel verschillende secties en afdelingen. Het was fantastische TV geweest om daar naar boeken te gaan zoeken.

Echt jammer dat Sigrid die fout maakte, ze waren so close.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 13:10:25 door molecula »